• Ansharus
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-11 18:35
Beste Tweakers,

Ik weet niet echt of iemand me hier mee kan helpen (en ik excuseer me alvast voor de lengte van deze post), maar moet gewoon even in de eerste plaats m'n verhaal kwijt. Ik heb ongeveer iets meer dan een jaartje terug samen met m'n vrouw een Sony Alpha 5100 met extra zoom lens gekocht. Voor ons huwelijk en de aansluitende huwelijksreis wilden we toch wat deftige foto's kunnen trekken. Na thuiskomst heeft die camera altijd op m'n bureaukamer gelegen in een compact tasje (heb de foto's bij thuiskomst direct op m'n cloud backup gezet, dus heb de camera sindsdien niet meer aangeraakt).

Afgelopen weekend ging ik samen met m'n vrouw een daguitstapje maken, dus was het tijd om de camera nog eens boven te halen. Ik heb gans het huis afgezocht, maar van de camera was geen spoor meer te bekennen :-( . Ik ben nu niet de meeste ordelijke persoon, maar ik heb letterlijk iedere kast en schuif vijf keer opengetrokken en tot in de kleinste kantjes doorzocht (heb zelfs tussen de takken van m'n nepkerstboom op de zolder gezocht) en ik heb hem niet weten terug te vinden. Het tasje waar hij inzit is misschien compact, maar een tasje van om en bij 30 bij 20 cm is nu niet iets dat zomaar ergens tussen kan geraakt zijn. Ook rondvragen bij onze ouders (en daar zelf persoonlijk te zoeken) heeft niets opgeleverd.

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat we ongeveer een half jaar geleden enkele ramen hebben laten vervangen op m'n bureaukamer. Dat nam redelijk wat tijd in beslag, dus heb ik die werkmannen alleen gelaten op m'n bureaukamer. Ik beschuldig niemand graag, maar de enige logische verklaring die ik nog kan geven voor het verdwijnen van die camera is dat een van die werkmannen er mee aan de haal is.

Ik ben er echt het hart van in :'( . Die camera met tasje heeft in totaal zowat 600€ gekost en was zowat de eerste deftige camera die ik ooit heb gekocht. De verzekering kan ik hier niet voor aanspreken, want er zijn natuurlijk geen sporen van braak. Het plaatsen van die ramen is ondertussen ook al een half jaar geleden, dus weet ik niet of ik eventueel kan aankloppen bij de politie of bij het glasbedrijf. Ondertussen zijn er nog een aantal ramen in huis aan vervanging toe, dus gaat hetzelfde glasbedrijf volgende maand nog eens langskomen (ramen zijn al besteld). Wat denken jullie dat ik best kan doen? Aangifte doen bij de politie/verzekering/het glasbedrijf? Volgende keer die mannen heel de tijd in de gaten houden?

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:52
Ikzelf had persoonlijk nu camera's geplaatst vóór ze weer aanwezig zijn. Dan maar zo, liever het zekere voor het onzekere. En ga, wat betreft de kwestie; lastig. Je hebt geen bewijzen, enkel aannames (die ik overigens volledig kan begrijpen qua je verhaal). Hier ga je niks tegen kunnen doen. En een bedrijf zal ook niet veel moeite doen om hun werknemers door te lichten, die zijn immers te belangrijk, hun werkpaarden.

Spijtig natuurlijk, maar ik zie hier geen oplossing, behalve dus de poging tot preventie in mijn eerste zin.

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:27
Zonder enige aanleiding zou ik sowieso niet het glasbedrijf de schuld geven. Zeker een half jaar later sta je een beetje voor Jan met de korte achternaam als bij de politie aankomt met "Ik heb een jaar lang niet naar die camera omgekeken, maar hij is vast een half jaar geleden gestolen door de glaszetter!"
(Lijkt mij ook absoluut niet verstandig om als glaszetter spullen te stelen, aangezien je erg snel schuld aangewezen kan krijgen als de bewoner wél oplet en niet pas een half jaar later iets mist.)

Heeft je vrouw niet stiekem op zitten ruimen in die kamer gedurende dat complete jaar? Dat is hier vrijwel altijd de oorzaak van missende items.

Uiteraard kan je zoals xoniq zegt camera's voor deze raamvervanging ophangen, maar mijn inziens heb je momenteel geen enkele aanleiding dat zij schuldig zouden kunnen zijn.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ansharus schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:13:
...

Ik ben er echt het hart van in :'(
Wat?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 10:50

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik ben bang dat je alleen maar kunt focussen op de toekomst. Het is te lang geleden om een aanknopingspunt te hebben om ook maar iemand aan te wijzen. Zelfs na het omkeren van het hele huis is er altijd nog kans dat je deze weer vindt. Je kunt sowieso de glaszetter niet beschuldigen.

Opletten bij de volgende klus kan nooit kwaad uiteraard.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Niets aan te doen vermoedelijk.

Heb zelf ook dubbel glas laten plaatsen door een (internet)aanbieder van glas, wat schetste mijn verbazing toen ik 1 van de heren betrapte toen deze in mijn kasten zat te snuffelen.

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:44

Grannd

da Granndest

Als je het serienummer (staat op de doos, soms ook op de factuur) nog heb is het sowieso belangrijk aangifte te doen van vermissing/diefstal, ook al heb je geen serieuze aanwijzing wie de camera heeft kan het serienummer op stopheling.nl terecht komen en komt de camera misschien ooit via marktplaats of een pandjeshuis weer boven.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:41

Rmg

Ansharus schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:13:
Wat denken jullie dat ik best kan doen? Aangifte doen bij de politie/verzekering/het glasbedrijf? Volgende keer die mannen heel de tijd in de gaten houden?
Beter op je spullen passen je weet niet eens zeker dat ie gejat is..

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou zeker niet naar het glasbedrijf stappen. Je hebt de camera een jaar lang niet aangeraakt en verdenkt de glaszetter enkel omdat ze een keer alleen gelaten zijn in de ruimte. Dat is absoluut geen concreet bewijs en niet eens genoeg voor een concrete verdenking.

Ik zeg niet dat ze het niet gedaan hebben, maar een half jaar later pas reageren gaat natuurlijk nergens over. Wel zou ik ze niet alleen laten in een ruimte met (dure) eigendommen. Maar dat geld voor iedereen die werk verricht in/om mijn huis zonder dat ik ze persoonlijk ken.

[ Voor 17% gewijzigd door Tsurany op 02-05-2017 12:49 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Ansharus
Flapperbol schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:29:
Heeft je vrouw niet stiekem op zitten ruimen in die kamer gedurende dat complete jaar? Dat is hier vrijwel altijd de oorzaak van missende items.
Rmg schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:46:
[...]

Beter op je spullen passen je weet niet eens zeker dat ie gejat is..
Mijn vrouw raakt meestal niet te veel aan op die kamer (er liggen nogal redelijk wat elektronica-gerelateerde zaken op m'n bureau). Buiten wat afstofwerk en wat dingen aan de kant te schuiven zou ze nooit zomaar iets aanraken uit schrik iets te beschadigen. We hebben beiden gans het huis afgezocht. Ben nu ook niet direct iemand om werklui te wantrouwen (om dezelfde redenen als die die je net vernoemde), maar feit blijft dat die camera nergens meer te vinden is en zij de enige waren die directe toegang hadden tot de plaats waar hij lag. Geloof me vrij, als die camera nog ergens in huis zou liggen had ik hem al gevonden. Heb iedere mogelijke ruimte in huis (en alle auto's) systematisch doorzocht, kast voor kast, schuif voor schuif, vierkante meter per vierkante meter. Tenzij die camera spontaan pootjes zou hebben gekregen en telkens achter m'n rug door de kamer zou zijn uitgewandeld is er gewoon geen mogelijkheid dat hij nog in huis is.

• Ansharus
Grannd schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:42:
Als je het serienummer (staat op de doos, soms ook op de factuur) nog heb is het sowieso belangrijk aangifte te doen van vermissing/diefstal, ook al heb je geen serieuze aanwijzing wie de camera heeft kan het serienummer op stopheling.nl terecht komen en komt de camera misschien ooit via marktplaats of een pandjeshuis weer boven.
Dacht eerst een keer die camera op te sporen met volgende tool: http://www.stolencamerafinder.com/
maar blijkbaar registreert die Sony geen serienummer in de EXIF data. Heb de originele doos nog wel liggen, dus het serienummer zou ik normaal gezien nog wel voor handen moeten hebben. Spijtig genoeg vind ik niet direct een gelijkaardige site als stopheling.nl voor in België, dus tenzij die camera plots de landsgrenzen overgaat is de kans dat ik hem zo ooit terugzie miniem :-( .

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Bijzonder topic wel.
Je geeft aan dat je slordig bent en hem dus ook zelf kwijtgeraakt kan zijn.
Je gebruikt de camera ruim een halfjaar niet en met alle gemak geef je de klusjesmannen de schuld.

Met dit kan je helaas niks beginnen of je vindt hem miraculeus terug of je bent 'm kwijt, sorry.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Heel zuur, kan me voorstellen dat je de pest in hebt.

Maar...
- weet je zeker dat de camera niet is uitgeleend? Bijvoorbeeld door je vrouw aan vrienden vanwege een vakantie of feestje?
- lopen er geen (kleine) kinderen rond die de camera mee naar buiten genomen hebben om hem aan vriendjes te laten zien?
- heb je al in je auto gezocht? De auto van je vrouw?

Mocht dat allemaal niks opleveren: verlies nemen, hoe zuur het ook is. Want de glaszetters beschuldigen zonder enige vorm van bewijs gaat alleen maar ruzie en frustraties opleveren. En zou ook zo maar eens ten onrechte kunnen zijn: misschien dat de deur een keer open heeft gestaan en er iemand binnengeslopen is?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:28
Je kunt altijd aangifte doen bij de politie van vermissing, mocht het er al liggen of nog worden ingeleverd.
Kleine kans wel...

Verwijderd

Ik herken het gevoel. Tot nu toe is echter altijd gebleken dat hij tóch op een andere plek lag. Ook nadat ik het hele appartement al meerdere keren doorzocht had. Vermoedelijk zal dat hier ook het geval zijn.

Iemand beschuldigen puur gebaseerd op een 'mogelijk gevoel' zou ik niet doen. Ofja, dat heb ik destijds ook gedaan en heb er nu nog spijt van ;)

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-10 08:45
Misschien kom je de camera nog ergens tegen waar je het niet verwacht. Ik keer ook regelmatig mijn huis om op zoek naar iets dat ik pas weer vind wanneer ik iets anders zoek.
Misschien hebben jij of je vrouw de camera aan anderen laten zien of nog eens 'even snel' op een andere gelegenheid gebruikt, bv. een verjaardag of de kerst en daarna de camera 'even' ergens anders neergelegd. Misschien heeft één van jullie de camera 'even' veiliggesteld toen de glaszetters met hun werk begonnen.
Het zijn juist die acties die je 'even snel' doet, terwijl je met je gedachten ergens anders mee bezig bent die je je later niet meer kunt herinneren en die voorwerpen op de meest vreemde plekken kunnen doen belanden. En bij het zoeken heb je altijd blinde vlekken, locaties waarvan het zo onlogisch is dat het gezochte daar zou kunnen liggen dat je ze onbewust uitsluit. Achteraf ben je er dan 100% van overtuigd dat je echt overal gezocht hebt, terwijl je je er niet van bewust bent dat je die blinde vlekken het overgeslagen.

• Rockabilly_1991
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:27
Als er echt geen andere mogelijkheid lijkt voor de verdwijning en je wil bewijs kan je camera's ophangen en een lok camera neerleggen. Als de camera wordt meegenomen is er misschien een mogelijkheid dat de politie onderzoek gaat doen bij de betreffende persoon.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:58

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik kom regelmatig dingen weer tegen waarvan ik ze al een hele tijd kwijt was en zeker wist dat ze niet van hun plek geweest konden zijn. Over het algemeen geen dingen van €600 maar ben wel altijd verbaast dat ondanks ik zo overtuigd van mijzelf was er toch volledig naast zat.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:29

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik ben ook wel eens wat kwijt en zoek dan alles af kastjes 20keer over de kop en zou dan zweren dat het ''weg is'' en dan week later vindt ik het terug op een plek waarbij ik dan denk ''oooh ja''

Si vis pacem, para bellum

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:58

Dark Angel

Corvette LS Power

42dpi schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:01:
Ik ben ook wel eens wat kwijt en zoek dan alles af kastjes 20keer over de kop en zou dan zweren dat het ''weg is'' en dan week later vindt ik het terug op een plek waarbij ik dan denk ''oooh ja''
;) Dat heb ik meestal nadat ik het opnieuw heb gekocht. Laatst gewoon 3 weken lang een dremel met koffer kwijt geweest. Toch maar een nieuwe gekocht en dan in eens vindje de oude koffer weer op een plekken waar van je zelf denkt hier had ik toch gezocht.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ook alle rugtassen, reistassen en koffers doorzocht? ;) In mijn ervaring is het met dingen die je zoekt waarvan je zeker weet dat je ze 'daar' neer hebt gezet, dat je ze in de tussentijd toch verplaatst hebt.

Die glaszetter erop aanspreken zou ik ook niet doen. Daar is het gewoon te lang geleden voor.

Verwijderd

Dark Angel schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:13:
[...]

;) Dat heb ik meestal na ik het opnieuw heb gekocht. Laatst gewoon 3 weken lang een dremel met koffer kwijt geweest. Toch maar een nieuwe gekocht en dan in eens vindje de oude koffer weer op plekken waar je zelf denkt hier had ik toch gezocht.
Herkenbaar. De laatste keer bij mij was het met zo'n oranje verlengkabel voor in de tuin. Nergens gevonden, dan maar een nieuwe gekocht voor een tientje. (Zoeken wordt duurder qua tijd haha).

En laatst bij de grote voorjaarsschoonmaak kwam ik de eerste gewoon weer tegen. Dus nu heb ik er 2 :9

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Persoonlijk kan ik mij niet zo snel voorstellen dat iemand die werkt bij een glasbedrijf andermans spullen mee neemt.
Als mensen namelijk camera's hebben, gesnapt worden of anderzijds kunnen bewijzen dat er iets gestolen is en men stapt naar de politie lijkt mij dat je direct ontslagen wordt met een mogelijk strafblad. Ik zou dat risico niet snel nemen voor misschien een paar honderd euro aan tweedehands spullen, maar goed.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Viper® schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:20:
Persoonlijk kan ik mij niet zo snel voorstellen dat iemand die werkt bij een glasbedrijf andermans spullen mee neemt.
Als mensen namelijk camera's hebben, gesnapt worden of anderzijds kunnen bewijzen dat er iets gestolen is en men stapt naar de politie lijkt mij dat je direct ontslagen wordt met een mogelijk strafblad. Ik zou dat risico niet snel nemen voor misschien een paar honderd euro aan tweedehands spullen, maar goed.
Je kunt het natuurlijk niet uitsluiten. Er kan ook een stagiair of uitzendkracht mee zijn die dat allemaal niet zoveel boeit. Bij elk bezoekje een camera of tablet meegrissen is mooi meegenomen bovenop je stagevergoeding ;)

Ik zorg zelf altijd als er werklui in huis zijn dat tablets e.d. iig uit het zicht liggen. Niet dat ik ze niet vertrouw, maar gewoon om evt. verdenkingen te voorkomen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rockabilly_1991 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:48:
Als er echt geen andere mogelijkheid lijkt voor de verdwijning en je wil bewijs kan je camera's ophangen en een lok camera neerleggen. Als de camera wordt meegenomen is er misschien een mogelijkheid dat de politie onderzoek gaat doen bij de betreffende persoon.
Tenzij diegene een cameraverzameling is begonnen, is die dan toch al doorverkocht. En ik vermoed niet dat er netjes een administratie is dat die is doorverkocht. Dus dan heb je hem wel betrapt op diefstal, maar je oude nog niet terug.

En dat is ervan uitgaande dat diegene er voor verantwoordelijk was, en nog een keer het doet.

Verwijderd

Neem je verlies en zorg ervoor dat er de volgende keer geen waardevolle spullen in het zicht liggen.

Nu het glasbedrijf hierop nog aanspreken is vragen om problemen en ook niet terecht. Je hebt geen enkele aanwijzing dat één van de glaszetters schuldig is.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Palomar schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:33:
[...]

Ik zorg zelf altijd als er werklui in huis zijn dat tablets e.d. iig uit het zicht liggen. Niet dat ik ze niet vertrouw, maar gewoon om evt. verdenkingen te voorkomen.
Sterker nog, werklui hebben er vaak een hekel aan als kostbare zaken in het zicht liggen en waarderen het als je die netjes opbergt.

Verwijderd

Herkenbaar verhaal, alleen was het bij mij mijn 6 jarige neefje die graag een camera wilde. Daar kwamen we een jaar later achter toen zijn moeder een camera onder zijn bed vond :D

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-11 18:04
Ik was onderlaatst ook wat kwijt... Alles waar ik het altijd bewaar overhoop gehad. Totdat het kwartje viel. Ik had hem in een doos gedaan van een pas gearriveerde bestelling, daar lag ie bovenop toen die doos even moest ruimen, dus die doos gewoon weer dichtgevouwen en weggelegd. :+ :+
Pagina: 1