Badkamer indeling, tips?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noiz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 11:46
Dag allen,

Sinds kort heb ik een nieuwe woning welke nogal gedateerd was. Er zijn al de nodige sloopwerkzaamheden ondertussen uitgevoerd en de badkamer staat ook op de planning. Alleen zit ik hierbij nog met een klein dilemma wat betreft de indeling in combinatie met mijn wensen.

De maten van mijn badkamer:
Badkamer maten
In de driehoek linksboven zit leidingwerk met een schuine plaat ervoor.

Een topview van de huidige indeling (3d modellen alleen ter illustratie):
Badkamer topview current
De deur naar de badkamer draait op dit moment naar binnen zoals je kunt zien. Verder zit er nu een inloopdouche met glazen wand in en een zeer kleine wasbak naast het toilet. Ook zit er een verwarming op de wand aan de rechterkant waar de deur voor zwaait.

Het probleem is nu dat ik er niet helemaal uit kom wat betreft de indeling. Ik zou graag het principe van de inloopdouche willen behouden. De deur van de badkamer kan ik omdraaien. Wel zit ik enigszins gebonden aan de leidingsschachten.

Het idee waar ik zelf mee rondloop is het volgende:
Badkamer optie idea
De douche spiegelen naar de andere kant en het toilet daar tegenover plaatsen (wat overigens een zwevend toilet zal worden). Daardoor heb ik de mogelijkheid om een grotere wastafel te plaatsen (wat ook wel gewenst is gezien hoe klein de huidige is).

Wat zouden anderen doen in deze situatie? Zou men toch kiezen voor een dichte douche? Andere indeling?
Graag hoor ik de ideeën van anderen hierover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou de WC een kwartslag draaien (zwarte pijl) en het wandje (rode streepje) naast het toilet maken.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/331139/Forumpics/Tweakers/badkamer.PNG

Eventueel kan je dan het toilet en de douche nog verwisselen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 02-05-2017 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:32
Misschien zoiets: Deur naar buiten laten draaien en de scharnieren aan de kant van het toilet. Het toilet zelf rechts van de leiding schacht maken zodat er ruimte is voor een grotere wastafel. Kan je de inloopdouche laten waar hij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:41
Mogelijk ook een idee, inloopdouche ongeveer zo houden, toilet schuin plaatsen op de schuine wand links boven en daarnaast (eronder op de tekening) het badmeubel met spoelbak(ken) plaatsen.

Evt zou je de inloopdouche ook nog deels schuin kunnen plaatsen.
Doe dit nu vanaf telefoon zal vandaag overdag ff kijken of ik het je uit kan tekenen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:42
Ernemmer schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:16:
en het wandje (rode streepje) naast het toilet maken.
Dan heb je bij een geopende deur wel in 1 keer een tocht te pakken terwijl je net lekker onder de douche staat.

Toilet steekt nu ook weer niet zoveel uit dat je er moeilijk langs kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik zou de open wand van de inloopdouche niet recht tegenover je wc zetten...
Dit heeft als resultaat dat je altijd een natte wc krijgt, niet heel prettig (en goed voor je wc als deze constant nat is/wordt). Het idee van @Ernemmer is dus wel een goeie. Enig nadeel is dat je inderdaad meteen in de tocht van de deur staat. En anders toch een (glazen) douchewandje ervoor zetten als optie.

Is het ook niet een optie om het leidingwerk in je muur weg te vrezen? Breek het schuine gedeelte open en frees de leidingen in de muur zodat je er een rechte hoek voor terug krijgt.
Zelf hebben wij in onze nieuwbouwwoning (4 jaar geleden alweer) ook de koof opengebroken en met bijna 50% kunnen verkleinen! Want als je daar een rechte hoek terug kan krijgen, kan je wellicht een andere indeling maken, waarbij je wasbak iets meer richting die hoe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wij hebben voor onze (kleine L-vormige) badkamer gekozen voor een houten (berk, we zochten eigenlijk bamboe, maar dat vonden we niet) tablet met een opbouw wasbak. Iets in de aard van
Afbeeldingslocatie: https://img.bewinkel.nl/images/storage/compressed/2_550/44312559-83698065.jpg
maar dan met een tablet op maat.

Dat zou bij jou als voordeel hebben dat je de driehoek aan die technische koker opvult en aan de deur kan afschuinen en/of afronden, zodat je bij het openen van de deur niet 'tegen' die wasbak loopt. Doordat je tablet dan een beetje lager komt dan de wasbak, oogt de ruimte ook groter. Bij ons is dat verschil nog meer uitgesproken omdat je als je in bad zit over het tablet kijkt ipv tegen een wasbak. Als je een beetje handig bent met hout, ben je niet meer gebonden aan beschikbare maten en vormen. Wij hebben een hoekbad en het tablet ertegenover volgt dezelfde kromming. De IKEA keukenbladen zijn je vriend, maar pas op dat je een volhouten exemplaar hebt...

Je kan met van die wasbakken behoorlijk scheef gaan (we hebben er gezien tot meerdere duizenden euro's), maar wij hebben uiteindelijk een mooi en niet te klein exemplaar gevonden bij H2O (rond de 120 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:36
Ik ben ook nog op zoek naar een juist een kleine waskom. Heeft H2O oom een website. Google kan me niet direct helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door JaMaaT op 03-05-2017 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 16:38
Het is niet altijd even makkelijk de wc zomaar te verplaatsen. Let daarop bij je ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:32
leuk vraagstuk... ik zou de wc op dezelfde plek houden (of zelfs iets meer richting die hoek met de leidingen?) Want zoals Datimman aangeeft, wc kan lastig zijn om te verplaatsen.

Douche dan links onder met de wand van beneden naar boven en ik zou persoonlijk altijd een deur er in zetten... deels om niet de hele badkamer nat te krijgen en deels om niet op de tocht te komen. Wasbak aan de lange wand rechts. Dan kun rechts onder nog een kast e.d. plaatsen.

succes!

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wij hebben ook onlangs een badkamer met deze afmetingen laten verbouwen. Waar het badkamerbedrijf mee kwam was wel slim, nl. ipv. een vaste wand naast de inloopdouche een beweegbare wand die helemaal dicht kan (een deur als het ware). Daardoor creëer je veel meer loopruimte. Uitgaande van jouw laatste ontwerp hebben wij de wastafel tegenover de inloopdouche, zodat je met de doucewand dichtgeklapt daar veel ruimte hebt. Het toilet kun je dan op de huidige plek houden (is ook vaak niet zomaar te verplaatsen qua afvoer).

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 03-05-2017 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:08
Gebruik voor de inloopdouche twee halve muren ipv één hele zoals in de schetsen. Neem de schets van Fable, neem de helft van de rode lijn en de helft van de zwarte lijn. Zo stap je direct het midden van de doucheruimte in. Wastafel links van de douch en het toilet linksboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zou wel goed meten of alles dan wel gaat passen. Op de tekening lijkt het allemaal wel te doen, maar als je maar 40 cm ruimte hebt tussen je wastafel en douchewand dan sta je in de praktijk niet heel relaxed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Uiteraard. Indeling kan zeker ook anders dan ik voorstelde, maar in ieder geval heeft OP een extra idee ipv één enkele lange wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
WC lekker laten staan. Inloopdouche zou ik kwartslag 'draaien'. Dus niet in de breedte maar lengte.

Dan dus toilet hoe het nu staat, dan gelijk muur van de inloopdouche zonder wastafel ertussen. Dan kun je aan de rechterkant aan de muur je wastafel ophangen.

Zou trouwens wel altijd iets met deur doen alleen zonder douchebak wat betreft inloopdouche. Dat geeft wel de vrijheid van 'inlopen' zonder dat gelijk je hele badkamer gedweild moet worden na elke keer gebruik. Dat gaat heel snel vervelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-05 22:06
Een mooie ruimte besparende oplossing is om je toilet aan de wand van je inloop douche te hangen.
Nadeel is wel dat je douchewand voor minimaal de helft dicht is (hier zit immers het reservoir in van het toilet)

Je zou ook de zelfde truc kunnen toepassen maar dan met de wastafel/toilet of wastafel/douchewand.

Zelf hebben wij er voor gekozen om een smal reservoir met hangende toilet in de hoek te plaatsen. Dit is vele malen goedkoper dan een officieel "hoek reservoir"

Geluk!

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 17:36
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oNlQZM3.png
Zo iets kan ook nog, de kraan zou je dan als het een beetje past op het schuine stukje kunnen plakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Deur zou ik niet voor gaan ivm de schimmel die geheid na een paar jaar in kieren gaat zitten.
Mijn ervaring met zo'n halve-wanden-oplossing is dat het dweilen mee valt, maar dat is erg persoonlijk.
Precieze indeling laat ik aan jezelf over. Vergeet niet rekening te houden met handdoekrekjes, wasmand, andere schappen, etcetera. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:42
Ik zou voor het voorstel van Fable gaan. Tenminste, als alles zo makkelijk te verplaatsen is. Zo heb je toch de meeste ruimte tussen de verschillende objecten. bovendien heb je de mogelijkheid om een hoekkastje te maken in het schuine muurtje naast de wastafel en je kan ook verder kastjes plaatsen in de richting van het toilet. Het uitzicht op je wastafel is denk ik ook wel prettiger dan wanneer je naar de wc kijkt.

Als de wc moet blijven waar die zit, dan zou ik de douche aleen verplaatsen zoals Fable in zijn voorbeeld aangeeft en dan dus de wastafel maken op de plek waar de douche nu zit.

En uiteraard de badkamerdeur omdraaien. En ergens een ventilator installeren tegen schimmel

[ Voor 7% gewijzigd door AMD1800 op 03-05-2017 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

inrichting zou ik niet meteen op richten..

Het ligt eraan waar je rioolpijp zit, je wc zou ik zo dicht mogelijk bij het riool houden, Dit omdat de pijp vrij groot moet zijn en je wilt verstoppingen makkelijk verhelpen.
Ventilatie & licht is ook niet geheel onbelangrijk
Ik zou tevens nadenken over beugels/stoeltjes en gebroken benen/arm of dat soort geneuzel. Niet dat je ze meteen moet inbouwen maar het helpt er bij stil te staan. netzoals WTW, leiding isolatie (plastic leiding?)

Je wilt niet tijdens de opbouw in een leiding boren :)

voor indeling zou ik lekker naar een badkamer shops lopen .. de mensen daar doen niet anders en geven vaak tips waar je nog niet aan gedacht hebt.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:41
Annuk schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 01:04:
Mogelijk ook een idee, inloopdouche ongeveer zo houden, toilet schuin plaatsen op de schuine wand links boven en daarnaast (eronder op de tekening) het badmeubel met spoelbak(ken) plaatsen.

Evt zou je de inloopdouche ook nog deels schuin kunnen plaatsen.
Doe dit nu vanaf telefoon zal vandaag overdag ff kijken of ik het je uit kan tekenen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/saCQlWH.png
Zoiets bedoelde ik, 2 korte(re) muurtjes evt (zijn rood) en dan kan je evt. nog een (glas)deur erin hangen om het enigszins af te sluiten (de blauwe lijn).

Evt. kan het miss ook nog zo:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fdQxmeS.png

vergeef me m'n verschrikkelijke paint skills

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noiz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 11:46
Annuk schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:03:
[...]
Evt. kan het miss ook nog zo:
[afbeelding]

vergeef me m'n verschrikkelijke paint skills
Ik neig ondertussen inderdaad naar ongeveer deze indeling. Het behouden van een inloopdouche betekent ofwel de huidige situatie aanhouden of het toilet tegenover de douche zetten (wat niet ideaal en hier ook al aangegeven). Daarnaast zou ik het niet fijn vinden om door de douche te moeten gaan om het raam te openen/sluiten. De indeling zoals deze vind ik dan de beste oplossing.
Pagina: 1