Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth john
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-12-2024
Beste forum leden .

Ik heb een GTX 690 en wil eigenlijk een tweede kopen voor Quad SLI of moet ik wachten en dan een nieuwe kopen ? GTX 1080 ?
Ik moet er wel bij zeggen dat ik alleen op 1920/1080 draai (Pioneer Plasma ).
En ik over het beeld zeer tevreden ben ,de GTX 690 kan ook alles nog gemakkelijk op High en Ultra aan bij deze resolutie. De kaart is daarbij ook erg stil .
Maar ik dacht met een tweede kaart iets meer snelheid eruit te halen (ook voor straks).
Mijn set-up bestaat uit een :
MSI Z77A-GD80
I7 3770K (3.9 MHz)
32 GB ram 2666 MHz
Elfidelity PC HI-FI USB kaart
Elfidelity PC Noisefilter kaart
Kingston 512 SSD
Kingston 512 SSD Games
GTX 690 Via HDMI naar en Pioneer PDA-V100 HD HDMI switch op een Pioneer Kuro PDP-LX5090 plasma
Voeding XFX pro 1500 Watts (deze staat op een Audio Plan scheidingsfilter van 2500 Watts )
Verder zijn het allemaal externe schijven op twee TPLink USB 3 switches

Verder is er audio aangekoppeld :
Tact RS 2.0 (Voorversterker )
2X Stage Accompany ES 20
2 X REL storm (subwoofer)
NBS monitor II (luidsprekerkabel)

Ik hoop dat iemand raad heeft
Alvast bedankt

Met vriendelijke groet Kenneth John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:53
Kenneth John

690 is een erg fijne en rappe kaart.
Helaas in verhouding nog best wel prijzig tweedehands.
Recente games hebben steeds slechtere ondersteuning voor SLI tegenwoordig
En zelfs NVIDIA heeft in weze support voor tripple en quad SLI opgegeven.

Ik ben overgestapt van een gtx 690 naar 2X 1080 vorig jaar.
Het valt me op dat ik in recente games steeds vaker een videokaart moet uitschakelen om problemen op te lossen.
Als ik nu voor de keus stond om nieuwe videokaarten aan te schaffen, zou ik SLI links laten liggen.

Where ever you go, there you are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als je nu nog geen snelheid mist en het meer voor performance straks koopt kan je veel beter deze kaart verkopen en 1 nieuwe en snellere kaart kopen ;)
Je bespaart energiekosten, hoewel je een 1.5KW voeding hebt :+

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:53
Ik ben overgestapt om dat de 2GB VRAM een bottleneck was. Dit los je helaas niet op met een extra dualgpu kaart.

Where ever you go, there you are

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Volgens mij heb je met 2 van die kaarten nogsteeds maar 2GB bruikbaar VRAM.

De GTX690 is SLI op 1 kaart. De kaart heeft totaal 4GB, maar omdat het SLI is blijft het 2GB per GPU. Met 2 van die kaarten ga je naar Quad-SLI, maar nogsteeds heb je dan 2GB en dat is veel te weinig voor moderne games.

Nog los van dit zou ik lekker naar 1x GTX1080 gaan. Geen gezeik met SLI, laat staan Quad-SLI en nog veel zuiniger ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
rikm schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:04:

Het valt me op dat ik in recente games steeds vaker een videokaart moet uitschakelen om problemen op te lossen.
Als ik nu voor de keus stond om nieuwe videokaarten aan te schaffen, zou ik SLI links laten liggen.
Dat is al jaren zo en ook meteen de rede dat ik sli/cf altijd af raad. Ik heb beide gedraaid maar een groot deel van de games ondersteund in 2017 nog steeds geen 2e videokaart. Bij nieuwe games ben je altijd afhankelijk van een driver update, je kast word eens stuk warmer en het kan je airflow flink naar de klote helpen.

@TS ik zou dus geen 2e kaart nemen en lekker doorsparen voor iets snellers.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:05

Thomg

Aww yiss

Wat ga je er precies mee doen? Als je nu tevreden bent met de performance waarom zou je dan de kaart vervangen?
Als je gewoon nu wat meer performance wilt met veel betere efficiëntie is een 1060/480/470 meer dan ruim voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth john
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-12-2024
Ten eerst heel erg bedankt allemaal, voor deze wel hele snelle reacties.

Zoals ik al aangaf ik ben heel erg tevreden met de 690 vooral door zijn beeld kwaliteit los staand van de snelheid .
De diepte ,het realistisch effect ,details etc (ik zal wat foto's uploaden vanavond )
Dat SLI problemen geeft bij verschillende games heb ik ook al begrepen ,maar waarom dan wel die optie ?
Bij GTA V geeft het spel overigens wel 4052 V ram aan .Dus ik dacht twee kaarten 8104 V ram ;-)
Nog meer detail antilasing etc kort om nog mooier en beter beeld .
En ja zoals ook werd genoemd de kaart vreet stroom 300 Watt op vol vermogen .
Maar ik dacht dat nieuwe kaart beter beeld gaven maar als ik op You tube kijk ook naar vergelijkingen dan maakt het qua beeld niets uit (sterker nog er zijn kaarten die minder beeld geven maar dan sneller zijn )
En omdat ik toch voorlopig met de zelfde resolutie blijf gamen (1920/1080).

Oh ik kan een kopen voor 165 €

Met vriendelijke groet Kenneth John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:05

Thomg

Aww yiss

Beeldkwaliteit? Wat heeft een monitor te maken met de videokaart?

Effecten en dergelijke... Doel je op de settings van de games ed?

Nog een 690 gaat je niet meer performance geven, eerder een reteluide pc omdat ze elkaar in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Beeldkwaliteit heeft niets te maken met de videokaart. De ene kaart geef niet beter beeld als de andere. Wel dat een snellere kaart hogere settings aankan, verder maakt het niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
kenneth john schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:35:

Dat SLI problemen geeft bij verschillende games heb ik ook al begrepen ,maar waarom dan wel die optie ?
SLI/CF is een videokaart feature die altijd aanwezig is. Echter, de software moet het wel ondersteunen. En daar wringt de schoen: Heel veel game ontwikkelaars laten die ondersteuning achterwege omdat het extra moeite kost.

Het kost dus de ontwikkelaar meer geld, maar levert eigenlijk niets op...

[ Voor 10% gewijzigd door ChojinZ op 03-05-2017 17:53 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
SLI ondersteuning is tegenwoordig zeer matig, laat staan quad SLI.
Als je meer performance wilt haal je een 1070 of 1080 o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ChojinZ schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:51:
[...]
Heel veel game ontwikkelaars laten die ondersteuning achterwege.
Valt toch wel mee met Triple A titels ?

Draai hier zelf met 2x GTX980 omdat dit nodig was voor 3440x1440 toen ik deze PC kocht. Het enige spel wat ik de afgelopen 2 jaar tegengekomen ben wat geen SLI ondersteunde was Just Cause 3. Verder werkt ieder spel wat ik speel prima met SLI en ook nog zonder problemen.

Tuurlijk is zonder SLI altijd beter als het mogelijk is, maar gelukkig word het verder best goed ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Heb persoonlijk wel voorheen gedaan, SLI / CF met midrange hardware. Eigenlijk heb ik dat altijd binnen een halfjaar weer op MP / T.net geslingerd of weggegeven.

CF dn SLI werken gewoon niet altijd en en niet zonder artefacten, soms is het trager, etc. Het laatste wat ik heb geprobeerd, eigenlijk bij toeval was 760's SLI. Maar dan is een 980 zuiniger, sneller, en hij werkt altijd zeg maar. Daarom maar gestopt met budget / midrange hardware te kopen en zo nu op een GTX1080 uitgekomen.

Nu begreep ik dat SLI bij de 9x0 series best goed werkte, misschien wel op z'n best ooit. Alleen de hitte en het stroomverbruik. Dan is een oplossing zoals je nu hebt veel mooier. Maar 4weg SLI; haha nope. Zou er niet aan beginnen.

690's zijn zeldzaam en vrij duur, ik zou daar persoonlijk "anders" gebruik van maken en de kaart verkopen om zo simpelweg naar een 1080 of 1080Ti over te stappen. Maar natuurlijk niet voordat je er ook werkelijk toepassing voor hebt. Een 2e hands 1080 nu de Ti uit is zou natuurlijk helemaal uitkomst bieden.

1920x1080 is zeker niet een resolutie waar je nu voor zou moeten upgraden, misschien een handje vol titels daargelaten.

Persoonlijk zou ik het dus niet doen. Geen tweede kaart voor 165eu, en ik zou liever wachten op de volgende gen of een volgende monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neen, niet aan SLI beginnen. Een 690 blijft een oude, energieslurpende (250W TDP) beest en quad-SLI scaling is slecht. Het oogt en klinkt stoer maar is alles behalve efficient.

Je kunt veel beter een gebruikte GTX1080/1080ti op de kop tikken ipv. nog een GTX690.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2017 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
djunicron schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:09:
Nu begreep ik dat SLI bij de 9x0 series best goed werkte, misschien wel op z'n best ooit.
Maakt het uit welke kaarten je hebt dan ? Is SLI met 2x GTX1080 dan minder goed dan met 2x GTX980 ?

Mijn 980's beginnen ook een beetje aan het einde te komen dus zat te kijken om te upgraden naar 2x GTX1080. Als ik die 2e hands koop is dat beter dan 1x GTX1080Ti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-09 13:12
PilatuS schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:51:
[...]

Maakt het uit welke kaarten je hebt dan ? Is SLI met 2x GTX1080 dan minder goed dan met 2x GTX980 ?

Mijn 980's beginnen ook een beetje aan het einde te komen dus zat te kijken om te upgraden naar 2x GTX1080. Als ik die 2e hands koop is dat beter dan 1x GTX1080Ti.
Op papier misschien, ja. Maar ik zou er eigenlijk wel wat reviews op nalezen die de GTX1080 Ti tegenover 2x GTX 1080 zetten. Misschien is het wel zo hoor, dat 2x GTX1080 in veel games goed werkt, maar voor hetzelfde geld valt dat vies tegen en had je beter kunnen investeren in een GTX 1080 Ti.

Ik heb zelf een poos 2x GTX 970 in SLI gedraaid, voordat ik uiteindelijk toch naar een GTX 980 Ti ben gegaan. Los van benchmarking software en misschien één of twee gametitels is de GTX 980 Ti in bijna alle gevallen vrijwel even goed of zelfs beter dan de twee GTX980's in SLI. Soms komt het voor dat je eerst met SLI settings moet spelen of een bepaalde game profile moet maken voor die game, maar voor mij persoonlijk is dat juist ook een reden om geen SLI te willen...: je koopt de dikste kaart omdat je gewoon op max settings wil knallen, dan wil ik persoonlijk niet nog tijd moeten spenderen in het finetunen van settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Daffie schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 23:04:
[...]

Op papier misschien, ja. Maar ik zou er eigenlijk wel wat reviews op nalezen die de GTX1080 Ti tegenover 2x GTX 1080 zetten. Misschien is het wel zo hoor, dat 2x GTX1080 in veel games goed werkt, maar voor hetzelfde geld valt dat vies tegen en had je beter kunnen investeren in een GTX 1080 Ti.

Ik heb zelf een poos 2x GTX 970 in SLI gedraaid, voordat ik uiteindelijk toch naar een GTX 980 Ti ben gegaan. Los van benchmarking software en misschien één of twee gametitels is de GTX 980 Ti in bijna alle gevallen vrijwel even goed of zelfs beter dan de twee GTX980's in SLI. Soms komt het voor dat je eerst met SLI settings moet spelen of een bepaalde game profile moet maken voor die game, maar voor mij persoonlijk is dat juist ook een reden om geen SLI te willen...: je koopt de dikste kaart omdat je gewoon op max settings wil knallen, dan wil ik persoonlijk niet nog tijd moeten spenderen in het finetunen van settings.
2x GTX1080 is een stuk sneller dan 1x GTX1080Ti. Als SLI werkt is het beter. Ik ben op 1 spel na gewoon nog niets tegen gekomen wat niet goed werkt.

Ik heb met 2x GTX980 echt totaal geen problemen. Iedere spel wat ik speel werkt perfect met SLI en ik heb nog nooit iets met instellingen of SLI profielen gedaan. Vandaar dat 2x 1080 mij een goede opvolger lijkt in plaats van 1x 1080Ti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-09 13:12
Als dat voor jou zo is, dan moet je zeker voor 2x GTX 1080 gaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
PilatuS schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 23:36:
[...]

2x GTX1080 is een stuk sneller dan 1x GTX1080Ti. Als SLI werkt is het beter. Ik ben op 1 spel na gewoon nog niets tegen gekomen wat niet goed werkt.

Ik heb met 2x GTX980 echt totaal geen problemen. Iedere spel wat ik speel werkt perfect met SLI en ik heb nog nooit iets met instellingen of SLI profielen gedaan. Vandaar dat 2x 1080 mij een goede opvolger lijkt in plaats van 1x 1080Ti.
Dan heb je geluk. En er zijn ook een hoop games die wel degelijke SLI support hebben. Maar als je pech hebt en jou favoriete game ondersteund het niet, zit je met een GPU die niets doet...
Games die ik veel speelde en de support niet hadden of support met wat bugs:
-World of tanks (geen support!)
-BF3/BF4 (werkte wel, maar heel veel microstutter problemen)
-Warhammer end times - vermintide (geen support)
-Batman serie (Arkham Knight, etc.)

Zijn wel iets oudere games maar dat komt omdat ik de SLI setup al een tijdje geleden de deur uit heb gedaan. Maar als ik de verhalen op internet lees is er niet veel veranderd.
Daffie schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 23:04:
[...]

Ik heb zelf een poos 2x GTX 970 in SLI gedraaid, voordat ik uiteindelijk toch naar een GTX 980 Ti ben gegaan.
Ik heb exact dezelde upgrade gedaan om exact dezelde reden. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ChojinZ op 04-05-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ChojinZ schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:43:
[...]
Games die ik veel speelde en de support niet hadden of support met wat bugs:
-World of tanks (geen support!)
-BF3/BF4 (werkte wel, maar heel veel microstutter problemen)
-Warhammer end times - vermintide (geen support)
-Batman serie (Arkham Knight, etc.)
Van deze games speel ik BF3 en BF4 en die werken beide zonder problemen. BF4 speel ik nog regelmatig en merk er geen problemen mee. Toch vreemd dat dit bij jou wel problemen geeft.
Pagina: 1