Freesco --> jumperless nic?

Pagina: 1
Acties:

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
Onlangs had ik het idee om mijn ouder p100 is te gaan gebruiken als internet router. Dus freesco op floppy, starten, config en ik d8 klaar. Nou mooi niet dus :(. Tijdens het opstarten van freesco, krijg ik de foutmelding dat er geen netwerkkaarten at all aanwezig zijn. De volgende netwerkkaarten zitten echter geinstalleerd:

- 3com 900B TPO (PCI)
- 3com 900B combo (PCI)

Ik dus zoeken op t.net staan er net een aantal postings over. Mooi.. ik alles proberen wat daar staat. Dus downloaden van guidiags, uitpakken, installeren, maar nergens dat progje om onder dos je nic van pnp naar jumperless te zetten. Het enige diagnostische programma wat ik kon vinden was programma tcaudiag. Dit crashte echter steeds, of gaf aan dat ie niks kon wegschrijven ofzoiets, de keer dat ik er wel inkwam gaf het programma echter niet de mogelijkheid om van pnp naar jumperless in te stellen. Het enige wat ik zag staan was dat i/o 0x1400 was, onder windows systeembeheer kon je dan vinden wat zijn irq was, namelijk 11. Maar kan ik deze waardes dan gebruiken onder freesco? of moet ik 'm alsnog instellen op jumperless? Zoja wie kan dan even aangeven hoe dit dos progje heet en waar het te downloaden. Ik heb al gekeken op www.3com.com maar ik kan daar behalve guidiags niks anders vinden.

THX

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:32
Lees de handleiding van freesco nog maar een door, en da gan nog maar eens zoeken bij 3com.
Ik zal je wel nog even een hint geven: NIC van PnP naar jumperless :? |:( is grote onzin. Je moet gewoon de PnP uitzetten, en dan maak je er dus een legacy kaartje van.

Engineering

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
ok, ik begrijp, na nogmaals lezen dat jumperless of pnp alleen van toepassing is op isa kaarten. Maar als ik zoals gezegt in de handleiding, dat je voor i/o en irq 0 moet kiezen om pci kaarten toch niet kijken naar deze instelling. Krijg ik tijdens het booten weer de foutmelding dat er geen nics aanwezig zijn at all :( Hoe kan dat dan? Ik begrijp er dan echt geen hol meer van.

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
nog steeds krijg ik de melding no network card(s) found at all. Check your settings!!!

ik heb in me bios geen optie om pnp uit te schakelen. Het enige wat ik kan kiezen is resources controlled by: Manual / auto
en dan irq x assigned to : (pci/isa pnp) / legacy isa. Ik heb gekozen voor auto bij resources coltrolled by : ......

Tevens heb ik de extra module gedownload met daarin de driver voor de 3com 90x en deze gekopieerd naar de map a:\router\drv\

het werkt echter nog steeds niet.. wie helpt mij?

thx

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
en up >:) plz ;(

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

er is een dos setup programmaatje waarin
je je nic kan configureren en kan zetten van pnp naar jumperless en dan de io en irq kan instellen b.v.zet er een op irq 3 en i/o 220
de tweede op irq 4 en i/o 300

Beste film ooit

Verwijderd

Als het goed is zat er een flop bij elke netwerkkaart, daar staat een proggie op waarmee je hem jumperless in kan stellen en die waarden die je dan insteld moet je je in freesco invullen.

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
Op donderdag 05 juli 2001 12:14 schreef ChUcKy2731 het volgende:
Als het goed is zat er een flop bij elke netwerkkaart, daar staat een proggie op waarmee je hem jumperless in kan stellen en die waarden die je dan insteld moet je je in freesco invullen.
diskette? ;( ik heb alleen maar een cd waar kan ik het downen?

Verwijderd

Op donderdag 05 juli 2001 12:15 schreef Master_Egg het volgende:

[..]

diskette? ;( ik heb alleen maar een cd waar kan ik het downen?
Dan zou je is op de cd moeten kijken of daar wat opstaat aan proggies. Anders ff bij een pc zaak vragen die die netwerkkaarten verkoopt of ze die flop ff willen kopieren.

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
that network card drives me crazy >:)

Verwijderd

Klinkt als een IRQ conflict van je NIC's. Een handige util is 3link-id.exe (te downloaden van 3com). Deze identificeert je kaart met interrupts e.d. Met 3c5x9cfg.exe kun je je kaarten onder DOS configureren. Dit is disk2 die je kunt downloaden van 3com. Kun je ook simpele diagnostics mee draaien, allemaal vanaf flop.

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
ik begrijp er ff niks meer van. Kan je van een pci nic nou wel of niet instellen dat ie jumperless of pnp is? Ik heb van alles geprobeert. i/o en irq van beide kaarten op 0 ingesteld, wel een adres gegeven. Drivers van de 3c90x geladen in a:\router\drv\, in het bios aanpassingen gedaan aan de pnp of niet pnp instellingen. Maar ik kom er niet uit. Wie helpt mij uit de brand >:) ...

Hoe heet dat diagnose progje, ik kan niks vinden afgezien van guidiags.exe . Deze werkt echter niet goed bij mij... wie o wie? ;(

thx dudes

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
kick >:)

Verwijderd

Ik zat indeed ff mis. Het progje heet nu cardfind.exe. Hiermee identificeer je je NIC's met interrupts. Met het 3c<nogwat>cfg.exe op disk 2 kun je onder DOS je NIC configureren en ook PnP uitzetten. Geef je NIC allebei een verschillende IRQ mee (schrijf dit op), dit heb je straks nodig bij het installeren van Freesco.

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik had exact dezefde problemen met de 3com900b. Freesco herkende de kaart niet goed. Als ik er 1 in zette dan deed ie het perfect. Bij 2 Nics dan deed de 3com het niet meer. Sowieso kon ik em niet als eth0 instellen. Ik heb Freesco aan de pruttel gekregen door 2 nieuwe ISA nics erin te zetten. Deze kan je tenminste wel configuren op IRQ en adres(bij PCI kaarten is het onmogelijk). Mooi dat ik nu weet dat Freesco niet met die 3com 900b kan omgaan.

ps: dat van die driver lukte mij ook al niet.

veel succes

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Verwijderd

Kijk eerst ff op freesco of die kaartjes ondersteund worden zo ja dan heb je idd *.cfg van 3com nodig om je settings in te stellen.
Op veel oude isa kaartjes ging dat nog met jumpers,de meeste pci kaarten hebben tegenwoordig predefined irq/io settings die je alleen kunt veranderen met dat proggie.
Veranderen zul je zoiezo toch moeten doen aangezien die kaartjes beide irq 10 en hetzelfde i/o adres hebben-->conflict!!!!
Op je 3com cdrom staan deze proggies ergens in de utils folder.
Suc6

Verwijderd

Ik had vandaag het zelfde probleem, maar nou lees ik net het volgende helemaal onderaan de readme.txt

"If you get a message saying no network cards were found or have other problems with network cards, you probably need to install an extra network card driver module, please download modules-027.zip and consult the documentation in it."

Dus ik heb net ff de Modules-027.zip gedownload en die bevat deze driver:
3c90x.o
met als commentaar:
"3c90x 3c905B, 3c905C, 3c980, 3c980C, 3c900B. NOTE: this driver is experimental, and covers some cards already supported by 3c59x"

:) misschien dat dat iets is... morgen ff proberen :D
Maar nu eerst ff :Z

(BTW, die modules-027.zip vind je hier: http://freesco.com/dload/last/ )
Pagina: 1