Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verandering in Moores Law - Ultra PC uitstellen of opdelen?

Pagina: 1
Acties:

• karschoo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-11 15:13
De laatste paar jaar, zijn de ontwikkelingen met betrekking tot pc consumenten hardware relatief langzaam gegaan vergeleken met de jaren ervoor. Moore’s law is in de afgelopen jaren van elk jaar gedaald naar meer dan 2 jaar. De hyperthreading i7 kaarten van de Ivy bridge processoren, hebben bijvoorbeeld genoeg rekenkracht om de meeste spellen op ultra te voorzien (is nu wel aan het veranderen, met zwaardere in game physics).

Het afgelopen jaar zijn er echter spannende ontwikkelingen die tot een nieuwe slag kunnen gaan leiden. ASML heeft nieuwe 7nm machines wat kan leiden tot grote veranderingen. De Grafische kaarten zijn naar nieuwe grotere chipsets gegaan met significante verbeteringen. DDR5 RAM wordt volgende maand geïntroduceerd. Dus het lijkt erop alsof we weer een aantal grote sprongen gaan zien in de komende 1,5 jaar.

Dit heeft uiteraard nadelige gevolgen voor de prijs/prestatie van de huidige hardware.
Een vriend van mij wil graag advies over een nieuwe game pc. Hij wil graag een 1080 met een i7 7700k, zodat hij een pc heeft voor de toekomst… Alle hypes van gimicks zijn extra motivatie om dat beetje extra hardware te kopen. Een dergelijke build zit waarschijnlijk tegen de 2000 euro aan exclusief aanvullende componenten.

Echter vraag ik me af of dit wel het moment is om erg veel geld te steken in een dergelijke build. Voor een pc rond de 1000, kun je waarschijnlijk de meeste games ook op ultra draaien en hoewel je over een tijd wellicht terug moet naar very high, ben ik geneigd om dit advies te geven door de signalen van de fabrikanten (geen 4k wellicht voor 1000€).

Zijn wensen
  • Het super systeem van Sunway ThaihuLight. Twijfelt voor 4k scherm. Wil geen systeem dat het geluid produceerd van een bladblazer.
Zijn gebruik
  • Speelt spellen als LoL, Counterstrike & Battlefield 1 (PS4). Houd niet echt van singleplayer games, meer competitive multiplayer spellen.
  • Gebruik voor werk (standaard office).
  • Browsed veel o.a. youtube.
  • Ik verwacht niet dat hij gaat overklokken.
  • Wellicht veranderd zijn gebruik, bij een nieuwe aankoop, maar multiplayer competitive blijft.
In principe gaat mijn vraag niet specifiek over zijn situatie, maar of het in het algemeen een goed idee is om nu een extreme high end te kopen (in een niet must-have situatie). Wellicht kan het topic beter ergens anders worden geplaatst. Zo ja hoor ik het graag

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:36

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik betwijfel of dit onder aankoop advies valt omdat het daarbij eigenlijk vereiste is dat topics geopend worden met een concreet voorstel of een concrete vraag. Maar goed, toch even wat kanttekeningen met betrekking tot dit onderwerp.

De situatie van processoren en grafische kaarten verschilt sterk. Intel was de laatste jaren heer en meester met quad core processors die een hoge prestaties per core leveeren. Recent heeft AMD daar de betaalbare Ryzen processoren met vier tot acht cores tegenover gezet die ook een acceptabele single core performance halen.Het goede nieuws is dat het in dat opzicht wel het moment is om een toekomstbestendig systeem neer te zetten. Het lastige is dat je de keuze zal moeten maken voor maximale prestaties per single core (Intel) of maximale totale prestaties (AMD). Dat hangt vrij sterk af van de applicaties die je gebruikt en eventueel met je toekomstverwachting met betrekking tot multithreading. Voor zover ik weet zal multiplayer vaak meer baat hebben bij meer cores en zal AMD dus in het voordeel zijn.

Wat betreft grafische kaarten zijn de ontwikkelingen wat grilliger. In zijn algemeenheid denk ik dat je de markt kan verdelen in low, mid en top range. Met name in die top range zijn de kaarten wat mij betreft te hoog geprijsd in verhouding tot het prestatieverschil. Je moet ze vooral kopen om nu de maximale prestaties te halen. De afschrijving is relatief hoog en ze gaan niet veel langer mee dan kaarten uit het midden segment.

Rest vooral de vraag hoe gek jij (of je vriend) jezelf wilt maken. Persoonlijk denk ik dat iedereen elkaar een beetje gek maakt met 144Hz/UHD/Ultra. Als je het maar gek genoeg maakt krijg je ieder systeem op de knieën en de verbeteringen die je er voor terugkrijgt zijn de meerprijs lang niet altijd waard. De adviezen hier houden doorgaans een beetje de middenweg. Aan de ene kant vindt iedereen het leuk om de maximale prestaties te behalen maar aan de andere kant zou het een slecht advies zijn om aan te raden geld over de balk te smijten.

Persoonlijk lijkt het mainstream game systeem uit de BBG van mei mij een goed uitgangspunt. Iets als een pricewatch: AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler of een pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G is ook nog wel te verdedigen misschien, maar daarna wordt het denk ik al snel overkill.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats