Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldhatez
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-01-2024
Hallo allemaal,

Aan het begin van dit jaar schooljaar ben ik begonnen met de studie hbo-ict. Na twee periodes moest ik voor een differentiatie kiezen, mijn keuze is toen gevallen op Business IT & Management. Ik had hiervoor gekozen omdat het best leuke stof is om te leren en toe te passen. Nu zit ik in de 4e periode, en leer ik van alles wat, van projectmanagement tot businessmodellen. Toch wil ik liever wat meer focussen op minder dingen. Niks mis met de opleiding, maar ik zie er weinig (werk)toekomst in, omdat je volgens mij van alles net te weinig weet en er geen programmeer vakken zijn (alleen databases).

Als het goed is heb ik in juni me propedeuse, en zou ik kunnen doorstromen naar de universiteit. Na wat gekeken te hebben is mijn oog op informatica gevallen. Het lijkt mij leuk om zelf dingen te kunnen maken en te programmeren, ook lijkt mij de theorie achter computers en andere apparatuur erg leuk.

Later wil ik graag eerst wat werkervaring op doen bij een bedrijf, om vervolgens mijn eigen bedrijf te beginnen. Informatica lijkt mij hierom een betere keuze, omdat ik opdrachten dan zelf kan uitvoeren.

Iemand ervaring met wo informatica? Wat zou voor mij de verstandigste keuze zijn, doorstromen of verder gaan met de huidige opleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 11:28
Mijn ervaring met HBO IT, maar denk dat dit toch bij de meeste studies is, is het zo dat het eerste jaar erg breed is. Dan kan je na het eerste jaar juist een betere keuze maken voor het vervolg, omdat je van een groot gedeelte al iets geproefd hebt. Is het niet handig om even te informeren op je huidige studie wat het verloop gaat worden naar de volgende jaren? Wat de keuzes zijn welke je mag gaan maken? Over het algemeen is WO juist meer theorie en minder praktijk, maar mogelijk dat dit bij een praktische opleiding als Informatica juist anders is (daar heb ik geen ervaring mee).

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldhatez
Ik heb al een keuze gemaakt. We begonnen met 5 verschillende differentiaties: Information Media Studies (hoe je het beste kan zoeken, big data etc), Software engineering, Information Security Management, Network & Systems engineering en Business IT & Management (mijn keuze). Van deze 5 differentiaties hebben we de eerste 2 periodes verschillende vakken gehad.

Alle vakken die ik nu heb zijn redelijk makkelijk, en geven me niet echt uitdaging. Ik sta gemiddeld een 8 zonder al te veel moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-07 21:46
Is het al te laat om te wisselen naar software engineering? Anders zou ik sterk overwegen om naar de universiteit te gaan! Over welke hogeschool en universiteit hebben we het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldhatez
Ik denk dat dat wel mogelijk is, alleen heb ik dan een achterstand van een half jaar, en ben bang dat ik dan te weinig kennis heb voor de tweedejaars vakken. Aangezien ik maar 1 periode java heb gehad, en 1 periode sql. Op dit moment zit ik op De Haagse Hogeschool, en heb me ingeschreven voor de Universiteit Leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verkijk je niet op de universiteit. Je leert wel meer op de universiteit, maar ook veel dingen die je nooit meer gaat gebruiken als je niet het onderzoek in wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Verwijderd schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:37:
Verkijk je niet op de universiteit. Je leert wel meer op de universiteit, maar ook veel dingen die je nooit meer gaat gebruiken als je niet het onderzoek in wil.
Dat dacht ik vroeger ook, maar dat valt inmiddels (10+ jaar later) erg mee.
De fundamentele zaken die langs kwamen bij mijn studie (technische informatica, daarna NLP/AI) heb ik nog steeds nodig. Juist nu meer dan ooit tevoren.

Aan de andere kant, ik ben wel van mening dat als je gewoon dingen wilt bouwen dat je dit een stuk beter leert op het HBO. Het HBO is nu eenmaal wat praktischer ingesteld.

Overigens, als je bij Leiden gaat studeren kan je wel een leuk bruggetje slaan richting de life-sciences na de bachelor. Daar gebeuren veel leuke dingen. Ze hebben de lead in een redelijke stapel initiatieven op het snijvlak van informatica en geneeskunde. O.a. op basis van data hypothese genereren.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-07 21:46
Verwijderd schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:37:
Ik hoor dat bijzonder vaak gezegd worden maar ik kan me hier totaal niet in vinden. Ik ben na het afronden van HBO elektrotechniek naar de universiteit gegaan voor een master. Voor mij was de balans tussen theorie en praktijk (in ieder geval tijdens de master) prima.

Over een universitaire bachelor weet ik wat minder maar het lijkt mij dat je de studie best kan inrichten zodat je praktische kennis op doet. Na de bachelor zal je in vergelijking tot een HBO student minder "werkervaring" hebben (denk aan stages) maar dat wordt meer dan gecompenseerd met kennis. Als je het in je hebt dan zou ik daarom ook voor de universitaire studie gaan! Als je nu gemiddeld een acht staat, gemotiveerd bent en twijfels hebt over het niveau van je HBO opleiding dan zou ik heel serieus overwegen om te praten met een studieadviseur van de universiteit Leiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldhatez
qadn schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:00:
[...]

Aan de andere kant, ik ben wel van mening dat als je gewoon dingen wilt bouwen dat je dit een stuk beter leert op het HBO. Het HBO is nu eenmaal wat praktischer ingesteld.

Overigens, als je bij Leiden gaat studeren kan je wel een leuk bruggetje slaan richting de life-sciences na de bachelor. Daar gebeuren veel leuke dingen. Ze hebben de lead in een redelijke stapel initiatieven op het snijvlak van informatica en geneeskunde. O.a. op basis van data hypothese genereren.
Ik vind zowel praktisch al theoretisch leuk, maar op dit moment vind ik het teveel praktijk.
Ik wil niet alleen maar bouwen, maar ook graag weten waarom iets werkt zoals het werkt.

Klinkt interessant, ga ik zeker naar kijken
Pagina: 1