Welke GTX 1080 Ti bij een beperkte keuze

Pagina: 1
Acties:

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-02 22:19
Ik ben nu in het bezit van een GTX 980 Ti. Ik heb daarnaast een 4k monitor, en ik merk dat ik nog redelijk vaak de grafische instellingen moet downtunen om tot een fatsoenlijke FPS te komen. Zodoende wil ik upgraden naar een GTX 1080 Ti.

Via mijn werkgever kan ik ietwat voordeliger aan een 1080 Ti komen. Ik ben daarbij helaas wel gebonden aan het aanbod van CoolBlue. Op het moment is dit wat ze bij CoolBlue hebben aan GTX 1080 Ti's.

Ik heb geprobeerd om reviews te vinden van de specifieke kaarten, maar dat valt vies tegen. Niet gek ook want het is allemaal natuurlijk ook nog niet zo lang op de markt. Vaak zijn de afzonderlijke kaarten wel ge-review'd, maar dan is het nog lastig om een onderlinge 'winnaar' aan te wijzen.

Ik zou dan ook graag advies willen over welke GTX 1080 Ti ik het beste kan aanschaffen bij CoolBlue. Mijn huidige GTX 980 Ti is zo goed als verkocht en gaat zaterdag uit mijn systeem. Vanaf dat moment heb ik dus geen GPU meer in mijn PC. Het zou daarom uiteraard fijn zijn om een 1080 Ti bij CoolBlue te bestellen die ze op voorraad hebben, maar als een andere variant echt vele malen beter is maar niet op voorraad is dan kan ik daar eventueel wel op wachten.

Hieronder de pricewatch linkjes van de kaarten die ze bij CoolBlue hebben:

Wel op voorraad:
pricewatch: Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti 11GB Founders Edition
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1080Ti Gaming OC
pricewatch: Asus GeForce GTX 1080Ti Turbo
pricewatch: Asus GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB

Niet op voorraad:
pricewatch: Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-11G-GAMING
pricewatch: MSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X
pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Founders Edition
pricewatch: Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING

Ik ben op zoek naar de kaart met een gezonde prestaties/herrie verhouding. Ik hoef dus niet de aller aller stilste ten koste van performance, ik hoef ook niet de meest snelle met als gevolg de hele dag een stofzuiger geluid. Mijn 980 Ti was de Palit GTX 980 Ti Super JetStream 6 GB, omdat dat toen (zover ik onderzocht kreeg) een van de beste was qua performance/geluidsproductie.

Het lijkt me sowieso een goede optie om de 'Founders Edition' kaarten achterwege te laten? Verder maakt de prijs niet uit, ding is toch al zo mega duur dat die paar tientjes me niet zo veel uit maken :P

De vragen die nu voor mij belangrijk zijn is:
1. Zitten er kaarten tussen die niet op voorraad zijn maar wel met kop en schouders boven de rest uitsteken (qua prestaties/geluidsproductie), waarbij het dus zeker de moeite waard is om daar op te wachten? Zo ja, welke?
2. Zo nee, welke van de kaarten die wel op voorraad zijn is dan de beste keuze?

https://freight.associates

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Founders Edition valt m.i. per definitie af. Turbo is hetzelfde verhaal; ken hem niet, maar zelfde koeler geloof ik niet van dat die efficient of stil gaat zijn. De Gigabyte Gaming OC ken ik niet, dus die laat ik even buiten beschouwing, maar verder:

Aorus is een prima model, maar 894 euro is waanzin. 790 bij Azerty maakt hem wel -heel- interessant, maar uitgaande dat jouw voordeel bij Coolblue relatief is vind ik hem voor die prijs relatief niet interessant genoeg tov de MSI Gaming X en de ASUS Strix OC; de Aorus hoort dan echt een paar tientjes goedkoper te zijn. ASUS ding zit wel heel goed in elkaar, MSI doet er feitelijk niet voor onder en is goedkoper. Voornaamste verschillen zijn de fan headers op de ASUS, en het feit dat de neutrale kleurstelling beter matcht met verschillende systemen, maar ik weet niet hoe jouw build eruit ziet.

Ik heb het hierboven echter over de Strix OC, en enkel de niet-OC staat a 899 op 'binnenkort leverbaar', met als de MSI status ook weinig hoop geeft. In hoeverre de niet-OC Strix relevant beter gaat zijn dan de Aorus durf ik mij niet uit te laten... lastig.

Dan kom je in feite op de 3 interessantste:
- MSI Gaming X, meest redelijke prijs-prestatie in dat lijstje, maar vermoedelijk enige tijd niet leverbaar
- ASUS Strix OC, ietwat duurder, wel erg goed, vermoedelijk enige tijd niet leverbaar
- GB Aorus, te duur bij CB, maar dat is dan ook het enige terwijl hij wel direct te koop is.
(met evt 4, mits je goede reviews vindt: de GB Gaming OC)

Ga je voor de Aorus, zet de powerlimit dan op 120% in de software, de standaard F4 firmware knijpt de TDP nogal en dat scheelt je zonder verdere handmatige OC zaken eenvoudig 3-5% extra prestaties.

• Daffie
Foritain schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:26:
Founders Edition valt m.i. per definitie af. Turbo is hetzelfde verhaal; ken hem niet, maar zelfde koeler geloof ik niet van dat die efficient of stil gaat zijn. De Gigabyte Gaming OC ken ik niet, dus die laat ik even buiten beschouwing, maar verder:

Aorus is een prima model, maar 894 euro is waanzin. 790 bij Azerty maakt hem wel -heel- interessant, maar uitgaande dat jouw voordeel bij Coolblue relatief is vind ik hem voor die prijs relatief niet interessant genoeg tov de MSI Gaming X en de ASUS Strix OC; de Aorus hoort dan echt een paar tientjes goedkoper te zijn. ASUS ding zit wel heel goed in elkaar, MSI doet er feitelijk niet voor onder en is goedkoper. Voornaamste verschillen zijn de fan headers op de ASUS, en het feit dat de neutrale kleurstelling beter matcht met verschillende systemen, maar ik weet niet hoe jouw build eruit ziet.

Ik heb het hierboven echter over de Strix OC, en enkel de niet-OC staat a 899 op 'binnenkort leverbaar', met als de MSI status ook weinig hoop geeft. In hoeverre de niet-OC Strix relevant beter gaat zijn dan de Aorus durf ik mij niet uit te laten... lastig.

Dan kom je in feite op de 3 interessantste:
- MSI Gaming X, meest redelijke prijs-prestatie in dat lijstje, maar vermoedelijk enige tijd niet leverbaar
- ASUS Strix OC, ietwat duurder, wel erg goed, vermoedelijk enige tijd niet leverbaar
- GB Aorus, te duur bij CB, maar dat is dan ook het enige terwijl hij wel direct te koop is.
(met evt 4, mits je goede reviews vindt: de GB Gaming OC)

Ga je voor de Aorus, zet de powerlimit dan op 120% in de software, de standaard F4 firmware knijpt de TDP nogal en dat scheelt je zonder verdere handmatige OC zaken eenvoudig 3-5% extra prestaties.
Ik zat stomtoevallig net nog eens je review door te lezen van de Gigabyte Aorus kaart, en ik had voor mezelf al de voorzichtige conclusie getrokken dat dit de enige optie zou zijn als ik er één wil die op voorraad is. De prijs is inderdaad wel echt hoog, maargoed

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus ja, de AORUS is bij CoolBlue erg duur, maar in mijn geval alsnog goedkoper dan welke andere kaart dan ook als ik die elders zou moeten bestellen (dus zonder bovengenoemde voordelen). De enige afweging die ik dan moet maken is of ik die wil, of wil/kan wachten tot de MSI Gaming X voorradig is. De MSI zou voor mij dan net iets meer dan €26,- voordeliger zijn dan de AORUS.

• Daffie
Na overleg intern kan ik de videokaart ook bij een andere (web)shop bestellen. Weliswaar loop ik dan de extra korting mis maar het lijkt erop dat CoolBlue bij vrijwel alle videokaarten (een van de) hoogste prijzen te hanteren.

Ik ben nu voornemens om de pricewatch: Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G aan te schaffen bij Azerty. De pricewatch: MSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X is alleen bij SiComputers beschikbaar maar ik heb erg vervelende ervaring met deze winkel dus daar blijf ik liever van weg. Bij andere winkels is deze kaart sowieso slecht voorradig en weer wat duurder. De pricewatch: Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING lijkt me een hele mooie maar is vrijwel nergens goed op voorraad.
Zodoende lijkt me de pricewatch: Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G bij Azerty een goede optie; die is nog goedkoper ook dan de non-'Xtreme Edition' bij CoolBlue. Het prijsverschil voor mij is dan 3 tientjes in het voordeel van de non-'Xtreme Edition'.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Leuk dat je dergelijke hardware zakelijk kan / mag bestellen.

Naar mijn ervaring zijn eigenlijk alle Pascal kaarten simpelweg "niet heel erg stil". Het is de #1 herriebak in mijn verder volledig Be Quiet fan-kast. (gaat hier dan over de MSI Gaming X 1080, welke volgens vele "erg stil" is.)

Eigenlijk zijn alleen hybrid AIO water gekoelde kaarten écht kouder / stiller. Met als absolute waanzin de Founders Editions, welke echt veel herrie maken. Maar die gooien wel hun hete lucht aan de achterzijde eruit, wat verder weer weinig andere kaarten (efficient) doen.

Tussen de MSI, Asus en Gigabyte kaarten koop je niets verkeerd, en ook EVGA is nooit een slechte keuze. De Inno3d's zijn ook prima in elkaar gezet en stil / koud, maar heb er van de 1080's wel één getroffen met bijzonder veel coilwhine.

Koop van deze merken een non-founders, standaard OC versie voor de goedkoopste prijs. Luister eventueel in reviews even naar het geluidsprofiel van de kaarten.

Disclaimer: heb me bijzonder beperkt in 1080Ti verdiept, buiten de vaste kanalen die ik volg. Heb er zelf geen, gezien ik al diverse machines met 1080's heb uitgerust.

De door jou genoemde netto prijs na korting voor de Aorus lijkt mij dik in orde. Mijn eerste 1080 heb ik 850 voor betaald, en gezien de hoeveelheid plezier die ik eraan heb gehad en heb, kan ik daar niet over inzitten.

Daarnaast; de max boost clocks en temps die je uiteindelijk gaat halen, zijn toch voor een heel deel ook Silicon & VRM lotterij. En dan nog, in 1080's heb ik daarin soms 30-50mhz "stock" boost verschillen ervaren, maar dat is ook weer niet iets om nou een maand langer voor te gaan wachten. En wil je het onderste uit de kan, dan zal je toch naar waterkoeling oplossingen moeten gaan kijken.

• Daffie
Whoops, ben helemaal vergeten hier nog te reageren.

@djunicron : Ja fijn hé? Een van de leuke extra 'perks' van een systeembeheerder zijn bij een MKB bedrijf; het bedrijf is niet zodanig klein dat het niet mogelijk is, en het is ook niet zodanig groot dat je vastgeroest zit in allerlei bestelprocessen en vastzit aan bepaalde leveranciers :)

Ik heb uiteindelijk de pricewatch: Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G gekocht bij Megekko. In eerste instantie wilde ik 'm bij Azerty bestellen maar Azerty vraagt iets van €23,- als je betaald met creditcard, bij Megekko is dit een stuk minder. Daarnaast, tot mijn verbazing eigenlijk, biedt Megekko 3 jaar garantie op de kaart en Azerty maar 2.

Afijn, vandaag verwacht ik hem in de bus :)

@Foritain : Je zei dat je bij de 'gewone' AORUS de powerlimit op 120% moet zetten voor betere performance. Heb je enig idee of dat bij de 'Xtreme Edition' ook het geval is?

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

@Daffie Ik vermoed van niet, als je naar de details van je bios kijkt (op de GB website bijv) kijk dan of er 300W TDP bij staat. Als dat 250 is wat ik betwijfel bij de Xtreme even opkrikken ;)

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-02 09:23
Gaat de komst van Amd's Vega de nvidia kaarten nog omlaag brengen kwa prijs of ligt dat te ver vooruit? (Weet de release date niet).

• F r a n k D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-11-2025
djunicron schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:46:
...

Tussen de MSI, Asus en Gigabyte kaarten koop je niets verkeerd, en ook EVGA is nooit een slechte keuze. De Inno3d's zijn ook prima in elkaar gezet en stil / koud, maar heb er van de 1080's wel één getroffen met bijzonder veel coilwhine.
...
De Coilwhine is bij elk merk wel aanwezig, het is echt een lotterij of je eentje hebt die een acceptabele niveau heeft. Mijn mening is dat met dit prijskaartje er gewoon geen Coilwhine moet zijn en was daarom ook erg teleurgesteld in mijn 1080ti die om die reden de volgende dag terug ging.
Pagina: 1