Advies VR videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Weaponshell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 23:44
Ik zoek een?
Nieuwe videokaart. Ik wil graag mijn huidige systeem een upgrade geven zodat deze kan werken met de HTC Vive.

Wat is je budget?
Ik heb momenteel geen budget ingesteld, maar heb geen behoefte aan het beste en duurste wat er is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt mij niet uit. Ik heb in de voorgaande jaren eigenlijk alleen maar AMD gebruikt, van verschillende merken, maar ook een NVidia kaart is goed zolang het maar werkt in mijn systeem.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn specificaties momenteel:
GPU: Sapphire Radeon HD 7950 Boost 3GB
CPU: Intel i7-2700K met een Scythe Mugen 3 koelsysteem
Moederbord: MSI Z77A-G45
RAM: Corsair Vengeance DDR3 (2x4GB)
Geheugen: Crucial M4 128GB en Seagate Barracuda 2TB
Voeding: Seasonic G-series 650 watt

De SteamVR Performance Test geeft aan dat mijn grafische kaart een probleem vormt. De rest van de specificaties geven geen problemen.

Welke videokaarten (merken, soorten etc.) passen allemaal in dit systeem? En wat is daarvan de beste keuze voor een goede HTC Vive ervaring?

Alvast bedankt :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:17
Je noemt het belangrijkste onderdeel niet, de voeding.

Ik weet niet wat uiteindelijk je doel is, maar zie hier bv een lijstje met systeem (videokaart) vs score.
https://www.reddit.com/r/Vive/wiki/systems

In principe zou ik zeggen dat alles boven een amd 290 (2e hands 125 euro) ruim voldoende scoort.

[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 02-05-2017 23:11 ]

• Weaponshell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 23:44
mitsumark schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 23:11:
Je noemt het belangrijkste onderdeel niet, de voeding.
Excuses, de voeding die mijn systeem gebruikt is een Seasonic G-series 650 watt.

Maar past elke soort video-kaart wel in mijn systeem? Ik heb niet echt verstand van combinaties tussen moederbord en videokaart. Waar moet ik op letten daarbij?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:17
Als de 7950 werkt, dan werkt elke moderne videokaart op het moederbord, hoef je je geen zorgen over te maken.
(bij het overzetten wel eerst de software verwijderen, kaart omwisselen en nieuwe installeren met drivers van de website).

Voeding is ook ruim voldoende voor elke videokaart.

Of het in de behuizing past weten we niet (type ook niet vermeld :) ), maar vergelijk gewoon even met je huidige kaart (dat is ook al geen kleintje dus waarschijnlijk past nagenoeg alles wel).

• karschoo
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik ben ook erg benieuwd wat je precies met je Vive wil doen. Voor gaming heb je wellicht een stuk sterkere build nodig. Bijvoorbeeld elite dangerous oid, vraagt aanzienlijk meer van je PC dan bijvoorbeeld “the Chair” (ik heb een Oculus).

Voor filmpjes ed. kun je het wellicht gewoon proberen met je huidige videokaart. De 200 serie van AMD is gebaseerd op de chip die in de 7900-serie is gebruikt.

De 290 is een goede suggestie voor VR vanwege het hebben van iets meer geheugen. Voor dezelfde prijs kun je echter ook een 970 GTX hebben die allround veel sterker is.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:36

Thomg

Aww yiss

karschoo schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:42:
De 290 is een goede suggestie voor VR vanwege het hebben van iets meer geheugen. Voor dezelfde prijs kun je echter ook een 970 GTX hebben die allround veel marginaal sterker is.
http://techbuyersguru.com...390x-vs-970-vs-980?page=2

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:36

Thomg

Aww yiss

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-02 17:04
Ik zou niet gaan kijken naar een tweede hands videokaart maar naar een 10 serie videokaart van nvidia: https://nl.hardware.info/...ltaneous-multi-projection

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Weaponshell schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:22:
Wat is je budget?
Ik heb momenteel geen budget ingesteld, maar heb geen behoefte aan het beste en duurste wat er is.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn specificaties momenteel:
GPU: Sapphire Radeon HD 7950 Boost 3GB
CPU: Intel i7-2700K met een Scythe Mugen 3 koelsysteem
Moederbord: MSI Z77A-G45
RAM: Corsair Vengeance DDR3 (2x4GB)
Geheugen: Crucial M4 128GB en Seagate Barracuda 2TB
Voeding: Seasonic G-series 650 watt

De SteamVR Performance Test geeft aan dat mijn grafische kaart een probleem vormt. De rest van de specificaties geven geen problemen.

Welke videokaarten (merken, soorten etc.) passen allemaal in dit systeem? En wat is daarvan de beste keuze voor een goede HTC Vive ervaring?

Alvast bedankt :)
Wait What? Dat is een LGA1155 CPU en een LGA 1151 bord?
Ik gok dat je of een P67 bord is of een i7 3770K?

Maar goed, je huidige systeem zal misschien niet altijd een prettig aantal fps uitspugen inderdaad.

Persoonlijk zou ik op dit moment sowieso niet voor VR gaan. De games worden wel wat beter, maar de hardware is het toch nog niet helemaal. Ik vrees dat je dan nu €2000 uit gaat geven en het over een jaar of 2 "gimmick" hardware blijkt te zijn. De lensen kunnen beter, de resolutie is nog niet je-van-het, refresh rate technologie verbeterd nog steeds verder, nieuwe connectie opties, draadloze systemen zijn langzaam in opkomt, tracking kan beter dan wat er nu toegepast is...

Je zou voor VR naar mijn mening een GTX1080 kunnen aanschaffen. Of kunnen wachten op wat AMD met VEGA gaat uitbrengen. De kaart die je nu hebt is op een Fury X na zo'n beetje al het beste wat je kan kopen van AMD. Weinig nut om dat nu te upgraden.

Maar wat als je straks 2400x1440 per oog moet renderen op 100-200hz in Freesync 2 of G-sync-nogwat en je nu aangeschafte GTX1080 dat niet gaan ondersteunen of maar 70fps haalt in nieuwe titels?
Of er toch DP1.3 nodig is voor de hogere refreshrates en HDR?

Als je niet €€€€ wilt uitgeven, kijk voor een 2e hands GTX1080, of een nieuwe voor een schappelijke prijs. Die kunnen een Hive prima aan. Misschien dat je met een 1070 ook weg komt. Net niet meer het duurste wat er is zeg maar. (Das de 1080 Ti, 20-30% sneller)
Even afwachten wat AMD met VEGA gaat doen zou ook kunnen, dat kan wel een prijsdrop veroorzaken. Maarja, die chips hadden ook mid vorig jaar al uit kunnen komen, AMD test je geduld zeg maar...
Pagina: 1