DIY Boekscanner

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakopi
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik zou zelf wel zo'n scanner willen bezitten om mijn strip boeken collectie te scannen.

'Reguliere' boekscanners zijn business gericht en hebben navenante prijzen.

Ik vond op internet wel 1 en ander over DIY boekscanners. Ik kan wel Engels maar als het technisch
wordt dan kan ik het niet meer bijbenen.
Bovendien is gebruikte hardware vaak land gebonden.

Hier heb je een voorbeeld van een zelfbouw bookscanner youtube video instructie:
YouTube: The Easy Book Scanner - an Introduction to this 1000 pages per hour ...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g42gZWn.jpg

Verder is er ook veel te vinden op deze website:
https://forum.diybookscanner.org/index.php

Ik vroeg me af of er tweakers waren die ooit zelf een goeie boekscanner gebouwd hebben met nederlandse hardware?

Ik zou wel graag zelf zo'n ding willen bouwen.
Want kopen lijkt me wat aan de prijzige kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

tweakopi schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 17:43:
Bovendien is gebruikte hardware vaak land gebonden.
Hoezo landgebonden? Camera's lijken me redelijk universeel, en de constructie die gebouwd is zou toch ook niet te lastig moeten zijn (hooguit inches omrekenen naar centimeters).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Het is eigenlijk een puur mechanische oplossing als ik zo naar dat filmpje kijk. Het is eigenlijk een constructie van (op het zicht) metalen buizen waar twee acryl platen met wat scharniertjes. Daarop worden twee camera's gemonteerd (die in dezelfde hellingshoek blijven als de acryl platen) om de foto's te maken. Vervolgens wordt er een trigger aan beide camera's vast gemaakt (een trigger is gewoon een knopje om de camera een foto te laten maken die aan een draad vast zit, bijvoorbeeld zoiets) die vast ook wel samen te maken zijn tot één trigger met een klein beetje soldeerwerk.

Misschien onderschat ik dit project wel hoor, ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me toch niet heel ingewikkeld om eventueel een rudimentair prototype to ontwikkelen die er misschien niet zo gelikt uit ziet als je voorbeeld, maar wel ongeveer gelijkwaardig functioneert. Waar loop je vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakopi
Aangezien ik niet technisch ben durf ik dit zelf niet zo direct aan. Éen constructie fout is zo gemaakt. De camera's zit ik niet zo mee.
En welk materiaal zou ik hier voor de verschillende onderdelen moeten gebruiken ter vervanging die de Engelsman gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
tweakopi schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:08:
Aangezien ik niet technisch ben durf ik dit zelf niet zo direct aan. Éen constructie fout is zo gemaakt. De camera's zit ik niet zo mee.
En welk materiaal zou ik hier voor de verschillende onderdelen moeten gebruiken ter vervanging die de Engelsman gebruikt?
Wat durf je niet aan? Het zijn gewoon wat buizen aan elkaar gemaakt die zorgen dat het boek open blijft liggen op een vaste bladzijde. Of je dit nou van PVC buizen, stalen buizen of desnoods wat houten planken maakt, maakt voor de constructie niet heel veel uit. Ja, een meet- of constructiefout is snel gemaakt maar dan kan je je prototype gewoon aanpassen totdat je vindt dat die goed werkt, of tenminste werkt zoals jij dat wil. Deze tutorial laat zien dat je echt niet een ingewikkelde mechanische constructie nodig hebt voor dit. Maar als je zegt dat deze nog net wat te ver gaat qua materialen (houtbewerking en dergelijke) kan je ook nog voor een simpelere versie gemaakt van karton gaan, zoals deze. Veel makkelijker dan dat kan het denk ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

tweakopi schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:08:
Waarom als vervanging? En niet gewoon 'tzelfde als wat hij heeft gedaan. Het ziet er allemaal redelijk simpel uit, met onderdelen die je hier ook gewoon in de bouwmarkt kan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:17

g0tanks

Moderator CSA
Stap eens een willekeurige bouwmarkt in, zo te horen gaat er dan een wereld voor je open. :+

Het is echt niet zo moeilijk, daarnaast hoeft het ook niet veel te kosten. Probeer het gewoon aan de hand van zo'n video en je leert vanzelf om handig te zijn.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakopi
Royenroy schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:42:
[...]

Wat durf je niet aan? Het zijn gewoon wat buizen aan elkaar gemaakt die zorgen dat het boek open blijft liggen op een vaste bladzijde. Of je dit nou van PVC buizen, stalen buizen of desnoods wat houten planken maakt, maakt voor de constructie niet heel veel uit. Ja, een meet- of constructiefout is snel gemaakt maar dan kan je je prototype gewoon aanpassen totdat je vindt dat die goed werkt, of tenminste werkt zoals jij dat wil. Deze tutorial laat zien dat je echt niet een ingewikkelde mechanische constructie nodig hebt voor dit. Maar als je zegt dat deze nog net wat te ver gaat qua materialen (houtbewerking en dergelijke) kan je ook nog voor een simpelere versie gemaakt van karton gaan, zoals deze. Veel makkelijker dan dat kan het denk ik niet.
Wow die kartonnen DIY scanner tutorial had ik nog niet gezien, Bedankt. _/-\o_
Pagina: 1