Windows 7 detecteerd externe harde schijven niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgitoM
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-06-2023
Mijn vraag

Graag wil ik jullie om advies vragen m.b.t tot het feit mijn externe harde schijven niet goed door Windows 7 worden gedetecteerd na het compleet opnieuw installeren van mijn computer.
Harde schijven zijn te zien onder "Devices and Printers" maar zijn niet te zien in Windows Explorer.
Harde schijven zijn alleen te zien wanneer te opnieuw ingeplugd worden of de USB drivers opnieuw geinstalleert worden. Na opnieuw opstarten van de computer zijn de harde schijven weer verdwenen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Windows 7 64-Bit
- ASUS P8Z77-M Moederbord
- ASUS / Intel drivers voor USB poorten
- 2 Externe harde schijven van (Western Digital en een ander merk)
- USB Switch

Edit: Informatie n.a.v. vraag nelizmastr
- USB Hub heeft een stroom voorziening
- Externe harde schijven op 1 na hebben een eigen stroom voorziening
De huidige opstelling is 2 jaar lang zonder problemen in gebruik geweest.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Beetje achtergrond:
Gebruik al jaren een Windows 7 PC met daaraan een aantal externe harde schijven gekoppeld. Sommige harde schijven zitten rechtstreeks in de PC geplugd, anderen via een USB Switch (Switch en harde schijf zijn aangesloten op een USB 3.0 poort).

Omdat Windows niet goed meer werkte, en ik recentelijk een virus op mijn computer heb gehad. Besloot ik de computer grondig op de schonen (desondanks ik het virus weken geleden heb verwijdert) en de hele boel, inclusief Windows, opnieuw te installeren.

Heb mijn harde schijf partities opnieuw aangemaakt via de Windows installatie DVD. Windows opnieuw geïnstalleerd. Heb de nodige drivers geïnstalleerd via de originele ASUS DVD die bij de computer geleverd werd. Heb alle Windows updates geïnstalleerd. Toen ik daarna de USB externe harde schijven in plugde begonnen de problemen:

Willekeurig, als ik harde schijven in plugde, gaf mijn computer een blauw scherm en weigerde fatsoenlijk opnieuw op te starten. Dit probleem kwam niet voor als de harde schijven niet ingeplugd waren.
Ik heb toen gelijk besloten de hele harde schijf weer te formatteren en de hele installatie procedure opnieuw te starten. Enige verschil, alleen de essentieele drivers van ASUS / Intel te installeren.

Dus dit gedaan:
- Windows geïnstalleerd
- LAN Driver geïnstalleerd (nodig voor internet verbinding)
- USB 2.0 Drivers geïnstalleerd
- Alle Windows updates geïnstalleerd
- USB 3.0 driver geïnstalleerd (hoopte dat Microsoft een generieke driver zou hebben, was niet het geval.

Het blauwe scherm probleem is niet meer terug gekomen. Maar heb wel dit probleem:
Op het moment dat ik de drivers installeer, detecteren de harde schijven correct.
Mocht ik echter de computer opnieuw opstarten, zijn de harde schijven alleen te zien in "devices and printers" niet in Windows Explorer. Als ik de USB aansluitingen om plug, detecteren de harde schijven opnieuw en zijn wederom te zien. Dit totdat ik mijn computer opnieuw opstart. Na opnieuw opstarten zijn ze weer verdwenen in (Windows Explorer).

De harde schijven werken prima wanneer ik ze in mijn laptop plug, en wanneer mijn PC ze detecteert, heb ik gewoon toegang tot de bestanden op de schijven. Ik sluit dus corruptie van de harde schijf uit. Gezien het feit aan de manier dat de harde schijven zijn aangesloten niets is verandert, denk ik ook niet dat daar het probleem in zit.

Wanneer ik kijk onder "System" => "Device Management" zie ik dat de harde schijven, wanneer niet detecteert, een uitroepteken icoontje hebben. Onder properties zie ik de volgende foutmelding:
"This device is disabled because the firmware of the device did not give it the required resources. (Code 29)"

Wat ik verder nog geprobeerd heb:
- Driver updates gedownload van de ASUS website. Dit had geen effect, ik vermoed zelfs dat de drivers op de DVD de meeste recente drivers al waren.
- Alle USB Drivers verwijdert via System => Device Management om Windows een generieke driver te laten installeren. Dit was niet mogelijk voor de USB 3.0 poorten, wel voor de andere poorten. Dit had echter geen effect op het probleem.
- Geprobeerd om de schijf letters te veranderen (kon alleen als ze volledige gedetecteerd waren). Had ook geen effect.

Een aantal van deze oplossingen heb ik online gezocht, maar niets hielp. Kan momenteel niet meer bedenken wat ik verder nog kan proberen, en ben redelijk gefrustreerd na er 2 dagen mee bezig te zijn geweest, ik niet verder kan met mijn installatie. Ik hoop daarom iemand hier enig advies heeft over hoe dit probleem opgelost kan worden.

[ Voor 2% gewijzigd door AgitoM op 02-05-2017 11:35 . Reden: Toevoegen informatie ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:11

nelizmastr

Goed wies kapot

Heeft de USB hub een eigen stroomvoorziening? Hebben de schijven een eigen stroomvoorziening? (Stekker in stopcontact dus)

Zo niet, dan kan dat ermee te makem hebben. Harde schijven trekken de stroom van een hele USB poort, dus als je die split door middel van een hub zonder eigen stroomvoorziening kom je dam stroom tekort.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgitoM
nelizmastr schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 10:15:
Heeft de USB hub een eigen stroomvoorziening? Hebben de schijven een eigen stroomvoorziening? (Stekker in stopcontact dus)

Zo niet, dan kan dat ermee te makem hebben. Harde schijven trekken de stroom van een hele USB poort, dus als je die split door middel van een hub zonder eigen stroomvoorziening kom je dam stroom tekort.
Goede vraag, was dat er inderdaad vergeten bij te vermelden.

De USB Hub heeft een stroom voorziening. De externe harde schijven, op 1 na, hebben een eigen stroom voorziening. Ik heb de huidige opstelling ruim 2 jaar gebruikt zonder problemen.
Problemen begonnen pas 2 dagen geleden nadat ik mijn computer compleet opnieuw heb geinstalleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:59
Werken de schijven wel goed indien je ze (tegerlijk of één voor één) direct op de pc aansluit, dus zonder de usb-hub?

[ Voor 13% gewijzigd door MrTre op 02-05-2017 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgitoM
MrTre schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:55:
Werken de schijven wel goed indien je ze (tegerlijk of één voor één) direct op de pc aansluit, dus zonder de usb-hub?
Ongeacht hoe ze aangesloten zijn, werken ze goed de 1e keer dat ze gedetecteerd worden, of de driver geinstalleerd word. (Dus als ik de driver verwijder en reboot en daardoor een nieuwe installatie trigger werken ze ook goed).

Het probleem ontstaat als ik na succesvol detecteren mijn computer herstart. Na het herstarten zijn de schijven niet meer in mijn Windows Explorer te zien. Wel onder "Devices and Printers". Maar het is niet mogelijk de data op de schijf te bekijken. "Device Management" geeft de schijf de volgende fout:

"This device is disabled because the firmware of the device did not give it the required resources. (Code 29)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:54

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Zijn er inmiddels ook recentere USB drivers voor jouw moederbord dan de drivers die op je driver cd staan?
Bijvoorbeeld via support.asus.com

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgitoM
Booberella schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:01:
Zijn er inmiddels ook recentere USB drivers voor jouw moederbord dan de drivers die op je driver cd staan?
Bijvoorbeeld via support.asus.com
Heb de drivers van support.asus.com gedownload en geinstalleert, dit had geen effect.
Alhoewel ik het niet geheel zeker weet, vermoed ik dat de online drivers dezelfde versies zijn als op de CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:11

nelizmastr

Goed wies kapot

AgitoM schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:03:
[...]

Heb de drivers van support.asus.com gedownload en geinstalleert, dit had geen effect.
Alhoewel ik het niet geheel zeker weet, vermoed ik dat de online drivers dezelfde versies zijn als op de CD.
De drivers op de CD zijn altijd oudere versies dan die op de website. De website is altijd up-to-date. Doorgaans hebben USB drivers en chipset drivers weinig effect bij een net wat nieuwere driver, dus dat kan kloppen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgitoM
Ben gisteren avond nog bezig geweest met het probleem, en heb het middels een niet zo ideale workaround kunnen oplossen.

Heb de "ASUS AI Suite II" via support.asus.com gedownload.
Dit stukjes software heeft een functie genaamt: ASUS USB 3.0 Boost
Deze functie kan schijnbaar de snelheid van USB 3.0 externe harde schijven verhogen.

Na het installeren van de AI Suite II, activeerde ik USB 3.0 Boost voor mijn aangesloten harde schijven. Dit resulteerde in de installatie van een aantal "Boost Drivers" voor de USB poorten.
Na het installeren van die drivers werken alle harde schijven zoals normaal.

Het probleem bleek dus driver gerelateerd.

Blijft de vraag waarom de drivers van support.asus.com het probleem niet oplosten, zelfs na de oude drivers verwijdert te hebben.
Wellicht dat ik in de toekomst bij een nieuwe installatie rechtstreeks de drivers van de website gebruik.

Voor nu houd ik het bij de workaround. (Compleet opnieuw beginnen met installeren kost te veel tijd) Het is geen perfecte oplossing omdat al mijn harde schijven nu in de USB 3.0 poorten op de PC zelf of in de USB Hub geplugt moeten worden. Klein probleem gezien ik genoeg poorten heb en op termijn het aantal schijven ga verminderen door een hoop van mijn bestanden op een NAS te zetten.

Bedankt allemaal voor jullie hulp en input!

[ Voor 3% gewijzigd door AgitoM op 03-05-2017 03:59 ]

Pagina: 1