Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC voor gepensioneerde buurman

Pagina: 1
Acties:

• Liselotte111
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-05 19:08
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
De PC is voor de buurman. Hij gebruikt de pc alleen voor heel simpel werk zoals email en het weerbericht opzoeken ed. Zijn huidige pc draait nog Windows XP en vertoont kuren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Het systeem mag zo'n €300-350 kosten.

Ik heb het volgende samengesteld. Hij heeft nog een ps/2 toetsenbord en muis, ook staat er een scherm met vga-aansluiting, het zou fijn zijn als deze nog gebruikt kunnen worden.

Mijn vraag is vooral of dit een goede samenstelling is, of dat ik op
een aantal vlakken nog kan besparen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 36,-€ 36,-
1MSI H110M ECO€ 52,95€ 52,95
1Fractal Design Core 1100€ 39,10€ 39,10
1Asus PCE-N15€ 18,-€ 18,-
1Crucial CT4G4DFS8213€ 29,99€ 29,99
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,95€ 62,95
1Kingston SSDNow UV400 120GB€ 54,29€ 54,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 293,28

Alvast bedankt!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:38
Gelijk tip #1. Vermijd altijd Celeron processoren. Je gaat je groen en geel ergeren aan de snelheid ook al ben je gepensioneerd. Pak liever een deftige i3.

Edit:
Al zie ik wel dat deze minimaal 113 euro kost.

[ Voor 20% gewijzigd door CuBras op 02-05-2017 12:25 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
CuBras schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:20:
Gelijk tip #1. Vermijd altijd Celeron processoren. Je gaat je groen en geel ergeren aan de snlehied ook al ben je gepensioneerd. Pak liever een deftige i3.
Dat gaat dus nooit. Met de celeron moet het wel lukken, maar een snellere cpu kan toch wel handig zijn.
Dan is deze net zo snel als een i3 (zelfs sneller) en veel goedkoper.
pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed

• CuBras
Reepje schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:25:
[...]

Dat gaat dus nooit. Met de celeron moet het wel lukken, maar een snellere cpu kan toch wel handig zijn.
Dan is deze net zo snel als een i3 (zelfs sneller) en veel goedkoper.
pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed
Pentium bestaat ook nog. Dat komt ook nog wel uit de voeten.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Waarom geen tablet/ipad?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:51
Ik vraag me serieus af of de Pentium nodig is. Ik ben hier ook bij betrokken en de man vindt zijn computer nu niet eens traag en dat is een pc van minstens 10 jaar oud. Mijn inschatting was dat een celeron vlot genoeg is om de pc op te kunnen starten en dat de SSD uiteindelijk de snelheid bepaalt. Er gaat echt niets op de computer gebeuren behalve email, een sporadische website en misschien een klein document.

Een iPad is niet handig, omdat daarvan de indeling totaal anders is dan Windows, wat hij snapt.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Ik zou zelf eerder voor iets als dit gaan.
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J3455-ITX€ 93,20€ 93,20
1Antec ISK 110 Vesa€ 84,49€ 84,49
1Crucial CT102464BF160B€ 53,95€ 53,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 285,93

Bij mijn (groot)ouders heerste ook het idee dat een pc groot moest zijn, anders was die traag. Ik had een vergelijkbare pc neergezet (J1900) en ze zijn er heul tevreden mee.

Als wireless ook nog een optie moet zijn kan je een van deze kiezen:
pricewatch unsorted: Ewent Em4535 wireless ac1200 usb adap micro Eenh. 1 stk ...
pricewatch unsorted: D-link Wireless AC600 High-Gain USB Adapter
pricewatch unsorted: Edimax Edimax EW-7833UAC U3/AC1750
https://nl.hardware.info/...upgrade-je-wifi-conclusie

Vergeet ook niet te vragen of die toevallig niet nog wat bakstenen genaamd IDE schijven aan wilt sluiten waar zijn fotocollecties op staan.

• WCA
  • Laatst online: 29-11 10:17

WCA

Niets op aan te merken, celeron icm SSD is meer dan snel zat. Tot een paar jaar terug was een celeron echt te langzaam inderdaad, maar tegenwoordig valt dat reuze mee.

Share and Enjoy!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CuBras schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:20:
Gelijk tip #1. Vermijd altijd Celeron processoren. Je gaat je groen en geel ergeren aan de snelheid ook al ben je gepensioneerd. Pak liever een deftige i3.

Edit:
Al zie ik wel dat deze minimaal 113 euro kost.
Waarom zou je een i3 aanschaffen als deze vrijwel altijd op 0% belasting zal zitten? Dat is echt je geld weggooien. Heb je ooit wel met de moderne processoren gewerkt of ben je "wijsheden" van 10 jaar oud aan het herhalen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:38
Ik zou een wifi kaart nemen die ac en 5GHz ondersteund, dat is een stuk toekomstvaster
Voeding kan naar deze uit de best buy guide, die is een tientje goedkoper.

[ Voor 48% gewijzigd door TheByteBoy op 02-05-2017 12:58 ]

• ParaDroid2
Toekomstbestendiger is totaal niet aan de orde, aangezien er alleen mail en weer wordt bekeken. Er gaat niets meer aan die situatie veranderen en AC heeft daarvoor ook 0 toegevoegde waarde.

De voeding is gekozen vanwege de langere levensduur (10+ jaar vs. 7)

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:38
ParaDroid2 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:01:
Toekomstbestendiger is totaal niet aan de orde, aangezien er alleen mail en weer wordt bekeken. Er gaat niets meer aan die situatie veranderen en AC heeft daarvoor ook 0 toegevoegde waarde.

De voeding is gekozen vanwege de langere levensduur (10+ jaar vs. 7)
Prima wat je wil. In je lijst staat nog geen windows licentie.

• Liselotte111
Toekomst is inderdaad niet van toepassing. Er zal daar in huis geen upgrade in het netwerk komen. De Antec is zeker een optie, maar ik ben bang dat hij dit niet meer als pc gaat herkennen. Nieuwe dingen zijn eigenlijk niet meer uit te leggen

Verwijderd

Niets mis met dat systeem, heb het zelf niet zo lang geleden iets vergelijkbaars gebouwd op basis van haswell en dat was al snel genoeg voor normaal gebruik,

Alles wat jij heb gekozen is iets sneller.

• CuBras
Tsurany schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:53:
[...]

Waarom zou je een i3 aanschaffen als deze vrijwel altijd op 0% belasting zal zitten? Dat is echt je geld weggooien. Heb je ooit wel met de moderne processoren gewerkt of ben je "wijsheden" van 10 jaar oud aan het herhalen?
Omdat mijn collega verleden maand een Asus laptop heeft aangeschaft met een 128GB SSD, 8GB werkgeheugen en een Celeron processor. Die zit constant te vloeken dat dat ding niet vooruit te branden is. De load van de CPU staat gemiddeld op 75-90%

Dus nee; geen "wijsheden" van 10 jaar terug.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CuBras schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:23:
[...]

Omdat mijn collega verleden maand een Asus laptop heeft aangeschaft met een 128GB SSD, 8GB werkgeheugen en een Celeron processor. Die zit constant te vloeken dat dat ding niet vooruit te branden is. De load van de CPU staat gemiddeld op 75-90%

Gebaseerd op een enkele ervaring van een collega, geen eigen ervaring. Moeten we dat echt serieus nemen? Die processor is een stuk sneller dan high-end processoren van enkele jaren geleden en de gebruiker doet niet veel meer dan e-mailen en wat simpel internet werk, iets waar zo'n processor uitermate geschikt voor is.

Waarschijnlijk heeft jouw collega een software matig probleem dat hij op moet lossen. Of hij heeft een zeer zwakke Celeron genomen die niet past bij zijn wensen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Giedo18
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-11 12:14
zoek een leuke tweede hands computer op met een i5'je en een SSD. Dan heb je een leuke snelle computer voor je buurman die ook nog wat kan :)

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Wat je ook nog zou kunnen doen (maar dan kun je zelf niets in elkaar zetten :P ) is kijken bij partijen die refurbished systemen verkopen. Heb laatst voor mijn tante (bijstand) een PC gescoord bij Salland.eu (ja die bestaan nog).
Heeft zo'n 200 euro gekost met i3 cpu, ssd, 1TB storage en 4GB ram met win10. Voor dat beetje huis tuin en keuken gebruik wat zij doet meer dan genoeg power en erg interresant als je een krap budget hebt. Heb zelf de computer ook even nagelopen en opzich is er niets mis mee. Het is alleen dat hij 2e hands is...

Computer says no

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

valentijn12 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:05:
Toekomst is inderdaad niet van toepassing. Er zal daar in huis geen upgrade in het netwerk komen. De Antec is zeker een optie, maar ik ben bang dat hij dit niet meer als pc gaat herkennen. Nieuwe dingen zijn eigenlijk niet meer uit te leggen
Heb je er dan wel vertrouwen in dat hij met Windows 7 of Windows 10 uit de voeten kan? Dat is heel wat anders dan Windows XP. Bij mijn Opa hebben we dat opgegeven en zijn we voor een iPad gegaan, dat is een stuk eenvoudiger.
Giedo18 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:32:
zoek een leuke tweede hands computer op met een i5'je en een SSD. Dan heb je een leuke snelle computer voor je buurman die ook nog wat kan :)
Liever nieuw en garantie, zeker als snelheid niet relevant is.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Tsurany schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:34:
[...]

Liever nieuw en garantie, zeker als snelheid niet relevant is.
Niet als Budget een ding is en refurb ook goed genoeg is. Daar krijg je ook gewoon 2 jaar garantie op.

Computer says no

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

valentijn12 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:05:
De Antec is zeker een optie, maar ik ben bang dat hij dit niet meer als pc gaat herkennen. Nieuwe dingen zijn eigenlijk niet meer uit te leggen
Snap je punt niet helemaal.
Letterlijk gezegd "dit is een computer, nog kleiner".
Vervolgens alle randapparatuur aangesloten.
Aangewezen waar de power knop en usb poorten zitten.
En daarna vertelt dat ie er verder niet aan moet zitten :+

Mogelijk heb ik een opa die er wat meer grip op heeft.

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
mag ik 2e hand suggereren?

HP 8200 (evt SFF) bijvoorbeeld, zit vaak een i5 of i7 in en kost gemiddeld 150.

[ Voor 8% gewijzigd door Manke op 02-05-2017 13:41 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Tsurany schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:28:
[...]

Gebaseerd op een enkele ervaring van een collega, geen eigen ervaring. Moeten we dat echt serieus nemen? Die processor is een stuk sneller dan high-end processoren van enkele jaren geleden en de gebruiker doet niet veel meer dan e-mailen en wat simpel internet werk, iets waar zo'n processor uitermate geschikt voor is.

Waarschijnlijk heeft jouw collega een software matig probleem dat hij op moet lossen. Of hij heeft een zeer zwakke Celeron genomen die niet past bij zijn wensen.
Zelfs een Sandy Bridge i3 2320M van 6! jaar oud is nog prima op te werken. Ik heb een oude Dell heb gekocht voor de keren dat mijn normale laptop weg is voor reparatie (i5 6300HQ). Met een SSD in zo'n Dell zal je voor de gemiddelde taken echt niet met je handen in het haar zitten omdat het ding zo traag is. Ik in ieder geval niet, en als ik ergens niet tegen kan zijn het trage systemen. Een moderne Celeron zal daarom ook meer dan zat zijn voor de specifieke taken die buurman wil gaan doen.

Ik heb nu een Kaby Lake Pentium G4560 in mijn server zitten en in een Windows omgeving met SSD gaat dat net zo snel als de 6700K in m'n werkpaard. Dus als je net wat meer 'oomph' wilt is de nieuwe Pentium met zijn 4 threads ook een zeer goede oplossing.

Mijn ouders hebben nu een undervolted/underclocked AMD FX4300 in de PC zitten icm met een Crucial MX300 SSD van 275GB. Is echt prima te doen voor zelfs wat fotobewerken. Iets als .zip's in-uitpakken is wel k*t met zo'n systeem, maar dat is ook niet wat buurman gaat doen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• CuBras
Tsurany schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:28:
[...]

Moet ik je gaan vervelen met andere voorbeelden? Helaas zonde van m'n tijd.
Software is niet het probleem. Er staat al een verse W10 op.

• ParaDroid2
De reden dat er echt niet voor een tablet gekozen gaat worden is dat de persoon in kwestie 0 verstand van dit soort dingen heeft. Daarom willen we zoveel mogelijk hetzelfde houden door een computer te maken, waarmee hij nog steeds met een muis op het icoontje kan drukken, dat er hetzelfde uit ziet en letterlijk in dezelfde hoek staat. Als dit niet zo is zijn we bang dat deze man er niet meer mee om kan gaan. Het verschil tussen Windows 10 en Windows XP is inderdaad aanwezig, maar wij vinden het niet verantwoord om iemand nog het internet op te laten gaan met Windows XP.

• Liselotte111
Hij komt niet verder dan pictogrammen op het bureaublad, wat dat betreft zou linux voor hem nog kunnen. Het is meer dat hij het beeld heeft dat een PC een grote kast is.

Verder ga ik graag voor nieuw. De discussie over celeron lijkt me niet relevant aangezien de ervaringen met een laptopprocessor zijn. Ik zal de Pentium nog in overweging nemen, maar ik denk dat celeron goed genoeg is

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CuBras schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:49:
[...]

Moet ik je gaan vervelen met andere voorbeelden? Helaas zonde van m'n tijd.
Software is niet het probleem. Er staat al een verse W10 op.
Dat moet niet, alleen als je serieus genomen wilt worden is het onderbouwen van je uitspraken wel zo handig. Een enkele anecdote is niet bepaald betrouwbaar genoeg om een i3 te verantwoorden. Zeker niet als meerderen het tegendeel aangeven.
ParaDroid2 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:51:
De reden dat er echt niet voor een tablet gekozen gaat worden is dat de persoon in kwestie 0 verstand van dit soort dingen heeft. Daarom willen we zoveel mogelijk hetzelfde houden door een computer te maken, waarmee hij nog steeds met een muis op het icoontje kan drukken, dat er hetzelfde uit ziet en letterlijk in dezelfde hoek staat. Als dit niet zo is zijn we bang dat deze man er niet meer mee om kan gaan. Het verschil tussen Windows 10 en Windows XP is inderdaad aanwezig, maar wij vinden het niet verantwoord om iemand nog het internet op te laten gaan met Windows XP.
XP zou ik inderdaad niet meer gebruiken. Alleen is Windows 10 wel echt een verandering en zijn applicaties zoald mail clients ook flink veranderd. Het kan de moeite waard zijn eens een tablet te proberen.

[ Voor 47% gewijzigd door Tsurany op 02-05-2017 13:56 ]

• ParaDroid2
Volgens mij wordt er nu Thunderbird gebruikt, wat niet veranderd is.

• Giedo18
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-11 12:14
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 115,95€ 115,95
1MSI H110M ECO€ 52,95€ 52,95
1Inter-Tech MA-01 Micro€ 25,49€ 25,49
1Asus PCE-N15€ 18,-€ 18,-
1Crucial CT4G4DFS8213€ 29,99€ 29,99
1Corsair VS350€ 36,40€ 36,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 333,07

Mag ik dan als laatst dit inbrengen, is niet heel veel duurder dan je eerst voorgestelde build, voldoet aan al je eisen en is een stuk beter en past gewoon in het budget. Overweeg het alsjeblieft

• ParaDroid2
De voeding daarvan is heel slecht, dat betekent dus 30 euro extra. Zelfde geldt voor de kast. Het enige verschil wat kan is de Pentium (zelfde als de i3) in plaats van de celeron.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:04
ParaDroid2 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:01:
De voeding daarvan is heel slecht, dat betekent dus 30 euro extra. Zelfde geldt voor de kast. Het enige verschil wat kan is de Pentium (zelfde als de i3) in plaats van de celeron.
Kijk wat er in die kast zit. Waarom moet er dan een "goede" kast komen? Elk vierkant blok met gaten kan die PC nog wel koel genoeg houden voor het gebruik waar deze PC voor bedoeld is.

Voeding zou best kunnen, geen verstand van. Maar ook die voeding gaat niet heel erg belast worden. Voor een top-end workstation met 2 videokaarten... Das een ander verhaal. Maar voor een i3?

• ParaDroid2
De kast is gekozen vanwege het stoffilter erin, om een klein beetje stof buiten te houden.

Een voeding slijt ook door niet te gebruiken. De vs350 gaat maximaal 5 jaar mee en is überhaupt van lage kwaliteit, daar ga ik niet op besparen.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

ParaDroid2 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:51:
Ik persoonlijk ben ervan overtuigd dat het een verademing voor de beste man zal zijn om met een iOS te gaan werken. Maar ook voor de ondersteuner 😉

En ik zeg dit echt niet zomaar.. want bij 5 mensen (waaronder iemand van 102) op leeftijd dit al op deze manier gedaan.

De kracht van een goede UX.

Mijn aanpak:

1. Geen toegangscode of fingerprint (klepje open en gaan)
2. 3 apps (mail, browser/google als startpagina en weer/buienradar)
3. Automatische updates uit (gewoon om het half jaar op de koffie en even voor ze doen)
4. Leuke foto van de kleinkinderen op de achtergrond.
5. Regel 1: Als je het niet meet weet, druk op de ronde knop (home).
6. Alle beheer apps in een apart vakje en gewoon aangeven dat ze daar niks te zoeken hebben.

Binnen een paar weken krijg je de vraag of je ook een spelletje erop kunt zetten 👍😉

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-11 16:48

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Mijn oma (bijna blind) kan al met een iPad overweg. Beetje op de manier van @Falcon.
Ze hebben verder twee iMac staan en ook dat hebben ze al aardig onder de knie. De pc is er ruim 7 jaar geleden uitgegaan. Ze zijn er erg blij mee en wat ze ermee doen (mail, internet) meer dan genoeg.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

.

• ParaDroid2
We hebben er voor gekozen om de pc te bestellen zoals die in de startpost stond. In principe ben ik het ermee eens dat een tablet een prima oplossing zou zijn, maar we hebben het hier over iemand die letterlijk in paniek raakt van alles wat anders is en we willen daarom zoveel mogelijk hetzelfde houden en dus een gewone pc houden. Daarnaast hebben we ook niet vaak tijd om uit te leggen hoe een tablet werkt. Bedankt voor alle hulp!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-11 06:25
Wellicht is het interressant om ook eens te kijken naar Classic shell XP? Dan heb je hem in ieder geval ook nog de looks gegeven! Classic Shell XP

[ Voor 4% gewijzigd door smekkos op 02-05-2017 16:35 ]

• ThomasKoene01
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-08-2023
Ik zou een kaby lake G4560 nemen in plaats van de celeron G3900 en de ssd inruilen voor een 1tb hdd. Zodat de buurman eventueel ook nog foto's kan opslaan ofzo. Verder moet je er rekening mee houden dat als je een G4560 neemt dat je een bios update moet doen op moederborden die voor skylake zijn bedoeld (dus H110 enz)

• ParaDroid2
Er wordt echt alleen email en internet gedaan, 120 GB is genoeg. En naar aanleiding van dit topic vermoed ik dat de celeron ook genoeg is. Betekent ook dat er geen bios update nodig is :)

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Zo'n celeron is inderdaag meer dan prima, heb genoeg van die HTK systeempjes verkocht met Celerons uit de 2/3XXX series icm een 60/120GB SSD en die dingen doen het nu nog meer dan snel genoeg.

Wat betreft die "trage" celerons, dat was vast een Atom ding die zijn inderdaad niet vooruit te branden is mijn ervaring maar dat kan je niet vergelijken met een Core celeron/pentium processor ;)

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Iemand die gepensioneerd is kan toch rustig z'n tijd nemen om de iPad (of alternatief van ander merk) te leren gebruiken, zo komt die ook nog eens iemand tegen...

Het is echt fout om te denken dat iemand die oud is en een beetje schrik heeft van nieuwe technologie deze niet kan leren gebruiken. Het is maar hoe je het aanbrengt.

+
compacter ...
overal te gebruiken, geen bureau nodig etc...
geen gedoe met randapparatuur scherm kabels ...
pinch to zoom ...
makkelijk om enkel de software te tonen op het schem die hij gaat gebruiken en al de rest te hiden/disablen ...

Gemiste kans door mee te gaan in stokoude ideeen, je ziet het hier spijtig genoeg te vaak.
Ook de idiote discussie over welke CPU het moet gaan... dat lukt bijna op de CPU van een rekenmachine...

• ParaDroid2
Daar ben ik het in principe mee eens, maar dit gaat echt om iemand die niet weet hoe hij de stroom moet aanzetten als de groep eruit ligt. Wij hebben ook niet heel veel zin en tijd om er aandacht aan te besteden aangezien hij totaal geen behoefte heeft aan iets nieuws (hij had het liefste doorgegaan op zijn huidige pc maar dat vinden wij niet verantwoord + die begon kuren te vertonen). Daarom heeft een pc de voorkeur, aangezien er dan niet iets opnieuw geleerd hoeft te worden. De pc wordt maar een halfuur per dag gebruikt.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je weet dat Windows 10 ook echt een enorme verandering is? Verwacht niet dat dit zonder uitdagingen gaat.

• ParaDroid2
Dat weet ik, maar daar hoeven we alleen uit te leggen hoe de pc uitgezet moet worden. De icoontjes en het dubbel klikken is hetzelfde gebleven en de plek op het bureaublad kan ook hetzelfde worden.

• RubenByte
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-11-2022
En wat dacht je van de huidige pc upgraden naar Windows 10 op een nieuwe SSD? Scheelt geld, en vaak is een pc die "kuren vertoont" gewoon vervuild van allemaal troep.

Daarnaast, heb je de specs van de huidige PC? Misschien kun je iets hergebruiken.

• ParaDroid2
Ruim 10 jaar oud, iets van een Pentium 4, ddr ram schat ik zo, ide HDD. Daar is over gedacht, maar daar is niets van mee te nemen ben ik bang.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:01
CuBras schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:23:
[...]

Een 'laptop celeron' (bv N3050) is dan ook 3x zo traag als een G3900...
http://www.technikaffe.de...s-intel_celeron_g3900-621

Zo'n G3900 is echt MEER dan prima voor een willekeurige huis-tuin-keuken PC.

De G4560 is ook een aardige koop, maar toch al 1,5-2x zo duur.
http://www.technikaffe.de...s-intel_pentium_g4560-697

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 02-05-2017 23:30 ]

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als met name ouderen iets snel oppakken dan is het de werking van een iPad wel.
De stappen XP naar W7 en/of W10 heb ik al meermaals als zeer problematisch met vooral veel vragen gezien.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:01
N=1, maar bij mijn schoonouders (65+) ging de overgang van XP naar W8.1 vlekkeloos.
De iPad hebben ze dan weer meer moeite mee.

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Tsurany schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 18:21:
Je weet dat Windows 10 ook echt een enorme verandering is? Verwacht niet dat dit zonder uitdagingen gaat.
Juist Windows 10 is in simpel gebruik heel erg vergelijkbaar met xp & 7. Zover ik t lees is de gebruiker al niet iemand die het control panel gaat gebruiken.

Ik heb ook niet meer meegemaakt dat de metro interface gestart werd, dat kan namelijk verwarrend zijn. Ik geloof dat die echter nu als window openen.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-11 16:48

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Gopher schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 06:32:
[...]

Juist Windows 10 is in simpel gebruik heel erg vergelijkbaar met xp & 7. Zover ik t lees is de gebruiker al niet iemand die het control panel gaat gebruiken.
Dat denk ik ook niet. En zelfs ik, met standaard student/scholieren werk; office, internet, mail, dergelijke, red het prima jet een N3150/4GB. Zeker nu de geheugen prijzen hoog zijn en ik geen zin heb om daar zoveel aan uit te geven en het ook niet direct nodig is. Dus zelfs die voldoet aan de eisen.
Ik heb ook niet meer meegemaakt dat de metro interface gestart werd, dat kan namelijk verwarrend zijn. Ik geloof dat die echter nu als window openen.
Dat kan je instellen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Pagina: 1