Keuze laptop opleiding.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars2015
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-10-2024
Voor mijn opleiding heb ik een laptop nodig.
Zelf heb ik niet heel veel ervaring met laptops/desktops en kan daarom zeker wel wat hulp gebruiken.

Ik heb al een tijdje rond gekeken op het internet maar zelf weet ik niet welke keuze ik zou moeten maken. Heb op deze site (en andere) gekeken en guids gelezen maar daar kwam voor mij weinig uit.

Wat ik voor de opleiding nodig zou moeten hebben:
- I5 of I7 processor
- 16 GB ram
- 1TB opslag

Wat moet de laptop kunnen:
Voor de opleiding die ik ga doen zijn de bovenstaande dingen genoeg.
Zelf wil ik in mijn vrije tijd er op kunnen gamen. Niet de zwaarste games ooit maar gewoon dat ik buiten de opleiding om lekker een spel zou kunnen spelen.

Voorkeur:
Minimaal de dingen die ik nodig heb voor de opleiding en een videokaart die ik voor het casual gamen zou kunnen gebruiken. Het liefst zou ik maximaal 1200 euro uitgeven aan een laptop.
Gewicht en accuduur maken weinig uit aangezien ik elke dag ga en ik altijd met laptop kan opladen.

Hoop dat iemand mij kan helpen bij het maken van een goede aankoop!

[ Voor 1% gewijzigd door Lars2015 op 03-05-2017 15:07 . Reden: Spelfouten ]

Beste antwoord (via Lars2015 op 04-05-2017 11:06)

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:21

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Welke opleiding ga je precies doen en welke programma's ga je daarbij gebruiken? Een i5 of i7 in combinatie met 16Gb RAM en 1Tb opslag klinkt namelijk nogal heftig, en ga je in de meeste laptops niet terug vinden.
Voor een snel aanvoelend systeem zou ik altijd kijken naar een laptop met een SSD in plaats van HDD. Die 1Tb is waarschijnlijk een HDD. Sommige laptops hebben ruimte voor een SSD en HDD, waardoor je bijvoorbeeld een 128 of 256Gb SSD kan kiezen voor Windows en de meestgebruikte programma's, en dan een HDD voor opslag.
Je zegt dat gewicht niet belangrijk is maar je er wel elke dag mee wil sjouwen. Dan lijkt me juist een wat lichtere laptop wel fijn.
Verder is het goed om je af te vragen wat voor formaat je wil: voor beeldbewerking, programmeren of CAD tekenen is het misschien fijn om een groot scherm te hebben, maar een groter scherm betekent ook vaak een zwaardere laptop. Ik vind zelf een 13" scherm het minimum als grootte omdat er dan een fullsize toetsenbord in de behuizing past. Ik heb nogal lompe vingers dus bij kleinere laptops kan ik niet fijn typen. Als je er ook nog een numeriek gedeelte bij wil hebben, moet je al naar 15" of groter gaan kijken.

Voor de spellen is het ook wel handig om te weten welke spellen je wil spelen. Sommige hangen erg op de CPU, en dan kan je met een ingebouwde GPU in de i5 of i7 (zeker van de laatste generaties) prima vooruit, andere hebben meer aan een snelle GPU --> losse videokaart. Ook sommige software heeft baat bij een losse videokaart, dus het is handig om te weten welke software en games je wil gaan gebruiken.

Een mooi uitgangspunt is altijd de Laptop Best Buy Guide. Als je de laatste er bij pakt, kan je zien waarom welke keuzes gemaakt worden, en wat in een bepaalde klasse de beste keus is op dat moment, en wat goede alternatieven zijn. De Best Buy uit de Multimediahoek komt aardig in de buurt van jouw eisen: pricewatch: HP Pavilion 15-bc235nd

Tenslotte is een en ander nogal afhankelijk van persoonlijke voorkeur: wil je een laptop met een strak uiterlijk of juist één die er uit ziet of hij opstijgt door alle tierelantijnen. Wil je een mat of glanzend scherm, heb je bepaalde uitgangen nodig (USB 3, USB C, HDMI, VGA etc).

Hier ook vast een lijst aan de hand van je eisenlijstje... i5 of i7, > 1Tb opslag, 16Gb RAM

[ Voor 10% gewijzigd door gwystyl op 03-05-2017 15:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Welke opleiding ga je precies doen en welke programma's ga je daarbij gebruiken? Een i5 of i7 in combinatie met 16Gb RAM en 1Tb opslag klinkt namelijk nogal heftig, en ga je in de meeste laptops niet terug vinden.
Voor een snel aanvoelend systeem zou ik altijd kijken naar een laptop met een SSD in plaats van HDD. Die 1Tb is waarschijnlijk een HDD. Sommige laptops hebben ruimte voor een SSD en HDD, waardoor je bijvoorbeeld een 128 of 256Gb SSD kan kiezen voor Windows en de meestgebruikte programma's, en dan een HDD voor opslag.
Je zegt dat gewicht niet belangrijk is maar je er wel elke dag mee wil sjouwen. Dan lijkt me juist een wat lichtere laptop wel fijn.
Verder is het goed om je af te vragen wat voor formaat je wil: voor beeldbewerking, programmeren of CAD tekenen is het misschien fijn om een groot scherm te hebben, maar een groter scherm betekent ook vaak een zwaardere laptop. Ik vind zelf een 13" scherm het minimum als grootte omdat er dan een fullsize toetsenbord in de behuizing past. Ik heb nogal lompe vingers dus bij kleinere laptops kan ik niet fijn typen. Als je er ook nog een numeriek gedeelte bij wil hebben, moet je al naar 15" of groter gaan kijken.

Voor de spellen is het ook wel handig om te weten welke spellen je wil spelen. Sommige hangen erg op de CPU, en dan kan je met een ingebouwde GPU in de i5 of i7 (zeker van de laatste generaties) prima vooruit, andere hebben meer aan een snelle GPU --> losse videokaart. Ook sommige software heeft baat bij een losse videokaart, dus het is handig om te weten welke software en games je wil gaan gebruiken.

Een mooi uitgangspunt is altijd de Laptop Best Buy Guide. Als je de laatste er bij pakt, kan je zien waarom welke keuzes gemaakt worden, en wat in een bepaalde klasse de beste keus is op dat moment, en wat goede alternatieven zijn. De Best Buy uit de Multimediahoek komt aardig in de buurt van jouw eisen: pricewatch: HP Pavilion 15-bc235nd

Tenslotte is een en ander nogal afhankelijk van persoonlijke voorkeur: wil je een laptop met een strak uiterlijk of juist één die er uit ziet of hij opstijgt door alle tierelantijnen. Wil je een mat of glanzend scherm, heb je bepaalde uitgangen nodig (USB 3, USB C, HDMI, VGA etc).

Hier ook vast een lijst aan de hand van je eisenlijstje... i5 of i7, > 1Tb opslag, 16Gb RAM

[ Voor 10% gewijzigd door gwystyl op 03-05-2017 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars2015
Ik ga een opleiding in de ICT doen en helaas weet ik nog niet precies wat ik allemaal met de laptop ga doen.
Met een mail die ik naar de docent heb gestuurd kreeg ik deze specificaties mee. Daar zou volgens de docent de laptop aan moeten voldoen.

Zelf heb ik altijd een groot scherm gehad en een compleet toetsenboord omdat ik zelf best wel grote handen heb. Ik heb zelf geen idee wat voor mij prettig is omdat ik nog nooit een laptop heb gehad.

Voor de spellen die ik wil spelen moet je denken aan: Rocket League, Gta V, CSGO en H1Z1.
Meerdere van deze runnen nu niet helemaal lekker op mijn computer (is inmiddels ook 5 jaar oud zonder enige upgrades in die tijd). Graag zou ik deze titels wel op een degelijke fps willen spelen.

Het uiterlijk van de laptop maakt in principe niet heel veel uit. Van mij hoeven er niet een heleboel lichtjes en kleuren in te zitten maar als dat het geval zou zijn is het geen probleem.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aasas
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 13:00
Ik ben ICT-student. Zowat klaar :) Ik maakte/maak gebruik van de Asus N550JV-CM068H (productreview: Asus N550JV-CM068H review door Aasas Zelf heb ik er 16 GB RAM ingeplaats met een SSD van 512 GB.

Ik zou je de volgende laptops aanraden:

pricewatch: Asus ROG Strix GL553VW-FY079T (Zelf moet je er dan nog 8 GB Ram bij toevoegen. Meestal is dit goedkoper om het zelf te doen)

pricewatch: MSI Gaming Series GL62 6QF-1628NL

Misschien is het handiger om een laptop met een goede videokaart te kopen met uitbreidbaar geheugen (RAM). Ook is het te overwegen om zelf een SSD er in te plaatsen omdat dit eenmaal veel geld scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:12
Ik zou die specs van je docent met een korreltje zout nemen. Al helemaal de opslag (1TB voor wat, videobewerking?) en het RAM geheugen. 16GB is lekker, maar met 8 kun je in de IT ook prima wegwijs. (Tenzij je echt meerdere virtuele machines gaat draaien)

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aasas
(Mijn ervaring)

Koop sowieso een laptop die toekomst gericht is. Dus dat je de laptop kan uitbreiden met extra geheugen (RAM). Een goede videokaart (die kan minstens 3 á 4 jaar met de top mee). Op mijn opleiding moesten we meerdere virtuele machine's draaien (soms wel 7 Microsoft Server 2012 R2's). Dus die gebruiken genoeg RAM. Qua opslag zou ik gewoon een laptop met HDD kopen en er zelf een SSD inzetten. SSD zijn helaas nog steeds overpriced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lars2015
martijnkoopman schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:59:
(Mijn ervaring)

Koop sowieso een laptop die toekomst gericht is. Dus dat je de laptop kan uitbreiden met extra geheugen (RAM). Een goede videokaart (die kan minstens 3 á 4 jaar met de top mee). Op mijn opleiding moesten we meerdere virtuele machine's draaien (soms wel 7 Microsoft Server 2012 R2's). Dus die gebruiken genoeg RAM. Qua opslag zou ik gewoon een laptop met HDD kopen en er zelf een SSD inzetten. SSD zijn helaas nog steeds overpriced.
De laptop die jij heb aangewezen pricewatch: MSI Gaming Series GL62 6QF-1628NL heb ik wel eerder naar gekeken en denk dat het ook wel aan mijn eisen zal voldoen.
Alleen de vraag of ik daar ook de games op kan spelen die ik graag wil (Rocket League, Gta V, CSGO en H1Z1). En dan kan je nog zelf er een SSD inzetten? Ik weet niet precies de voordelen van een SSD alleen dat ie een stukje sneller is dan een HDD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aasas
Ik heb zelf een Nvidea Gforce 850M en kan GTA V op medium graphics zetten met 70~80 FPS. Dus dat zou die laptop wel aankunnen.

SSD = Solid State Drive
HDD = Hard Disk Drive

Voordelen SSD ten opzichte van HDD

- Een ssd bezit geen bewegende delen en is zo niet meer vatbaar voor problemen met de motor, koppen of platters zoals bij de traditionele harddisk.

- is vele malen sneller dan een harddisk

- is energie zuiniger

- maakt geen geluid

- is lichter

- is schokbestendiger

Nadelen SSD ten opzichte van HDD

- Duurder per gigabyte

- Ervaringen op langere termijn niet geheel duidelijk (per merk en situatie verschillend). Mijn SSD Samsung Evo 850 gaat nu al 2 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars2015
martijnkoopman schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 09:05:
Ik heb zelf een Nvidea Gforce 850M en kan GTA V op medium graphics zetten met 70~80 FPS. Dus dat zou die laptop wel aankunnen.

SSD = Solid State Drive
HDD = Hard Disk Drive

Voordelen SSD ten opzichte van HDD

- Een ssd bezit geen bewegende delen en is zo niet meer vatbaar voor problemen met de motor, koppen of platters zoals bij de traditionele harddisk.

- is vele malen sneller dan een harddisk

- is energie zuiniger

- maakt geen geluid

- is lichter

- is schokbestendiger

Nadelen SSD ten opzichte van HDD

- Duurder per gigabyte

- Ervaringen op langere termijn niet geheel duidelijk (per merk en situatie verschillend). Mijn SSD Samsung Evo 850 gaat nu al 2 jaar mee.
Bedankt voor alle informatie ben nu weer een stukje wijzer!
Ik denk dat er een laptop is die aan al mijn eisen kan voldoen:
pricewatch: Asus FX502VM-DM115T

Stel als ik deze koop en zelf en nog een 500GB hhd er bij koop.
Zal dat dan genoeg zijn voor mijn opleiding en voor het gamen in mijn vrije tijd?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Lars2015 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:59:
[...]

Bedankt voor alle informatie ben nu weer een stukje wijzer!
Ik denk dat er een laptop is die aan al mijn eisen kan voldoen:
pricewatch: Asus FX502VM-DM115T

Stel als ik deze koop en zelf en nog een 500GB hhd er bij koop.
Zal dat dan genoeg zijn voor mijn opleiding en voor het gamen in mijn vrije tijd?

Alvast bedankt!
Koop er gewoon een externe 1 TB HDD bij, en je bent klaar. De prijs van 500GB naar 1 TB ligt namelijk realtief kort op elkaar. :)

pricewatch: Seagate Expansion Portable 1TB Zwart

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2017 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars2015
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:02:
[...]

Koop er gewoon een externe 1 TB HDD bij, en je bent klaar. De prijs van 500GB naar 1 TB ligt namelijk realtief kort op elkaar. :)
En dan zou ik met het gamen de komende jaren lekker mijn gang kunnen gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Lars2015 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:04:
[...]

En dan zou ik met het gamen de komende jaren lekker mijn gang kunnen gaan?
Heel wat jaren Lars... :)

Dat komt omdat je gekozen hebt voor een GTX 10xx serie GPU. Die heb ik zelf ook in mijn laptop zitten en kan alle games op Ultra instellingen spelen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2017 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Lars2015 Laat het even weten als je hem besteld hebt. Altijd leuk voor ons om te weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars2015
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:09:
@Lars2015 Laat het even weten als je hem besteld hebt. Altijd leuk voor ons om te weten. :)
Alleen nog maar mijn examens halen en wat geld bij elkaar schrapen en dat kan ik eindelijk weg van de GTX550 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aasas
@Lars2015

Toch zou ik eerder voor deze pricewatch: MSI GP72VR 6RF-233NL (Leopard Pro) gaan. Deze is meer future proof. iets betere grafische kaart. Hij heeft alle opslag al. Het enige nadeel is dat deze laptop standaard 8 GB RAM heeft. Deze MSI laptop is zeer makkelijk uit elkaar te halen (Zelf kinderen kunnen dit). In het eerste schooljaar heb je over het algemeen veel theoretische vakken. het tweede en derde jaar ga je meer van je laptop vragen. Dan heb je waarschijnlijk al genoeg kennis of vrienden die de extra 8 GB kunnen toevoegen.

(de laptop is wat duurder maar dat compenseert zich met de extra HDD van 1 TB.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars2015
martijnkoopman schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:19:
@Lars2015

Toch zou ik eerder voor deze pricewatch: MSI GP72VR 6RF-233NL (Leopard Pro) gaan. Deze is meer future proof. iets betere grafische kaart. Hij heeft alle opslag al. Het enige nadeel is dat deze laptop standaard 8 GB RAM heeft. Deze MSI laptop is zeer makkelijk uit elkaar te halen (Zelf kinderen kunnen dit). In het eerste schooljaar heb je over het algemeen veel theoretische vakken. het tweede en derde jaar ga je meer van je laptop vragen. Dan heb je waarschijnlijk al genoeg kennis of vrienden die de extra 8 GB kunnen toevoegen.

(de laptop is wat duurder maar dat compenseert zich met de extra HDD van 1 TB.)
Heb deze laptop ook bekeken en helaas zit ie dan toch 199 euro boven het budget wat ik heb.
De 500gb hdd heb ik gelukkig nog thuis liggen dus dat gaat voor de kosten niet veel uitmaken.

Helaas gaat deze het niet worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aasas
@Lars2015

(Ik zou dan toch aan vrienden of je ouders vragen voor een kleine lening van €200 :P)

Deze laptop heeft namelijk een i7 6700HQ. In jouw gekozen laptop zit een i5 met een slechtere videokaart. Daarnaast heb je 1TB extra. Die 1TB ga je echt wel nodig hebben als jij meerdere virtuele machines gaat draaien.

Het allespakket van de MSI laptop is qua prijs/kwaliteit namelijk beter.

(ik begrijp jouw keuze ook hoor :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars2015
martijnkoopman schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:27:
@Lars2015

(Ik zou dan toch aan vrienden of je ouders vragen voor een kleine lening van €200 :P)

Deze laptop heeft namelijk een i7 6700HQ. In jouw gekozen laptop zit een i5 met een slechtere videokaart. Daarnaast heb je 1TB extra. Die 1TB ga je echt wel nodig hebben als jij meerdere virtuele machines gaat draaien.

Het allespakket van de MSI laptop is qua prijs/kwaliteit namelijk beter.

(ik begrijp jouw keuze ook hoor :) )
Krijg al wel een bedrag van mijn ouders voor het betalen van de laptop dus die 200 euro nog extra ben ik vrij zeker van dat die het niet gaat worden. Misschien als ik vertel wat dan alle voordelen zijn maar veel snappen ze niet van laptops/desktops. Door mijn leeftijd is het toch wat moeilijker om voldoende geld bij elkaar te krijgen :/

Misschien als ik een beetje geluk heb kan ik deze laptop halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aasas
De voordelen van de MSI ten op zichte van de Asus zijn:

- i7 overall beter dan i5

- Toekomst bestendig met een betere grafische kaart + 32 GB maximum geheugengrootte (dit houd in dat je er meer RAM in kan plaatsen)

- 1TB 7200rpm HDD (7200RPM is een zeer snelle hardeschijf met 1TB) en de prijs van de laptop totaal is vrij laag ten opzichte van de HDD die je erbij krijgt + de i7 (categorie: Interne harde schijven

- De laptop is 17,3 inch zie ik.. Dat kan misschien wel wat te groot zijn.

- Nieuwe USB- type-C poort (toekomst bestendig)

- 2,7 Kg is hij. Mijn laptop is 3 Kg maar dat is te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

martijnkoopman schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:46:
De voordelen van de MSI ten op zichte van de Asus zijn:

- i7 overall beter dan i5

- Toekomst bestendig met een betere grafische kaart + 32 GB maximum geheugengrootte (dit houd in dat je er meer RAM in kan plaatsen)

- 1TB 7200rpm HDD (7200RPM is een zeer snelle hardeschijf met 1TB) en de prijs van de laptop totaal is vrij laag ten opzichte van de HDD die je erbij krijgt + de i7 (categorie: Interne harde schijven

- De laptop is 17,3 inch zie ik.. Dat kan misschien wel wat te groot zijn.

- Nieuwe USB- type-C poort (toekomst bestendig)

- 2,7 Kg is hij. Mijn laptop is 3 Kg maar dat is te doen
Beste Martijn. Ook ik heb een MSI, maar ik ga @Lars2015 geen laptop aan proberen te praten als hij al aangegeven heeft wat zijn maximale budget is. De keuze die @Lars2015 gemaakt heeft, is een prima keuze en absoluut futureproof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aasas
@Verwijderd Daar heb je natuurlijk gelijk in. Mijn excuses daarvoor

Mij gaat het ook puur Prijs/Kwaliteit. Ik heb zelf ook de fout gemaakt om met een Asus minder futureproof in mijn opinie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lars2015
martijnkoopman schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:56:
@Verwijderd Daar heb je natuurlijk gelijk in. Mijn excuses daarvoor

Mij gaat het ook puur Prijs/Kwaliteit. Ik heb zelf ook de fout gemaakt om met een Asus minder futureproof in mijn opinie.
Geen probleem.
Het is natuurlijk iets om te overwegen en het zet mij aan het denken maar voor nu heb ik een keuze gemaakt.

Bedankt voor het helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Je zegt dat je iets Ict achtigs gaat doen? wat precies?

Stel het is iets als netwerk beheer is het belangrijk dat je voldoende RAM hebt. Dan is die 16GB echt geen luxe. Vm's kun je dan net iets meer geven ik had er telkens minimaal 3 draaien. Opslag is dan ook een ding. Linux kun je vaak al wegkomen met een 15Gb opslag per VM omdat dat niet veel vraagt. Maar Windows neemt daar geen genoegen mee, zeker niet als je aan de slag gaat met dingen als windows update server(wsus). Dan moet je minimaal 70GB hebben dacht ik omdat hij anders in de installatie vast loopt. Ook andere services hebben meet opslag nodig. Daarin is Linux beter want dat zijn maar kleine pakketten. Als ze er echter een labo hebben waar je dat op fysieke hardware doet is dat al een stuk minder belangrijk.

Of je dan een I5 of I7 hebt maakt eigenlijk weinig uit. Wat ik persoonlijk heel fijn vond is een numpad. Als je telkens IP adressen moet intypen werkt dat veel en veel sneller dan dat je die bovenste rij moet gebruiken. Scherm is boven full HD ook niet interessant voor de lessen.

Voor games is het een ander verhaal en hebben ze goede punten waarom je sommige dingen wel of niet zou moeten doen. Een externe SSD als een T1 van Samsung is ook het hebben waard. Ik kreeg nog wel eens ISO's van de leeraal en dan gaat dat een stuk sneller. Dat verschil was erg leuk om te zien. Even 10Gb overbrengen via usb3 naar een gewone externe HDD of SSD was dag en nacht. Daar had ik trouwens ook vaak 1 á 2 vm's op draaien. Nadeel, hij is klein dus je kunt hem kwijtraken in je tas :p

Succes met je keuze :)

Edit: Investeren in een goede rugtas is ook wat waard. Een eastpack heeft naar mijn ervaring toch een minder draagsysteem. Ik kwam zelf uit op Osprey, die maken ook hele goede hiking rugtassen met een 'award winning draagsysteem' hun dag rugzakken zijn echter ook prima van kwaliteit. Ja hij was 20 Euro duurder dan de Eastpack maar het verschil was over duidelijk voor mij. Die kun je veelal wel vinden bij een outdoor winkel als AS adventure en bever zwerfsport. Maar als je je laptop elke dag moet meenemen in een tas op de fiets of OV wil je wel dat hij goed beschermt is.

[ Voor 15% gewijzigd door Daniel_Elessar op 04-05-2017 13:39 ]

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars2015
Daniel_Elessar schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:35:
Je zegt dat je iets Ict achtigs gaat doen? wat precies?

Stel het is iets als netwerk beheer is het belangrijk dat je voldoende RAM hebt. Dan is die 16GB echt geen luxe. Vm's kun je dan net iets meer geven ik had er telkens minimaal 3 draaien. Opslag is dan ook een ding. Linux kun je vaak al wegkomen met een 15Gb opslag per VM omdat dat niet veel vraagt. Maar Windows neemt daar geen genoegen mee, zeker niet als je aan de slag gaat met dingen als windows update server(wsus). Dan moet je minimaal 70GB hebben dacht ik omdat hij anders in de installatie vast loopt. Ook andere services hebben meet opslag nodig. Daarin is Linux beter want dat zijn maar kleine pakketten. Als ze er echter een labo hebben waar je dat op fysieke hardware doet is dat al een stuk minder belangrijk.

Of je dan een I5 of I7 hebt maakt eigenlijk weinig uit. Wat ik persoonlijk heel fijn vond is een numpad. Als je telkens IP adressen moet intypen werkt dat veel en veel sneller dan dat je die bovenste rij moet gebruiken. Scherm is boven full HD ook niet interessant voor de lessen.

Voor games is het een ander verhaal en hebben ze goede punten waarom je sommige dingen wel of niet zou moeten doen. Een externe SSD als een T1 van Samsung is ook het hebben waard. Ik kreeg nog wel eens ISO's van de leeraal en dan gaat dat een stuk sneller. Dat verschil was erg leuk om te zien. Even 10Gb overbrengen via usb3 naar een gewone externe HDD of SSD was dag en nacht. Daar had ik trouwens ook vaak 1 á 2 vm's op draaien. Nadeel, hij is klein dus je kunt hem kwijtraken in je tas :p

Succes met je keuze :)

Edit: Investeren in een goede rugtas is ook wat waard. Een eastpack heeft naar mijn ervaring toch een minder draagsysteem. Ik kwam zelf uit op Osprey, die maken ook hele goede hiking rugtassen met een 'award winning draagsysteem' hun dag rugzakken zijn echter ook prima van kwaliteit. Ja hij was 20 Euro duurder dan de Eastpack maar het verschil was over duidelijk voor mij. Die kun je veelal wel vinden bij een outdoor winkel als AS adventure en bever zwerfsport. Maar als je je laptop elke dag moet meenemen in een tas op de fiets of OV wil je wel dat hij goed beschermt is.
Nu ga ik misschien een beetje weg waar de post eerst voor ging maar heb je misschien een paar linkjes naar goede rugtassen die voldoende ruimte bieden voor mijn laptop+schoolspullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Op Bol.com heb je bijvoorbeeld een hele stapel, maar daar kan je niet in het echt kijken hoe zo'n tas er uit ziet en of hij je bevalt. De MediaMarkt heeft ook wel verschillende tassen, en zoals @Daniel_Elessar zegt vind je bij buitensportzaken wat sportievere tassen waar tegenwoordig ook vaak een laptopvak in zit. Die van Osprey kan ik je ook van harte aanbevelen, maar Vaude of Nomad heeft ook mooie tassen. Als je wel een Eastpak of willekeurige tas wil gebruiken zou ik je in ieder geval een sleeve aanraden om je laptop te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Zoals @gwystyl hier aangeeft zou ik persoonlijk eerder gaan voor Vaude/Osprey/nomad/Deuter. Die hebben ook 'commute' rugzakken dus voor woon-werk verkeer. Zij hebben ook gezien dat ze laptop vakken moeten maken. Zelf heb ik een Osprey 'momentum 24L' Ik heb hiervoor gekozen omdat ik ook al een grote dag rugzak van ze had voor als ik hike.

Ik kan hier prima mijn Zbook in kwijt plus de adapter en mijn brooddoos en een liter fles water. Ook een schrijfblok zit erin. Externe SSD en de meest gebruikte schroevendraaier set zit erin voor als ik iets moet open maken. Hij zit prima op de rug en heeft een strap vooraan zodat hij beter blijft zitten op de fiets. Ook is er een helm bevestiging echter sluit die dan wel de toegang tot het voorste vak af. Ik heb een oudere versie dan die nu op de website staat. In het laptop vak bevind zich nog een kleiner vak waar ik ene iPad air in kan stoppen. Regenhoes zit er ook bij en ik heb al behoorlijke buien over me heen gehad zonder dat het ingelopen is. Ik heb toen iets van 100 Euro betaald, nu zijn ze iets duurder op de site is de momentum 120 Euro voor de 26L. Hij is het waard. Ze hebben echter ook andere, goedkopere modellen.

Als je voor een Eastpack gaat zeker een goede sleeve aanschaffen.

Kwa je laptop zelf, is natuurlijk altijd lastig. Al een keuze gemaakt en zo ja wat?

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars2015
@Verwijderd
Heb nog wat verder zitten kijken naar de pricewatch: Asus FX502VM-DM115T en ik heb nou niet echt het idee dat het geheugen uit te breiden is. Zou jij enig idee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lars2015 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 23:52:
@Verwijderd
Heb nog wat verder zitten kijken naar de pricewatch: Asus FX502VM-DM115T en ik heb nou niet echt het idee dat het geheugen uit te breiden is. Zou jij enig idee hebben?
Ja, geheugen is uitbreidbaar tot 24 GB, maar ik denk niet dat je dat echt nodig hebt. In mijn laptop zit ook 16 GB aan geheugen, en de zwaarste games en video en foto bewerkingsprogramma's draaien zonder moeite. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars2015
Verwijderd schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 00:00:
[...]
Ja, geheugen is uitbreidbaar tot 24 GB, maar ik denk niet dat je dat echt nodig hebt. In mijn laptop zit ook 16 GB aan geheugen, en de zwaarste games en video en foto bewerkingsprogramma's draaien zonder moeite. :)
Foutje het is laat in de avond maar ik had het dus eigenlijk over de opslag. Ben bang dat ik aan alleen die ssd niet genoeg ga hebben en heb het idee dat ik die niet kan uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaskrop
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-12-2022
Externe harde schijf kopen van 1tb voor 55 euro en het probleem is opgelost.
pricewatch: Seagate Expansion Portable 1TB Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lars2015 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 00:17:
[...]

Foutje het is laat in de avond maar ik had het dus eigenlijk over de opslag. Ben bang dat ik aan alleen die ssd niet genoeg ga hebben en heb het idee dat ik die niet kan uitbreiden.
Zoals @Thomaskrop zegt. Een externe HDD kost de hele wereld niet. :)

De M2 SSD is echter wel upgradable, maar dan ben je een stuk meer kwijt:

pricewatch: Crucial MX300 m.2 525GB

Hou er dan echter wel rekening mee dat je alles opnieuw moet installeren, zo ook Windows 10 en alle drivers.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2017 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars2015
@Verwijderd
Zit er nog iets van verschil tussen in HDD ij je laptop of extern? Of maakt het vrij weinig uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lars2015 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 12:04:
@Verwijderd
Zit er nog iets van verschil tussen in HDD ij je laptop of extern? Of maakt het vrij weinig uit?
Dat maakt totaal niets uit Lars. Het voordeel is tevens dat je een externe schijf op elke PC / laptop kunt aansluiten en dus gebruiken, en dat deze bestanden in principe nooit verloren gaan..... ;)

Kortom; ik ben van mening dat een externe schijf dus eigenlijk beter is dan een interne, en dus 'vaste' HDD.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2017 12:51 ]

Pagina: 1