Toon posts:

freebsd router firewall en webserver.

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben van plan om op een oude compaq prosignia 300 een webserver te gaan draaien. Na hier via de search wat rondgeneusd te hebben, heb ik besloten dit met freebsd te gaan doen.

Nu heb ik de volgende vraag is het slim om deze webserver ook in te zetten als router en firewall voor een 4xwin98 netwerk met kabel internet of kan ik er beter een oude 486 met freesco tussen zetten?

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

waarom niet?

Is een beetje onzin om twee "servertjes" te gaan gebruiken als het ook met één kan..

Verwijderd

Topicstarter
Ben een newby op freebsd gebied, maar dan ga ik maar eens starten ben benieuwd hoelang ik er over ga doen. Moet wel eerst freesco gaan installeren op die 486 want anders worden mijn huisgenoten niet vrolijk, de compaq draait momenteel als router.

Verwijderd

Topicstarter
Heb voor die 486 nog een isa lan nodig iemand een ideetje om die goedkoop te scoren in Rotterdam?

Verwijderd

bij mij kope voor 5 piek per stuk maar ik woon wel in maastricht | wat d8 je van een pc beurs?

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Ik zou uiteindelijk wel alles op 1 systeem mikken, dat is wel zo makkelijk configureren & bij te houden.

En voor zo'n netwerk kaartje zou ik even rond kijken bij PC dumps of rondvragen, er slingeren nog genoeg van die dingen ongebruikt rond.

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

Verwijderd

Een hardcore tweaker wil natuurlijk zoveel mogelijk vage zooi om zoveel mogelijk mee te kunnen tweaken/klooien/pieleknooien. Dus 2 servers is nog zelfs te weinig, het echte werk begint bij 5 :D

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

* jep doet aan 5 dell poweredges :9~

1 mail
2 web
1 transactie enzo

:z

Hoe meer electro-zielen hoe meer vreugde!

Verwijderd

Op donderdag 05 juli 2001 22:22 schreef j3p het volgende:
/me doet aan 5 dell poweredges :9~

1 mail
2 web
1 transactie enzo

:z

Hoe meer electro-zielen hoe meer vreugde!
neem voorbeeld aan j3p, maar bouw je servers zelf :P Is nog roelerender & cheaper :D

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Op donderdag 05 juli 2001 22:19 schreef sproggle het volgende:
Een hardcore tweaker wil natuurlijk zoveel mogelijk vage zooi om zoveel mogelijk mee te kunnen tweaken/klooien/pieleknooien. Dus 2 servers is nog zelfs te weinig, het echte werk begint bij 5 :D
Een echte hardcore tweaker gaat voor optimalisatie!

Meer systemen bijkopen is eerder de Wintel oplossing >:) (overigens wel leuk voor de koetjes natuurlijk ;))

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

Verwijderd

Topicstarter
Er zit dus geen nadeel cq voordeel in, beveiligingstechnisch gezien dan?

• T-h-i-j-s
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 13:18

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Sowieso wel handig om het op 1 machine te doen, want dan hoef je niet te gaan kloten met portforwarding :) (ik neem aan dat je geen subnet met internet IP's hebt 8-))

Verwijderd

Topicstarter
Het is meer dat ik nog nooit een webserver gebouwd heb en mijn huisgenoten mij het niet zo in dank af zullen nemen als de internet verbinding er uit ligt omdat ik aan het pielen ben met de webserver.

Verwijderd

Topicstarter
Nu lees ik over dat engarde, of moet ik toch voor freebsd gaan?
Het wordt een webserver voor 3 persoonlijke websites met php,mysql,perl.

Verwijderd

webserver kan je configureren zonder dat je server hoeft te rebooten, en zal al helemaal niets verkeerd kunnen doen bij je inet connectie. Alles op 1 server kan makkelijk. qua load hoef je het niet te laten. misschien dat het routeren /cq firewallen op zijn hoogtepunt enkele procenten cpu kracht inneemt, meer niet.

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:57
da's toevallig, heb vorige week nog freebsd op een prosignia 300 servertje geinstalleerd.

waar je op moet letten is dat de ingebouwde netwerk kaart die erin zit gaar is, die zou ik dus niet gebruiken. ten tweede als je extra geheugen erbij zet moet je opnieuw een kernel compilen en de optie "option MAXMEM=x" in je kernelconfig bestand zetten, waar x het aantal kb geheugen is. Compaq meldt namelijk niet goed hoeveel geheugen er in zit, en ziet dus alleen de standaard 16mb.

succes

• JointFillah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-08 09:31

JointFillah

Techno Addict

Heb zelf ook een apart router-bakkie (5 pc's op 1 casema verbinding >:) *traaaag*)en een freeBSD-server....en ik ben ook beswel bsd-newbie en ik kan je toch vertellen dat de mogelijkheid om vrij rond te kunnen klooien met het ding erg handig is....
Dus als je die 486 er toch al heb staan en toch al gaat configgen, kun je net zo goed die BSD-bak apart houden....en dat port-forwarden gaat heel gemakkelijk met freesco, dus dat is ook geen probleem :)

~* Peace, Love & XTC *~

Verwijderd

Topicstarter
Prozaq, hoe heb je die scsi cd-rom speler bootable gekregen.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Op donderdag 05 juli 2001 12:42 schreef king_kong het volgende:
Heb voor die 486 nog een isa lan nodig iemand een ideetje om die goedkoop te scoren in Rotterdam?
Wat dacht je van Crazy Hans op de Jonker Frans straat? Die hebben vast nog wel van die goedkope ouwe rotzooi liggen.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Topicstarter
Freebsd staat er op, denk alleen dat ik bij de installatie misschien wat andere keuzes had moeten maken. Bijvoorbeeld met dat port, of was het packets, verhaal, heb daar maar niets aangekruist omdat ik van de omschrijvingen niet al te veel snapte. Nu wil ik er Apache, Perl, PHP, Mysql en Phpmyadmin op gaan draaien wat is de handigste methode want ik begreep dat je met port het minste onderhoud hebt. En is er nog een bepaalde volgorde vereist.

Ga nu zoiezo eerst even m'n ethernetkaart testen. Gisteren mijn tweede monitor overleden :( dus kan nu niet meer tegelijk naar de manual kijken, printer ook al kaduuk, het lijkt wel of het demolition month is.

Verwijderd

www.dubbele.com

NetBSD firewall/router

Verwijderd

Topicstarter
Wil m'n ip instellingen veranderen maar krijg als ik als root inlog en dan naar /etc/rc.conf wil gaan permision denied
Pagina: 1