Disclaimer: ik ben niet een advocaat o.i.d., zoek een echte advocaat voor juridisch advies. Ik deel slechts mijn mening.
Iemand roept dat je hackt en dat klinkt vrij ernstig maar je kan juridisch gezien pas in de problemen komen als je computervredebreuk pleegde. Maar wanneer is daar nou sprake van?
Hier maak je een kleine denkfout. Je gaat er hier van uit dat alles wat jij niet mag zien achter een login zit en alles wat niet achter een login zit vanzelfsprekend 'gezien' mag worden. Het zou best kunnen dat een admin zijn eigen loginpagina wil verstoppen om te voorkomen dat mensen proberen in te loggen op zijn speciale pagina, dus in plaats van example.com/admin.php heb je nu example.com/d94354ac9cf3024f57409bd74eec6b4c/admin.php. De laatstgenoemde pagina is alleen te vinden als je de 'code' kent, dit is dus al iets wat je zou kunnen zien als iets wat is beschermd met een sleutel. Nou is de toegang tot die pagina nog niet zo'n probleem wat betreft veiligheid maar technisch gezien heb je dan mogelijk al computervredebreuk gepleegd. Als er vanuit de site zelf gelinkt wordt naar die pagina is het niet zo'n probleem, de 'code' is dan namelijk niet geheim en door die gewoon aan te klikken pleeg je mijns inziens geen computervredebreuk.
Maar wanneer doe je dat dan wel? Het spreekt voor zich dat als je ergens kan inloggen en je logt in op een account die niet van jou is door een 'afgekeken' wachtwoord, door het raden van een wachtwoord of door het omzeilen van de beveiliging dat je dan computervredebreuk pleegt. Ook als je op je eigen account ergens inlogt maar je verschaft jezelf toegang tot zaken die niet voor jou zijn bedoeld dan pleeg je computervredebreuk.