Windows 7 bevriest door onbekende oorzaak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdroidnogaan2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-09 01:11
Sinds een week of zo bevriest mijn (altijd geupdate) pc af en toe. :(
Ik krijg geen BSOD, maar alles bevriest: de muis doet opeens niets meer, niets werkt meer - ook taakbeheer/ctrl+alt+del niet. Het enige wat ik kan doen is een hard reboot. |:(

Ik zit in wat Woody noemt 'Group B', dus ik installeer alleen security updates. Dus ook geen door MS aangeboden drivers voor Intel e.d. Die haal ik binnen via Fujitsu's update tool.
De laatste updates die ik heb geïnstalleerd zijn:
april17 updates
PC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5WR2uEZNmA5osfUglfeGpAKT/full.png
Verder gebruik ik een bluetooth Microsoft Multimedia keyboard.

Het gebeurt telkens als ik (ook) in Firefox 53 zit. Maar Firefox kan natuurlijk geen crashlog genereren, en ook Windows event logs geven geen uitsluitsel: alleen de event dat Windows onverwacht is afgesloten, wordt vermeld.
Ik heb inmiddels een paar FF-extensions verwijderd en hardware acceleration uitgezet, en een keer in safe mode herstart.

Ik heb (na een herstelpunt gemaakt te hebben) nu Windows' driver verifier lopen. Hopelijk geeft die duidelijkheid als het weer gebeurt. Maar wellicht heeft iemand nu al een tip:

Wie/wat kan de oorzaak zijn van deze freezes?
1. Windows (updates)
2. Firefox
2. Intel (grafische drivers)
3. Microsoft multimedia keyboard
4. Andere oorzaak???????????

HELLUP :S

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdroidnogaan2
@Verwijderd @Question mark
Niemand reageert. Heb ik dit in het verkeerde forum geplaatst, heb ik een domme vraag gesteld, of moet ik gewoon geduldig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-07 13:08

BeToBe

Privacy jurist

Een domme vraag is het zeker niet, maar wat geduld zal wel fijn zijn. De meeste mensen werken op kantoor tijden en kunnen dan niet reageren. Iets langer dan drie uur wachten is wel gebruikelijk.

Voor wat betreft je probleem, in theorie kan het van alles zijn. Zowel software als hardware en vanaf hier is dat heel moeilijk te benoemen. Het meest handige lijkt me trial en error. Begin dan met een schone installatie van Windows als dat mogelijk is.

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdroidnogaan2
Dank voor je antwoord @BeToBe
Kantoorwerk, ja logisch.

Windows schone installatie is 'a last resort' en lijkt me in dit geval onnodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 16:37

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ontzettend simplistische benadering: Download chrome, en gebruik die even 2 weken als default browser. Weet je of het aan firefox ligt of niet.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 13:12

TommieW

Numa numa.

Reageert je capslock-lampje nog als je PC bevriest?

Als het lampje reageert is de kernel nog wel actief, dus dan kan je het een beetje zoeken in het kader van videokaart (drivers) e.d.

Als het lampje niet meer reageert is de kernel ook bevroren. Dan moet je het meer zoeken in dingen als RAM/CPU.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:15

TheVMaster

Moderator WOS
verdroidnogaan2 schreef op Wednesday 3 May 2017 @ 14:57:
@Verwijderd @Question mark
Niemand reageert. Heb ik dit in het verkeerde forum geplaatst, heb ik een domme vraag gesteld, of moet ik gewoon geduldig zijn?
Om te beginnen moet je geduldig zijn, daarnaast hebben we op Tweakers een Wijzig knop boven elke post. Het is dus niet nodig om een nieuwe reactie te plaatsen als je zelf de laatste reactie hebt geplaatst.

Overigens zullen de meeste mensen gewoon aan het werk zijn (of op school zitten denk ik)? Op het moment zit ik voor het werk in het buitenland en ben druk met het geven van workshops, tja...dan kan ik niet op Tweakers gluren :+

Maar goed...om on-topic verder te gaan. Je stelt zeker geen domme vraag (die bestaan volgens mij nog steeds niet), maar wat ik mij wel direct afvroeg : Wie is Woody? En wat is vervolgens 'Groep B'? Ben best thuis in Windows enzo, maar eh...Woody zegt me niets..en groep B al helemaal niet. Los daarvan vraag ik mij wel af waarom je niet alle updates voor Windows 7 installeert?
verdroidnogaan2 schreef op Wednesday 3 May 2017 @ 16:46:
Dank voor je antwoord @BeToBe
Kantoorwerk, ja logisch.

Windows schone installatie is 'a last resort' en lijkt me in dit geval onnodig.
Je kunt hier natuurlijk ook een 'schone hdd' voor gebruiken, als je die niet hebt...haal een SSD (voor weinig) en doe daar de clean install op. Je huidige installatie blijft zo in tact en de disk kun je eenvoudig terugplaatsen als dat niet de oorzaak blijkt te zijn.

Wat ik al eerder iemand zag typen....echt alles kan de oorzaak zijn, maar mijn ervaring is dat het meestal te maken heeft (heb het zelf wel eens gehad) met een slechte cooling. Dus een CPU die te warm wordt...HDDs die misschien te oud zijn en te warm worden..etc...etc. Daar kom je maar op 1 manier achter..trial and error.

[ Voor 27% gewijzigd door TheVMaster op 03-05-2017 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdroidnogaan2
@TommieW Kijk, daar heb ik iets aan.
Ik heb niet geprobeerd of de capslock werkte. Ga ik op letten.

Dank voor info waar ik iets aan heb en verder mee kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdroidnogaan2
Dank dat je de tijd neemt om te antwoorden vanuit het buitenland nog wel, @JackSparrow
JackSparrow schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:44:
[...]
Wie is Woody? En wat is vervolgens 'Groep B'? Ben best thuis in Windows enzo, maar eh...Woody zegt me niets..en groep B al helemaal niet. Los daarvan vraag ik mij wel af waarom je niet alle updates voor Windows 7 installeert?
Woody = Woody Leonhard van Askwoody en InfoWorld.
Group B wordt uitgelegd op http://www.infoworld.com/...ws-781-patchocalypse.html.
Ik wil geen onnodige en soms ellende veroorzakende, of Windows10-pushy updates. Vandaar.

Update:
Zojuist krijg ik de melding dat Firefox niet meer werkt. Foutmelding:
Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: BEX
Naam van de toepassing: firefox.exe
Versie van toepassing: 53.0.0.6312
Tijdstempel van toepassing: 58f0428a
Naam van foutmodule: firefox.exe
Versie van foutmodule: 53.0.0.6312
Tijdstempel van foutmodule: 58f0428a
Uitzonderingsmarge: 000067c4
Uitzonderingscode: c0000409
Uitzonderingsgegevens: 00000000
Versie van besturingssysteem: 6.1.7601.2.1.0.256.48
Landinstelling-id: 1043
Aanvullende informatie 1: 5207
Aanvullende informatie 2: 520702f3d744df54081411aa58132bcf
Aanvullende informatie 3: a73f
Aanvullende informatie 4: a73fc398ed4934d18e09fcb86262fd77

MAAR (een hele grote), Firefox blijft normaal functioneren...
8)7

Ik lees dat deze fout met display drivers te maken kan hebben, maar die zijn ook up-to-date.
Zou Windows Update dan toch de oorzaak zijn van dit vrij plotselinge probleem?

[ Voor 37% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 03-05-2017 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
verdroidnogaan2 schreef op Wednesday 3 May 2017 @ 17:52:
Dank dat je de tijd neemt om te antwoorden vanuit het buitenland nog wel, @JackSparrow

[...]

Woody = Woody Leonhard van Askwoody en InfoWorld.
Group B wordt uitgelegd op http://www.infoworld.com/...ws-781-patchocalypse.html.
Ik wil geen onnodige en soms ellende veroorzakende, of Windows10-pushy updates. Vandaar.

Update:
Zojuist krijg ik de melding dat Firefox niet meer werkt. Foutmelding:
Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: BEX
Naam van de toepassing: firefox.exe
Versie van toepassing: 53.0.0.6312
Tijdstempel van toepassing: 58f0428a
Naam van foutmodule: firefox.exe
Versie van foutmodule: 53.0.0.6312
Tijdstempel van foutmodule: 58f0428a
Uitzonderingsmarge: 000067c4
Uitzonderingscode: c0000409
Uitzonderingsgegevens: 00000000
Versie van besturingssysteem: 6.1.7601.2.1.0.256.48
Landinstelling-id: 1043
Aanvullende informatie 1: 5207
Aanvullende informatie 2: 520702f3d744df54081411aa58132bcf
Aanvullende informatie 3: a73f
Aanvullende informatie 4: a73fc398ed4934d18e09fcb86262fd77

MAAR (een hele grote), Firefox blijft normaal functioneren...
8)7
:+ Op dit moment dendert de Thalys Nederland weer binnen ongeveer, maar goed. Oke....heb nog nooit van Woody gehoord..maar als ik het zo lees ga ik ook geen fan worden :+

Ben zelf voorstander van de nieuwe strategie van Microsoft, mooi al die updates samenpakken in mooie pakketjes...in plaats van al die beheerders die denken dat ze zelf kunnen bepalen welke updates ze wel en niet willen en je daardoor op ieder systeem (of iedere groep systemen) weer een afwijking hebt qua patch level...maar goed dat is een andere discussie.

Ik zou me overigens zelf (als we toch in hokjes moeten denken) in groep A willen plaatsen...ik slik alles wat Microsoft me voorschoteld als zoete koek, omdat ik weet dat het goed voor me is 8)

Wat betreft het Firefox probleem zit er denk ik niets anders op dan te gaan troubleshooten.....aangezien er niet een duidelijke oorzaak is aan te wijzen.
verdroidnogaan2 schreef op Wednesday 3 May 2017 @ 17:52:
[...]

Ik lees dat deze fout met display drivers te maken kan hebben, maar die zijn ook up-to-date.
Zou Windows Update dan toch de oorzaak zijn van dit vrij plotselinge probleem?
Eh....maar wat versta jij onder up-to-date zijn het recente drivers, of is de meest recente driver een half jaar oud? Ik zou toch echt eens een reset van je systeem doen...ow wacht je zit op Windows 7. Ehh....clean install dan maar?

[ Voor 10% gewijzigd door TheVMaster op 03-05-2017 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdroidnogaan2
Ah, deze keer heeft Windows wel een log gemaakt:

ID: 1000
Naam van toepassing met fout: firefox.exe, versie: 53.0.0.6312, tijdstempel: 0x58f0428a
Naam van module met fout: firefox.exe, versie: 53.0.0.6312, tijdstempel: 0x58f0428a
Uitzonderingscode: 0xc0000409
Foutoffset: 0x000067c4
Id van proces met fout: 0x13ac
Starttijd van toepassing met fout: 0x01d2c424504b4285
Pad naar toepassing met fout: C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox\firefox.exe
Pad naar module met fout: C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox\firefox.exe
Rapport-id: 908f3375-3017-11e7-91d0-901b0e2daf2a

P.S. @JackSparrow De temperatuur is ok. Zie mijn Speccy bovenaan dit topic.

[ Voor 6% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 03-05-2017 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
FireFox.exe kan crashen zonder dat je het direct 'merkt' om dat er meerdere firefox processen draaien. Een browser is al een tijdje niet meer slechts 1 proces, juist om dit soort zaken op te vangen ;-)

Ik zou even je SMART waardes checken en een RAM test doen (bijv. met memtest86+).

0xc0000409 is vaak problemen op systeemniveau, zelfs als het alleen effect heeft op een bepaald programma. Even SFC draaien is dan ook geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdroidnogaan2
@johnkeates Dank. Ga ik doen.
johnkeates schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:13:
FireFox.exe kan crashen zonder dat je het direct 'merkt' om dat er meerdere firefox processen draaien. Een browser is al een tijdje niet meer slechts 1 proces, juist om dit soort zaken op te vangen ;-)
...
Ja, inderdaad. Helemaal vergeten.
Dat riekt naar een corrupte extensie.

[ Voor 86% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 03-05-2017 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdroidnogaan2
JackSparrow schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:05:
[...]
Eh....maar wat versta jij onder up-to-date zijn het recente drivers, of is de meest recente driver een half jaar oud? Ik zou toch echt eens een reset van je systeem doen...ow wacht je zit op Windows 7. Ehh....clean install dan maar?
Alles is helemaal nu/vandaag/altijd de meest recente drivers. Althans, volgens MS en vendors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig een SSD van Samsung in gebruik op Rapid Mode? Ik had hetzelfde met WIn10 en toen ik Rapid Mode eraf haalde, opgelost. Anders klinkt het als een geheugen Ram probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdroidnogaan2
Nee, heb ik niet. Dank voor meedenken.

Mensen, als je al gegeten hebt: dat het wel moge bekomen.
Als je nog -net als ik- moet eten: smakelijk!

Ondertussen heb ik op aanraden van @johnkeates SFC draaien en daarna draai voor de zekerheid ook nog een Secunia-scan, maar dan schakel ik eerst Windows driver verifier uit want die vertraagt de boel enorm.

O ja, en een SMART scan.

[ Voor 3% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 03-05-2017 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdroidnogaan2
Ai!

SFC"Verificatie is 100% voltooid. Er zijn beschadigde bestanden gevonden, maar deze kunnen niet allemaal worden hersteld."

Ik ga sleutelen. Dank tot zover. Ik meld me later weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Zou je niet steeds je topic omhoog willen schoppen met dubbelposts? Als je iets wil toevoegen, wijzig dan je laatste reactie.

En de SMART scan resultaten hier neerzetten kan ook handig zijn ;) en als je toch bezig bent ook even een nachtje memtest voor de zekerheid draaien. Je weet nooit of het toch een hardware defect is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdroidnogaan2
Ho ho, schoppen doe ik niet. O-)
Ik vul bestaande posts zoveel mogelijk aan, maar als iemand er al iets onder heeft gezet, dan niet.

Smart zegt dat alles ok is. Heb dus wel sfc /scannow daarvoor uitgevoerd, dus ik weet niet of dat de uitkomst beïnvloedt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/c4U7rJx9NcsyodYJExSmxbDO/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:25

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Kijk is gewoon naar je resource gebruik Via resource monitor. Volgens mij heb je gewoon een hdd toch geen ssd ?

Zal me niks verbazen dat een van je resources tegen max gebruik aan komt. Disktime, geheugen, cpu misschien gewoon 100% active ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdroidnogaan2
Disktime, geheugen, cpu nooit 100% active.
Schijf zit wel regelmatig op 100% pieken.Tenminste.... als Firefox draait. Zo gauw ik 'm kill, zijn de pieken weg.

Ga 's even Firefox verwijderen, eventuele achterblijfsels opruimen en en opnieuw installeren.

Update:
Heb FF eerst een memory-report.json laten maken, maar daar heb ik geen verstand van.
Heeft het zin om het hier te plakken?

[ Voor 73% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 03-05-2017 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
verdroidnogaan2 schreef op Wednesday 3 May 2017 @ 20:08:
Ho ho, schoppen doe ik niet. O-)
Ik vul bestaande posts zoveel mogelijk aan, maar als iemand er al iets onder heeft gezet, dan niet.

Smart zegt dat alles ok is. Heb dus wel sfc /scannow daarvoor uitgevoerd, dus ik weet niet of dat de uitkomst beïnvloedt.

[afbeelding]
Eh..ik zie toch een aantal keren 2x een post van jou. Niet meer doen svp....even netjes net als iedereen de Wijzig knop gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdroidnogaan2
Ik doe m'n best.

Heeft iemand nog een suggestie ivm de tegenstrijdige resultaten van sfc en smart? Of FF's memory-report.json?
(Behalve dat ik vannacht memtest ga draaien)

[ Voor 9% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 03-05-2017 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdroidnogaan2
Sorry voor deze late update, maar ik moest eerst horen van een moderator of ik nou wel of niet een nieuwe post kan maken, en dat duurde even. Alsnog:

Vannacht memtest86+ 8 passes laten maken: geen fouten.
Opnieuw SFC /scannow gedaan: geen fouten.
CHKDSK /f gedaan: fouten in volumebitmap zijn hersteld. < Gedraaid na laatste freeze, dus of dat de oorzaak is vd fouten in de vbm weet ik niet)

Inmiddels FF 'opgeschoond'. Ben benieuwd of dat de freezes voorkomt...

Suggesties zijn nog steeds zeer welkom.

[ Voor 9% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 04-05-2017 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdroidnogaan2
Er zijn geen freezes meer geweest sinds ik Firefox heb opgeschoond.
Ben nu 1 voor 1 extensies aan het toevoegen om te kijken wie de schuldige is. Tenminste, het lijkt het erop dat FF of een extensie de oorzaak is, want cpu, ram, etc is constant ruim onder het maximum. Ik heb de vraag ook bij mozilla support neergelegd en zij gaan het memory-report bekijken.

Dank voor alle tips.

[ Voor 20% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 06-05-2017 01:29 ]

Pagina: 1