Disclaimer: ik ben niet een advocaat o.i.d., zoek een echte advocaat voor juridisch advies. Ik deel slechts mijn mening.
Iemand roept dat je hackt en dat klinkt vrij ernstig maar je kan juridisch gezien pas in de problemen komen als je computervredebreuk pleegde. Maar wanneer is daar nou sprake van?
Hier maak je een kleine denkfout. Je gaat er hier van uit dat alles wat jij niet mag zien achter een login zit en alles wat niet achter een login zit vanzelfsprekend 'gezien' mag worden. Het zou best kunnen dat een admin zijn eigen loginpagina wil verstoppen om te voorkomen dat mensen proberen in te loggen op zijn speciale pagina, dus in plaats van example.com/admin.php heb je nu example.com/d94354ac9cf3024f57409bd74eec6b4c/admin.php. De laatstgenoemde pagina is alleen te vinden als je de 'code' kent, dit is dus al iets wat je zou kunnen zien als iets wat is beschermd met een sleutel. Nou is de toegang tot die pagina nog niet zo'n probleem wat betreft veiligheid maar technisch gezien heb je dan mogelijk al computervredebreuk gepleegd. Als er vanuit de site zelf gelinkt wordt naar die pagina is het niet zo'n probleem, de 'code' is dan namelijk niet geheim en door die gewoon aan te klikken pleeg je mijns inziens geen computervredebreuk.
Maar wanneer doe je dat dan wel? Het spreekt voor zich dat als je ergens kan inloggen en je logt in op een account die niet van jou is door een 'afgekeken' wachtwoord, door het raden van een wachtwoord of door het omzeilen van de beveiliging dat je dan computervredebreuk pleegt. Ook als je op je eigen account ergens inlogt maar je verschaft jezelf toegang tot zaken die niet voor jou zijn bedoeld dan pleeg je computervredebreuk.
Even terug naar het 'verstoppen' van de admin-login. Die manier om iets te verstoppen wordt wel vaker gebruikt, niet alleen voor zo'n login maar ook voor bestanden die voor korte duur voor iemand beschikbaar worden gesteld. Die verstopplekken zijn zo bedacht dat je ze niet zomaar kunt raden maar het hoeft niet te betekenen dat je ze niet kunt vinden. Als je daar alsnog achterkomt betekent het niet dat je niets misdaan hebt omdat de admin maar een betere verstopplek had moeten bedenken, er zou dan wel degelijk sprake kunnen zijn van computervredebreuk.
Nu weet ik dus niet wat jouw programma allemaal heeft geprobeerd en wat die heeft gevonden. Ik ga er wel vanuit dat jouw programma niet alleen de site afzoekt naar urls die het nog niet kent om zo verder te verkennen, ik neem aan dat het ook heleboel links bedenkt waar je mogelijk wat bestanden zou kunnen vinden. Ook neem ik aan dat als er veel verkeerde urls opgevraagd worden in een korte tijd vanaf eenzelfde IP-adres dat er wel een alarmbelletje afgaat en de admin op de hoogte wordt gesteld. Als zo'n admin dan ziet dat er bijvoorbeeld example.com/login/passwords.txt wordt opgevraagd en vele vergelijkbare urls ziet dat die dan denkt dat je probeert in te breken.
Als ik jou was (dat meen ik, 'als IK jou was', je hoeft dit advies niet op te volgen, dit is gewoon wat ik zelf zou hebben gedaan) zou ik in ieder geval voorlopig stoppen met dat programma te gebruiken. Mocht je nog contact hebben met de persoon die je heeft benaderd bied dan zou ik gewoon m'n excuses aanbieden voor de situatie, ik zou vertellen dat ik geen kwade bedoelingen had en dat het niet meer zal gebeuren.
Om nog even terug te komen op je vragen;
Is het 100% terecht? Dat kan ik zo niet beoordelen, maar dat ze je opbellen en vertellen dat ze niet leuk vinden wat je doet is begrijpelijk (beter dan dat ze direct naar de politie stappen en je daar achter komt als er aangebeld wordt).
Wat kunnen ze je wettelijk gezien aandoen?
Ook moeilijk in te schatten omdat er dus niet precies bekend is wat je allemaal hebt gevonden en ook wat je niet hebt gevonden maar wat dat programma wel heeft geprobeerd (is mogelijk ook strafbaar, weet ik niet). Wel schat ik de kans laag in dat je er daadwerkelijk problemen mee gaat krijgen.
Verder lees ik dat je graag precies wil weten hoe webservers werken. Veel van de code om zo'n website te bouwen is niet zichtbaar voor gebruikers dus het is niet per se zinvol om te kijken wat je vanaf jouw kant kunt zien. Ik denk dat je je beter kunt verdiepen in programmeer- en opmaaktalen (python, php, etc. en html, css, javascript, etc.) en van een beetje experimenteren met kant en klare softwarepakketten (wordpress, joomla, django, etc.) leer je ook veel.