Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-06 20:45

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Topicstarter
Beste forumleden,

ik post niet vaak een vraag, maar nu heb ik een probleem waar ik niet uit kom en doe ik een beroep op de community :)
Recent heb ik een nieuw systeem samengesteld en geassembleerd, werkt allemaal prima op 1 ding na:
zowel muis als toetsenbord stoppen na enkele minuten na het opstarten (varieert) met werken en doen helemaal niets meer.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
  • Logitech MK270
  • MSI B250I Pro
  • Intel Core i5-7400 Boxed
  • Samsung 960 EVO 250GB
  • Corsair CX450M
  • Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8
  • Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM
  • laatste BIOS, drivers en Logitech software
  • Dell Ultrasharp U2414H
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:In de BIOS werkt de set wel gewoon, dus het moet haast wel aan het besturingssysteem liggen, en daar zijn ook veel klachten over te vinden. Bizar dat zoiets basics niet standaard werkt met Windows 10, en mensen zelfs downgraden naar eerdere Windows versies om het probleem te omzeilen. Er zijn zoveel mogelijke oplossingen dat je door de bomen het bos niet meer ziet en je er na een stuk of 20 geprobeerd te hebben er wel een beetje klaar mee bent.

Mijn vraag is of iemand ook tegen dit probleem is aangelopen en heb je een werkende oplossing gevonden?
Of heb je ook zo'n set maar werkt die wel feilloos met Windows 10?

[ Voor 2% gewijzigd door SayWhatAgain! op 09-05-2017 21:59 . Reden: Specs aangevuld ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:46
SayWhatAgain! schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:43:

Mijn vraag is of iemand ook tegen dit probleem is aangelopen en heb je een werkende oplossing gevonden?
Of heb je ook zo'n set maar werkt die wel feilloos met Windows 10?
Ik ben er ook tegenaan gelopen. Daarbij heb ik het issue op kunnen lossen door de devices onder Universal Serial Bus-Controllers (via apparaatbeheer) in Windows geheel (softwarematig) te verwijderen en daarna door Windows zelf weer te laten detecteren en installeren (na een herstart van mijn PC).

Hierna geen problemen meer ondervonden. Daarbij ben ik er ook wel achtergekomen dat de set beter en stabieler werkt op een USB 2 poort dan op een USB 3 poort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
nextware schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:48:
[...]

Ik ben er ook tegenaan gelopen. Daarbij heb ik het issue op kunnen lossen door de devices onder Universal Serial Bus-Controllers (via apparaatbeheer) in Windows geheel (softwarematig) te verwijderen en daarna door Windows zelf weer te laten detecteren en installeren (na een herstart van mijn PC).

Hierna geen problemen meer ondervonden. Daarbij ben ik er ook wel achtergekomen dat de set beter en stabieler werkt op een USB 2 poort dan op een USB 3 poort..
Bedankt voor je snelle reactie! Helaas blijkt het in dit geval geen oplossing :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Er is mogelijk een oplossing gevonden, het ligt waarschijnlijk aan Windows Update. Gisteren hetzelfde probleem bij een andere build (AMD Ryzen), en nadat deze stappen een paar keer gedaan waren is het probleem verdwenen.

Echter, bij de build in de TS doet zich het volgende probleem voor: op willekeurige momenten valt de spanning weg en gaat de de powerled van de kast pulserend knipperen. Lijkt op een of andere suspend mode, maar het systeem kan alleen weer opgestart worden na het uit/aan schakelen van de voeding. Ik kan nergens vinden wat de oorzaak van dit probleem kan zijn. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Logitech driver verwijderen en de w10 gebruiken

[ Voor 51% gewijzigd door Hackus op 06-05-2017 12:37 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
De Logitech driver. Zou dat ook de uitval kunnen verklaren? Bij die 2e build is er na het oplossen van de Windows update geen enkel probleem meer, ook niet met de Logitech drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Kleine kick: een complete herinstallatie van Windows 10 leek te werken, maar helaas. M'n vader heeft ook een Linux distributie geïnstalleerd en daarbij treedt het vastlopen van de muis niet op, maar de computer valt nog wel onregelmatig uit. Soms na minuten, soms na enkele uren. Dan valt het beeldscherm uit en gaat de powerknop knipperen. PC gaat alleen weer aan na het afhalen van de stroom.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Voeding? RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Update:

ik heb Windows 10 opnieuw geïnstalleerd en is volledig up-to-date. De rare uitval symptomen zoals onder Linux komen niet meer voor, maar wel weer het vastlopen van het systeem. Muis en toetsenbord reageren dan niet meer, maar de pc blijft gewoon aan. De installatie (half uurtje) kan probleemloos gedaan worden, maar nu kan het systeem binnen een paar minuten na opstarten al vastlopen en soms duurt het een half uur.

Wat ik allemaal geprobeerd heb:
- in de BIOS gechecked dat alle hardware correct gedetecteerd is
- alles in device manager nagelopen, alles is herkend en geïnstalleerd
- geen Logitech drivers geïnstalleerd
- alle laatste drivers van MSI geïnstalleerd
- CMOS reset
- de laatste drivers van Intel (chipset) en Realtek (LAN) geïnstalleerd, die waren recenter dan die van MSI
- er zijn geen hoge temperaturen
- geen bijzondere meldingen in de eventviewer
- geheugen getest, Windows Geheugencontrolle/1 bankje per keer
- SSD getest en geeft ook geen fouten
- alle bekabeling/aansluitingen op het moederbord nagelopen
- nieuwe voeding geïnstalleerd
- memtest zonder errors en probleemloos (zonder vastlopen, 1h41m)

Ondanks dat ik al meerdere systemen heb gebouwd, ging ik op een gegeven moment toch twijfelen aan dingen als spacers/cpu koeling/cpu 4-pins power niet goed geplaatst, maar dan zou je andere symptomen zien of de pc zou helemaal niet booten. Het leek op een gegeven moment iets met de netwerk adapter/driver te zijn, omdat het systeem steeds leek vast te lopen bij netwerk activiteit. Maar zonder netwerkkabel, of met de adapter uitgeschakeld, loopt de pc ook vast alleen duurt het wat langer.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er toch iets niet goed is met het moederbord. Iemand nog ideeën/tips voordat ik het moederbord ga RMA'en?

[ Voor 10% gewijzigd door SayWhatAgain! op 13-05-2017 19:09 . Reden: aanvullingen ]

Pagina: 1