Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Aankoop vraag] Twijfel tussen Benzine en Diesel

Pagina: 1
Acties:

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Jaa daar is ie weer. De eeuwen oude Benzine versus Diesel discussie.

Nee, even alle gekheid aan de kant.
Ik ben nu een ruime maand aan het kijken naar een andere auto. Mijn trouwe Golf IV uit '98 is toe aan vervanging. Niet zo zeer omdat hij uit elkaar valt maar meer omdat ik wat meer wil. En nu kan het :)

Ik heb mijn zinnen gezet op een Mazda 3 uit 2001 en jonger.
Nu vallen er een aantal perfect binnen mijn budget en eisen. Te weten:
- Max 4000 (ik hoop 750/950 voor mijn golf te krijgen O-) )
- 5 deurs
- Hatchback
- Meer PK dan de Golf. Die van mij zit dacht ik op 55pk
- Trekhaak (is voor mij heel soms de analoge parkeersensor *oeps* maar in de toekomst wel wenselijk)
- Verkoper liefste een garage BOVAG
(airco is een pre geen must, electrische ramen is wenselijk maar geen must)

Welke ik op het oog heb:
- Kandidaat 1
- Kandidaat 2
- Kandidaat 3

Dan twijfel ik aan de brandstof. Qua kilometers zit ik op het randje van diesel (vermoed ik).
Momenteel maak ik 20.000 tot 25.000 km op jaar basis. (op mijn golf heb ik na iets meer dan een jaar 25.000 erbij op gereden [gekocht met 180 nu 204xxx)
80% hiervan is woon (maar voornamelijk) werk verkeer. Ik werk als wijkverpleegkundige en mijn auto is mijn kantoor. Nadeel zit hem in de afstanden.
Van mijn huis tot wijk is 20 km (max). Dan komen de routes zelf. Sommige cliënten die ik bezoek wonen 5/6 km van elkaar af. Andere slechts enkele straten of meters (uit handigheid zet ik de auto dan op de parkeerplaats en ga lopen, ga geen brandstof verspillen met enkele meters). Afhankelijk van de dag maak ik 100/150 km per dag en soms zelfs minder dan 50.

Ik geef maandelijks 200/300 euro uit aan brandstof (ik doe, met mazzel) max 1 week op een volle tank.. en dan heb ik weinig diensten of calamiteiten.
Als ik pech heb, rijd ik 3 keer heen en weer naar mijn wijk, wat dus meer km is, meer brandstof is etc.

Het gaat mij om het volgende (excuus eventuele BS feiten, ik heb weinig verstand van auto's)
- Diesel is qua benzine goedkoper in prijs, maar kostbaarder in wegenbelasting
- Diesel is voor langere afstanden beter (ivm roet)
- Diesel is kan met korte afstanden (veel) voor problemen zorgen motorisch (want vieze kleppen, vieze roetfilter en andere onderdelen motorisch etc)

Ik zou dan qua benzine beter uit zijn? Toch?

Dan qua de bovenstaande kandidaten. Nummer 3, is dezelfde garage als waar mijn Golf vandaan komt en waar ik voor 1500 aan reparaties heb laten uitvoeren voor mijn Golf. Zij kennen mij, mijn manier van "hulp vragen" en mijn portemonnee (betaal reparaties vrijwel altijd in termijnen en dat kan). Dit zou voor mij "makkelijk zijn" (hier gaan alarmbellen rinkelen bij menig tweaker en autofanaat/garagehouder/*insert tweaker hier*). Nadeel voor mij eventueel kan dan zijn; diesel.

Kandidaat 1 en 2 zijn beide Benzine waarbij de ene onder de 200dkm zit en de ander er boven. Hoewel Km niets zeggen zit het hem in de NAP en de onderhoud (als ik de verkoop topique hier en daar nalees). Hier zit wel dik 500 euro verschil in, waarbij ik neig naar Kandidaat nummer 2.. deze is van de 3 het goedkoopste maar heeft de meeste km.....

Mijn vragen aan de kenners hier :>
- Benzine of diesel? En dan voornamelijk in mijn situatie
- Welke van deze drie kandidaten zou het geschiktst zijn
>> bij geen van deze drie; welke dan eventueel wel?
Ik heb geen merkvoorkeur hoewel ik graag een jongere Golf gehad had.. Een Golf V benzine stond op mijn verlanglijst maar die zie ik weinig voor 4000 of iets minder en dan vaak diesel.

TL'DR:
Benzine of diesel, welke van de drie Mazda 3 die jonger zijn dan mijn huidige golf. Als alle drie in dit geval geen bang voor buck (zou) geven. Welke auto is dan wel "beter". Het heeft geen haast maar ik doe graag altijd ruim van te voren kennis, ervaring en advies inwinnen 8)

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hou er rekening mee dat je met een oudere diesel steeds vaker geweerd wordt in bepaalde regio's (Utrecht, bepaalde Duitse steden, etc). De leeftijdsgrens die er nu ligt zou in de toekomst natuurlijk simpel kunnen veranderen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 02-05-2017 15:28 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Mrjraider
  • Niet online
naitsoezn schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:28:
Hou er rekening mee dat je met een oudere diesel steeds vaker geweerd wordt in bepaalde regio's (Utrecht, bepaalde Duitse steden, etc). De leeftijdsgrens die er nu ligt zou in de toekomst natuurlijk simpel kunnen veranderen ;)
Ik neig ook wel naar een benzine variant. Vind altijd dat de literprijs belachelijk duur is maar daar tegen over staat dus dat ik van dit geen last zou hebben...

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 14:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Al eens gedacht aan een hybride? Qua prijs en verbruik kan dan ook heel interressant zijn (vooral door de korte afstanden)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Mrjraider
  • Niet online
Nee niet... maar moet eerlijk zeggen dat hybride auto's mij totaal niet trekken/liggen :o

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:14
Benzine. Met de afstanden die jij noemt zal een benzine nooit lekker op temperatuur komen, laat staan een diesel.

Ook gaat de MRB uit m'n hoofd in 2018 omhoog met 15% voor auto's zonder roetfilter, en mag je bepaalde steden niet in. Tevens is een diesel qua onderhoud vaak duurder.

Misschien zou je een fietsendrager kunnen kopen voor op je trekhaak en de kleine stukjes afleggen met een fiets, mits lichamelijk mogelijk natuurlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door pretpik op 02-05-2017 15:37 . Reden: Extra onderbouwing ]

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-10 12:51
naitsoezn schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:28:
Hou er rekening mee dat je met een oudere diesel steeds vaker geweerd wordt in bepaalde regio's (Utrecht, bepaalde Duitse steden, etc).
Dat niet alleen, vanaf 2019 gaat de MRB voor diesels zonder roetfilter (en ik gok dat een Mazda uit 2001 die niet heeft) met 15% omhoog. Iets om rekening mee te houden. Zie https://www.rijksoverheid...houd/mrb-auto-2017---2020 .

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-11 09:27
Aangezien je een goede relatie hebt met je garage zou ik eens met ze gaan praten. Wellicht hebben ze iets wat beter bij je wensen past en aangezien ze je golf kennen kunnen jullie vast een goede deal maken.

• Mrjraider
  • Niet online
patrickkoning schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:33:
Benzine. Met de afstanden die jij noemt zal een benzine nooit lekker op temperatuur komen, laat staan een diesel.

Misschien zou je een fietsendrager kunnen kopen voor op je trekhaak en de kleine stukjes afleggen met een fiets, mits lichamelijk mogelijk natuurlijk.
Ja dat is mogelijk, ik moet ook een fiets neerzetten daar. Daar ben ik nu al een jaar mee bezig maar komt er niet van >:)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 15% gewijzigd door Mrjraider op 02-05-2017 15:36 ]

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:14
Even afgezien van een andere auto; komt je werkgever je qua kosten (deels) tegemoet? Ik zie bij ons tenminste regelmatig Aygo's/C1/107 en Yarissen met bestickering van een zorgbedrijf rijden, en het lijkt me niet dat ze kunnen eisen dat je volledig voor de kosten op moet draaien...

[ Voor 3% gewijzigd door pretpik op 02-05-2017 15:42 ]

• Mrjraider
  • Niet online
Ja dat kan. Echter wil ik dit niet. Dit gaat dan via een lease en ik zou dan niet meer dan 500 km privé mogen maken ivm bijstelling en belasting. Daarnaast vind ik het fijner om "onherkenbaar" rond te rijden. Hoewel mijn gele golf ook aarding opvalt.

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Mrjraider schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:45:
Ja dat kan. Echter wil ik dit niet. Dit gaat dan via een lease en ik zou dan niet meer dan 500 km privé mogen maken ivm bijstelling en belasting. Daarnaast vind ik het fijner om "onherkenbaar" rond te rijden. Hoewel mijn gele golf ook aarding opvalt.
Waarom dan niet de lease auto nemen? En geen bijtelling betalen en dan een goedkoope benzine kopen? Scheelt je geld en zorgen/slijtage/etc? Of hoeveel rij je prive ongeveer?

• Mrjraider
  • Niet online
Zoals nu zou dit maximaal 9000 zijn. Wellicht nog minder.
Maar ik ga niet en een werk lease auto nemen en daarnaast een goedkope auto voor huis.
ik combineer dat dan liever in een betere auto waar ik minimaal 5 jaar mee vooruit kan

[ Voor 10% gewijzigd door Mrjraider op 02-05-2017 15:57 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Persoonlijk zou ik met de Golf doorblijven rijden of uitkijken naar een Golf 5 met 1.6FSI. Van een vriend weet ik dat de 1.6FSI zuinig en nog redelijk snel is. De Golf 5 is betrouwbaar en onderdelen zijn goed verkrijgbaar. Er staan nog genoeg modellen met maar 120.000 km op de klok waardoor je nog wel een ton kan doorrijden. Er is in ieder geval meer keuze dan met Mazda 3 en de restwaarde blijft nog wel met een Golf 5.

Ik weet dat je wel makkelijk 1 op 13/15 kan halen als je gewoon normaal rijdt. Wil je nog optie's zoals CC toevoegen, dan kan het ipv met de Mazda 3 dat je eerst moet weten wat voor gaspedaal hebt en dan moet je nog zien of het lukt. Ook carkit was een drama met inbouwen en met Golf 5 is het kwestie van een paar draadjes los en aansluiten maar.

Ik zou persoonlijk niet voor een Mazda 3 gaan vanwege o.a. roest, onderdelen, slechte radio (als je de radio wilt vervangen dan kan je beter de auto gaan verkopen) en de VW Golf 5 is gewoon in vergelijking met de Mazda 3 een stuk beter qua techniek.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Mrjraider
  • Niet online
Ik zie weinig golf v 1.6 fsi... daarnaast zijn die volgens mij beduidend duurder.
Nevermind ik keek niet goed :/
Maar goed. Het heeft geen haast ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Mrjraider op 02-05-2017 16:38 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Lijkt me een perfect scenario voor LPG?

• Mrjraider
  • Niet online
- dubbel :( -

[ Voor 88% gewijzigd door Mrjraider op 02-05-2017 16:51 ]

• Mrjraider
  • Niet online
Lijkt me helemaal niets. Ik weet, ik moet het eerst ervaren maar het lijkt me helemaal niets :$

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Axente schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:48:
[...]

Waarom dan niet de lease auto nemen? En geen bijtelling betalen en dan een goedkoope benzine kopen? Scheelt je geld en zorgen/slijtage/etc? Of hoeveel rij je prive ongeveer?
Dit dus! Ik rij zelf ook aardig veel woon/werk verkeer en ik zou maar wat graag gewoon zorgeloos een auto'tje van de zaak rijden. Geen zorgen om benzine/onderhoud scheelt gewoon heel veel. (En ja, met auto's waar meer als 2 ton op de teller staat ga je zeker weten een goeie onderhoud pot nodig hebben)

Daarnaast een leuke benzine auto voor de prive kilometers en dan ben je het makkelijkst en het goedkoopst uit denk ik.

don't mind me

• Mrjraider
  • Niet online
Ik heb mij daar nog niet genoeg in verdiept. Ik zal eens kijken.

Edit: ik heb zitten kijken naar leasen via werk. Voor mij niet interessant, ik maak met werk misschien max 20.000 in het jaar en dit is inclusief privé kilometers. Daarnaast zijn privé km voor eigen rekening 25 ct per km. Vind ik wel aardig wat als er ook bijtelling komt kijken..

[ Voor 68% gewijzigd door Mrjraider op 02-05-2017 17:05 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Voordeel van LPG is dat je eigenlijk gewoon een benzineauto hebt, dus slibt niet dicht met roet, warmt snel op, zijn vaak beter gemotoriseerd dan de dieselversies, maar dan met het voordeel van 1/3 per liter betalen tov benzine, dus als je extra moet rijden, kost dat naar verhouding bijna niks.

Zijn ook wel nadelen:
Afhankelijk van hoe het ingebouwd is ben je of je reservewiel, of een deel van je kofferbak kwijt.
De tank is vaak niet zo groot als de originele benzinetank, dus je staat wat vaker aan de pomp. Dat een volle tank 2 tientjes kost is dan weer het voordeel.
Een goede LPG auto vinden kan moeilijk zijn, omdat ze vaak al enorm veel gereden hebben en dus al behoorlijk versleten kunnen zijn, en niet elke auto werkt even goed op LPG..

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik weet niet hoe goed die Mazda3 1.6 op LPG rijden, maar er staat er ook een op LPG te koop :D

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=304551175

Voordelen zijn dat het schoner verbrandt, lagere MRB dan diesel, veel lagere brandstofkosten als diesel/benzine

Nadeel: kleinere tank (= vaker tanken), hogere MRB t.o.v benzine, 2% vermogensverlies.

Als je 20k-25k per jaar rijdt en de 1.6 in de Mazda3 kan goed op LPG rijden, ben je daarmee gegarandeerd goedkoper mee dan op benzine/diesel.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:53
Wat te denken van iets nieuwer rijden en iets met een "mindere" status.

https://www.autoscout24.n...4c-0fae08d8d1b1?cldtidx=6
Afbeeldingslocatie: https://secure.pic.autoscout24.net/images-big/032/391/0306391032001.jpg?92a1a852c26c3a30e8080845487c44c8

Renault zijn 1.6 motor, allemaal betrouwbare techniek, een lage km-stand, redelijk luxe (airco en raampjes) alleen is t niet de kwaliteit die een Mazda heeft. Echter wel veel minder risico.

https://www.autoscout24.n...f7-fbe1bdfd25d5?cldtidx=8
Afbeeldingslocatie: https://secure.pic.autoscout24.net/images-big/980/880/0309880980001.jpg?4833c771c5c62fdfd36d8cab132bb2f4

Een iets nieuwere Sandero is ook nog een optie.

https://www.autoscout24.n...e-f4ce213f49cd?cldtidx=4#
Afbeeldingslocatie: https://secure.pic.autoscout24.net/images-big/619/410/0303410619001.jpg?af9843a68062818fb6ea818e60681d18

Kia Rio, onbekend maakt onbemind. Ziet er wat saai uit maar is een zeer goede auto.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als je vrij veel moet rijden, en dat is 20k km zeker wel in een Dacia, zou ik echt geen Dacia nemen. Het zijn vast prima betrouwbare auto's, maar het comfort van die dingen vind ik echt om te huilen, met name de geluidsisolatie vind ik echt bedroevend slecht, al wordt ik ook niet heel vrolijk van de stoelen.

De pa van mijn ex had zo'n Sandero van dat bouwjaar, een ritje in de stad was al genoeg om knettergek te worden van het motorlawaai, natuurlijk zal je een motor altijd horen, maar dit was echt verschrikkelijk :X Ik zou dan veel liever een wat oudere auto pakken die gewoon comfortabel is.

Met deze afstanden zal LPG zeker leuk zijn, al moet je dan inderdaad wel kijken of de auto zelf LPG wel prettig vindt, daar ben ik geen expert in. Weet alleen dat de EJ20 van Subaru er prima op loopt, maar da's een 2l blok, die wel een slokje lust, met het soort ritten waar jij het over hebt zal je op 1:10 zitten als je ietwat voorzichtig doet. Niet direct een aanrader dus :P

People as things, that’s where it starts.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
LPG is qua MRB vooral interessant, scheelt je al snel 40 euro per maand tov diesel. Qua brandstof maakt het weinig uit, ik haal op LPG 1:11, een dieselversie van mijn auto doet 1:20. LPG kost pakweg de helft van diesel, dus dat heft elkaar op. Bijkomend voordeel is dan weer de verzekering, voor een diesel betaal je vaak meer premie dan benzine of LPG.

Ik zou bij LPG overigens adviseren om te kijken naar de ingebouwde installatie. Ik heb zelf een Teleflex/AG GFI/SGI systeem. Injectoren van dit systeem zijn niet meer nieuw te krijgen en diagnose is ronduit kut vergeleken met eurogas of LPI systemen.

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:53
RobinHood schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 00:11:
Als je vrij veel moet rijden, en dat is 20k km zeker wel in een Dacia, zou ik echt geen Dacia nemen. Het zijn vast prima betrouwbare auto's, maar het comfort van die dingen vind ik echt om te huilen, met name de geluidsisolatie vind ik echt bedroevend slecht, al wordt ik ook niet heel vrolijk van de stoelen.
Ja, dat is het nadeel, je zit nog niet in de 2011 periode dat ze de geluidsisolatie sterk verbeterden.
Pagina: 1