[Defect] MSI R9 270x Gaming 2G

Pagina: 1
Acties:

• Fired_Up!
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-05-2025
Beste Tweakers,

sinds een paar dagen is mijn videokaart "overleden". Ik zet dit bewust tussen aanhalingstekens omdat het een vaag probleem is. Hier volgt een beknopte omschrijving:

Als de computer opstart, zie ik nog wel het POST screen en dat Windows aan het opstarten is. Daarna blijft het scherm op zwart. Wat ik ook doe; wachten, ctrl+alt+del en alle andere tips die ik op youtube/google heb opgezocht, het helpt niet (oa uitschakelen van de onboard gpu in de bios). Het enige wat rest, is een hard reset.

Het vreemde is dat ik de pc wel in veilige modus op kan starten. Helaas lukt het mij dan niet om videodrivers te installeren omdat ik dan de melding krijg dat de drivers niet ondertekend zijn door MS. Clean installs, inclusief verwijderen van partities en dergelijke, helpen in zoverre dat ik dan weer heel even Windows in de normale opstart krijg. Ook na even idle te zijn geweest, schiet het scherm weer op zwart en ben ik terug bij af.

Ik heb nu mij monitor aangesloten op de onboard uitgang van mijn moederbord en kan ik op zich de basic zaken doen. Om uit te sluiten dat het niet aan mijn moederbord ligt, heb ik mijn videokaart in een ander systeem gezet. Hier herhaalt het probleem zich weer.

Heeft iemand een idee waar het probleem kan liggen? Ik heb van MSI al te horen gekregen dat de videokaart buiten de garantieperiode valt (3,5 jaar |:( )en dat het model niet meer ondersteund wordt... :( . Ik vind het raar dat ik in veilige modus wel beeld hebt, maar in normale modus niet. Aangezien ik geen garantie meer heb, kan ik veilig de hele assembly openschroeven om te kijken waar er iets mis is, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen.

Ik heb verder de volgende componenten:
Gigabyte Z97 D3H mobo, 16Gb DDR3 Crucial Ballistix ram, I5 4690K cpu (voorzien van een gelid tranquillo rev 3 koeler), V650S Coolermaster voeding en een paar opslagmedia.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:39

Thomg

Aww yiss

Klinkt erop dat alles fout gaat zodra de drivers geïnstalleerd worden, probeer eens wat oudere drivers te installeren.

• DennyV
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-02-2023
Dit probleem had ik ook laatst , ik heb een andere videokaart gekocht aangezien het al een oud kaartje was en toch al van plan was te vervangen(R9 270x van Sapphire) .

Voor alsnog denk ik dat het een driver probleem is omdat ik de kaart ook in een andere pc heb getest en zodra je de nieuwe drivers erop zet word het beeld zwart. Maar het kan ook dat de kaart gewoon stuk is aangezien ik niet verder heb getest.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12-2025

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je de drivers als eens goed verwijdert met DDU in veilige modus? Zeker als je van een oude versie komt dan is dat nodig om het systeem even goed schoon te maken.

• Fired_Up!
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:57:
Heb je de drivers als eens goed verwijdert met DDU in veilige modus?
Met een clean install zou dit volgens mij geen issue moeten zijn. Het is naar mijn idee géén driver probleem. Het zwarte scherm krijg ik ook vlák na een clean install. Er kan dan volgens mij geen sprake zijn van incompatibiliteit met drivers. Daarboven op: ik heb ook via apparaatbeheer de stuurprogramma's verwijderd zodat bij beeldschermadapters op een gegeven moment de MS basic display adapter stuurprogramma gebruikt wordt. Ook dan blijft het probleem zich voordoen.

Alleen in veilige modus krijg ik beeld. Maar ja, daar heb ik niets aan... :/

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:56

Nibbz

Postmaster General

Heb je nog een andere voeding liggen om te proberen? Misschien geeft hij te weinig prik voor je videokaart waardoor hij uit gaat.

13:37

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Anders wil ik toch nog even schoppen tegen te weinig prik op de 270X. Extracten met gpu-z (of van tpu site plukken) en aanpassen met vbe7.

• Fired_Up!
Nibbz schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:36:
Heb je nog een andere voeding liggen om te proberen? Misschien geeft hij te weinig prik voor je videokaart waardoor hij uit gaat.
Die voeding is minder dan anderhalf jaar oud, 650 watt en 80+ gold gecertificeerd. Deze voeding trekt nog met gemak een nieuwe RX 580! Mijn huidige setup zou met 450 watt toe kunnen. Bij de keuze van een voeding heb ik vooral gelet op build kwaliteit dan op wattage. Ik heb bewust een 650 gepakt met het oog op toekomstige upgrades.

Maar om on topic te blijven: dit is de eerste keer dan een videokaart het bij mij zo vlot heeft begeven en het is de eerste keer dat ik een msi kaart heb. Ik twijfel er dus serieus aan om weer een kaart van MSI te kopen.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dark doelt op een bijna doa voeding die het nu niet meer goed doet.

Vind ik enigszins vergezocht aangezien 99.999% een badkuipkromme heeft.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MSI zegt genoeg,(sorry) ;)

Wat is er vooraf gebeurt, niks aan updates of verandert, dus zo ineens random deed het zich voor ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Fired_Up!
Thomg schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:49:
Dark doelt op een bijna doa voeding die het nu niet meer goed doet.

Vind ik enigszins vergezocht aangezien 99.999% een badkuipkromme heeft.
Ik acht de kans op een doa voeding op 00,001% O-)

• Fired_Up!
Hackus schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:51:
MSI zegt genoeg,(sorry) ;)

Wat is er vooraf gebeurt, niks aan updates of verandert, dus zo ineens random deed het zich voor ?
Nope, helaas volledig random. Afgelopen weken wel last gehad van game crashes, maar daar zocht ik niets achter. Die waren ook volledig random en onvoorspelbaar...

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nog meer reden om power delivery te wantrouwen.

Dit al gedaan?
Thomg schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:16:
Anders wil ik toch nog even schoppen tegen te weinig prik op de 270X. Extracten met gpu-z (of van tpu site plukken) en aanpassen met vbe7.
Misschien nog ergens een multimeter liggen?

• Fired_Up!
Ik heb de kaart ook in een ander systeem gezet he? Ook daar dus zwart beeld. Hoe groot is de kans dat beide voedingen doa zijn?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Wat heeft een ander systeem te maken met het bericht die ik gequote heb van mezelf?

Maar ok, ik laat die voeding wel met rust 8)

[ Voor 22% gewijzigd door Thomg op 03-05-2017 17:58 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je hebt automatisch de afgelopen update geïnstalleerd (28april) dacht ik

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Fired_Up!
Thomg schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:57:
Wat heeft een ander systeem te maken met het bericht die ik gequote heb van mezelf?

Maar ok, ik laat die voeding wel met rust 8)
Excuses, ik ben je even kwijt. Je hebt het over power delivery. Ik denk dat je bedoelt de voeding. Of bedoel je iets anders?

Verder week ik niet zo goed wat je bedoelt met: Extracten met gpu-z (of van tpu site plukken) en aanpassen met vbe7.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Fired_Up! schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:01:
[...]

Excuses, ik ben je even kwijt. Je hebt het over power delivery. Ik denk dat je bedoelt de voeding. Of bedoel je iets anders?

Verder week ik niet zo goed wat je bedoelt met: Extracten met gpu-z (of van tpu site plukken) en aanpassen met vbe7.
Oef, misschien ging ik wat te hard.
Ik vermoed dat je videokaart wat meer prik moet hebben, core voltage. Kan je fixen met afterburner als je überhaupt beeld had. Dus dan maar iets aanpassen waar je geen software voor nodig hebt. De bios ja O+. Extract deze met gpu-z, in die bios moet je dan even met vbe7 de spanningen wat verhogen.

[ Voor 10% gewijzigd door Thomg op 03-05-2017 18:07 ]

• Fired_Up!
Thomg schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:03:
[...]

Oef, misschien ging ik wat te hard.
Ik vermoed dat je videokaart wat meer prik moet hebben, core voltage. Kan je fixen met afterburner als je überhaupt beeld had. Dus dan maar iets aanpassen waar je geen software voor nodig hebt... Heb je wel je bios voor nodig, in die bios moet je dan even de spanningen wat verhogen.
Ok, die had ik even gemist. Ik neem aan dat je bedoelt de bios van mijn videokaart. Ik zie namelijk nergens in de bios van mijn moederbord een optie om mijn voltages van mijn videokaart te verhogen. Ik kan proberen om afterburner te installeren en van daar uit de core voltages te verhogen. Wat zou jij aanraden? Ik snap dat het kleine stapjes moeten zijn, maar hoe klein is klein? Doe ik dat via de power limit optie of via een andere weg. Ik ben zelf niet zo bekend met afterburner.

Ik heb ook dit even doorgekeken, maar dat is abracadabra voor mij...

[ Voor 6% gewijzigd door Fired_Up! op 03-05-2017 18:19 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Afterburner werkt niet tenzij je de drivers geïnstalleerd hebt en deze werken. Of, in ieder geval, dat was mijn ervaring met de 280X als ik het me goed kan herinneren. Als jij geen beeld krijgt kan je lastig de spanning verhogen met afterburner, dit is dus geen optie.

Als alternatief zou ik safe booten, de bios extracten met gpu-z (google) en deze bios aanpassen met vbe7 (google). Je kan de spanningen wat omhoog schoppen (~+50mV oid) of de snelheden verlagen (-200MHz).
Daarna moet je nog flashen met atifwinlash. Zijn mensen die zweren bij atiflash, ik vind het onnodige extra moeite.

Guide schrijven hier is een beetje overbodig, google een van de drie tools die ik benoem + wat ik zeg wat je ermee moet doen en je vind talloze guides.

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 03-05-2017 18:24 ]

• Fired_Up!
Thomg schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:20:
Afterburner werkt niet tenzij je de drivers geïnstalleerd hebt en deze werken. Of, in ieder geval, dat was mijn ervaring met de 280X als ik het me goed kan herinneren. Als jij geen beeld krijgt kan je lastig de spanning verhogen met afterburner, dit is dus geen optie.

Als alternatief zou ik safe booten, de bios extracten met gpu-z (google) en deze bios aanpassen met vbe7 (google). Je kan de spanningen wat omhoog schoppen (~+50mV oid) of de snelheden verlagen (-200MHz).
Daarna moet je nog flashen met atifwinlash. Zijn mensen die zweren bij atiflash, ik vind het onnodige extra moeite.

Guide schrijven hier is een beetje overbodig, google een van de drie tools die ik benoem + wat ik zeg wat je ermee moet doen en je vind talloze guides.
Ik heb deze even gelezen. Hoewel ik een bios switch heb op de kaart, functioneert deze net even iets anders volgens mij. Zie dit. Misschien simpelweg de switch omzetten en kijken wat er gebeurt?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Vermoed dat het gewoon een backup-bios is. Zag je wel vaker bij die kaarten, een OC bios van de fabrikant en een reference bios.

Edit: Sure, why not.

[ Voor 8% gewijzigd door Thomg op 03-05-2017 18:37 ]

Pagina: 1