Upgrade internetsnelheid met ADSL lijn (max 4mb)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvunited
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09 13:29
Zoals de titel al zegt hebben we op het bedrijf momenteel alleen de mogelijkheid om bij de provider een abonnement af te sluiten met de maximale snelheid van 4mb. Om dit te upgraden naar bijvoorbeeld glasvezel kost een hoop geld (lees: duizenden euro's).

Het bedrijf is gevestigd op een groot bedrijventerrein, het is dan ook frappant dat er geen glasvezel mogelijkheden zijn, in 2017. Is dit niet iets waar de gemeente verantwoordelijk voor is?

Een alternatief is https://shop.t-mobile.nl/...rt_id=24brpp001%2C24gap04 alleen is dit wel betrouwbaar genoeg? Momenteel zitten we bij KPN zakelijk wat extra zekerheid geeft voor zakelijke klanten, zoals uptime etc.

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met dit soort situaties.

P.s. ik hoop dat dit het topic in het juiste categorie aanmaak.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:07
Nee de gemeente is niet verantwoordelijk voor glasvezel.

Veel van dat soort data abonnementen hebben in de voorwaarden staan dat je ze niet voor dat soort doeleinden mag gebruiken.Er zijn wel providers die het aanbieden. Maar die zijn vaak wat prijziger. Verder werkt het best wel goed. Al zou ik er zelf een normale adsl verbinding bij houden. Voor bijvoorbeeld updates en andere zaken die veel data kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-10 21:14
Je zou eens kunnen kijken of je een dubbele adsl verbinding kan krijgen die je mag samenvoegen in de router, deze optie komt wel eens voorbij bij kpn dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
Bij een vorige baan hadden we eenzelfde probleem, daar is echter wel het besluit genomen om voor (toendertijd) €2500,- excl. BTW een glas verbinding aan te leggen. Voor hetzelfde bedrag hadden we ook een straalverbinding kunnen krijgen, maar er waren teveel andere hogere gebouwen aanwezig om dat efficient te laten zijn. Al met al viel het toendertijd redelijk mee, vooral het abbonement dat we nodig hadden om er gebruik van te maken was bijzonder duur (ik meen dat we bijna €200 per maand kwijt waren voor een synchrone 10Mbps verbinding...). Het is vaak de moeite om een beetje rond te shoppen qua providers.

Buiten dat is het soms inderdaad mogelijk om bonding aan te vragen, maar als dat tweede aderpaar er niet is zit je met eenzelfde probleem. Dat kun je inzien op https://netco-fpi-info.fourstack.nl aan de hand van je postcode en huisnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De enige 'echte' optie is glasvezel laten leggen. KPN Zakelijk Entry kost ongeveer 250 euro per maand voor 20/20 dacht ik en ±400 voor 100/100. Het bestaat meestal uit een 'aansluiting' component rond de 200 euro en een 'SLA' achtige component voor de snelheid. Aanleggen is vaak inderdaad wel door, rond de 5k is niet vreemd. Daarnaast kan je ook niet met je huis-tuin-keuken reutertje aan komen zetten en is Windows als router gebruiken ook geen optie, je zal op z'n minst OpenWRT, pfSense of iets van Ubiquti moeten draaien, of als je onder de 50/50 zit een 'Experia Box'.

Er is geen manier om magisch supersnel internet over de telefoonlijn te krijgen, en met gestapelde verbindingen kom je ook vrij rap bij 300 euro per maand terecht gezien je dan ook een speciale verbinding moet hebben (standaard pair bonding on ADSL1/2+ is normaal niet beschikbaar).

Dit probleem komt op diverse bedrijventerreinen voor en is vanuit ons (Tweakers/IT) perspectief uiteraard idioot. Wie gaat er nou nog een terrein aanleggen zonder glasvezel in de laatste 20 jaar...

Wat heel soms nog wel lukt is via de vereniging van het bedrijventerrein iedereen tegelijk aan te laten sluiten, dat maakt het echt een heel stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:06
johnkeates schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:08:

Wat heel soms nog wel lukt is via de vereniging van het bedrijventerrein iedereen tegelijk aan te laten sluiten, dat maakt het echt een heel stuk goedkoper.
Dit dus.
Bijna elk groot bedrijven terrein heeft wel een vereniging waarin dit soort zaken besproken kunnen worden.
Ik ga er vanuit dat elk bedrijf wel tegen deze problemen aan loopt, want 4Mbit is natuurlijk om te huilen voor een bedrijf.
Als je met het hele bedrijven terrein een deal weet te sluiten met een glasvezel aanbieder dan vallen de aanlegkosten nog wel mee. Hier bij ons bedrijf bijvoorbeeld is 3 jaar geleden bij de bouw glasvezel aangelegd via IPvisie. Aanlegkosten hebben zij voor hun rekening genomen, wij betalen wat hogere maandelijkse abonnementskosten waarmee zij die aanleg terugverdienen.

https://www.ipvisie.com/g...elijk-glasvezel-aanleggen

Als je daar je postcode invult kan je zien wat het kost. Als je dat met een heel terrein samen doet dan gaat dat vast hard omlaag. Als internet voor je bedrijfsvoering belangrijk is dan mag het natuurlijk wat kosten ook om het goed te regelen. Met ADLS ga je er dus duidelijk niet komen.
Zit je overigens in een regio van Ziggo? Wellicht ook een optie om daar offerte te vragen.

[ Voor 19% gewijzigd door Arjant2 op 03-05-2017 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
franssnarf schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:02:
Je zou eens kunnen kijken of je een dubbele adsl verbinding kan krijgen die je mag samenvoegen in de router, deze optie komt wel eens voorbij bij kpn dacht ik.
Tot 4 lijnen zelfs, dan heeft ie 16 Mbps, en een hoge rekening :X

Geen VDSL, FttH, kabel op locatie dus ? Bij bijvoorbeeld Tele2 bieden ze straalverbindingen, maar dat is ook niet alles uiteraard (weer, line of sight etc).
.Maarten schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:59:
Nee de gemeente is niet verantwoordelijk voor glasvezel.
Nee, sterker nog, de overheid mag zich daar juist vaak niet in mengen.

[ Voor 19% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 03-05-2017 09:20 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:44

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Discussietopic -> Vraagtopic

Even de betrouwbaarheid en onpraktischheid daar gelaten is het simpelweg niet toegestaan, zoals ik ook aangeef in: rens-br in "alternatief voor ADSL: T-mobile 4G thuis of mobiele wifi".

[ Voor 90% gewijzigd door rens-br op 03-05-2017 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 08:13
Wij gebruiken hier op het werk voor VPN testen een 4G (Huawei) modem met KPN sim erin. Bel KPN eens en vraag naar de voorwaarden (wij hebben een poel met data abonnementen, deze "delen" en enorme databundel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Waarvoor wordt bij het bedrijf Internet gebruikt? Hoe belangrijk is meer snelheid? Waarom zijn duizenden euro's een hoop geld?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
IPVisie heeft op het moment een aanbieding voor 100/100 (iets van 70% korting), dus stel dat het glasvezel wordt is dit het moment om te beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat zijn de requirements?

Ik zou niet beginnen met "er is maar 4MBit mogelijk" en "duizenden EUR zijn te veel geld" maar bij de vraag wat er nodig is voor het bedrijf.

Als het bedrijf een hoge internet snelheid nodig heeft en daar geen duizenden EUR voor over heeft, moet je je afvragen of het bedrijf wel op de juiste plek is gaan zitten. Zoiets check je namelijk *voordat* je verhuist. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvunited
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09 13:29
Bedankt voor alle antwoorden.

Ik had inderdaad wat meer informatie over het bedrijf moeten vermelden.

Momenteel wordt er dus gebruik gemaakt van een internetsnelheid van maximaal 4Mb. Er wordt al ongeveer 8 jaar gebruik gemaakt van deze snelheid. Het laatste jaar beginnen de medewerkers toch steeds vaker te klagen over een trage snelheid, ze zijn thuis natuurlijk meer gewend en momenteel gaat alles steeds meer digitaal. Zo worden steeds meer opdrachten via de mail gestuurd en verstuurd, deze bijlages zijn vaak tientallen MB's. Het ophalen en versturen van deze opdrachten in combinatie met bijvoorbeeld het browsen op het internet zorgt voor een trage ervaring. Een 100/100 verbinding is dan ook niet noodzakelijk.

Er zijn meerdere bedrijven die waarschijnlijk het zelfde probleem ervaren, voor nu is de eerste stap om deze aanname te verifiëren en te bekijken hoe deze bedrijven dit aanpakken.

Betreft de investering, ik ben niet werkzaam bij het bedrijf maar doe zo nu en dan de IT. De abonnementskosten zijn nu rond de 60 euro (inclusief telefonie) en zo lang het werkt vindt de eigenaar het goed en ziet hij (nog) niet het nut in deze investering, waar de provider kosten 5x zo hoog worden.

Mijn belangrijkste vraag is inmiddels beantwoord. (betreft de alternatieven)

Bedankt, zodra ik meer informatie heb zal ik dit melden.

[ Voor 12% gewijzigd door psvunited op 04-05-2017 19:09 ]

Pagina: 1