Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:23
Sinds november vorig jaar hebben wij ook een "slimme" meter. Hardstikke handig want kan nu ieder moment de meterstanden in de gaten houden.
Nu is ons verbruik al jaren stabiel maar toch.
Nu zag ik de laatste twee maanden op de app dat opeens ons verbruik drastisch omhoog schoot.
Het verbruik was verdubbeld en we kregen ook automatisch mail met het advies het termijnbedtag te verhogen van 153 naar 314 euro.
Natuurlijk gelijk aan de bel getrokken bij onze leverancier Nuoun.
Nu zeggen zij dat ze kunnen zien dat er niets aan de hand is en dat ons stroomverbruik nog steeds is zoals altijd maar dat waarschijnlijk de meter over de kop is gegaan.
Dan denk ik, wat heb ik dan aan die app?
En waarom kunnen zij meer zien dan ik?

Alle reacties

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat zegt de kWh teller op de meter zelf dan?

• Artwido
Bigs schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:40:
Wat zegt de kWh teller op de meter zelf dan?
Die standen (dal en dag) op de meter zelf komen aardig overeen met de laatste stand op de app

• Bigs
  • Niet online
Dan werkt de app dus goed en gaat Nuon je straks een enorme rekening sturen tenzij je meter inderdaad defect wordt bevonden, wordt vervangen en je rekening wordt gecorrigeerd.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Artwido schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:46:
[...]

Die standen (dal en dag) op de meter zelf komen aardig overeen met de laatste stand op de app
Dan zijn er twee opties:

- Je oude meter was defect en mat te weinig. Je hebt dan jarenlang te weinig betaald en hebt mazzel gehad.
- De slimme meter is defect.

Je kunt een keuring van de meter aanvragen bij je netbeheerder op basis van ongelijkheid: als de meter defect is, wordt deze gratis vervangen, is de meter niet defect, betaal je de kosten voor de keuring.

Je kunt natuurlijk zelf eerst de proef op te som doen. Zet alle apparatuur uit, zodat de meter volledig stil staat. Pak nu 1 apparaat waarvan je het gebruik kent (bijv een gloeilamp), eventueel met je het met een hand kWh meter. Vergelijk vervolgens het gebruik met wat de meter aangeeft.

• Artwido
Ik heb een screenshot gemaakt van hun reactie dus mocht er daadwerkelijk alsnog een hoge rekening komen dan heb ik zwart op wit hun advies om mij geen zorgen te maken over het hoge verbruik omdat dit niet in overeenstemming is met hun gegevens.

• Artwido
Skyaero schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:22:
[...]

Dan zijn er twee opties:

- Je oude meter was defect en mat te weinig. Je hebt dan jarenlang te weinig betaald en hebt mazzel gehad.
- De slimme meter is defect.
De slimme meter hebben we vanaf november vorig jaar. De afwijking is pas in februari begonnen.
Maar zoals eerder gezegd, Nuon geeft aan dat zij geen afwijkingen in ons verbruik zien.
Hieronder screenshot van hun reactie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Dp4flFiJ3raNYhfyYxbEsQDT/full.png

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
Ik zou in elk geval even kijken of het verbruik volgens de meter mee loopt met een bekende belasting.
Bijvoorbeeld een waterkoker en/of een paar gloeilampen.
Bij aan/uitzetten moet je dan een vergelijkbare sprong in verbruik zien als wat er op het apparaat staat aan vermogen.
Let wel dat je iets gebruikt wat een gloeispiraal heeft, want dat zijn goede Ohmse belastingen.

En kijk even in de meterkast of er dingen dicht in de buurt van je meter liggen.
Laatst was er een bericht dat dergelijke elektrische meters beïnvloed konden worden door een sterke stoorbron. Dus geen voedingen vlak bij de meter leggen, just to be sure.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

misschien kan je even een foto plaatsen van de bewuste meter dan kunnen we wat gerichter advies geven.

de screenshot met de conversatie van nuon gaat je gerechtelijk gezien niet helpen namelijk.
dus je kan nog steeds aan het eind van de rit een vervelende afrekening krijgen.

noteer de standen die je in het display ziet staan en doe dit om de 2 uur van smorgens tot savonds
dan weet je ongeveer wat je vebruikt heb in die 2 uurs periode

gevalletje wasmachine of spontaan 5 kwh terwijl er geen vaatwasser/wasmachine koffiezetter aan stond

• Bigs
  • Niet online
Artwido schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:34:
[...]

De slimme meter hebben we vanaf november vorig jaar. De afwijking is pas in februari begonnen.
Maar zoals eerder gezegd, Nuon geeft aan dat zij geen afwijkingen in ons verbruik zien.
Hieronder screenshot van hun reactie

[afbeelding]
Ah nu snap ik wat je met 'over de kop' bedoelt; dat de meterstand van bvb 40.000 op je oude mete naar 5.000 is gegaan op de nieuwe meter waardoor de app denkt dat hij klokje rond is gegaan. Dan zou het verschil veel groter zijn en dat lijkt mij ook niet wat hier aan de hand is, toch? De helpdeskmedewerker Nuon heeft je warschijnlijk verkeerd begrepen. Of ik begrijp je vraag in dit topic niet.

• Artwido
Ik houd idd de meter de laatste dagen in de gaten.
Maar vind het best lastig om te zien wat normaal is.
Als ik een paar lampen aan heb vanmorgen dan geeft hij 400 kwh aan. Als ik mijn electrische oven erbij aanzet dan geeft hij 1900 kwh aan.

Ik heb de Kaifa 105 c

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zonder h in dit geval. Watt is vermogen, kWh is verbruik.

Daar doe je een nulmeting, zet alles af in de meterkast behalve 1 groep en zet dan een verbruiker met een bekende belasting aan daarop. Dan kun je de twee cijfers vergelijken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-11 10:57

itsalwaysme

Graast voor DB

400KWh voor een aantal lampen vind ik al best hoog.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Artwido
Bigs schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:49:
[...]

Ah nu snap ik wat je met 'over de kop' bedoelt; dat de meterstand van bvb 40.000 op je oude mete naar 5.000 is gegaan op de nieuwe meter waardoor de app denkt dat hij klokje rond is gegaan. Dan zou het verschil veel groter zijn en dat lijkt mij ook niet wat hier aan de hand is, toch? De helpdeskmedewerker Nuon heeft je warschijnlijk verkeerd begrepen. Of ik begrijp je vraag in dit topic niet.
Heel eenvoudig. De app geeft aan dat ik sinds februari het dubbele verbruik in vergelijking met voorgaande maanden.
De nuon geeft echter aan dat ze kunnen zien ik niet meer verbruik dan voorgaande maanden/jaren en dat de app onjuist aangeeft. Mijn graag hier op het forum is dan wat heb je aan die app als hij zo onbetrouwbaar is

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:36

wontcachme

You catch me? No you wont

En bekijken via de website via Mijn Verbruik? Zo bekijk ik onze slimme meter.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• Artwido
wontcachme schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:06:
En bekijken via de website via Mijn Verbruik? Zo bekijk ik onze slimme meter.
Ga ik doen als ik weer thuis ben

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

itsalwaysme schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:59:
400KWh voor een aantal lampen vind ik al best hoog.
Ligt eraan wat voor lampen met welk doeleind >:) ;)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Artwido schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:09:
[...]

Ga ik doen als ik weer thuis ben
beste is zorgen dat je kennis hebt van de materie.
je haalt nu nog te veel dingen door elkaar ;)
(zoals W en kW / kWh en Wh, dat is een erg groot verschil >:) )

beste wat je kunt doen om dit te checken is:
1. neem de laatste jaar afrekening en zoek het aantal kWh en dagen op.
deel het aantal kWh door het aantal dagen, en je hebt je oude gemiddelde kWh per dag.
(had je toen ook al hoog/laag tarief dan tel die bij elkaar op)

2. zoek de standen T1 en T2 op de slimmemeter en tel ze bij elkaar op. (heb je zonnepanelen dan ook T3 en T4 en die moet je aftrekken.)
deel dat getal door het aantal dagen dat je de slimme meter hebt hangen.
en dan heb je de nieuwe gemiddelde kWh per dag.

dan kun je de oude gemiddelde kWh per dag vergelijken met de nieuwe kWh per dag.
zit daar niet veel verschil tussen dan is er niks aan de hand, en is de app gewoon fuckt. >:)

(ik geef je een 99% kans dat het de app is die de zaak op fuck.
maar check het voor de zekerheid even.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
Bigs schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:49:
[...]

Als de oude op 40.000 stond en de nieuwe op 5.000 staat dan denkt de app dat er 65.000 verbruikt is ja.
Maar als de oude nu op >90.000 stond en dus bijna klokje rond was, dan is een verdubbeling best mogelijk.

Maar het effect zou dan wel na 1 maand weer weg moeten zijn.

TheS4ndm4n#1919

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 09:49

WhiteDog

met zwarte hond

Artwido schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:36:
Het verbruik was verdubbeld en we kregen ook automatisch mail met het advies het termijnbedtag te verhogen van 153 naar 314 euro.
Het feit dat je een mail krijgt wil toch zeggen dat er juist wel meer aan de hand is? Het is niet dat die app jou een mail gestuurd heeft. Dat je nu een nieuwe meter hebt met compleet andere stand, daar zal men in het systeem dat die mail gestuurd heeft toch ook wel rekening mee gehouden hebben toch?

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:37
Meten is weten.
Eerst de tip van migjes opvolgen. Als er dan een hoger verbruik uitkomt dan voor de slimme meter, dan heb je waarschijnlijk pech.

• TD-er
Het is zeker belangrijk om even de zaken helder te hebben wat je nu eigenlijk gaat bekijken op de meter.

Het verbruik op een bepaald moment druk je uit in Watt, of kWatt als het verbruik in de orde van 1000 Watt of meer is.

Het totaal verbruik over een bepaalde periode druk je uit in kWh.

Dus als voorbeeld; Een huis met veel dingen stand-by en een aantal lampen aan kan maar zo op 300-400 Watt liggen in veel huishoudens.
Bij veel mensen is het sluipverbruik ongeveer 50% van het totaalverbruik in een jaar. Dus voor een gemiddeld huishouden is het totaalverbruik 3500 kWh in een jaar en dus zo'n 1750 kWh per jaar aan sluipverbruik.
Dat is (1750 kWh / 365 / 24 = ) 0,2 kWatt continue verbruik, oftewel 200 Watt continue aan sluipverbruik.

Kortom, let goed op wat je bekijkt.
Op de rekening zie je aantallen terug in kWh en verbruik wat je op een bepaald moment hebt is in Watt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:49

• Artwido
Even een update.

Vandaag weer een automatische mail van Nuon gekregen dat het stroomverbruik meer dan verdubbeld is.
Toch maar weer contact opgenomen met Nuon.
Hier kreeg ik het advies om contact op te nemen met de netbeheerder. Deze heeft geconstateerd dat er niets vreemds is en dat mijn verbruik nog steeds hetzelfde is als voorgaande jaren.
Volgens de netbeheerder berekent Nuon de stand verkeerd. Waarschijnlijk omdat de oude meterstanden nadat de nieuwe slimme meter is geplaatst niet zijn door gegeven. Echter het daadwerkelijke gebruik zal bij de jaarafrekening wel juist zijn.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 15:50
OK, maar ik zou dat toch graag zeker weten in jouw geval :)

Je hebt de standen ten tijde van je topic (2 mei) opgeschreven hoop ik? Kijk dan nu nog eens, en kijk hoeveel je verbruik is geweest. Zit bijna 2 maanden tussen, dus je moet redelijk kunnen inschatten wat je verbruik nu echt is. Voor electriciteit althans, voor gas zijn mei en juni niet echt representatief natuurlijk.

Whatever

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:23
Als ze je meter vervangen zijn er 2 kansen, of er wordt door gerekend, of terug.
Door betekend dat de meter tot aan max is gegaan en weer een waarde lager dan de oude meter aangeeft (dus er wordt gedacht dat er een heel hoog verbruik is, zelfs groter dan maximaal de afgezekerde waarde per uur.)
Terug heb ik gehad, ipv door wordt er gerekend dat je terug hebt geleverd.
In mijn geval zou ik ook gas terug hebben geleverd >:) 8)7

Hierdoor zou ik heel veel terug krijgen, maar na een telefoontje met de juiste standen van de meter wissel was het opgelost.

Als het goed is, heb je een papiertje en eventueel foto's gekregen van de standen.
Bewaar deze heeeel goed, want mochten ze door rekenen dan kan je inderdaad een rekening krijgen die erg hoog is.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 23:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Als het goed is heb je tijdens plaatsing slimme meter een ingevuld formulier gekregen wat ondertekend is door de monteur van de netbeheerder. Daar staan de juiste (eind) meterstanden van de oude meter op.

Die goed bewaren, alles netjes in excell zetten en week op week doorrekenen. Alle weken je meterstanden opschrijven. En idd van de oude jaarafrekening de standen delen om te kijken wat je weekverbruik was.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Daarom ga ik wisselen bij aflopen contract, en maak zelf ook foto's.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:32

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DU0e1Dij7Yhzv4ZUVUZqNfst/medium.jpg

Inderdaad altijd een foto maken :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@Artwido
Bel NUON en vraag welke standen zij in het systeem hebben staan m.b.t. de meterwissel, kloppen deze niet vraag dan om correctie, ik zie nog steeds niet of jezelf al eens iets uitgerekend of nagemeten hebt. Je hebt toch een formulier gekregen tijdens de meterwissel waar de officiële begin en eindstanden opstaan met handtekening van jezelf en de monteur?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Artwido
Ik heb de standen van de oude meter nog maar de nieuwe meter is natuurlijk op 0 begonnen.

De standen van de nieuwe meter zijn:
Dagtarief: 1672
Nacht. 1694

Dit is vanaf 1 november. Dus 3300 kw in 8 maanden dat is toch redelijk?

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dat klinkt mij persoonlijk vrij fors eigenlijk; met hoeveel personen ben je thuis? Heb je gekke elektrische praktijken thuis? Elektrische verwarming/airco, aquarium?

Nu zijn wij wellicht wel erg zuinig maar ik zit bijvoorbeeld op 2500 kWh voor een geheel jaar. En dat is twee volwassenen met een peuter & baby.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Artwido schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:25:
Ik heb de standen van de oude meter nog maar de nieuwe meter is natuurlijk op 0 begonnen.

De standen van de nieuwe meter zijn:
Dagtarief: 1672
Nacht. 1694

Dit is vanaf 1 november. Dus 3300 kw in 8 maanden dat is toch redelijk?
Is 5000 kWh per jaar.
Wat gebruikte je de voorgaande jaren?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Artwido
Ik kan niet zo snel exact terugvinden wat we vorig jaar hebben verbruikt maar als ik dat aan de hand van de app uitreken dan zou dat idd de helft minder zijn.
We hebben niet echt meer apparaten erbij.

• TD-er
klump4u schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:33:
[...]

Is 5000 kWh per jaar.
Wat gebruikte je de voorgaande jaren?
Hij heeft in dat eerste jaar wel de "duurste maanden" qua verbruik al gehad.
Dus wellicht dat het eerder richting de 4500 kWh uitkomt.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

TD-er schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:39:
[...]

Hij heeft in dat eerste jaar wel de "duurste maanden" qua verbruik al gehad.
Dus wellicht dat het eerder richting de 4500 kWh uitkomt.
Dan 4500 ongeveer, ook goed.
Het gaat erom dat TS kan vergelijken met voorgaande jaren, maar dat is aan hem zelf of hij zijn eigen "administratie" op orde heeft.
Het is toch eigenlijk niet zo moeilijk om te zien of je nu hoger zit dan voorgaande jaren of denk ik nu zo makkelijk???

Pagina: 1