Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe GamePC - Hulp bij samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zie onderstaande lijst van componenten. Dit moet mijn nieuwe Game-PC worden, die verder uiteraard ook voor de allerhande huis-tuin-en-keuken-taken wordt gebruikt. Ik speel WoW, StarCraft, Diablo en Call of Duty en wil ook GTA gaan spelen.
p.s. Ik hoopte dat een dergelijke samenstelling in de nieuwe Best Buy Guide zou komen, maar helaas. Dus dan maar zo :)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb al een systeem samengesteld compleet met randapparatuur. Het zou eigenlijk wel wat goedkoper mogen. Denk eigenlijk aan 1500-1600€. Mocht ik te veel moeten inboeten bij het downgraden, dan is dit bedrag ook nog wel haalbaar (~1900€)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
M'n huidige PC is al redelijk oud. Heb af en toe wel componenten gewisseld, zoals het Moederbord en een SSD schijf ipv standaard HDD. Heb momenteel veel problemen met m'n PC; start niet meer zo snel op, loopt vij snel uit z'n geheugen, schijfletter toewijzing verandert bij elke keer opnieuw opstarten. Ben dus gewoon toe aan wat nieuws. Oude onderdelen gaan naar m'n neefje.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een goede Game-PC die de komende 3-5 jaar weer lekker mee kan. Componenten moeten goed met elkaar werken. Ben wel IT'er en heb ooit wel eens in een PC-winkel PC's in elkaar staan schroeven, maar dat is 20 jaar geleden. Weet er ondertussen niet veel meer vanaf en heb die wens ook niet om het te weten....

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb geen voorkeuren. Als het maar goed werkt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja, graag wel een beetje energiezuinig, maar nog belangrijker: redelijk stil. Hoeft niet fluisterstil te zijn, als het maar niet klinkt als een opstijgend vliegtuig. Ik woon in een stoffig huis, zou dus mooi zijn als de kast wel een beetje het stof buiten houdt.

Ga je overklokken?
Ik denk Standaard. Kan het ook niet fout gaan.... Weet niet eens hoe ik het zou moeten overklokken... :?

Wat verwacht je van ons?[i]
Met onderstaande build ben ik, wellicht, een beetje m'n doel voorbij gestreefd. Ik hoor graag jullie mening hoe ik dit systeem iets goedkoper krijg en waar alle componenten optimaal op elkaar afgestemd zijn. Ik heb geen flauw benul van chipsets en wat wel en niet bij elkaar past. Heb uiteraard wel geprobeerd iets samen te stellen wat wel een werkbare combi is, maar ik denk dat jullie daar veel beter een oordeel over kunnen vellen. :P

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 365,50€ 365,50
1MSI Z270 Gaming Pro Carbon€ 173,-€ 173,-
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 450,-€ 450,-
1Phanteks Luxe Tempered Glass Zwart€ 152,-€ 152,-
1Samsung C24F396FHU Zwart€ 189,99€ 189,99
1Scythe Fuma€ 42,50€ 42,50
1Roccat Ryos MK FX€ 111,-€ 111,-
1Logitech G502 Proteus Spectrum€ 64,90€ 64,90
1Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3200 CL14€ 191,25€ 191,25
1Corsair RM550x€ 93,95€ 93,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 147,90€ 147,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.981,99

• Boudewijnb
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-11 17:40
Dus je wil niet overklokken maar neemt wel een k processor, een overklok moederbord en overklokbaar geheugen?

Verwijderd

Topicstarter
Eh, blijkbaar... Zoals gezegd, ik ben al 18 jaar niet meer bij mbt hardware. Is dat dan overkill? Of móet ik juist overklokken? Is dat aan te raden?

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Als je wilt bezuinigen zou ik om te beginnen kijken naar moederbord, kast en geheugen.
De k versie van de i7 heeft ook een hogere kloksnelheid dus is op zich een prima keuze als je een hele snelle processor wilt.

Je zou je ook goed kunnen laten inspireren door de BBG reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2017
Dat bedrag is een stuk lager, maar daar zit dan ook niet zo'n dure kast bij, en ook geen beeldscherm, toetsenbord en muis (dat is al ruim 400 euro verschil). De config van de BBG past dus goed bij je budget.

[ Voor 7% gewijzigd door Jesse op 03-05-2017 13:01 ]

• HeerKaas
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-11 08:45
Je zou natuurlijk ook voor een I5 kunnen gaan en dan eventueel de kosten die je overhoud in een gtx 1080 kunnen stoppen.

• Cerbs
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 31-05-2023
Als je niet van plan bent om te overclocken zou ik eerder een B250 moederbord aanraden in combinatie met de niet K i7 7700 dat scheelt je zo weer een kleine €100,00.
die je bijvoorbeeld weer goed kan investeren in een GTX 1080 te koppen in plaats van de 1070.

De kast is wat aan de dure kant hier zou je een goedkoper alternatief voor kunnen zoeken die ook in je smaak valt.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Je wil op een 1920x1080p, 60hz monitor gaan gamen en games zoals GTA 5 spelen?
Juist, voor alleen de PC kast en hardware zelf kan je al dik €500 aftrekken. :P

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 227,10€ 227,10
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 120,50€ 120,50
1Sapphire PULSE Radeon RX 580 8GD5€ 267,79€ 267,79
1Fractal Design Define S€ 74,50€ 74,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.043,79

Dit is meer dan voldoende voor 1080p. De zwaarste game uit je lijstje, GTA 5 doet al gewoon 90+ fps. WoW zal iets van 200+ zijn. :P

Qua onderdelen. De 1600 is een hexacore en hardstikke future proof, de RX580 is op het moment de beste GPU voor 1080p gaming, 16GB 3000/c15 RAM is meer dan voldoende voor de komende jaren. Het moederbord is het beste B350 bordje en komt op het moment met een actie waar je €20 aan steam tegoed krijgt bij registratie. http://gaming.gigabyte.eu/Intelmotherboard/index.aspx

De voeding is van uitstekende kwaliteit en de kast is een erg populaire keuze omdat die gewoon deugd, voor een aardige prijs. Qua GPU raad ik de Sapphire van harte aan vanwege de goede, en stille koeling. Je kan ook iets meer uitgeven voor een Sapphire Nitro, die is wat hoger geclocked en net even wat sneller.

Qua monitor raad ik je van harte aan om naar een 75hz, freesync monitor te kijken. Dan kan je tenminste 75 frames per seconde zien, en heb je ook geen last van tearing. :)
categorie: Monitoren

Dan is er stilte. Ik hoor mijn stock koeler op mijn R7 1700 dus niet, terwijl ik die CPU overclocked heb naar 3,5ghz van 3ghz. De stock koeler is helemaal goed als je niet of weinig gaat overclocken. Die wordt pas hoorbaar als die op 100% draait, en dan is het niet eens heel erg luid. Bij normaal gebruik zal die geen 100% draaien en is die niet te horen. Voor Ryzen is 3,7ghz als maximum aan te raden omdat boven dat punt de CPU veel meer voltage nodig heeft, en dus heter word. Dan heb je ook echt een aftermarket koeler nodig.

Nog een lijstje van wat benchmarks. :)
https://www.techpowerup.c...RX_580_Nitro_Plus/18.html

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:07
Eens met @DaniëlWW2 , al zou ik met een dergelijk budget zeker naar een 1440P scherm gaan kijken. Nu gaan investeren in een (klein) 1080P scherm waar je 3 jaar mee wilt doen zou ik zelf zonde vinden.
Het geld wat je kan besparen op CPU (--> Ryzen 1600), koeler, Mobo en case zou ik dus investeren in een beter scherm.

Verwijderd

Topicstarter
Dank allemaal! Goede input van iedereen. Ik ben nu dan op dit systeem gekomen, met name door de suggesties van DanielWW2:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 227,10€ 227,10
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 120,50€ 120,50
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB€ 289,98€ 289,98
1Fractal Design Define S€ 74,50€ 74,50
1LG 27UD58-B Zwart€ 349,-€ 349,-
1Roccat Ryos MK FX€ 111,-€ 111,-
1Logitech G502 Proteus Spectrum€ 64,90€ 64,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.590,88

Heb dus wel de Sapphire Nitro gekozen en op aanraden van Wekko een 1440p scherm gekozen en die heb ik uit de laatste Best Buy Guide gepikt.

Nog last minute opmerkingen/ideeën?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:54

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:28:
Heb dus wel de Sapphire Nitro gekozen en op aanraden van Wekko een 1440p scherm gekozen en die heb ik uit de laatste Best Buy Guide gepikt.
Je hebt een 4k scherm geselecteerd.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, was abuis. Aangepast naar deze: pricewatch: Iiyama Prolite B2783QSU-B1 Zwart

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Mocht je toch graag een raampje in de kast willen dan zijn er ook nog wel leuke en betaalbare opties:
pricewatch: Fractal Design Define S - Window
pricewatch: NZXT S340 Zwart

Eventueel extra een hele stille koeler:
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Ik weet alleen niet of deze het extra geld waard is omdat er ook in de kast, voeding en op de videokaart fans zitten. Je zou eigenlijk even de diverse geluidsniveau's op een rijtje moeten zetten.

En check voordat je besteld even of dat geheugen volgens de leverancier van het moederbord ook echt compatibel is.

[ Voor 16% gewijzigd door Jesse op 03-05-2017 15:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jesse, dank voor je toevoeging. Aangezien het Moederbord wel led/verlichting heeft, is het eigenlijk wel zo leuk om inderdaad een raampje te hebben. Dus dat ga ik aanpassen (naar de Fractal Design Define S Window).

Wat je meldde over de compatibilteit van het geheugen; als ik in de lijst kijk van de leverancier (http://www.gigabyte.co.nl...ming-3-rev-10#support-doc) dan zie ik dat alleen de 2400MHz ondersteunt wordt en niet de 3000 of 3200. Zijn het ook echt alleen die specifieke producttypes die ondersteunt worden die in die lijst staan? Of lees/begrijp ik het verkeerd?
Want zowel de moederbord-geheugen-combinatie gemeld in de laatste Best Buy Guide als de combi in het lijstje van Daniel hierboven worden dus feitelijk niet ondersteunt...

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Mijn neefje heeft ook het zelfde bord icm de 3200mhz versie van dat geheugen en dat werkt gewoon, alleen niet op 3200 maar 2933mhz

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:05:
Jesse, dank voor je toevoeging. Aangezien het Moederbord wel led/verlichting heeft, is het eigenlijk wel zo leuk om inderdaad een raampje te hebben. Dus dat ga ik aanpassen (naar de Fractal Design Define S Window).

Wat je meldde over de compatibilteit van het geheugen; als ik in de lijst kijk van de leverancier (http://www.gigabyte.co.nl...ming-3-rev-10#support-doc) dan zie ik dat alleen de 2400MHz ondersteunt wordt en niet de 3000 of 3200. Zijn het ook echt alleen die specifieke producttypes die ondersteunt worden die in die lijst staan? Of lees/begrijp ik het verkeerd?
Want zowel de moederbord-geheugen-combinatie gemeld in de laatste Best Buy Guide als de combi in het lijstje van Daniel hierboven worden dus feitelijk niet ondersteunt...
Ik heb zelf dit moederbord, en 3200/c16 RAM van Corsair. Het werkt, een soort van. :P
Ik kan gewoon het XMP profiel aanzetten in de bios en booten met 3200/16, maar na een paar reboots gaat het terug naar 2133 als safe default. Dat schijnt wat te maken te hebben met voltages en stabiliteit. Een Ryzen CPU checked kennelijk 5 keer of je RAM zal werken, en anders gaat het terug naar default. Het punt is dus dat het de ene keer wel werkt, en de andere keer niet. Dat is een bug die deze maand opgelost zou moeten worden doormiddel van een bios update. :)

Het is eigenlijk een klein probleem, vooral hinderlijk maar niet echt problematisch. Verder kan je gezien je budget ook iets meer betalen voor 3200/c16 RAM, maar of je dit zinvol vind, moet je zelf weten. De vraag is met name of je ooit nog eens een zeer snelle GPU zal kopen over een paar jaar, dan is het misschien wel zinvol. Het verschil zal je nu nauwelijks of niet merken met een RX580. Qua games is er een verschil in framerates met een GPU zoals een GTX1080Ti, van dik €800. Dan is 3200/c16 wel aan te raden. Zie ook:

YouTube: Does Ryzen Really Need Fast Memory? Guide for Gamers

Qua scherm is een 1440p zeker een redelijkere keuze gezien het budget dat je hebt. Ga wel uit van lagere framerates maar voor de meeste games zal een RX580 nog steeds afdoende zijn. :)

Voor het scherm zelf zit je op een wat lastiger prijspunt. Een TN paneel is heel snel en met name fijn voor snelle games zoals schooters. Je kan voor een tientje meer ook al een IPS paneel krijgen. Iets langzamer maar betere kleurenweergave zoals:

pricewatch: Iiyama ProLite X2788QS-B1 Zwart

Ik moet alleen wel toegeven dat dit niet mijn sterkte punt is en dat je hiervoor bij iemand anders moet zijn.
Ik speel nog wel eens een schooter en neig naar TN, ook omdat extreem accurate kleurenweergave mij minder interesseert en superlage inputsnelheden wel, maar het verschilt per persoon. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals dank allen, voor het meedenken. Ik heb alle componenten gisteren aangeschaft. Alleen de monitor nog niet. Voor nu gebruik ik nog even m'n 24" Samsung monitor. Wellicht op een later moment...
Hopelijk is het morgen/zaterdag allemaal binnen, dus dan ga ik lekker de boel in elkaar schroeven en klikken.

Ik laat het nog wel weten hoe het bevalt!
Pagina: 1