[PHP][Laravel] Veld verplicht bij niet bestaande waarde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:18
Hallo,

Ik heb een formulier waar bepaalde personen hun e-mailadres en NAW-gegevens kunnen achterlaten.
Nu wil ik het volgende als het e-mailadres al bestaat in de database dan wil ik dat de rest van het formulier niet meer verplicht zijn.

Ik heb ook al op het internet gezocht maar nog niet kunnen vinden wat ik zoek.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Via JavaScript kan je een XMLHttpRequest doen om te checken en vervolgens de Element.required = false zetten.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat kan je toch gewoon doen met conditional validation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-07 21:11
Waar loop je precies op vast? Want dit is wel een hele algemene vraag.

Je zou idd een request moeten doen en aan de hand daarvan het form aanpassen. Daarnaast natuurlijk ook serverside de input valideren. Allemaal redelijk standaard technieken die echt wel te vinden zijn.
Daarnaast zou ik goed nadenken hoe je voorkomt dat deze functionaliteit misbruikt wordt om alle adressen uit je database te scrapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 19:35
Dus als iemand een email-adres goed gokt, dan worden er allemaal persoonsgegevens getoond?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
Ik zal het proberen duidelijk uit te leggen wat mijn bedoeling is.

Ik heb vrij veel e-mailadressen waar ik niet van weet door we ze gebruikt worden.
Nu is mijn plan om al deze e-mailadressen te gaan mailen met een link er in naar het formulier.

Nu wil ik dat als het e-mailadres in de contacten tabel voorkomt dat die persoon niet alles nog een keer hoeft in te vullen, de overige gegevens komen dan niet in beeld.

Je ziet het formulier dus alleen als je de juiste link hebt en dat is voor elk e-mailaccount weer anders, door een unieke code.

Het javascript gedeelte lukt mij wel ik loop alleen vast op hoe je het netjes in Laravel kunt oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
mbenjamins schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:52:
Ik zal het proberen duidelijk uit te leggen wat mijn bedoeling is.

Ik heb vrij veel e-mailadressen waar ik niet van weet door we ze gebruikt worden.
Nu is mijn plan om al deze e-mailadressen te gaan mailen met een link er in naar het formulier.

Nu wil ik dat als het e-mailadres in de contacten tabel voorkomt dat die persoon niet alles nog een keer hoeft in te vullen, de overige gegevens komen dan niet in beeld.

Je ziet het formulier dus alleen als je de juiste link hebt en dat is voor elk e-mailaccount weer anders, door een unieke code.

Het javascript gedeelte lukt mij wel ik loop alleen vast op hoe je het netjes in Laravel kunt oplossen.
Dit doe je toch gewoon in je view en/of controller?

Denk je wel aan privacy? Weet namelijk niet of het een probleem opleveren: janssen@provider.nl hoorde eerst toe aan Jan Janssen, maar tegenwoordig heeft Frits Janssen deze. Niet leuk lijkt me als Frits nu alle gegevens kan zien van Jan.

[ Voor 15% gewijzigd door HollowGamer op 03-05-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
HollowGamer schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:08:
[...]

Dit doe je toch gewoon in je view en/of controller?

Denk je wel aan privacy? Weet namelijk niet of het een probleem opleveren: janssen@provider.nl hoorde eerst toe aan Jan Janssen, maar tegenwoordig heeft Frits Janssen deze. Niet leuk lijkt me als Frits nu alle gegevens kan zien van Jan.
Ze zien sowieso niks van elkaar.
Het gaat er bij mij meer om dat ik weet wie welk e-mailaccount gebruikt. En aan de hand van hun persoonlijke -mailadres weet ik welk e-mailaccount er bij hoort, maar het kan zijn dan 1 persoon meerdere e-mailaccounts in gebruik heeft.

De e-mailadressen kun je vergelijken met functie@domeinnaam.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@mbenjamins ik mis een beetje je concrete vraag. Geef eens een code voorbeeldje van wat je al hebt, en wat er niet wil lukken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
mbenjamins schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:20:
Aan de hand van hun persoonlijke -mailadres weet ik welk e-mailaccount er bij hoort, maar het kan zijn dan 1 persoon meerdere e-mailaccounts in gebruik heeft.
Het kan ook zijn dat meerdere mensen het zelfde e-mailaccount gebruiken.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1