Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:23
In een contract van een bekende staat een artikel wat ik niet helemaal begrijp. Het gaat om een contract voor bepaalde tijd in de horeca (met CAO) van 2 jaar met een proeftijd van 1 maand.
In het contract staat de volgende bepaling:
Artikel 2: Opzegtermijn

2.1 Deze arbeidsovereenkomst kan door ieder van beide partijen schriftelijk worden opgezegd tegen het einde van de kalendermaand met inachtneming van de wettelijke regels en de wettelijke opzegtermijn.
Zoals ik het lees kan de werknemer en de werkgever het contract opzeggen met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn van 1 maand. Dit lijkt me echter sterk, waarom zou je dan een contract aangaan voor 2 jaar als beide partijen er toch onderuit kunnen.

Iemand die hier zijn of haar licht op kan laten schijnen?

Beste antwoord (via CodeIT op 03-05-2017 09:29)

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het belangrijke stukje in deze bepaling is "met inachtneming van de wettelijke regels". Een werkgever kan wettelijk niet zomaar een tijdelijk contract tussentijds verbreken (een werknemer trouwens ook niet, als daar niets over is afgesproken).

[ Voor 19% gewijzigd door naitsoezn op 03-05-2017 09:20 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het belangrijke stukje in deze bepaling is "met inachtneming van de wettelijke regels". Een werkgever kan wettelijk niet zomaar een tijdelijk contract tussentijds verbreken (een werknemer trouwens ook niet, als daar niets over is afgesproken).

[ Voor 19% gewijzigd door naitsoezn op 03-05-2017 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Proberen ze niet gewoon te zeggen dat beide partijen een maand voor aflopen contract op mogen zeggen? Je kan het ook altijd vragen natuurlijk wat er bedoeld wordt voordat je het ondertekend :)

[ Voor 31% gewijzigd door garriej op 03-05-2017 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:47

Rmg

CodeIT schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:16:
In een contract van een bekende staat een artikel wat ik niet helemaal begrijp. Het gaat om een contract voor bepaalde tijd in de horeca (met CAO) van 2 jaar met een proeftijd van 1 maand.
In het contract staat de volgende bepaling:

[...]

Zoals ik het lees kan de werknemer en de werkgever het contract opzeggen met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn van 1 maand. Dit lijkt me echter sterk, waarom zou je dan een contract aangaan voor 2 jaar als beide partijen er toch onderuit kunnen.

Iemand die hier zijn of haar licht op kan laten schijnen?
Zoals ik het lees kan er niet opgezegd worden wat dat kan wettelijk gezien niet bij een bepaalde tijds contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
naitsoezn schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:19:
Bedankt voor je (mega)snelle antwoord. Ik hoopte daar al een beetje op. Als zowel de werkgever als de werknemer het contract niet kunnen verbreken is dit toch een overbodig artikel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
garriej schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:21:
Proberen ze niet gewoon te zeggen dat beide partijen een maand voor aflopen contract op mogen zeggen? Je kan het ook altijd vragen natuurlijk wat er bedoeld wordt voordat je het ondertekend :)
Ik vind het niet slim dit aan het bedrijf te vragen (welke een modelcontract gebruikt) tenzij ze hier iets over op papier willen zetten.
Sorry voor de dubbelpost

[ Voor 4% gewijzigd door CodeIT op 03-05-2017 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

CodeIT schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:24:
[...]

Ik vind het niet slim dit aan het bedrijf te vragen (welke een modelcontract gebruikt) tenzij ze hier iets over op papier willen zetten.
Sorry voor de dubbelpost
Het maakt eigenlijk inderdaad ook niet zoveel uit wat er staat, de wet is er vrij duidelijk in en daar kunnen ze niet onderuit(jij ook niet). Ze verwijzen er zelfs naar.

Dus of je onderhandelt er iets uit dat duidelijker is of je laat het gewoon zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

CodeIT schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:22:
[...]

Bedankt voor je (mega)snelle antwoord. Ik hoopte daar al een beetje op. Als zowel de werkgever als de werknemer niet kunnen opzeggen is dit toch een overbodig artikel?
Nou ja, niet zonder reden. De werkgever kan je natuurlijk wel ontslaan als daar gegronde redenen voor zijn. Dat hoeft niet per se op staande voet te zijn, en dan heb je te maken met die wettelijke opzegtermijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nefje_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:06
Dit is een tussentijds opzegbeding. De reden waarom werkgevers dit opnemen is omdat ze anders naar de kantonrechter moeten als ze toch de arbeidsovereenkomst eerder willen beëindigen (of beëindigen met wederzijds goedvinden). De werkgever moet overigens ook bij een tussentijd opzegbeding nog steeds toestemming hebben van het UWV.

Zonder tussentijds opzegbeding kan de werknemer ook niet zomaar opzeggen als ze bijvoorbeeld een beter aanbod krijgen ergens anders of er andere omstandigheden veranderen. In principe kan de werknemer aan het contract gehouden worden (en andersom overigens ook natuurlijk) en anders zijn ze een schadevergoeding verschuldigd.

Het komt misschien in eerste instantie wat raar over als je een contract voor bepaalde tijd aangaat, maar omstandigheden kunnen nu eenmaal na verloop van tijd veranderen en met een tussentijds opzegbeding probeert de werkgever een mogelijke beëindiging makkelijker (en een stuk goedkoper) te maken.
Pagina: 1