GPU of MoBo, CPU, RAM upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thaikop
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-12-2024
Wat zou ik upgraden? Want ik merk dat ik bij bepaalde spelletjes een bottleneck heb. Bv bij Playerunknow's Battleground zit alles aan 100%. (CPU, RAM, VRAM) en dat merk ik echt duidelijk.

Hardware dat ik nu heb:

- 1150 motherboard met een 4670K (niet overclocked en dus aan 3,4 Ghz. Heb hem wel makkelijk eens tot 4,2 OC'ed) en 16 GB RAM
- Asus ROG Swift PG279Q (IPS, 2560x1440)
- Asus Matrix 780 Ti (3GB VRAM)

Ik zou nu de 1080 kopen en dan ook mijn motherboard, ram en cpu vervangen OF gewoon een 1080 Ti kopen?

Alvast bedankt!

[ Voor 22% gewijzigd door Thaikop op 03-05-2017 14:00 ]

Beste antwoord (via Thaikop op 03-05-2017 14:55)

Verwijderd

1440p met een 780 Ti met 'slechts' 3GB vram op hedendaagse games (met decent settings) zal je boosdoener wel zijn. Gok dat je met een nieuwe vid kaart al een heel eind komt.

Je CPU en RAM zouden voor nu nog meer dan voldoende moeten zijn. Overigens ga ik er vanuit dat gezien je een K versie van je CPU hebt, deze ook daadwerkelijk overclocked hebt. Zo niet, is dat al een overweging waard want er valt veel meer uit die CPU uit te halen.

Daarbij moet je je niet meten met PUBG, zo'n beetje de meest waardeloze game om als benchmark te gebruiken of je wel of niet moet upgraden. Die game is verre van optimized en zit momenteel nog totaal niet lekker in elkaar. Zelfs mensen die letterlijk dezelfde setup hebben merken nog verschil in FPS. Deze game heeft nog veel meer tijd nodig om echt goed te draaien. Dikke kans dat je met een nieuwe videokaart in deze ook nog altijd niet het gewenste resultaat terug ziet.

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:17
Bij welke spellen heb je een bottleneck en welk component wordt op dat moment het zwaarst belast?
(monitor software zoals msi afterburner)

• Thaikop
mitsumark schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:42:
Bij welke spellen heb je een bottleneck en welk component wordt op dat moment het zwaarst belast?
(monitor software zoals msi afterburner)
Bv bij Playerunknow's Battleground zit alles aan 100%. (CPU, RAM, VRAM) en dat merk ik echt duidelijk.

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

1440p met een 780 Ti met 'slechts' 3GB vram op hedendaagse games (met decent settings) zal je boosdoener wel zijn. Gok dat je met een nieuwe vid kaart al een heel eind komt.

Je CPU en RAM zouden voor nu nog meer dan voldoende moeten zijn. Overigens ga ik er vanuit dat gezien je een K versie van je CPU hebt, deze ook daadwerkelijk overclocked hebt. Zo niet, is dat al een overweging waard want er valt veel meer uit die CPU uit te halen.

Daarbij moet je je niet meten met PUBG, zo'n beetje de meest waardeloze game om als benchmark te gebruiken of je wel of niet moet upgraden. Die game is verre van optimized en zit momenteel nog totaal niet lekker in elkaar. Zelfs mensen die letterlijk dezelfde setup hebben merken nog verschil in FPS. Deze game heeft nog veel meer tijd nodig om echt goed te draaien. Dikke kans dat je met een nieuwe videokaart in deze ook nog altijd niet het gewenste resultaat terug ziet.

• Thaikop
Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:01:

Ja, dat is wat ik ook denk.

Had net bij de nieuwe edit geschreven dat hij momenteel niet OC'ed is. Heb dit wel gedaan in het verleden en makkelijk 4,2 gehaald. Zal dit even opnieuw doen. :)

Klopt zeker over dat van PUBG!

Conclusie: Ik koop een 1080 of een 1080 Ti? Ik zie dat de 1080 bij Sicomputers mooi in afslag is. http://www.sicomputers.nl/asus-strix-gtx1080-a8g-gaming.html

Verwijderd

Je processor moet nog ruimschoots voldoende zijn maar de 3GB VRAM is echt te weinig om deftig te kunnen gamen in 1440p incl. hoge settings.
Een GTX1080 met zijn 8GB VRAM gaat zich als vis in het water voelen in zulke resoluties.
Ik speelde regelmatig GTA:O en zag soms VRAM verbruik van 5GB+ met alle toeters en bellen op hoog/ultra.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2017 14:50 ]

• Thaikop
Ik ga de 1080 dan bestellen. Bedankt voor jullie antwoord!

Verwijderd

Goede keuze! €560 is een hele nette prijs voor een GTX1080 en al helemaal voor een 1080 Strix.
Pagina: 1