Intro
Ik heb thuis een heleboel oude harde schijven. Om de gegevens erop uit te kunnen lezen ben ik op zoek gegaan naar een apparaat waar ik ze op kan aansluiten. Veel opties vergeleken, op meerdere webshops gekeken, en uiteindelijk besloten om te bestellen bij Bol.com. Alleen omdat er 20 euro kassakorting werd gegeven.
Bestelling geplaats, maar de bestelling is later geannuleerd. Wegens "kennelijke vergissing".
Ik ben het niet met ze eens en heb sinds 24 april contact met Bol.com. Sindsdien heb ik geen enkele keren een inhoudelijke antwoord gekregen (wel heel veel excuses).
Chronologisch...
24 april 04.35 uur
Bestelling geplaatst (1 product).
- Kosten product: 51 euro.
- Korting: 20 euro.
- Bedrag na korting: 31 euro.
31 euro betaald met een cadeaukaart die ik had. De enige reden waarom ik het product bij Bol.com heb gehaald, is omdat het product door de korting aantrekelijkker werd dan alternatieven. Anders had ik mijn cadeaukaart niet gebruikt.
24 april 16.29 uur
Bestelling geannuleerd door Bol.com.
Artikel 4 van de Algemene Voorwaarden:
24 april 15.40 uur
Een chatgesprek gestart met de klantenservice. Uitleg gevraagd over "kennelijke vergissing": de korting was niet de bedoeling, daarom is het een vergissing.
Let wel: op het moment van bestellen (inmiddels niet meer) waren er electronicadeals. Hoge kortingen tot wel 45%.
Screenshot van de kortingen: voorbeeld 1 - voorbeeld 2.
24 april 17.13 uur
Een mail verstuurd naar de klantenservice.
Autoreply van Bol.com op mijn mail: "Je ontvangt binnen 24 uur een reactie".
Geen reactie ontvangen binnen 24 uur.
25 april 11.40 uur
Gebeld naar de klantenservice.
Het volgende meegekregen:
- Mijn mail/case is doorgezet naar een externe afdeling, die gaan mij contacteren.
- Ik krijg nog een mail met de exacte uitleg waarom mijn bestelling is geannuleerd. Deze mail ontvang ik binnen enkele dagen.
Ik ben niet gecontacteerd door de externe afdeling/Bol.com.
Ik heb geen mail ontvangen met de exacte uitleg van de annulering.
25 april (omstreeks) 17.30 uur
Geen antwoord gehad na 24 uur, contact opgenomen met de klantenservice. Tegen mij werd verteld dat ik binnen 48 uur een antwoord zou ontvangen. Deze 48 uur wordt ook gemeld op de Klantenservice-pagina.
Geen kopie ontvangen van chatgesprek via mail, helaas...
Geen reactie ontvangen binnen 48 uur.
27 april 08.34 uur
Gebeld naar de klantenservice. Zeer onaangenaam gesprek gehad; de medewerker reageerde gefrustreerd, waardoor ik ook gefrustreerd terugreageerde.
- Medewerker kon me niet meer helpen dan het systeem hem toeliet (kreeg geen inhoudelijk antwoord wat betreft "kennelijke vergissing").
- Ik kreeg te horen dat het hoofdkantoor een massamail gaat sturen over dit probleem, met daarin een (algemene) verklaring over het ontstane probleem ("onterechte korting"). Daar wachten de afdelingen op, voordat ze antwoord kunnen geven. Er zijn 2 cases die hierover gaan die bij dezelfde afdeling liggen.
- Ik ontvang 2 mails: een algemene, een inhoudelijke. Medewerker kon mij niet vertellen wanneer.
Ik heb geen enkele mail van Bol.com ontvangen.
1 mei 14.02 uur
Gechat met de klantenservice.
Er is een terugbelafspraak! Ik zal op 2 mei rond 16.00 uur gebeld worden!
Ik ben niet teruggebeld.
2 mei 17.28 uur
Meer dan 30 minuten gesproken.
- De medewerker snapt mijn frustraties, heeft meerdere malen zijn excuses aangeboden, maar kan mij niet verder helpen.
- Het product/de bestelling is geannuleerd en dat blijft zo. Ik ontvang het product niet.
- Het bedrag ontvang ik terug op mijn account. Ik ben mijn cadeaukaart kwijt, en heb straks 55 euro op mijn account staan. Aangezien ik nooit meer wat wil bestellen bij Bol.com, heb ik daar niets aan. Ik wil mijn cadeaukaart terug in de staat zoals voor de bestelling (niet gekopppeld aan mijn account).
- Medewerker gaf aan dat ik een klacht kon indienen, en dat er op de website twee nummers staan ik kan bellen. Dit bleek achteraf niet zo te zijn, zie hieronder.
2 mei 18.04 uur
Ik wilde bellen naar Bol.com om een klacht in te dienen, maar kon op de website geen 'klachtnummer' vinden. Dus ben ik gaan chatten met de klantenservice.
- Er is geen telefoonnummer om een klacht in te dienen.
- Medewerker geeft aan dat ik de klacht bij haar kan neerleggen, zodat ze het naar het hoofdkantoor kan sturen.
- Ik stuur mijn samenvatting via de chat naar haar.
- Medewerker wil mij bellen.
- Medewerker heeft nier meer bevoegdheden dan de medewerker aan de telefoon die ik net heb gebeld. Medewerker geeft aan dat ik niemand aan de telefoon kan krijgen met andere bevoegdheden.
- Ik vraag door wat bellen met haar gaat oplossen: helemaal niets.
- Medewerker wil de case afsluiten, zonder mij van een oplossing te voorzien (want dat kunnen ze blijkbaar niet).
- Ik geef nogmaals aan dat ik een klacht wil indienen, en vraag waar ik dat kan doen.
- Ik kan een brief sturen volgens de medewerker (
).
- Ik kan ook een mail sturen, maar dan komt het standaard terecht bij de klantenservice (die al op de hoogte is van mijn probleem, maar mij nog steeds niet van een antwoord hebben voorzien).
- Ik krijg te horen dat er niemand in het hoofdkantoor is die wat kan dan moet aan mijn probleem.
- Er zal binnen 2 dagen contact met mij opgenomen worden door Bol.com.
- Mijn klacht is doorgestuurd naar het hoofdkantoor...
- Inmiddels zijn we 9 dagen verder (sinds bestelling/annulering).
- Ik heb meerdere malen op verschillende manieren contact opgenomen met Bol.com.
- Bol.com heeft echter geen enkele keer contact met mij opgenomen.
Gewenste oplossing
Oplossing 1: Product alsog inclusief korting ontvangen.
Oplossing 2: Mocht de eerste oplossing niet mogelijk zijn en ik het product niet ontvangen, dan wil ik mijn cadeaukaart weer terug. Dit houdt in: ontkoppelt van mijn account en in zo'n staat dat ik het cadeau kan geven aan een ander.
Mijn vragen zijn:
- Kan Bol.com mijn bestelling 'zomaar' annuleren wegens een "kennelijke vergissing" (definitie onbekend)?
- Kan ik het product alsnog eisen (want overeenkomst)? De korting die gegeven is op het moment van bestelling komt overeen met de andere kortingen die er op dat moment werden gegeven. Er is wat mij betreft geen sprake van een "kennelijke vergissing".
- Mocht ik het product niet ontvangen, kan ik dan eisen dat ik mijn cadeuakaart weer 'intact' (zonder een koppeling op account) terugkrijg?
Deze post heb ik ook op het FOK!forum gepost...
De spoilers hier op het forum zijn niet inklap-/uitklapbaar. Iemand een idee wat verstandig is? De spoilers in een quote of...?
Ik heb thuis een heleboel oude harde schijven. Om de gegevens erop uit te kunnen lezen ben ik op zoek gegaan naar een apparaat waar ik ze op kan aansluiten. Veel opties vergeleken, op meerdere webshops gekeken, en uiteindelijk besloten om te bestellen bij Bol.com. Alleen omdat er 20 euro kassakorting werd gegeven.
Bestelling geplaats, maar de bestelling is later geannuleerd. Wegens "kennelijke vergissing".
Ik ben het niet met ze eens en heb sinds 24 april contact met Bol.com. Sindsdien heb ik geen enkele keren een inhoudelijke antwoord gekregen (wel heel veel excuses).
Chronologisch...
24 april 04.35 uur
Bestelling geplaatst (1 product).
- Kosten product: 51 euro.
- Korting: 20 euro.
- Bedrag na korting: 31 euro.
31 euro betaald met een cadeaukaart die ik had. De enige reden waarom ik het product bij Bol.com heb gehaald, is omdat het product door de korting aantrekelijkker werd dan alternatieven. Anders had ik mijn cadeaukaart niet gebruikt.
24 april 16.29 uur
Bestelling geannuleerd door Bol.com.
spoiler: Annuleringsmail
Beste [...],
Onlangs heb je één of meerdere artikelen besteld onder het bestelnummer 420862xxxx.
Kennelijke Vergissing
Door een technische fout werd er per ongeluk bij een aantal artikelen een korting van 20 euro toegepast in het betaalscherm (stap 2) tijdens het bestellen. Er is hier sprake van een Kennelijke Vergissing, zoals wij dit noemen in Artikel 4 van onze Algemene Verkoopvoorwaarden.
Om deze reden worden de artikelen met de onterechte korting van 20 euro niet uitgeleverd en zullen wij dit helaas moeten annuleren. Onze oprechte excuses voor het ongemak, ook wij betreuren deze fout.
Betaling
Indien je het artikel al hebt betaald via iDEAL wordt het bedrag binnen drie werkdagen teruggestort. Heb je betaald via Maestro of Bancontact/Mister Cash, dan wordt het door jou betaalde bedrag binnen vijf werkdagen teruggestort. Als je hebt gekozen voor de betaalmethode creditcard, dan wordt de reservering van het factuurbedrag opgeheven. Er is geen bedrag van je rekening afgeschreven. Heb je (een gedeelte van) het bedrag betaald met een cadeaubon, dan wordt de cadeaubon direct weer opgewaardeerd.
We wensen je een fijne dag toe.
Met vriendelijke groet,
bol.com Klantenservice
Onlangs heb je één of meerdere artikelen besteld onder het bestelnummer 420862xxxx.
Kennelijke Vergissing
Door een technische fout werd er per ongeluk bij een aantal artikelen een korting van 20 euro toegepast in het betaalscherm (stap 2) tijdens het bestellen. Er is hier sprake van een Kennelijke Vergissing, zoals wij dit noemen in Artikel 4 van onze Algemene Verkoopvoorwaarden.
Om deze reden worden de artikelen met de onterechte korting van 20 euro niet uitgeleverd en zullen wij dit helaas moeten annuleren. Onze oprechte excuses voor het ongemak, ook wij betreuren deze fout.
Betaling
Indien je het artikel al hebt betaald via iDEAL wordt het bedrag binnen drie werkdagen teruggestort. Heb je betaald via Maestro of Bancontact/Mister Cash, dan wordt het door jou betaalde bedrag binnen vijf werkdagen teruggestort. Als je hebt gekozen voor de betaalmethode creditcard, dan wordt de reservering van het factuurbedrag opgeheven. Er is geen bedrag van je rekening afgeschreven. Heb je (een gedeelte van) het bedrag betaald met een cadeaubon, dan wordt de cadeaubon direct weer opgewaardeerd.
We wensen je een fijne dag toe.
Met vriendelijke groet,
bol.com Klantenservice
Artikel 4 van de Algemene Voorwaarden:
spoiler:
Artikel 4 - Het aanbod
[>] Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
[>] Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
[>] Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
[>] Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
[>] Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
[>] Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
24 april 15.40 uur
Een chatgesprek gestart met de klantenservice. Uitleg gevraagd over "kennelijke vergissing": de korting was niet de bedoeling, daarom is het een vergissing.
spoiler: Gesprek met klantenservice
Samenvatting gesprek
Tijd start: 24-4-2017 15:40:52
Tijd stop: 24-4-2017 15:53:27
Duur: 13 min.
Pagina gestart: https://www.bol.com/nl/klantenservice/index.html
Medewerker S
15:40:52 Goedemiddag! Wat kan ik voor je doen?
Bezoeker
15:41:03 Goedendag...
15:41:14 Ik spreek u vanwege bestelling met nummer 420862xxxx.
15:41:25 Deze is net geannuleerd vanwege "kennelijke vergissing".
Medewerker S
15:41:57 Dat zie ik inderdaad.
Bezoeker
15:42:26 Het is natuurlijk leuk om termen te gebruiken die jullie verder niet uitleggen, en de term dus een subjectieve betekenis krijgt...
15:42:39 Wat is er 'kennelijke vergissing' aan 20 euro kassakorting?
.
15:43:35 Momenteel zijn er bijvoorbeeld electronica deals met hoge kortingen.
Medewerker S
15:44:07 Die 20 euro was helaas een kennelijke vergissing. Dat had niet mogen gebeuren excuses hiervoor
Bezoeker
15:44:18 Je herhaalt wat er in het mailtje staat...
15:44:41 Waarom is het een kennelijke vergissing als dat soort kortingen momenteel worden aangeboden in de 'electronica deals'?
15:45:03 Toen ik het zag ben ik ervan uitgegaan dat er deal was.
Medewerker S
15:45:28 Dat begrijp ik inderdaad. Er worden inderdaad soms deals aangeboden, maar deze deal was toevallig een vergissing
Bezoeker
15:45:30 Leuk dat jullie het op 'technische' fouten gooien, maar kunt u mij uitleggen waarom de vergissing kennelijk is als er deals zijn met hoge kortingen?
15:45:39 Dus er is helemaal niets kennelijks aan?!
Medewerker S
15:46:36 Er zijn inderdaad deals met kortingen,maar dit is helaas niet zon deal maar een vergissing het spijt mij
Bezoeker
15:47:12 Jullie zeggen dat het een "kennelijke vergissing" is, daar ben ik niet van overtuigd.
Medewerker S
15:47:19 Waarom niet?
Bezoeker
15:47:44 Er is momenteel een tv met 45% korting... Mijn 20 euro korting op 51 euro is 42% korting.
15:48:01 Wat maakt mijn korting "kennelijk"?
15:48:17 *"een kennelijke vergissing"?
Medewerker S
15:48:53 Ja dat is een heel ander artikel. Ik snap dat je nu teleurgesteld bent, maar helaas kan ik dit niet voor je ongedaan maken. Die 20 euro extra kassakorting was niet de bedoeling, en daarom een vergissing. Mijn excuses hiervoor
Bezoeker
15:49:42 Ja, het is een ander artikel, maar ik gebruik het om aan te tonen dat 42% korting niet onverwacht is.
Jullie zeggen dat die 20 euro aan korting "een kennelijke vergissing" is, maar mijn vraag is: waar baseren jullie dat op?
15:50:00 Mijn bestelling wordt geannuleerd omdat het jullie niet uitkomt...
15:50:07 Met een uitleg waar ik niet wijzer van wordt...
15:50:23 Bol.com bepaalt wat "kennelijk" is... Sorry dit, sorry dat...
15:50:35 Ik heb door die korting wel mijn cadeaubon geactiveerd
15:50:59 Die ik eventueel nog voor andere zaken kon gebruiken, zoals cadeau doen...
Medewerker S
15:51:21 Dat maakt niet uit, Je cadeaubon wordt weer opnieuw opgewaardeerd
Bezoeker
15:51:28 Ja, hij is dus geactiveerd...
15:51:32 Ik kan dat niet meer ongedaan maken...
Medewerker S
15:51:46 nee dat kunnen we helaas niet meer ongedaan maken.
Bezoeker
15:51:48 Hij is gebruikt, ik kan hem bijvoorbeeld niet meer cadeau doen of wat dan ook.
15:51:49 Ja, leuk
15:51:53 Helaas, helaas, helaas...
15:52:11 Kan ik dit gesprek gestuurd krijgen naar mijn mailadres?
15:52:42 Zodat ik het als bijlage kan sturen via mail, want ik ben totaal niet overtuigd door de "kennelijke vergissing" van Bol.com
Medewerker S
15:52:55 Natuurlijk kan ik dit gesprek naar je toe mailen. Dat is echt geen enkel probleem
Bezoeker
15:53:27 Zou je dat nu kunnen doen? Graag sturen naar ...@gmail.com
Tijd start: 24-4-2017 15:40:52
Tijd stop: 24-4-2017 15:53:27
Medewerker S
15:40:52 Goedemiddag! Wat kan ik voor je doen?
Bezoeker
15:41:03 Goedendag...
15:41:14 Ik spreek u vanwege bestelling met nummer 420862xxxx.
15:41:25 Deze is net geannuleerd vanwege "kennelijke vergissing".
Medewerker S
15:41:57 Dat zie ik inderdaad.
Bezoeker
15:42:26 Het is natuurlijk leuk om termen te gebruiken die jullie verder niet uitleggen, en de term dus een subjectieve betekenis krijgt...
15:42:39 Wat is er 'kennelijke vergissing' aan 20 euro kassakorting?
15:43:35 Momenteel zijn er bijvoorbeeld electronica deals met hoge kortingen.
Medewerker S
15:44:07 Die 20 euro was helaas een kennelijke vergissing. Dat had niet mogen gebeuren excuses hiervoor
Bezoeker
15:44:18 Je herhaalt wat er in het mailtje staat...
15:44:41 Waarom is het een kennelijke vergissing als dat soort kortingen momenteel worden aangeboden in de 'electronica deals'?
15:45:03 Toen ik het zag ben ik ervan uitgegaan dat er deal was.
Medewerker S
15:45:28 Dat begrijp ik inderdaad. Er worden inderdaad soms deals aangeboden, maar deze deal was toevallig een vergissing
Bezoeker
15:45:30 Leuk dat jullie het op 'technische' fouten gooien, maar kunt u mij uitleggen waarom de vergissing kennelijk is als er deals zijn met hoge kortingen?
15:45:39 Dus er is helemaal niets kennelijks aan?!
Medewerker S
15:46:36 Er zijn inderdaad deals met kortingen,maar dit is helaas niet zon deal maar een vergissing het spijt mij
Bezoeker
15:47:12 Jullie zeggen dat het een "kennelijke vergissing" is, daar ben ik niet van overtuigd.
Medewerker S
15:47:19 Waarom niet?
Bezoeker
15:47:44 Er is momenteel een tv met 45% korting... Mijn 20 euro korting op 51 euro is 42% korting.
15:48:01 Wat maakt mijn korting "kennelijk"?
15:48:17 *"een kennelijke vergissing"?
Medewerker S
15:48:53 Ja dat is een heel ander artikel. Ik snap dat je nu teleurgesteld bent, maar helaas kan ik dit niet voor je ongedaan maken. Die 20 euro extra kassakorting was niet de bedoeling, en daarom een vergissing. Mijn excuses hiervoor
Bezoeker
15:49:42 Ja, het is een ander artikel, maar ik gebruik het om aan te tonen dat 42% korting niet onverwacht is.
Jullie zeggen dat die 20 euro aan korting "een kennelijke vergissing" is, maar mijn vraag is: waar baseren jullie dat op?
15:50:00 Mijn bestelling wordt geannuleerd omdat het jullie niet uitkomt...
15:50:07 Met een uitleg waar ik niet wijzer van wordt...
15:50:23 Bol.com bepaalt wat "kennelijk" is... Sorry dit, sorry dat...
15:50:35 Ik heb door die korting wel mijn cadeaubon geactiveerd

15:50:59 Die ik eventueel nog voor andere zaken kon gebruiken, zoals cadeau doen...
Medewerker S
15:51:21 Dat maakt niet uit, Je cadeaubon wordt weer opnieuw opgewaardeerd
Bezoeker
15:51:28 Ja, hij is dus geactiveerd...
15:51:32 Ik kan dat niet meer ongedaan maken...
Medewerker S
15:51:46 nee dat kunnen we helaas niet meer ongedaan maken.
Bezoeker
15:51:48 Hij is gebruikt, ik kan hem bijvoorbeeld niet meer cadeau doen of wat dan ook.
15:51:49 Ja, leuk
15:51:53 Helaas, helaas, helaas...
15:52:11 Kan ik dit gesprek gestuurd krijgen naar mijn mailadres?
15:52:42 Zodat ik het als bijlage kan sturen via mail, want ik ben totaal niet overtuigd door de "kennelijke vergissing" van Bol.com
Medewerker S
15:52:55 Natuurlijk kan ik dit gesprek naar je toe mailen. Dat is echt geen enkel probleem
Bezoeker
15:53:27 Zou je dat nu kunnen doen? Graag sturen naar ...@gmail.com
Let wel: op het moment van bestellen (inmiddels niet meer) waren er electronicadeals. Hoge kortingen tot wel 45%.
Screenshot van de kortingen: voorbeeld 1 - voorbeeld 2.
24 april 17.13 uur
Een mail verstuurd naar de klantenservice.
spoiler: Inhoud mail naar klantenservice
Beste Klantenservice van Bol.com,
- Ik heb op 24 april 2017 om 04.35 uur een bestelling geplaatst.
- Ik kreeg 20 euro kassakorting.
- Bestelnummer: 420862xxxx.
- Op 24 april 2017 om 16.29 uur heb ik een mail ontvangen van Bol.com waarin staat dat mijn bestelling is geannuleerd wegens "een kennelijke vergissing".
- Zie mail: https://info.bol.com/xxxxx.
- Mijn bestelling is dus geannuleerd, omdat die 20 euro aan korting van Bol.com een "kennelijke vergissing" is.
Ik heb direct na het lezen van de annuleringsmail contact gehad via de chat op Bol.com. Zie hieronder het gesprek (met dank aan de medewerker die het op verzoek naar mij heeft gemaild).
Ik ben kwaad. Om meerdere redenen:
> Ik heb 2 bestellingen gedaan; losse bestellingen, achter elkaar. Omdat de 20 euro korting het geheel aantrekkelijk maakte, heb ik mijn Bol.com-cadeaukaart (70 euro) gebruikt. Deze kan ik ondanks de terugbetalen/opwaardering dus niet meer cadeau doen of wat dan ook, want de kaart is gebruikt. Ik baal daar wel enorm van.
> Momenteel zijn er "electronica deals" op Bol.com. Een hoge korting (>30%) komt voor, er is zelfs een tv met 45% korting. Hierdoor is de korting van 42% (20 euro op 51 euro) helemaal niet zo vreemd. Ik snap dus niet waar die "kennelijke vergissing" op gebaseerd is. De korting afdoen als "technische fout" is natuurlijk wel heel makkelijk...
> Waarom is er sprake van "kennelijke vergissing"? De medewerker waarmee ik heb gesproken heeft mij geen eenduidig antwoord kunnen geven. Aangezien er momenteel producten met hoge kortingen worden aangeboden op Bol.com, is de 42% korting die ik heb ontvangen helemaal niet vreemd. Ik hoor dus graag van u waarom er sprake is van "kennelijke vergissing"? Wat maakt de vergissing zo kennelijk?
> Mijn bestelling is geannuleerd, nu kan ik weer allerlei producten en prijzen op verschillende websites vergelijken. Dit is irritant en het kost tijd.
.
Ik ben pissig dat ik opgezadeld wordt met de gevolgen van jullie "technische fout". En dat Bol.com er wel heel makkelijk vanaf probeert te komen met 'sorry' en 'helaas'.
Mijn kennelijke groeten,
...
- Ik heb op 24 april 2017 om 04.35 uur een bestelling geplaatst.
- Ik kreeg 20 euro kassakorting.
- Bestelnummer: 420862xxxx.
- Op 24 april 2017 om 16.29 uur heb ik een mail ontvangen van Bol.com waarin staat dat mijn bestelling is geannuleerd wegens "een kennelijke vergissing".
- Zie mail: https://info.bol.com/xxxxx.
- Mijn bestelling is dus geannuleerd, omdat die 20 euro aan korting van Bol.com een "kennelijke vergissing" is.
Ik heb direct na het lezen van de annuleringsmail contact gehad via de chat op Bol.com. Zie hieronder het gesprek (met dank aan de medewerker die het op verzoek naar mij heeft gemaild).
Ik ben kwaad. Om meerdere redenen:
> Ik heb 2 bestellingen gedaan; losse bestellingen, achter elkaar. Omdat de 20 euro korting het geheel aantrekkelijk maakte, heb ik mijn Bol.com-cadeaukaart (70 euro) gebruikt. Deze kan ik ondanks de terugbetalen/opwaardering dus niet meer cadeau doen of wat dan ook, want de kaart is gebruikt. Ik baal daar wel enorm van.
> Momenteel zijn er "electronica deals" op Bol.com. Een hoge korting (>30%) komt voor, er is zelfs een tv met 45% korting. Hierdoor is de korting van 42% (20 euro op 51 euro) helemaal niet zo vreemd. Ik snap dus niet waar die "kennelijke vergissing" op gebaseerd is. De korting afdoen als "technische fout" is natuurlijk wel heel makkelijk...
> Waarom is er sprake van "kennelijke vergissing"? De medewerker waarmee ik heb gesproken heeft mij geen eenduidig antwoord kunnen geven. Aangezien er momenteel producten met hoge kortingen worden aangeboden op Bol.com, is de 42% korting die ik heb ontvangen helemaal niet vreemd. Ik hoor dus graag van u waarom er sprake is van "kennelijke vergissing"? Wat maakt de vergissing zo kennelijk?
> Mijn bestelling is geannuleerd, nu kan ik weer allerlei producten en prijzen op verschillende websites vergelijken. Dit is irritant en het kost tijd.

Ik ben pissig dat ik opgezadeld wordt met de gevolgen van jullie "technische fout". En dat Bol.com er wel heel makkelijk vanaf probeert te komen met 'sorry' en 'helaas'.
Mijn kennelijke groeten,
...
Autoreply van Bol.com op mijn mail: "Je ontvangt binnen 24 uur een reactie".
Geen reactie ontvangen binnen 24 uur.
25 april 11.40 uur
Het volgende meegekregen:
- Mijn mail/case is doorgezet naar een externe afdeling, die gaan mij contacteren.
- Ik krijg nog een mail met de exacte uitleg waarom mijn bestelling is geannuleerd. Deze mail ontvang ik binnen enkele dagen.
Ik ben niet gecontacteerd door de externe afdeling/Bol.com.
Ik heb geen mail ontvangen met de exacte uitleg van de annulering.
25 april (omstreeks) 17.30 uur
Geen antwoord gehad na 24 uur, contact opgenomen met de klantenservice. Tegen mij werd verteld dat ik binnen 48 uur een antwoord zou ontvangen. Deze 48 uur wordt ook gemeld op de Klantenservice-pagina.
Geen kopie ontvangen van chatgesprek via mail, helaas...
Geen reactie ontvangen binnen 48 uur.
27 april 08.34 uur
Gebeld naar de klantenservice. Zeer onaangenaam gesprek gehad; de medewerker reageerde gefrustreerd, waardoor ik ook gefrustreerd terugreageerde.
- Medewerker kon me niet meer helpen dan het systeem hem toeliet (kreeg geen inhoudelijk antwoord wat betreft "kennelijke vergissing").
- Ik kreeg te horen dat het hoofdkantoor een massamail gaat sturen over dit probleem, met daarin een (algemene) verklaring over het ontstane probleem ("onterechte korting"). Daar wachten de afdelingen op, voordat ze antwoord kunnen geven. Er zijn 2 cases die hierover gaan die bij dezelfde afdeling liggen.
- Ik ontvang 2 mails: een algemene, een inhoudelijke. Medewerker kon mij niet vertellen wanneer.
Ik heb geen enkele mail van Bol.com ontvangen.
1 mei 14.02 uur
Gechat met de klantenservice.
spoiler: Chatgesprek klantenservice
Samenvatting gesprek
Tijd start: Monday, May 01, 2017 2:02:48 PM
Tijd stop: Monday, May 01, 2017 2:16:15 PM
Medewerker M
2:02:48 PM Goedemiddag! Je chat met Medewerker M. Waarmee kan ik je helpen?
Bezoeker
2:03:03 PM Goedendag...
2:03:07 PM Is er nieuws over ordernummer 420862xxxx?
2:03:48 PM Meerdere malen contact over genomen (chat, mail, telefoon), dus alleen een ordernummer zou genoeg moeten zijn.
Medewerker M
2:04:05 PM Dat vind ik een goede vraag en ik ga dit direct voor je nakijken.
2:05:08 PM Ik zie het inderdaad staan en ga het even voor je nakijken.
Bezoeker
2:05:33 PM Okay.
Medewerker M
2:07:58 PM Ik heb het even voor je nagekeken, maar de afdeling die hier mee bezig is, heeft tot op heden nog geen update. Ik kan zien dat er voor morgen een terugbelafspraak gepland staat. Morgen word je hier dus over gebeld of gemaild.
Bezoeker
2:08:22 PM Staat er een tijd bij?
2:08:30 PM Wanneer ik het ingepland staat, dus
Medewerker M
2:08:35 PM Eind van de middag rond 16.00u
Bezoeker
2:09:15 PM Allereerst bedankt voor de update.
Ik heb er echter nog een vraag over (of nou ja, opmerkingen...)
Medewerker M
2:09:28 PM Graag gedaan! Dat is prima.
Bezoeker
2:11:29 PM Ik stuurde een mail na het ontvangen van het annuleringsmailtje.
Ik zou binnen 24 uur antwoord krijgen, kreeg ik niet.
Had toen contact met een medewerker via chat; ik zou binnen 48 uur een antwoord krijgen, kreeg ik niet.
Ik belde toen; er werd mij verteld dat er voor dit probleem op een antwoord werd gewacht van het hoofdkantoor, die zou ik via de mail ontvangen. Na een week heb ik nog niets ontvangen.
Nu heb ik contact met jou, en hoor ik dat ik gebeld ga worden.
2:11:49 PM Jij hebt er niets mee te maken, Medewerker M, maar kun je mijn frustratie enigszins begrijpen?
Medewerker M
2:13:19 PM Ja, dat kan ik zeker begrijpen. Het is ook vreemd dat je iedere keer een ander antwoord krijgt en dan weer niets te horen krijgt.
2:13:39 PM Ik zou het zelf ook niet leuk vinden.
Bezoeker
2:13:47 PM Het probleem (boven de al bestaande issue) is dat ik 2 boeken wil kopen, die alleen bij Bol.com te kopen zijn, maar ik eerst wil wachten totdat de lopende issue opgelost wordt...
Dat machteloze gevoel van niets kunnen doen die ik nu heb door Bol.com is echt... een leerzaam moment om jullie zoveel mogelijk te vermijden. Ik wil dat jij dat weet. Niet dat je er iets mee te maken hebt, en ik heb weet zeker dat het jou ook weinig kan schelen, maar poeh, op deze manier klagen helpt wel.
2:14:28 PM In ieder geval bedankt voor je tijd, en de moeite die je hebt genomen.
Ik hoop dat ik morgen word gebeld. Ik verwacht het eerlijk gezegd niet, want Bol.com heeft al meerdere malen teleurgesteld.
2:14:34 PM Werk ze.
.
Medewerker M
2:15:18 PM Het lijkt mezelf ook niet leuk dat je hier niets aan kunt doen en het kan me zeker wel iets schelen.
Ik hoop het ook, want het duurt al veel te lang.
2:15:35 PM Bedankt en hopelijk is het snel opgelost!
Bezoeker
2:15:37 PM En, trouwens, zou je dit gesprek naar mij willen mailen?
...@gmail.com
Medewerker M
2:15:49 PM Is goed! Ik stuur hem direct naar je toe.
Bezoeker
2:16:05 PM Bedankt.
Ik wens jou een fijne dag toe.
Medewerker M
2:16:15 PM Graag gedaan. Jij ook nog een fijne dag verder!
Tijd start: Monday, May 01, 2017 2:02:48 PM
Tijd stop: Monday, May 01, 2017 2:16:15 PM
Medewerker M
2:02:48 PM Goedemiddag! Je chat met Medewerker M. Waarmee kan ik je helpen?
Bezoeker
2:03:03 PM Goedendag...
2:03:07 PM Is er nieuws over ordernummer 420862xxxx?
2:03:48 PM Meerdere malen contact over genomen (chat, mail, telefoon), dus alleen een ordernummer zou genoeg moeten zijn.
Medewerker M
2:04:05 PM Dat vind ik een goede vraag en ik ga dit direct voor je nakijken.
2:05:08 PM Ik zie het inderdaad staan en ga het even voor je nakijken.
Bezoeker
2:05:33 PM Okay.
Medewerker M
2:07:58 PM Ik heb het even voor je nagekeken, maar de afdeling die hier mee bezig is, heeft tot op heden nog geen update. Ik kan zien dat er voor morgen een terugbelafspraak gepland staat. Morgen word je hier dus over gebeld of gemaild.
Bezoeker
2:08:22 PM Staat er een tijd bij?
2:08:30 PM Wanneer ik het ingepland staat, dus
Medewerker M
2:08:35 PM Eind van de middag rond 16.00u
Bezoeker
2:09:15 PM Allereerst bedankt voor de update.
Ik heb er echter nog een vraag over (of nou ja, opmerkingen...)
Medewerker M
2:09:28 PM Graag gedaan! Dat is prima.
Bezoeker
2:11:29 PM Ik stuurde een mail na het ontvangen van het annuleringsmailtje.
Ik zou binnen 24 uur antwoord krijgen, kreeg ik niet.
Had toen contact met een medewerker via chat; ik zou binnen 48 uur een antwoord krijgen, kreeg ik niet.
Ik belde toen; er werd mij verteld dat er voor dit probleem op een antwoord werd gewacht van het hoofdkantoor, die zou ik via de mail ontvangen. Na een week heb ik nog niets ontvangen.
Nu heb ik contact met jou, en hoor ik dat ik gebeld ga worden.
2:11:49 PM Jij hebt er niets mee te maken, Medewerker M, maar kun je mijn frustratie enigszins begrijpen?
Medewerker M
2:13:19 PM Ja, dat kan ik zeker begrijpen. Het is ook vreemd dat je iedere keer een ander antwoord krijgt en dan weer niets te horen krijgt.
2:13:39 PM Ik zou het zelf ook niet leuk vinden.
Bezoeker
2:13:47 PM Het probleem (boven de al bestaande issue) is dat ik 2 boeken wil kopen, die alleen bij Bol.com te kopen zijn, maar ik eerst wil wachten totdat de lopende issue opgelost wordt...
Dat machteloze gevoel van niets kunnen doen die ik nu heb door Bol.com is echt... een leerzaam moment om jullie zoveel mogelijk te vermijden. Ik wil dat jij dat weet. Niet dat je er iets mee te maken hebt, en ik heb weet zeker dat het jou ook weinig kan schelen, maar poeh, op deze manier klagen helpt wel.
2:14:28 PM In ieder geval bedankt voor je tijd, en de moeite die je hebt genomen.
Ik hoop dat ik morgen word gebeld. Ik verwacht het eerlijk gezegd niet, want Bol.com heeft al meerdere malen teleurgesteld.
2:14:34 PM Werk ze.
Medewerker M
2:15:18 PM Het lijkt mezelf ook niet leuk dat je hier niets aan kunt doen en het kan me zeker wel iets schelen.
2:15:35 PM Bedankt en hopelijk is het snel opgelost!
Bezoeker
2:15:37 PM En, trouwens, zou je dit gesprek naar mij willen mailen?
...@gmail.com
Medewerker M
2:15:49 PM Is goed! Ik stuur hem direct naar je toe.
Bezoeker
2:16:05 PM Bedankt.
Ik wens jou een fijne dag toe.
Medewerker M
2:16:15 PM Graag gedaan. Jij ook nog een fijne dag verder!
Er is een terugbelafspraak! Ik zal op 2 mei rond 16.00 uur gebeld worden!
Ik ben niet teruggebeld.
2 mei 17.28 uur
Meer dan 30 minuten gesproken.
- De medewerker snapt mijn frustraties, heeft meerdere malen zijn excuses aangeboden, maar kan mij niet verder helpen.
- Het product/de bestelling is geannuleerd en dat blijft zo. Ik ontvang het product niet.
- Het bedrag ontvang ik terug op mijn account. Ik ben mijn cadeaukaart kwijt, en heb straks 55 euro op mijn account staan. Aangezien ik nooit meer wat wil bestellen bij Bol.com, heb ik daar niets aan. Ik wil mijn cadeaukaart terug in de staat zoals voor de bestelling (niet gekopppeld aan mijn account).
- Medewerker gaf aan dat ik een klacht kon indienen, en dat er op de website twee nummers staan ik kan bellen. Dit bleek achteraf niet zo te zijn, zie hieronder.
2 mei 18.04 uur
Ik wilde bellen naar Bol.com om een klacht in te dienen, maar kon op de website geen 'klachtnummer' vinden. Dus ben ik gaan chatten met de klantenservice.
spoiler: Chatgesprek klantenservice
Samenvatting gesprek
Tijd start: 2-5-2017 17:04:12
Tijd stop: 2-5-2017 17:56:02
Duur: 52 min.
Pagina gestart: https://www.bol.com/nl/m/klantenservice/contact/index.html
Bezoeker
17:04:12 Goedendag.
Medewerker S
17:04:16 Goedemiddag! Wat kan ik voor je doen?
Bezoeker
17:04:24 Op welke manieren kan ik een klacht indienen?
17:06:22 Hallo?
Medewerker S
17:06:40 Ik ben er nog
maar je kan je klacht indienen bij mij
Bezoeker
17:07:06 Momentje, even de casenummer erbij pakken.
17:08:02 Het gaat om casenummer 14445xxx.
17:08:53 Ik heb net meer dan een half uur met de klantenservice gesproken.
Medewerker S
17:09:12 met mijn collega Medewerker R klopt dat?
Bezoeker
17:09:17 Ja.
17:09:23 Ik kreeg te horen dat er een telefoonnummer was op de website.
17:09:28 Maar die kan ik niet vinden.
17:09:43 Ook de 'contact via email'-pagina toont geen 'klacht'-optie.
17:09:51 Ik wil geen e-mail sturen.
17:09:58 Ik wil een telefoonnummer waar ik naar kan bellen.
17:10:03 Heeft Bol.com dat?
Medewerker S
17:10:25 Een moment, ik ga het even nakijken
Bezoeker
17:10:29 Bedankt.
Medewerker S
17:14:13 Als ik het goed begrijp heb je net met mijn collega Medewerker R gesproken. Hij heeft aangegeven dat je helaas geen nieuwe cadeaubon kan ontvangen. Klopt dat?
Bezoeker
17:14:50 Ik wil een klacht indienen en niet de discussie opnieuw voeren.
17:14:53 Heb je een nummer voor mij?
17:15:35 Aangezien hij mij niet kon helpen, neem ik aan dat jij mij ook niet kunt helpen. Mocht je mij wel kunnen helpen, hoor ik dat graag. Anders zou ik liever horen of er een nummer is waar ik naar kan bellen.
Medewerker S
17:16:03 Wij hebben geen apart telefoonnummer voor klachten. Mijn excuses hiervoor.
Bezoeker
17:16:16 Okay.
17:16:17 Momentje.
17:17:14 Medewerker R heeft tegen mij gezegd dat er 2 andere nummers zijn, naast de klantenservicenummer, waar ik naar kan bellen.
17:17:21 Heb jij enig idee welke nummers dat zijn?
Medewerker S
17:18:15 Ja dat is het nummer van onze zakelijke verkoperlijn maar daar heb je niets aan in dit geval. En onze belgische klantenservice. Die kunnen je helaas ook niet helpen
Bezoeker
17:18:35 Bol.com blijft mij verbazen.
17:18:45 Okay, op welke manieren kan ik wel een klacht indienen?
Medewerker S
17:19:16 Je kan de klacht bij mij neerleggen, zodat ik het naar het hoofdkantoor kan doorsturen
Bezoeker
17:20:30 Dat is te lang om op te sommen. Ik ga een samenvatting maken op een forum, met daarin de gebeurtenissen op een chronologische volgorde.
Kan ik de URL doorgeven als de inhoud van mijn klacht?
17:20:39 *samenvatting posten.
Medewerker S
17:21:18 Dat kan, maar wat mij betreft mag je ook een samenvatting hier in de chat typen. Daar kan ik iets meer mee dan een online forum. Ik akn dan ook meer voor je doen
Bezoeker
17:21:48 Het probleem is tweedelig; enerzijds is mijn bestelling geannuleerd en hoor ik niets terug van Bol.com, anderszijds ben ik mijn cadeaukaart geactiveerd en ik wil dat dat teruggedraaid wordt.
17:22:13 Okay, samenvatting... Ik zal het dan maar even snel typen, even geduld alsjeblieft.
Medewerker S
17:22:26 Geen zorgen ik heb alle tijd
Bezoeker
17:23:51 ik heb op 24 april om 04.35 uur een bestelling geplaatst. Mijn winkelmand bevatte 1 product van 51 euro. Ik kreeg 20 euro kassakorting. Het bedrag dat ik moest betalen (31 euro) heb ik betaald met mijn cadeaukaart. De enige reden waarom ik het product bij Bol.com heb gehaald, is omdat het product door de korting aantrekelijkker werd dan alternatieven. Anders had ik mijn cadeaukaart niet gebruikt.
17:24:37 Zo'n 12 uur later ontving een mail met daarin de mededeling dat mijn bestelling is geannuleerd wegens "een technische fout"; er was sprake van een "kennelijke vergissing".
17:25:07 Ik heb een mail gestuurd naar de klantenservice en kreeg een mail terug met de mededeling dat ik binnen 24 uur antwoord zou krijgen. Dit is niet gebeurd.
17:25:49 Ik nam vervolgens contact op met de klantenservice en kreeg te horen dat er op mails binnen 48 uur gereageerd wordt. Ook dit is niet gebeurd, na 48 uur heb ik niets ontvangen.
17:27:04 Vervolgens heb ik gebeld, kreeg te horen dat er op actie werd gewacht vanuit het hoofdkantoor en dat ik op de hoogte zou gesteld worden (middels een mail geloof ik). Ze waren nog aan het uitzoeken wat het (technische) probleem was. Ik heb geen mail ontvangen, er is geen contact met mij opgenomen.
17:27:33 Na wachten heb ik contact opgenomen met de klantenservice, en kreeg ik te horen dat ik vandaag rond 16.00 uur gebeld zou worden. Dit is ook niet gebeurd.
17:28:45 Ik heb vandaag zelf gebeld nadat ik niet gebeld werd, en weer kon de klantenservice mij niet helpen.
Ondertussen zijn we meer dan een week verder en heeft Bol.com nog steeds geen contact met mij opgenomen en krijg ik geen inhoudelijke antwoorden op mijn vragen. Ook kan er niet worden voldaan aan mijn verzoeken.
17:29:13 Ik ben het niet eens met de gang van zaken, ben niet tevreden met de antwoorden die ik krijg.
17:29:54 Ik wil graag met iemand spreken die *wel* wat kan betekenen voor mij, in plaats van een klantenservicemedewerker die niet de juiste bevoegdheden heeft.
17:31:40 Mijn probleem is tweedelig:
1) mijn bestelling is geannuleerd, ik wil alsnog het product ontvangen
2) mijn cadeaukaart is geactiveerd; mocht ik het product niet ontvangen wil ik de cadeaukaart-activatie terugdraaien
17:32:46 1) Ik heb 20 euro korting gekregen. Op de website werder er op meerdere producten korting gegeven. De korting die ik ontving, was redelijk gezien de overige kortingen. Daarom ben ik niet eens met "kennelijke vergissing".
17:33:18 2) De cadeaukaart heb ik geactiveerd alleen maar door die 20 euro korting. Als de korting niet doorgaat, wil ik mijn cadeaukaart niet gekoppeld hebben aan mijn account.
Medewerker S
17:33:19 Vind je het goed als ik je hier even over bel?
Bezoeker
17:33:28 Waarom?
Medewerker S
17:33:39 Dan kunnen we er samen over praten?
Bezoeker
17:33:50 Heb jij meer bevoegdheid dan Medewerker R?
Medewerker S
17:34:30 Nee helaas niet, maar je kan ook niemand aan de telefoon krijgen met andere bevoegdheden
Bezoeker
17:34:50 Dus, wat gaat het praten dan opleveren?
17:35:04 Dat is niet lelijk richting jou bedoeld, maar ik ben bang dat ik nog meer excuses gaat horen.
Medewerker S
17:35:05 Ik hoop dat we het met een gesprek kunnen oplossen
Bezoeker
17:35:10 Daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in.
17:35:19 Je weet inmiddels wat ik wil, kun je daaraan voldoen?
17:35:59 Of laat ik het zo zeggen: als ik met jou spreek en ik blijf vasthouden aan de punten hierboven, kom ik bij jou verder dan bij Medewerker R?
Medewerker S
17:36:45 Nee, Je zal helaas helemaal niet verder komen met de punten zoals bovenstaand. Dat wil ik je heel graag netjes uitleggen
Bezoeker
17:37:24 Maar wat gaat dat opleveren dan?
Medewerker S
17:37:46 Ik hoop dat het in ieder geval gaat oplossen dat wij dit kunnen afsluiten
Bezoeker
17:37:52 Afsluiten?
.
17:38:03 Hahahaha.
Medewerker S
17:38:17 Kun je mij vertellen wat er zo grappig is?
Bezoeker
17:38:24 Natuurlijk.
17:38:38 Hoe wil je het afsluiten als je mij niet van een oplossing kan voorzien?
Medewerker S
17:39:36 Omdat we je helaas niet kunnen geven die jij wenst. Het spijt mij.
Bezoeker
17:40:08 En dan zijn we dus beland bij het punt dat ik daar niet mee eens ben en een klacht wil indienen.
17:40:19 Dus, waar kan ik mijn klacht indienen?
17:40:34 Casenummer 14445xxx.
Medewerker S
17:40:57 Je kan een brief sturen naar het adres wat op onze website staat
Bezoeker
17:41:20 Uhuh, in deze tijd - bij een onlinewinkel - een brief sturen.
17:41:25 Dat moet digitaler kunnen.
Medewerker S
17:41:49 Je kan het ook mailen naar klantenservice@bol.com maar dan komt het standaard terecht bij de klantenservice
Bezoeker
17:41:57 Volgens Medewerker R kon ik bellen...
17:42:32 Is er een klachtenafdeling bij Bol.com?
17:42:40 Kan mijn mail niet daarheen?
Medewerker S
17:42:45 Ik heb geen ander telefoonnummer voor je dan het telefoonnummer van de klantenservice.
Bezoeker
17:43:14 Ik vraag mij serieus af waarom je mij wilde bellen trouwens....
Medewerker S
17:43:38 Om de situatie met je door te nemen zodat we het kunnen afsluiten
Bezoeker
17:43:58 Afsluiten? Maar ik ben helemaal niet geholpen?
17:44:10 En ik kon mijn klacht doorgeven aan jou, maar vervolgens wil jij het niet eens doorzetten?
Medewerker S
17:45:12 Als ik er iets mee kan doen, zou ik het zeker direct oppakken, maar er is niemand in het hoofdkantoor die hier iets aan kan doen.
Bezoeker
17:45:43 Dit is jouw eindconclusie? Mijn klacht kan niet doorgezet worden verder dan de klantenservice/eerstelijns?
Medewerker S
17:46:13 We kunnen je wensen helaas niet waarmaken. Mijn excuses hiervoor
Bezoeker
17:47:13
.
17:47:52 Okay, dan weet ik in ieder geval genoeg. Elders op het internet maar op advies vragen.
17:47:58 Zou je dit gesprek naar mij kunnen mailen?
Medewerker S
17:48:20 Natuurlijk
Bezoeker
17:48:28 Graag het gesprek niet afsluiten voordat dat is gebeurd.
17:48:37 Is voorgekomen bij een andere medewerker.
Medewerker S
17:48:43 Ik heb het zojuist naar je toegestuurd
Bezoeker
17:49:00 Momentje, eerst even ontvangen.
Medewerker S
17:49:15 Ik wacht even
Bezoeker
17:49:40 (Nog niets ontvangen.)
17:50:18 Oh, trouwens, neemt Bol.com nog contact met mij op?
Medewerker S
17:50:23 Kun je mij opnieuw je mail adres toesturen? Dan stuur ik het opnieuw
17:50:27 Ja binnen 2 werkdagen
Bezoeker
17:50:35 ...@gmail.com
18:51:01 En wie gaat er dan contact opnemen?
Medewerker S
18:51:04 Als het goed is zou hij nu bij je binnen moet komen
18:51:13 Dat durf ik je niet te zeggen, ik heb geen naam
Bezoeker
18:51:15 Ja, mail is binnen.
18:51:19 Welke afdeling?
Medewerker S
18:52:25 Ook dat durf ik je nog niet te zeggen, ik kan je nu alleen beloven dat je door iemand gebeld wordt. Ik heb het doorgestuurd, maar weet nog niet wie het gaat oppakken
Bezoeker
18:52:44 Kun je mij dan vertellen naar welke afdeling het is doorgestuurd?
Medewerker S
18:53:06 Nee daar mag ik geen informatie over geven
Bezoeker
18:53:21 Kun je mij dan vertellen of je mijn klacht ook niet naar de afdeling kunt sturen?
18:53:29 *de = die
Medewerker S
18:53:35 Ik heb je klacht doorgestuurd
Bezoeker
18:53:53 Naar welke afdeling?
18:54:04 Ik was in de veronderstelling dat dat niet kont...
18:54:07 *-t.
Medewerker S
18:55:17 Ik heb het doorgestuurd naar het hoofdkantoor. ik kan je alleen niet beloven of iemand van het hoofdkantoor ook contact met je gaat opnemen.
18:55:47 De kans is aanwezig dat over 2 werkdagen iemand van de
klantenservice met je contact opneemt, na behandeling door het hoof
18:55:55 hoofdkantoor
Bezoeker
18:56:06 Okay, bedankt voor je hulp.
Tijd start: 2-5-2017 17:04:12
Tijd stop: 2-5-2017 17:56:02
Duur: 52 min.
Pagina gestart: https://www.bol.com/nl/m/klantenservice/contact/index.html
Bezoeker
17:04:12 Goedendag.
Medewerker S
17:04:16 Goedemiddag! Wat kan ik voor je doen?
Bezoeker
17:04:24 Op welke manieren kan ik een klacht indienen?
17:06:22 Hallo?
Medewerker S
17:06:40 Ik ben er nog
Bezoeker
17:07:06 Momentje, even de casenummer erbij pakken.
17:08:02 Het gaat om casenummer 14445xxx.
17:08:53 Ik heb net meer dan een half uur met de klantenservice gesproken.
Medewerker S
17:09:12 met mijn collega Medewerker R klopt dat?
Bezoeker
17:09:17 Ja.
17:09:23 Ik kreeg te horen dat er een telefoonnummer was op de website.
17:09:28 Maar die kan ik niet vinden.
17:09:43 Ook de 'contact via email'-pagina toont geen 'klacht'-optie.
17:09:51 Ik wil geen e-mail sturen.
17:09:58 Ik wil een telefoonnummer waar ik naar kan bellen.
17:10:03 Heeft Bol.com dat?
Medewerker S
17:10:25 Een moment, ik ga het even nakijken
Bezoeker
17:10:29 Bedankt.
Medewerker S
17:14:13 Als ik het goed begrijp heb je net met mijn collega Medewerker R gesproken. Hij heeft aangegeven dat je helaas geen nieuwe cadeaubon kan ontvangen. Klopt dat?
Bezoeker
17:14:50 Ik wil een klacht indienen en niet de discussie opnieuw voeren.
17:14:53 Heb je een nummer voor mij?
17:15:35 Aangezien hij mij niet kon helpen, neem ik aan dat jij mij ook niet kunt helpen. Mocht je mij wel kunnen helpen, hoor ik dat graag. Anders zou ik liever horen of er een nummer is waar ik naar kan bellen.
Medewerker S
17:16:03 Wij hebben geen apart telefoonnummer voor klachten. Mijn excuses hiervoor.
Bezoeker
17:16:16 Okay.
17:16:17 Momentje.
17:17:14 Medewerker R heeft tegen mij gezegd dat er 2 andere nummers zijn, naast de klantenservicenummer, waar ik naar kan bellen.
17:17:21 Heb jij enig idee welke nummers dat zijn?
Medewerker S
17:18:15 Ja dat is het nummer van onze zakelijke verkoperlijn maar daar heb je niets aan in dit geval. En onze belgische klantenservice. Die kunnen je helaas ook niet helpen
Bezoeker
17:18:35 Bol.com blijft mij verbazen.
17:18:45 Okay, op welke manieren kan ik wel een klacht indienen?
Medewerker S
17:19:16 Je kan de klacht bij mij neerleggen, zodat ik het naar het hoofdkantoor kan doorsturen
Bezoeker
17:20:30 Dat is te lang om op te sommen. Ik ga een samenvatting maken op een forum, met daarin de gebeurtenissen op een chronologische volgorde.
Kan ik de URL doorgeven als de inhoud van mijn klacht?
17:20:39 *samenvatting posten.
Medewerker S
17:21:18 Dat kan, maar wat mij betreft mag je ook een samenvatting hier in de chat typen. Daar kan ik iets meer mee dan een online forum. Ik akn dan ook meer voor je doen
Bezoeker
17:21:48 Het probleem is tweedelig; enerzijds is mijn bestelling geannuleerd en hoor ik niets terug van Bol.com, anderszijds ben ik mijn cadeaukaart geactiveerd en ik wil dat dat teruggedraaid wordt.
17:22:13 Okay, samenvatting... Ik zal het dan maar even snel typen, even geduld alsjeblieft.
Medewerker S
17:22:26 Geen zorgen ik heb alle tijd
Bezoeker
17:23:51 ik heb op 24 april om 04.35 uur een bestelling geplaatst. Mijn winkelmand bevatte 1 product van 51 euro. Ik kreeg 20 euro kassakorting. Het bedrag dat ik moest betalen (31 euro) heb ik betaald met mijn cadeaukaart. De enige reden waarom ik het product bij Bol.com heb gehaald, is omdat het product door de korting aantrekelijkker werd dan alternatieven. Anders had ik mijn cadeaukaart niet gebruikt.
17:24:37 Zo'n 12 uur later ontving een mail met daarin de mededeling dat mijn bestelling is geannuleerd wegens "een technische fout"; er was sprake van een "kennelijke vergissing".
17:25:07 Ik heb een mail gestuurd naar de klantenservice en kreeg een mail terug met de mededeling dat ik binnen 24 uur antwoord zou krijgen. Dit is niet gebeurd.
17:25:49 Ik nam vervolgens contact op met de klantenservice en kreeg te horen dat er op mails binnen 48 uur gereageerd wordt. Ook dit is niet gebeurd, na 48 uur heb ik niets ontvangen.
17:27:04 Vervolgens heb ik gebeld, kreeg te horen dat er op actie werd gewacht vanuit het hoofdkantoor en dat ik op de hoogte zou gesteld worden (middels een mail geloof ik). Ze waren nog aan het uitzoeken wat het (technische) probleem was. Ik heb geen mail ontvangen, er is geen contact met mij opgenomen.
17:27:33 Na wachten heb ik contact opgenomen met de klantenservice, en kreeg ik te horen dat ik vandaag rond 16.00 uur gebeld zou worden. Dit is ook niet gebeurd.
17:28:45 Ik heb vandaag zelf gebeld nadat ik niet gebeld werd, en weer kon de klantenservice mij niet helpen.
Ondertussen zijn we meer dan een week verder en heeft Bol.com nog steeds geen contact met mij opgenomen en krijg ik geen inhoudelijke antwoorden op mijn vragen. Ook kan er niet worden voldaan aan mijn verzoeken.
17:29:13 Ik ben het niet eens met de gang van zaken, ben niet tevreden met de antwoorden die ik krijg.
17:29:54 Ik wil graag met iemand spreken die *wel* wat kan betekenen voor mij, in plaats van een klantenservicemedewerker die niet de juiste bevoegdheden heeft.
17:31:40 Mijn probleem is tweedelig:
1) mijn bestelling is geannuleerd, ik wil alsnog het product ontvangen
2) mijn cadeaukaart is geactiveerd; mocht ik het product niet ontvangen wil ik de cadeaukaart-activatie terugdraaien
17:32:46 1) Ik heb 20 euro korting gekregen. Op de website werder er op meerdere producten korting gegeven. De korting die ik ontving, was redelijk gezien de overige kortingen. Daarom ben ik niet eens met "kennelijke vergissing".
17:33:18 2) De cadeaukaart heb ik geactiveerd alleen maar door die 20 euro korting. Als de korting niet doorgaat, wil ik mijn cadeaukaart niet gekoppeld hebben aan mijn account.
Medewerker S
17:33:19 Vind je het goed als ik je hier even over bel?
Bezoeker
17:33:28 Waarom?
Medewerker S
17:33:39 Dan kunnen we er samen over praten?
Bezoeker
17:33:50 Heb jij meer bevoegdheid dan Medewerker R?
Medewerker S
17:34:30 Nee helaas niet, maar je kan ook niemand aan de telefoon krijgen met andere bevoegdheden
Bezoeker
17:34:50 Dus, wat gaat het praten dan opleveren?
17:35:04 Dat is niet lelijk richting jou bedoeld, maar ik ben bang dat ik nog meer excuses gaat horen.
Medewerker S
17:35:05 Ik hoop dat we het met een gesprek kunnen oplossen
Bezoeker
17:35:10 Daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in.
17:35:19 Je weet inmiddels wat ik wil, kun je daaraan voldoen?
17:35:59 Of laat ik het zo zeggen: als ik met jou spreek en ik blijf vasthouden aan de punten hierboven, kom ik bij jou verder dan bij Medewerker R?
Medewerker S
17:36:45 Nee, Je zal helaas helemaal niet verder komen met de punten zoals bovenstaand. Dat wil ik je heel graag netjes uitleggen
Bezoeker
17:37:24 Maar wat gaat dat opleveren dan?
Medewerker S
17:37:46 Ik hoop dat het in ieder geval gaat oplossen dat wij dit kunnen afsluiten
Bezoeker
17:37:52 Afsluiten?
17:38:03 Hahahaha.
Medewerker S
17:38:17 Kun je mij vertellen wat er zo grappig is?
Bezoeker
17:38:24 Natuurlijk.
17:38:38 Hoe wil je het afsluiten als je mij niet van een oplossing kan voorzien?
Medewerker S
17:39:36 Omdat we je helaas niet kunnen geven die jij wenst. Het spijt mij.
Bezoeker
17:40:08 En dan zijn we dus beland bij het punt dat ik daar niet mee eens ben en een klacht wil indienen.
17:40:19 Dus, waar kan ik mijn klacht indienen?
17:40:34 Casenummer 14445xxx.
Medewerker S
17:40:57 Je kan een brief sturen naar het adres wat op onze website staat
Bezoeker
17:41:20 Uhuh, in deze tijd - bij een onlinewinkel - een brief sturen.
17:41:25 Dat moet digitaler kunnen.
Medewerker S
17:41:49 Je kan het ook mailen naar klantenservice@bol.com maar dan komt het standaard terecht bij de klantenservice
Bezoeker
17:41:57 Volgens Medewerker R kon ik bellen...
17:42:32 Is er een klachtenafdeling bij Bol.com?
17:42:40 Kan mijn mail niet daarheen?
Medewerker S
17:42:45 Ik heb geen ander telefoonnummer voor je dan het telefoonnummer van de klantenservice.
Bezoeker
17:43:14 Ik vraag mij serieus af waarom je mij wilde bellen trouwens....
Medewerker S
17:43:38 Om de situatie met je door te nemen zodat we het kunnen afsluiten
Bezoeker
17:43:58 Afsluiten? Maar ik ben helemaal niet geholpen?
17:44:10 En ik kon mijn klacht doorgeven aan jou, maar vervolgens wil jij het niet eens doorzetten?
Medewerker S
17:45:12 Als ik er iets mee kan doen, zou ik het zeker direct oppakken, maar er is niemand in het hoofdkantoor die hier iets aan kan doen.
Bezoeker
17:45:43 Dit is jouw eindconclusie? Mijn klacht kan niet doorgezet worden verder dan de klantenservice/eerstelijns?
Medewerker S
17:46:13 We kunnen je wensen helaas niet waarmaken. Mijn excuses hiervoor
Bezoeker
17:47:13
17:47:52 Okay, dan weet ik in ieder geval genoeg. Elders op het internet maar op advies vragen.
17:47:58 Zou je dit gesprek naar mij kunnen mailen?
Medewerker S
17:48:20 Natuurlijk
Bezoeker
17:48:28 Graag het gesprek niet afsluiten voordat dat is gebeurd.
17:48:37 Is voorgekomen bij een andere medewerker.
Medewerker S
17:48:43 Ik heb het zojuist naar je toegestuurd
Bezoeker
17:49:00 Momentje, eerst even ontvangen.
Medewerker S
17:49:15 Ik wacht even
Bezoeker
17:49:40 (Nog niets ontvangen.)
17:50:18 Oh, trouwens, neemt Bol.com nog contact met mij op?
Medewerker S
17:50:23 Kun je mij opnieuw je mail adres toesturen? Dan stuur ik het opnieuw
17:50:27 Ja binnen 2 werkdagen
Bezoeker
17:50:35 ...@gmail.com
18:51:01 En wie gaat er dan contact opnemen?
Medewerker S
18:51:04 Als het goed is zou hij nu bij je binnen moet komen
18:51:13 Dat durf ik je niet te zeggen, ik heb geen naam
Bezoeker
18:51:15 Ja, mail is binnen.
18:51:19 Welke afdeling?
Medewerker S
18:52:25 Ook dat durf ik je nog niet te zeggen, ik kan je nu alleen beloven dat je door iemand gebeld wordt. Ik heb het doorgestuurd, maar weet nog niet wie het gaat oppakken
Bezoeker
18:52:44 Kun je mij dan vertellen naar welke afdeling het is doorgestuurd?
Medewerker S
18:53:06 Nee daar mag ik geen informatie over geven
Bezoeker
18:53:21 Kun je mij dan vertellen of je mijn klacht ook niet naar de afdeling kunt sturen?
18:53:29 *de = die
Medewerker S
18:53:35 Ik heb je klacht doorgestuurd
Bezoeker
18:53:53 Naar welke afdeling?
18:54:04 Ik was in de veronderstelling dat dat niet kont...
18:54:07 *-t.
Medewerker S
18:55:17 Ik heb het doorgestuurd naar het hoofdkantoor. ik kan je alleen niet beloven of iemand van het hoofdkantoor ook contact met je gaat opnemen.
18:55:47 De kans is aanwezig dat over 2 werkdagen iemand van de
klantenservice met je contact opneemt, na behandeling door het hoof
18:55:55 hoofdkantoor
Bezoeker
18:56:06 Okay, bedankt voor je hulp.
- Er is geen telefoonnummer om een klacht in te dienen.
- Medewerker geeft aan dat ik de klacht bij haar kan neerleggen, zodat ze het naar het hoofdkantoor kan sturen.
- Ik stuur mijn samenvatting via de chat naar haar.
- Medewerker wil mij bellen.
- Medewerker heeft nier meer bevoegdheden dan de medewerker aan de telefoon die ik net heb gebeld. Medewerker geeft aan dat ik niemand aan de telefoon kan krijgen met andere bevoegdheden.
- Ik vraag door wat bellen met haar gaat oplossen: helemaal niets.
- Medewerker wil de case afsluiten, zonder mij van een oplossing te voorzien (want dat kunnen ze blijkbaar niet).
- Ik geef nogmaals aan dat ik een klacht wil indienen, en vraag waar ik dat kan doen.
- Ik kan een brief sturen volgens de medewerker (
- Ik kan ook een mail sturen, maar dan komt het standaard terecht bij de klantenservice (die al op de hoogte is van mijn probleem, maar mij nog steeds niet van een antwoord hebben voorzien).
- Ik krijg te horen dat er niemand in het hoofdkantoor is die wat kan dan moet aan mijn probleem.
- Er zal binnen 2 dagen contact met mij opgenomen worden door Bol.com.
- Mijn klacht is doorgestuurd naar het hoofdkantoor...
- Inmiddels zijn we 9 dagen verder (sinds bestelling/annulering).
- Ik heb meerdere malen op verschillende manieren contact opgenomen met Bol.com.
- Bol.com heeft echter geen enkele keer contact met mij opgenomen.
Gewenste oplossing
Oplossing 1: Product alsog inclusief korting ontvangen.
Oplossing 2: Mocht de eerste oplossing niet mogelijk zijn en ik het product niet ontvangen, dan wil ik mijn cadeaukaart weer terug. Dit houdt in: ontkoppelt van mijn account en in zo'n staat dat ik het cadeau kan geven aan een ander.
Mijn vragen zijn:
- Kan Bol.com mijn bestelling 'zomaar' annuleren wegens een "kennelijke vergissing" (definitie onbekend)?
- Kan ik het product alsnog eisen (want overeenkomst)? De korting die gegeven is op het moment van bestelling komt overeen met de andere kortingen die er op dat moment werden gegeven. Er is wat mij betreft geen sprake van een "kennelijke vergissing".
- Mocht ik het product niet ontvangen, kan ik dan eisen dat ik mijn cadeuakaart weer 'intact' (zonder een koppeling op account) terugkrijg?
Deze post heb ik ook op het FOK!forum gepost...
De spoilers hier op het forum zijn niet inklap-/uitklapbaar. Iemand een idee wat verstandig is? De spoilers in een quote of...?
[ Voor 2% gewijzigd door Perkouw op 03-05-2017 13:18 ]