Verschil iPhone 6 en iPhone 7 plus voor live videostreamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik heb een vraag, hopelijk is dit het goede forum gestuurd.

Ik doe met mijn huidige iPhone 6 livestreamen van voetbalwedstrijden op youtube.
Dit gaat vrij aardig, maar ik merk toch dat de beeldkwaliteit achterloopt met wat ik wens.

Nu mag ik mijn abonnement verlengen en zit ik te kijken naar een iPhone 7 of 7 plus.

Wat zouden jullie mij aanraden, vooral gericht op de livestream, dus de videokwaliteit.
Zit daar echt een groot verschil in met mijn huidige iPhone 6?

En nu gebruik ik op mijn iPhone 6 een speciale groothoeklens, om een grotere hoek te hebben om wedstrijd te laten zien.
Is dit bij een iPhone 7 plus ook nodig omdat ik iets lees over een groothoeklens die er al in zit?

Alvast bedankt voor de reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Via waar stream je?
Hoe verhoud de kwaliteit van een normale video die je maakt met de kwaliteit van de stream?

Ik vermoed dat de iPhone namelijk niet de "weakest link" is, maar de kwaliteit/compressie/bitrate van je livestream. Het kwaliteitverschil tussen de iPhone 6 en iPhone 7 ga je waarschijnlijk niet merken tijdens livestreamen.

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:32

Nyana

Who?!

En de "groothoek" is net als op de iPhone 6. Het is meer dat de "telelens" je 2x optische zoom geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
Paragon93 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:20:
Via waar stream je?
Hoe verhoud de kwaliteit van een normale video die je maakt met de kwaliteit van de stream?

Ik vermoed dat de iPhone namelijk niet de "weakest link" is, maar de kwaliteit/compressie/bitrate van je livestream. Het kwaliteitverschil tussen de iPhone 6 en iPhone 7 ga je waarschijnlijk niet merken tijdens livestreamen.
De normale video is ongeveer hetzelfde kwaliteit als de stream.
Ik stream via programma Streamtube, nu in kwaliteit: 720p, HD,

Maar de Iphone 7 plus kan toch in 4k filmen, dus dan heb je toch betere kwaliteit of ga ik dat niet merken door het streamen?

Want bij het programma StreamCube (waarmee ik film en stream) kan ik ook in 4k stream opnemen naar youtube. Dan kan ik streamen in 2160p, 4k UHD!

[ Voor 6% gewijzigd door royv1981 op 03-05-2017 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Niet online
royv1981 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:22:
[...]

De normale video is ongeveer hetzelfde kwaliteit als de stream.
Ik stream via programma Streamtube, nu in kwaliteit: 720p, HD,

Maar de Iphone 7 plus kan toch in 4k filmen, dus dan heb je toch betere kwaliteit of ga ik dat niet merken door het streamen?

Want bij het programma StreamCube (waarmee ik film en stream) kan ik ook in 4k stream opnemen naar youtube. Dan kan ik streamen in 2160p, 4k UHD!
De iPhone 6 kan in ieder geval al opnemen met 60 fps, 1080p dus je kunt dat misschien al instellen voor een beter resultaat.

Verschil tussen full hd en 4k ga je pas (echt) merken als het scherm waarop de stream gekeken wordt een hogere resolutie heeft dan full hd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Geef eens aan wat je precies niet bevalt aan de beeldkwaliteit die je nu hebt? Dan valt er wellicht ook wat meer te zeggen over of een nieuwere iPhone iets gaat helpen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
Orion84 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:40:
Geef eens aan wat je precies niet bevalt aan de beeldkwaliteit die je nu hebt? Dan valt er wellicht ook wat meer te zeggen over of een nieuwere iPhone iets gaat helpen.
Hierbij een voorbeeld van een livestream die ik afgelopen week heb gemaakt:
YouTube: Madereros 1 - ZSW DPN 1

Zoals jullie waarschijnlijk ook zien vind ik hem niet echt scherp, vooral niet op personen gericht..

En dan is eigenlijk het belangrijkste, veld is verder goed te zien, maar mis beetje scherpte.

Of ligt dat gewoon aan mij en komt dat door het streamen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Je bedoelt tijdens het inzoomen? Dat lijkt me simpelweg een gevolg van dat een iPhone niet optisch kan zoomen, dus je bent dan gewoon digitaal het beeld aan het vergroten. Niet gek dat dat ten koste gaat van scherpte.

De iPhone 7 plus heeft dan een voordeel met de tweede camera met 'tele'lens. Al weet ik niet of je tijdens het live streamen kan switchen tussen de twee camera's?

Als je echt substantieel betere kwaliteit wilt dan zal je naar een echte camera moeten, alleen wordt het streamen dan wellicht weer wat lastiger.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
Orion84 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:18:
Je bedoelt tijdens het inzoomen? Dat lijkt me simpelweg een gevolg van dat een iPhone niet optisch kan zoomen, dus je bent dan gewoon digitaal het beeld aan het vergroten. Niet gek dat dat ten koste gaat van scherpte.

De iPhone 7 plus heeft dan een voordeel met de tweede camera met 'tele'lens. Al weet ik niet of je tijdens het live streamen kan switchen tussen de twee camera's?

Als je echt substantieel betere kwaliteit wilt dan zal je naar een echte camera moeten, alleen wordt het streamen dan wellicht weer wat lastiger.
Dat is inderdaad het probleem met streamen bij een echte camera.

Maar hoe vind je het beeld gewoon uitgezoomd?
Goed en zou ik dat beter krijgen met een iphone 7plus?
Of heeft dat meer te maken met de bitrate/verbinding etc?
En zou dat al beter worden als ik kies voor 1080p met mijn iphone 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:11

Ursamajor

Astrofotograaf

Hoe is het beeld als je zonder die opzetlens filmt? Ik heb het idee dat je beeld daarom ook niet mooi is. Heb ik zelf ook eens met een goedkoop opzetlensje ervaren, de kwaliteit is bedroevend...

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Niet online
De groothoeklens die je gebruikt helpt bij het krijgen van de groothoek, maar zit daarentegen weer in de weg bij het inzoomen.

Ik zou zeggen, mits je de instellingen op 1080p kunt krijgen op je iPhone 6, en de groothoeklens makkelijk te verwijderen is;
Test het op 1080p, en gebruik de groothoeklens uitsluitend op de momenten dat je de groothoek nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
Paragon93 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 08:46:
De groothoeklens die je gebruikt helpt bij het krijgen van de groothoek, maar zit daarentegen weer in de weg bij het inzoomen.

Ik zou zeggen, mits je de instellingen op 1080p kunt krijgen op je iPhone 6, en de groothoeklens makkelijk te verwijderen is;
Test het op 1080p, en gebruik de groothoeklens uitsluitend op de momenten dat je de groothoek nodig hebt.
Ik denk dat jullie allebei gelijk hebben, dat de groothoeklens er voor zorgt dat het beeld minder is, maar daardoor is het voor diegene die de livestream kijkt wel een stuk makkelijker.
Ursamajor schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 07:42:
Hoe is het beeld als je zonder die opzetlens filmt? Ik heb het idee dat je beeld daarom ook niet mooi is. Heb ik zelf ook eens met een goedkoop opzetlensje ervaren, de kwaliteit is bedroevend...
Dit was een best dure groothoeklens van Olloclip voor € 92,00.
Of zeg jij, er is echt nog wel een betere kwaliteit waarmee ik een groothoek kan maken? Want dit wordt wel als erg fijn ervaren door mensen die de stream bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Niet online
Als ik de video bekijk zijn er een aantal dingen waar ik mij aan zou storen;

- als 1e het schokkerige heen en weer gaan van de camera: gebruik je hier een tripod voor? kan die soepeler afgesteld worden/geolied worden zodat dit soepeler gaat?
- als 2e het niet bij kunnen houden van de actie door het streamen op 25-30? fps: kun je instellen dat je op 60 fps streamt? (als je op 60fps zit krijg je ook minder blur, dus wordt het over het algemeen als scherper ervaren)
- als 3e komt bij mij pas de resolutie; het zou fijn zijn als je het programma ook op 1080p zou kunnen instellen.

Is er uberhaupt de mogelijkheid binnen het programma om 60 fps en 1080p te forcen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
Paragon93 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 15:17:
Als ik de video bekijk zijn er een aantal dingen waar ik mij aan zou storen;

- als 1e het schokkerige heen en weer gaan van de camera: gebruik je hier een tripod voor? kan die soepeler afgesteld worden/geolied worden zodat dit soepeler gaat?
- als 2e het niet bij kunnen houden van de actie door het streamen op 25-30? fps: kun je instellen dat je op 60 fps streamt? (als je op 60fps zit krijg je ook minder blur, dus wordt het over het algemeen als scherper ervaren)
- als 3e komt bij mij pas de resolutie; het zou fijn zijn als je het programma ook op 1080p zou kunnen instellen.

Is er uberhaupt de mogelijkheid binnen het programma om 60 fps en 1080p te forcen?
Ik werk inderdaad met een tripod, die eigenlijk voor een camera bedoeld is, maar houder op staat voor telefoon, zal eens kijken of ik deze soepeler kan afstellen.

Nee, kan alleen de stream quality instellen, die nu dus staat op 720p, HD... en die kan ik dus op 1080p zetten, maar 60 fps kan ik niet instellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Niet online
royv1981 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 15:34:
[...]

Ik werk inderdaad met een tripod, die eigenlijk voor een camera bedoeld is, maar houder op staat voor telefoon, zal eens kijken of ik deze soepeler kan afstellen.

Nee, kan alleen de stream quality instellen, die nu dus staat op 720p, HD... en die kan ik dus op 1080p zetten, maar 60 fps kan ik niet instellen!
Ik zou in ieder geval voor de volgende keer;
- 1080p instellen
- tripod iets soepeler afstellen zodat de bewegingen minder stroef gaan
- de lenzen van je groothoek en van je telefoon even goed schoonmaken/controleren

Ik denk dat deze 3 punten al een behoorlijk verschil kunnen maken, zonder dat het je iets hoeft te kosten. Mocht het nog niet naar wens zijn kun je verder kijken naar andere opties

-edit-
Je kunt ook, even tijdens het inspelen ofzo, een klein beetje schieten zonder groothoek, en eventueel zonder streamingprogramma (gewoon naar de filmrol). Zo kun je de invloed van de groothoek, en de compressie van het streamprogramma als losse variabelen bekijken en naast elkaar bekijken later op de computer. Dan maak je beter voor jezelf inzichtelijk waar naar jou idee de grootste impact ligt.
Pas als je vind dat de ruwe footage van de filmrol niet voldoende kwaliteit voor je heeft zal ik pas denken aan een andere camera (zij het nieuwere iphone of (compact)camera.
Kan ook zo zijn dat het streamprogramma dat je gebruikt gewoon een erg hoge compressie toepast waardoor het niet lekker over komt.
:*)

[ Voor 30% gewijzigd door Paragon93 op 04-05-2017 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
Iedereen super bedankt voor de reacties.

Ik ga eerst maar eens instellingen proberen en zonder de groothoeklens, voordat ik verder ga kijken naar een ander toestel.
Laatste vraag.

Ik heb nu een programma gevonden (Broadcast Me) waarmee ik ook de fps kan instellen.
Heb nu de volgende instellingen:
Resolution: 1920x1080
FPS: 60fps
Key Frame Interval: 15 frames (is standaard)
Bitrare: 1800 kbps.

Moet ik bij die onderstaande 2 nog iets veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

1800kbps lijkt me nogal ernstig weinig voor 1080p60 materiaal. Ter vergelijking: mijn gopro levert iets van 30000 kbps bitrate materiaal af bij die resolutie en framerate.

Je kan het natuurlijk gewoon eens proberen, maar ik kan me niet voorstellen dat je met een dergelijke bitrate echt profijt gaat hebben van de hogere resolutie en framerate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royv1981
Daarom ook de vraag wat ik het beste daar in kan stellen... dit zijn de standaard instellingen van het programma, maar aangezien ik hier zo'n goed advies en tips krijg, hoor ik graag van jullie wat ik beter in kan stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Aangezien youtube het waarschijnlijk ook nog transcode, kijk ook even bij youtube in de documentatie. Wat ik me kan herinneren hebben ze wel wat pagina's met advies over hoe je het beste je materiaal kan aanleveren. Ik heb in elk geval wel eens zoiets gelezen voor normale youtube uploads, maar ze hebben vast ook iets voor live streaming.

Ik heb verder 0 ervaring met live streamen, dus kan je niet echt advies geven anders dan dat die 1800kbps me laag lijkt.

Pagina: 1