Toon posts:

Radiator voor waterkoeling!

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Uit welk merk / serie auto haal je de beste radiatoren .. ik neem aan dat het gaat om de radiator die voorin de auto (tegen de gril) zit.. De radiator moet zo groot zijn dat die bovenin een bigtower past..

Alvast bedankt,

n0va!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

FIAT UNO

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Gewoon even naar de plaatselijke autosloop gaan en een radiator zoeken die in je kast past..

Bijna iedereen gebruikt overigens de kachelradiator uit een auto, niet die grote die voorin zit.. (dat gaat never nooit nie passen in een bigtower!!)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 05 juli 2001 11:26 schreef Twynn het volgende:
Gewoon even naar de plaatselijke autosloop gaan en een radiator zoeken die in je kast past..

Bijna iedereen gebruikt overigens de kachelradiator uit een auto, niet die grote die voorin zit.. (dat gaat never nooit nie passen in een bigtower!!)
Waar kan ik die ongeveer vinden in een auto .. ? en hoe zit het met de aansluit slangen, die van radiator voorin leken mij te groot ..

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Normale aansluitingen zijn geloof ik 13mm.. Dus daar moet je slang op passen.. (normale tuinslang past na wat moeilijk doen wel!)

En waar je die vind in de auto? Ergens onder het dashboard..

Maar de gemiddelde sloop heeft die dingen er al voor je uitgehaald, dus kun je meestal zo uitzoeken..

Verwijderd

Ik heb daar ook al over zitten denken. Maar wat kost zoiets gemiddeld op de sloop? Of wat heeft iemand er voor betaald op de sloop?

Verwijderd

Op donderdag 05 juli 2001 11:49 schreef Stippie het volgende:
Ik heb daar ook al over zitten denken. Maar wat kost zoiets gemiddeld op de sloop? Of wat heeft iemand er voor betaald op de sloop?
Daar ben ik ook erg benieuwd naar :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 05 juli 2001 11:42 schreef Twynn het volgende:
Normale aansluitingen zijn geloof ik 13mm.. Dus daar moet je slang op passen.. (normale tuinslang past na wat moeilijk doen wel!)

En waar je die vind in de auto? Ergens onder het dashboard..

Maar de gemiddelde sloop heeft die dingen er al voor je uitgehaald, dus kun je meestal zo uitzoeken..
Bedankt .. ik ga meteen ff bellen

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-02 07:22

EraZor

Don't mention the war

Kosten allemaal tussen de 20 en 30 piek (bij de sloop bij mij om de hoek in elk geval). Hoe 'exotischer' de auto, deste goedkoper zijn ze. (is minder vraag naar kachelradiatortjes van zo'n model) Meestal kan je gewoon ff met zo'n vent meelopen en een passend modelletje uitzoeken. eentje met een regelbaar kleppie is wel leuk. Dan kan je de waterflow nog wat regelen. Ik heb er zelf een geeltje voor betaald, maar ik heb geen idee uit welke auto 'ie komt (iets Japans :r )

Verwijderd

Op donderdag 05 juli 2001 11:58 schreef EraZor het volgende:
Kosten allemaal tussen de 20 en 30 piek (bij de sloop bij mij om de hoek in elk geval). Hoe 'exotischer' de auto, deste goedkoper zijn ze. (is minder vraag naar kachelradiatortjes van zo'n model) Meestal kan je gewoon ff met zo'n vent meelopen en een passend modelletje uitzoeken. eentje met een regelbaar kleppie is wel leuk. Dan kan je de waterflow nog wat regelen. Ik heb er zelf een geeltje voor betaald, maar ik heb geen idee uit welke auto 'ie komt (iets Japans :r )
Ok thnx en verder zit er niet zo heel veel verschil in dat de ene wat beter koelt als de ander :?

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Ze zijn allemaal met hetzelfde doel gemaakt; dat zal dus niet zo heel veel schelen. De fan die je d'r voor hangt is een stuk belangrijker. Kijk hier maar eens. Daar staat een hele mooie oplossing met een radiator van een Audi A4

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~cvdorp/Waterforum/Irmscher1.jpg

Verwijderd

Moet je gewoon ff afdingen als je d'r heen gaat en als je het te duur vindt zeg ie gewoon steek hem maar waar het licht niet schijnt

kdenk rond de 15 a 20 piek meer niet :P

Verwijderd

Op donderdag 05 juli 2001 12:07 schreef EraZor het volgende:
Ze zijn allemaal met hetzelfde doel gemaakt; dat zal dus niet zo heel veel schelen. De fan die je d'r voor hangt is een stuk belangrijker. Kijk hier maar eens. Daar staat een hele mooie oplossing met een radiator van een Audi A4

Die radiator is dat grote bloek aan de zijkant van de kast, met al die gleufjes erin? Tsja weet het echt New-B dit, maar ik weet weinig van auto's en waterkoeling maar ben het wel van plan om te gaan doen over een maandje ofzo.

Verwijderd

nah gebruik een tweedehands radiateur van een peugeot speedfight lc. deze werkt prima op de minder grote airflow die een pc-fannetje genereerd.

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Yep, dat is 'm !

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Op het waterkoeling forum staat nog een tabelletje, met wat maten van radiators.

Het maakt in principe niet zoveel uit: De kachelradiator heeft als doel de binnenruimte te verwarmen, deze scheelt niet zoveel bij alle auto's. (Dure auto's werken met een kleppensysteem, waardoor het koelwater enkel langs de kachelradiator gaat, niet langs de gewone, waardoor ten eerste de motor sneller op bedrijfstemp is, en ten tweede het interieur sneller een aangename temp heeft. Voor ons maakt dat allemaal niet uit.

Meeste radiators hebben een 16 mm aansuiting, sommige meer, sommige minder. Grootste probleem is overigens niet het aansluiten van de slangen (een verloopje is immers snel gemaakt) maar de locatie van de aan en afvoer. Deze zit vaak zo onhandig, dat het direct de complete radiator onbruikbaar maakt, tenzij je echt heftig tekeer gaat met zo'n ding.

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik heb mijn radiator ook van de sloop. Ik heb hem der samen met een medewatertweaker een gehaald. Het ging zo.

Hallo, ik ben opzoek naar een kachelradiator.
"mmm, ga maar met die man mee"
(zo'n echte goore man waarvan je kunt zien dat ie al heel lang op de sloop werkt).
"Waar heb je die radiator voor nodig"
Ik ga mijn computer koelen met water
(kijkt ie zo heel wazig van: het zal wel)
"hij sloopt der een uit zo'n auto" (wel voorzichtig BTW >> service)
Okee, dat is der vast een
Toen vond ie der nog een precies hetzelfde.

We zijn daar ongeveer een uurtje geweest en moesten uiteindelijk voor 2 exemplaren 25 piek betalen. Netjes toch.

Ben wel gellukig met mijn radiator. Ik heb hem helemaal schoongemaakt en ie werkt goed.
Ik kreeg der zo'n radiale ventilator bij maar die maakt wat veel herrie. Maar die blaast wel ongelooflijk.

Kweenie of je hier wat aan hebt, maar dit was mijn radiator verhaal.

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:54

Mex

Deze komt uit een Opel Corsa en heeft me 2 tientjes gekost.

Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~rschouten/radiator/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~rschouten/radiator/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~rschouten/radiator/3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~rschouten/radiator/4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~rschouten/radiator/5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~rschouten/radiator/6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~rschouten/radiator/7.jpg

/edit, ff wat plaatjes weg gehaald. Het is meestal zo dat als ik 2 pics post, dat er dan meteen mensen gaan roepen om tekeningen en resultaten etc, vandaar dat ik maar meteen alles gepost had. Als je hier al wat langer zit dan stonden deze pics al tijden in je cache...

Verwijderd

Mex wil je ajb al die plaatjes weghalen en alleen de nuttige er neer zetten.
Zet anders een link naar die koelblok en tekeningen.

Ik zit heir gelukkig met een giegabit backbone. Maar als ik thuis zat met mijn casema lijntje zou ik je neer schieten.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Paf, paf, paf.

56k die maar 48k doet....

1 plaatje is genoeg, en liefst niet zo groot. het gaat om de info, niet om hoe mooi je camera wel niet plaatjes schiet.

Verwijderd

Ben afgelopen week naar de sloop geweest. Ze vroegen 45 EURO voor een radiateur! Ik heb toen een maat gebeld om te vragen wat hij er voor betaald had. Hij zei 45 EURO, maar dan wel nieuw in doos!

Nu zit ik erover te denken om ook een nieuwe te kopen na de slechte ervaring met de mensen van de sloop (ik vond die kerel toch al niet zo vriendelijk). Zijn er meer mensen die een nieuwe gekocht hebben. Zo ja, van welk merk?

Verwijderd

radiateurtje uit een suzuki swiftje zijn op de sloop niet duur, en koelen prima de luxe.

Verwijderd

Dan zal ik eerst een vriendelijke sloperij moeten vinden in de omgeving van Roosendaal, die normale prijzen aanhoud.
Als alles meezit komt ie dit weekend nog af :) 8-)

Pic's kunnen dus binnenkort verwacht worden....

Verwijderd

Zijn die dingen een beetje schoon over het algemeen?
Of echt dikke roest bulten?

En heeft iemand een idee waar in nederland je zoiets kunt laten anionizeren bijvoorbeeld?

Verwijderd

Je hoeft niet per sé naar een autosloperij, want je kunt ook naar een kleine 'rommelige' garage gaan -niet zo'n dealergarage- en vragen of ze radiators hebben.

Op de Marconistraat in Alkmaar zit er een die 10 gulden voor een koperen radiator vraagt, en 20 gulden voor een aluminium radiator.

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op donderdag 04 april 2002 10:12 schreef djnielz het volgende:
Ben afgelopen week naar de sloop geweest. Ze vroegen 45 EURO voor een radiateur! Ik heb toen een maat gebeld om te vragen wat hij er voor betaald had. Hij zei 45 EURO, maar dan wel nieuw in doos!

Nu zit ik erover te denken om ook een nieuwe te kopen na de slechte ervaring met de mensen van de sloop (ik vond die kerel toch al niet zo vriendelijk). Zijn er meer mensen die een nieuwe gekocht hebben. Zo ja, van welk merk?
Ik heb een nieuwe gekocht bij oc-shop.

Een black ice en ik ben er erg tevreden over.
Afbeeldingslocatie: http://www.oc-shop.nl/website/pics_products/wc_radiator_black_ice.jpg

Misschien wil je mijne overnemen? Dan koop ik de black ice extreme :D
Afbeeldingslocatie: http://www.oc-shop.nl/website/pics_products/Black-ICEextreme.jpg

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08-2025
of wat dacht je van een radiateur van een scooter,

die dingen kosten ook niks op de sloop, en zijn klein

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op donderdag 04 april 2002 11:58 schreef voodoo202 het volgende:
of wat dacht je van een radiateur van een scooter,

die dingen kosten ook niks op de sloop, en zijn klein
Ja, maar die zijn meestal wel van alu en niet van koper. De echte tweaker wil toch wel een koperen rad bij zijn koperen koelblok!!!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 11:55 schreef -=MOL=- het volgende:

[..]

Ik heb een nieuwe gekocht bij oc-shop.

Een black ice en ik ben er erg tevreden over.
[afbeelding]

Misschien wil je mijne overnemen? Dan koop ik de black ice extreme :D
[afbeelding]
Xtreme heeft 1/2 aansluitingen , Prime en 2 3/8 . Ik ga vandaag normaal een Black Ice 2 halen , lekker eens een uitstapje naar Nederland :D

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op donderdag 04 april 2002 12:01 schreef real_raichu70 het volgende:

[..]

Xtreme heeft 1/2 aansluitingen , Prime en 2 3/8 . Ik ga vandaag normaal een Black Ice 2 halen , lekker eens een uitstapje naar Nederland :D
Waarom de black ice 2?? Dan kun je imo beter een extreme halen. Die is de helft zo groot en de prestaties zijn nog iets beter!

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-02 17:18

IvoB

Prutst er rustig op los

Op donderdag 04 april 2002 12:01 schreef real_raichu70 het volgende:

[..]

Ik Belgie heb je toch ook een OC winkel?

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Deze komt uit een Toyota Corolla (geen id welk bouwjaar).
De afmetingen zijn wat mij betreft ideaal (passen precies twee 120mm's op :P).

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/h.huijbers/pics/waterkoeling/radiator.jpg

De vinnetje kun je eventueel wel rechtbuigen met iets duns (een dun spijkertje ofzo). Gewoon de hoekjes even aantrekken, dan buigen ze vanzelf recht (ik kan er ff geen pics van maken, accu leeg :(). Een pokkewerk, maar wel de moeite waard.

Als je em niet zelf uit de auto kan slopen moet je gewoon die plaatselijke sloopharrie effe vragen om te helpen. Bij sommige sloperijen hebben ze gewoon een stapel van die dingen liggen. Betaal niet meer dan 30 gulden.

I reject your reality, and substitute my own.

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-02 17:18

IvoB

Prutst er rustig op los

hoe heb je die aansluitingen pas gekregen?

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op donderdag 04 april 2002 12:05 schreef _sNaRs_ het volgende:
Deze komt uit een Toyota Corolla (geen id welk bouwjaar).
De afmetingen zijn wat mij betreft ideaal (passen precies twee 120mm's op :P).

[afbeelding]

De vinnetje kun je eventueel wel rechtbuigen met iets duns (een dun spijkertje ofzo). Gewoon de hoekjes even aantrekken, dan buigen ze vanzelf recht (ik kan er ff geen pics van maken, accu leeg :(). Een pokkewerk, maar wel de moeite waard.

Als je em niet zelf uit de auto kan slopen moet je gewoon die plaatselijke sloopharrie effe vragen om te helpen. Bij sommige sloperijen hebben ze gewoon een stapel van die dingen liggen. Betaal niet meer dan 30 gulden.
Die ziet er goed bruikbaar uit! 30 gulden is geen geld voor zo'n mooie radiator

Misschien ook toch maar eens waterkoeling nemen :)

iStockphoto

• FMS
  • Niet online

FMS

Mijn nieuwe aanwinst.
Afbeeldingslocatie: http://www.hwlabs.com/contests/images/BI-Gold.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hwlabs.com/contests/images/BI1_3_of_a_kind2.jpg
Gold plated Black Ice.

mooie he, hij past presies achter op m'n Lian Li case. nou nog wachten op de maze3. :)

• -=MOL=-

-=MOL=-

Wat kost die "gouden" black ice nou meer dan een gewone?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20
Hoe geeft die radiator zijn warmte af aan zijn omgeving? Toch niet met een fan? Als je stille koeling wilt dan lijkt het me niet handig als je die dan actief gaat koelen...

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op donderdag 04 april 2002 14:52 schreef Japie_17 het volgende:
Hoe geeft die radiator zijn warmte af aan zijn omgeving? Toch niet met een fan? Als je stille koeling wilt dan lijkt het me niet handig als je die dan actief gaat koelen...
Fan op 5 of 7 volt en je hoort 'm bijna niet meer :)

iStockphoto

• FMS
  • Niet online

FMS

Op donderdag 04 april 2002 14:44 schreef -=MOL=- het volgende:
Wat kost die "gouden" black ice nou meer dan een gewone?
die is bijna niet te koop, ik heb em zelf overgekocht van iemand die het ergens gewonnen had ofzo. hij was iig wel helemaal nieuw.

ik weet wel de die chrome bijna twee keer zo duur zijn als de gewone. ($95.-)

Hier verkochten ze vroeger die chrome, ik weet niet of ze die nu ook hebben.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Ik ben er niet naar opzoek ofzo, was meer interesse eigenlijk. Maar als de chrome al 2x zo duur is, dan zal die gouden nog wel wat duurder zijn.

Imo niet de moeite waard van het kopen dus (of je moet hem voor weinig 2e hands kopen ;)). Lijkt mij iig zonde van het geld. Ze presteren niet beter lijkt mij.

Verwijderd

hoe zet je de extreme dan in je setup?

zelf ben ik beetje aan het orienteren en liefst heb ik een extreme. maar die past dus niet op die ocshop slangen?

• Whuzz
  • Laatst online: 20:21

Whuzz

Dodgeball!

De mijne komt uit een Suzuki Alto. Past mooi bovenin m'n bigtower. Zie sig voor meer info.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 11:44
Word het niet eens tijd voor een GROTE radiateur test?
FF een koelblokje op een strijkbout en dan steeds een andre eraan hangen. Dan de temp meter per fan. enz. :)

of iedereen maakt een foto van zijn rad die in een topic komen met de koelprestatie's. Alleen zijn de prestatie's dan niet erg eerlijk gemeten natuurlijk.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op donderdag 04 april 2002 15:12 schreef SiQDiZ het volgende:
hoe zet je de extreme dan in je setup?

zelf ben ik beetje aan het orienteren en liefst heb ik een extreme. maar die past dus niet op die ocshop slangen?
Een beetje tweaker zet er dan een verloopje tussen ofzo. Of je koopt andere slang, ik heb siliconen slang sinds kort, moet het nog steeds inbouwen!

Verwijderd

He -=MOL=-, wat wil jij voor jouw radiateur hebben? Ik heb wel enige interesse voor overname.

Post ff een prijsje.

Nog meer mensen die wat willen verkopen?

(alleen acceptable biedingen graag! :) )

Verwijderd

ik heb ook zo audi radiator maar daar ben ik niet zo tevreden over,die lamellen zitten zo dicht op elkaar dat je een brute fan nodig heeft om er een beetje lucht door te blazen.( wat weer meer geluid oplevert)
ik nu ook twee corsa radiateurtjes en die kunnen het af met een fan op halve snelheid.

Verwijderd

Power to the Toyota Carola rads! :)
niet zeuren over de grootte van de plaatjes, ik ben ook maar een dialupper leef met jullie mee
Afbeeldingslocatie: http://selachii.xcl-clan.com/wc/rads.jpg

wat zijn de maten van die audi a4 rad trouwens???

Verwijderd

maat van me gebruikt één van een suzuki hayabusa :7
ging een motorwinkel binnen en vroeg voor een radiator
was net een slimmerd met z'n hayabusa tegen een muur geknald :+

Verwijderd

Ik wou dat ik zo'n corolla-radiator had!
Want de aansluitingen zitten er haaks op.
De meeste radiatoren hebben de raarste dwarse pijpen als aansluitingen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  \ 
  / 
 /
 \
  \   _____
   \_/     \_
         \
     ______/
    /
    \
    /
     /
 ____|_____
|       |

Mensen die een radiator bij de sloop gaan halen doen er goed aan alleen voor zulke haakse aansluitingen te kiezen, want anders werk je die radiator maar moeilijk weg in je kast.
Ik moet er nu zelf haakse aansluitingen op maken, en dat is weer uren werk.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb bij de sloop een 1 of andere vage rad gehaald. Volgens mij vam auto die al jaren niet meer rondrijd. Die vent zegt zo 'nou een kachel rad kost zo'n 50 euro' dus ik zeg ja daag eerder zo'n €5,- Dus hij rommelen in een magazijn, komt ie terug met een klein verroest din die ik voor vijf euro moscht hebben.
Ik heb hem helemaal afgeschuurd en ontroest en nu ziet hij er weer perfect uit. Past ook precies bovenin mijn bigtower.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• C@SP
  • Laatst online: 30-12-2025

C@SP

Biertje ??

Ik ga binnenkort ook maar eens experimenteren met waterkoeling. Eerst maar eens ff de benodigde materialen gaan halen.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Pagina: 1