Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAnarchyBaS
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 10:34
Mijn vraag:

Ik zou graag pi-hole willen draaien om zo de ads te blokkeren.
Maar ik kan nergens vinden hoe ik de DNS moet veranderen om het te laten werken.

Ik weet dat deze optie geblokkeerd is op de router, maar het is iemand wel gelukt om ook een DHCP server via zijn raspberry pi te laten draaien. https://community.ziggo.n...dns-server-instellen-9217
Hoe krijg ik dit ook voor elkaar?

Ik ben vrij nieuw in het hele raspberry pi en netwerk-dingen, dus please dummy proof het antwoord. :P

Beste antwoord (via xAnarchyBaS op 03-05-2017 21:49)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je de Pi-hole wel al werkend? Deze kun je testen met nslookup op Windows:

Werkend voorbeeld:
Command:
C:\>nslookup www.googleadservices.com 192.168.xx.yy

192.168.xx.yy is het IP-adres van jouw Pi-hole.

Verwachte output:
Server:  pihole.local
Address:  192.168.xx.yy

Name:    www.googleadservices.com

Hij moet dus voor www.googleadservices.com jouw lokale IP-adres teruggeven.

Als ie een error geeft, is de Pi-hole niet bereikbaar of niet actief. Geeft ie een IP-adres als '216.58.211.98' terug, gebruik je waarschijnlijk een andere DNS-server.

Als dat werkt, kun je overwegen om de DHCP-server van de Ziggo-router uit te schakelen en de Pi-hole hiervoor te gebruiken. Zie de settings -> Pi-Hole DHCP Server. Deze heb ik nooit getest.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ce5FkKB.png

[ Voor 163% gewijzigd door Room42 op 02-05-2017 23:28 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Heb je de Pi-hole wel al werkend? Deze kun je testen met nslookup op Windows:

Werkend voorbeeld:
Command:
C:\>nslookup www.googleadservices.com 192.168.xx.yy

192.168.xx.yy is het IP-adres van jouw Pi-hole.

Verwachte output:
Server:  pihole.local

Name:    www.googleadservices.com

Hij moet dus voor www.googleadservices.com jouw lokale IP-adres teruggeven.

Als ie een error geeft, is de Pi-hole niet bereikbaar of niet actief. Geeft ie een IP-adres als '216.58.211.98' terug, gebruik je waarschijnlijk een andere DNS-server.

Als dat werkt, kun je overwegen om de DHCP-server van de Ziggo-router uit te schakelen en de Pi-hole hiervoor te gebruiken. Zie de settings -> Pi-Hole DHCP Server. Deze heb ik nooit getest.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ce5FkKB.png

[ Voor 163% gewijzigd door Room42 op 02-05-2017 23:28 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

De TC7200 en TC7210 bieden geen mogelijkheid om in te stellen welke DNS server moet worden doorgegeven via DHCP.
Je opties:
- De DHCP van PiHole gebruiken (naja, da's eigenlijk van DNSMasq, de onderliggende software die het werk doet),
- Modem in passthrough laten zetten en zelf een router er achter hangen waar je het wel kan instellen
- Bitchen tegen Ziggo tot ze je een nieuw modem geven.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-06 17:47
McKaamos schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 00:09:
De TC7200 en TC7210 bieden geen mogelijkheid om in te stellen welke DNS server moet worden doorgegeven via DHCP.
Je opties:
- De DHCP van PiHole gebruiken (naja, da's eigenlijk van DNSMasq, de onderliggende software die het werk doet),
- Modem in passthrough laten zetten en zelf een router er achter hangen waar je het wel kan instellen
- Bitchen tegen Ziggo tot ze je een nieuw modem geven.
Bij modem in passthrough laten zetten raak je je wifispots toegang kwijt, wellicht een puntje.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAnarchyBaS
Ik ga het vanavond even uitproberen, ben nu op het werk.
Een extra router gebruiken vind ik echt overkill voor mijn appartementje.
Maar ik ga proberen om de DHCP te gebruiken via Pi Hole.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xAnarchyBaS
Yesss, het is gelukt, ik ehb nu de DHCP lopen via de pihole. en alles werkt.
Thanks voor de snelle antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt_Snow
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-06 17:08
Ik heb hier een vraag over. Heb gister ook mijn installatie van pi-hole voltooid. Alleen ik heb een Connectbox.
Maar is het echt zo simpel? Gewoon in de webinterface van Pi-Hole DHCP aanzetten, en dan op de Connectbox DHCP uitzetten? Heb mijn rasberry wel een statisch IP adress gegeven in de conectbox. Ik weet niet of dit verschil maakt/erg is?

[ Voor 4% gewijzigd door Capt_Snow op 01-02-2018 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Capt_Snow schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:02:
Ik heb hier een vraag over. Heb gister ook mijn installatie van pi-hole voltooid. Alleen ik heb een Connectbox.
Maar is het echt zo simpel? Gewoon in de webinterface van Pi-Hole DHCP aanzetten, en dan op de Connectbox DHCP uitzetten?
Ja, en de juiste gegevens invullen, zoals de router (gateway) en range.
Heb mijn rasberry wel een statisch IP adress gegeven in de conectbox. Ik weet niet of dit verschil maakt/erg is?
De Pi moet een vast IP-adres hebben (niet vanuit de connectbox), want er is geen DHCP-server meer beschikbaar als die Pi uit staat (want dat is ie zelf), dus dan komt het netwerk niet meer op.

Maar als je verder nog vragen hebt moet je maar even een eigen topic openen. Zo'n oud topic kicken en kapen is niet de bedoeling ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt_Snow
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-06 17:08
Room42 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:10:
[...]
Ja, en de juiste gegevens invullen, zoals de router (gateway) en range.

[...]
De Pi moet een vast IP-adres hebben (niet vanuit de connectbox), want er is geen DHCP-server meer beschikbaar als die Pi uit staat (want dat is ie zelf), dus dan komt het netwerk niet meer op.

Maar als je verder nog vragen hebt moet je maar even een eigen topic openen. Zo'n oud topic kicken en kapen is niet de bedoeling ;)
Oke, heel erg bedankt.
Mijn excuses voor het ongemak. Voor verdere vragen zal ik een nieuw topic openen.

Wel bedankt voor het snelle antwoord :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Capt_Snow inderdaad. Graag in het vervolg even een nieuw topic starten. Want het kicken en kapen van topics is niet toegestaan.

Pagina: 1