Honda Jazz (2002/2008) goede keuze of alternatieven?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indeblauwezon
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-11-2024
Ik wil een eerste auto gaan kopen. Ik geef niet zo veel om looks of snufjes. Liever praktisch en niet al te veel kosten en betrouwbaar.
Mijn oog viel daarom op de Honda Jazz tussen 2002 en 2008. Veel kofferbakruimte voor z'n klasse en zeker praktisch.

M'n vrouw vindt het alleen eng dat je op de benzine tank zit op de voorstoelen.

Zijn er nog alternatieven die ik kan bekijken?
Colt is ook wel geinig, maar veeeel minder bagageruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

indeblauwezon schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:11:
De benzinetank zit vooraan om plaats te maken voor de Magic Seats (de achterbank klapt ook omhoog). Bij andere wagens zit de benzinetank meestal onder de passagiers achteraan. In beide gevallen is daar eigenlijk weinig rond te zeggen. Een benzinetank ontploft niet zomaar en als dat wel zou zijn, maakt het weinig uit of die vooraan of achteraan zit.

Verder een leuk wagentje, die Jazz. Zuinig, betrouwbaar, bewegelijk,... Behalve het uiterlijk weinig op aan te merken.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:14

DaWaN

'r you wicked ??

Ik wil een eerste auto gaan kopen. Ik geef niet zo veel om looks of snufjes. Liever praktisch en niet al te veel kosten en betrouwbaar.
Mijn oog viel daarom op de Honda Jazz tussen 2002 en 2008. Veel kofferbakruimte voor z'n klasse en zeker praktisch.

De passagiersruimte is verreweg de best beschermde ruimte van de auto.
Een ongeluk waarbij de tank lek raakt is vrijwel gegarandeerd een ongeluk met een zeer groot letsel.
In praktisch iedere auto zit de tank onder de passagiers, al zijn dat meestal de achterpassagiers.

Overigens is de Honda Jazz een prima keus wat mij betreft. Bij goed onderhoud een zeer betrouwbare auto!

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 16:38
De ingenieur van Honda heeft bij het plaatsen van de benzinetank onder de stoelen zeker nagedacht over het feit dat dit wellicht lek zou kunnen gaan. Vaak worden tanks gemaakt van materiaal wat erg lek-bestendig is, waardoor er in het geval van een ernstig ongeluk een kleine kans is dat de tank lek zal gaan.

In het geval dat de tank wel lek gaat bij een ongeluk, is dit ongeluk waarschijnlijk zo ernstig dat het voertuig onmiddellijk verlaten moet worden, op wat voor manier dan ook. Een lekkende tank is in zo'n geval waarschijnlijk 1 van de mindere zorgen.

Een gesloten benzinetank kan overigens bijna niet ontploffen. Er is immers een combinatie nodig van zuurstof en de brandstof, wat in een benzinetank vaak in verkeerde verhouding aanwezig is voor ontbranding. Hoe meer benzine, hoe moeilijker de boel ontbrandt(want hoe minder zuurstof).

Mocht dit alsnog een deal-breaker zijn voor moeder de vrouw, is een Tesla misschien de beste oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-05 09:25
Goede wagen, evt. kun je nog kijken naar de Civic of iets dergelijks. Iets sportiever.

En benzine ontploft niet zo makkelijk als hollywood je wil doen geloven. ;) Zoek maar eens op ongelukken waarbij de tank ontploft. Die zijn er niet meer.
Ford heeft het ooit heel veel geld gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Fijne wagentjes. Oke niet super veel vermogen, niet super stil op de snelweg maar wel echt degelijk, niet te duur in onderhoud. Sommige merken zijn goedkoper in onderdelen, maar daar staat tegenover dat die zelden de bouwkwaliteit van Honda hebben.

Dit soort karretjes zijn gewoon lekker betrouwbaar en als je af en toe eens de olie ververst heb je er verder geen omkijken naar

Zelf rijd ik nu sinds kort (noodgedwongen, dat wel) een Civic uit 2002. 5 deurs met 1.4. Echt super veel ruimte. Achterin kun je super ruim zitten, en de kofferbak is gigantisch voor zn klasse. Met de bank plat echt net een Volvo, past gewoon een fiets helemaal in. Die wagens kosten rond de 2000-3000 afhankelijk van de staat.
Rijd 1 op 13-14.

[ Voor 31% gewijzigd door Dirk33 op 02-05-2017 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Praktische auto's en op zich wel leuk om te zien toch in het juiste kleurtje? Alleen jammer dat het vervangen van de koplampen een enorme rotklus is waarvoor je eigenlijk het voorwiel eraf moet halen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:30

-tom-562

Oliesjeik

Als ik het mij goed herinner is de Honda jazz al een paar keer uitgeroepen tot meest betrouwbare auto :P ik vind het uiterlijk (voor het soort auto) wel geinig, zeker in een kekke kleur en met een setje sportvelgen.
Prima praktisch auto imo!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Bigs schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 18:56:
Praktische auto's en op zich wel leuk om te zien toch in het juiste kleurtje? Alleen jammer dat het vervangen van de koplampen een enorme rotklus is waarvoor je eigenlijk het voorwiel eraf moet halen :')
Wiel de juiste kant opsturen is voldoende, maar wel enigzins een vage manier van lamp verwisselen inderdaad.

Rijden nu zelf 2 jaar een Jazz uit ik meen 2006 en vind het op het uiterlijk na een heerlijke en praktische auto. Niet te groot, toch wel aardig wat bagageruimte. Volgende wordt zeker weer een Jazz wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:11
Ik heb een Civic 2009 hybride*, eerste auto, tweede eigenaar met 60kkm. Automaat, airco, verwarmde stoelen. Het enige wat er niet standaard in zit is een radio met bluetooth, of een plek waar die kan.
Er staan er een hoop te koop met weinig kilometers omdat men kennelijk bang is voor gebruikte hybrides.

Veel kofferbak heb je niet, immers zit de accu in de rugleuning.

Je kunt anders ook een Civic handgeschakeld nemen, het model is iets sportiever. Voor een man zijn eerste auto? Mits de euro's dat toelaten. Anderzijds wellicht een Mazda 2 (>2006), als de lengte dat toelaat.

Niets mis met Honda, op de verdeling van de dealers in Nederland na.

*let op, je koopt een hyrbide niet omdat hij zuinig is. Je koopt hem voor de goedkope automaat.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 02-05-2017 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:39
Voor een eerste auto is een Jazz een prima keuze lijkt me. Komt ook keer op keer als zeer betrouwbaar naar voren. Dat zit in het algemeen bij Honda wel goed overigens, ondergewaardeerd merk wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:14

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou ook even een Honda Insight overwegen, hybride + automaat dus zuiniger en met net iets meer ruimte.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:42
Falcon schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:12:
[...]

Ik zou ook even een Honda Insight overwegen, hybride + automaat dus zuiniger en met net iets meer ruimte.
Wel een hoger gewicht dan de Jazz dus een hoger tarief MRB wat misschien je besparing teniet doet.

Ik ben sinds kort eigenaar van een Insight uit 2011. Prima auto, niet heel spannend. Tot nu vind ik het grootste nadeel dat het stuur voor mijn gevoel nog iets verder axiaal verstelbaar had mogen zijn. Verder doen de kraakjes en piepjes uit het dashboard plus het blikkerig geluid bij dichtslaan van de portieren wat afbreuk aan de kwaliteit. Verbruik bij mij gemiddeld is 1 op 16 (50 snelweg/50 stad), AC altijd aan en met winterbanden. De zomerbanden liggen er net onder, dus dat verbruik weet ik nog niet. Lekkere korte draaicirkel en rijd strakker dan ik dacht.

Betrouwbaarheid slaat de klok bij Honda dus zou zeker een van de twee overwegen indien je op zoek bent naar een 'no nonsense' auto als ik jou was. Let wel op roest.

Trouwens, als je vrouw bang is om op een benzinetank te zitten, heb je haar dan nog niet verklapt dat de airbags verkapte explosieven zijn? :+

[ Voor 6% gewijzigd door pretpik op 04-05-2017 17:51 ]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:02
Leuke wagens die Jazz, zeer betrouwbaar ook! Zelf een Civic (en daarvoor een CR-Z) nooit problemen gehad met de wagens.
patrickkoning schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:41:
Lekkere korte draaicirkel en rijd strakker dan ik dacht.
Het is een Honda... Veel strakkere auto's vind je niet, Ford komt soms in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:40
Was de Jazz niet een aantal jaren terug ook de meest betrouwbare/minst dure auto wat betreft onderhoud e.d.? Volgens mij een heel verstandige keuze. Of het leuk is, tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

Yucon

*broem*

En vaak van een oud omaatje geweest :D
Pagina: 1