Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Testcase] Ondergang - Westerbork -

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23-03 09:25

Karel V

Een simpele ziel

Topicstarter
Afgelopen week zijn mijn vrouw en ik in Westerbork geweest. In het kader van 4 mei wil ik deze testcase delen. Onderstaande foto's blinken niet uit maar zijn hopelijk voldoende om een verhaal te vertellen. Ik heb er voldoende tijd gehad om redelijke foto's te kunnen schieten en een indruk, hoe beperkt ook, mee te kunnen geven.
Mocht je ooit zelf van plan zijn om Westerbork te bezoeken, wacht dan niet te lang. Zeker gezien het weinige tastbare op het Westerbork terrein raad ik iedereen aan om met een gids mee te gaan (om 12:00 of 14:00 op het terrein aanwezig). Ook deze mensen worden steeds ouder en als zij spreken voel je de persoonlijke belevenissen en de ontmoetingen, die zij hebben gehad met de overlevenden onder de slachtoffers, in hun verhaal doorklinken.
Wil je meer weten, lees dan Ondergang, een uitgewerkte wetenschappelijke studie van de vervolging en vernietiging van de in Nederland wonende Joden tijdens de bezetting door nazi Duitsland van Nederland. Onderstaande citaten komen uit dit door Jacob Presser geschreven werk.

[1] [p. 288] Westerbork is een ander woord voor de dag van het laatste gericht.

[2] Er is nergens meer steun, niet materieel en niet geestelijk, ieder is aangewezen op zichzelf en op zichzelf alleen. Men zoekt nog wel hulp, maar vindt die slechts bij uitzondering en dan nog weet men, dat deze tijdelijk is.

[3] [p. 381] Nooit zullen wij vergeten wat wij op de morgen van die prachtige zomerdag zagen. De Joden werden in veewagens gestopt: in elke wagen ongeveer 60 mensen. Zo’n wagen heeft een oppervlakte van 21,5 m2. Mannen, vrouwen, jongens en meisjes, allen door elkaar, met al hun bagage. De wagons werden van buiten gegrendeld. De reis zou enkele dagen en nachten duren. Medische hulp was afwezig.

[4] [p. 380] De mensen voelden zich, aldus een andere getuige, als dieren, op een abattoir ingeladen, met dat verschil, dat daar nog wel eens iemand van de dierenbescherming tussenbeide kwam.

[5] [p. 368/369]
Je lippen die ik heb gekust,
Je haren, donker en verward,
En dan je hart, je jonge hart,
Waaraan ‘k zo heerlijk heb gerust…..

Ik denk: het heeft zo moeten zijn.
Soms is ’t alsof je bent gestorven.

Wie weet, hoe ver, in leed en pijn,
Wij zullen hebben rondgezworven,
Voordat wij weer tezamen zijn.

J. Presser

[6] Weekblad Storm van de Germaanse SS in de Nederlanden eindigde met de zin: Het afscheid is ons niet zwaar gevallen. Gelukkig is er in ons bevrijde Nederland nu wel de ruimte om te herdenken en te rouwen.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 19:53
Pffff wat een serie. Ik krijg er gewoon de koude rillingen van. Zeker met die teksten tussendoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 22:09
Heel mooi neergezet zo. Krijgt er inderdaad de rillingen van. Wat mij betreft een uitermate geslaagde serie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23:32
top gedaan @Karel V zeer geslaagd

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 22:42
Nadat ik je inleiding heb gelezen heb ik de foto's en serie eerst proberen te beoordelen zonder de teksten erbij.

Allereerst zou ik voor het verhaal van de serie foto 1 en 2 omdraaien. Dan lijkt het alsof je eerst buiten het hek staat en vervolgens daar naar binnen gaat. Vervolgens de man en daarna de foto's van de treinen en rails in de volgorde zoals ze nu zijn. Dus mij volgorde zou zijn: 2 -1 - 6 - 3 - 4 - 5. Dan krijg je denk ik nog beter het verhaal te pakken. Verder mooie verzorgde foto's welke een sterk verhaal maken.

Met de teksten erbij (en de juiste volgorde ;) ) vind ik het een ijzersterke serie en verhaal!!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crowdpleaser
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 22-03 14:10
Goed gedaan, ben zelf in Bergen-Belsen geweest, en in Neuengamme, de sfeer die je op zo'n lokatie voelt zijn ongekend, erg moeilijk om met camera vast te leggen. Ik heb er toen de tijd geen serie van gemaakt, maar ik kan mij herinneren dat ik in tegenstelling tot jou de groteskheid van het geheel benadrukt heb. Als je daar 1 foto van kan bijvoegen heb je denk ik een complete serie. Verder, lekker bezig :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 19:02
Foto 2. Fijne foto.
Zelf heb ik ook al meerdere kampen bezocht, maar keer op keer blijft het indrukwekkend.

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Topicstarter
Fijn om te lezen dat het nog enigszins gelukt is het gevoel dat je in Westerbork bekruipt over te brengen. Bedankt voor jullie inbreng.
quote:
MRIdev schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:12:
Nadat ik je inleiding heb gelezen heb ik de foto's en serie eerst proberen te beoordelen zonder de teksten erbij.

Allereerst zou ik voor het verhaal van de serie foto 1 en 2 omdraaien. Dan lijkt het alsof je eerst buiten het hek staat en vervolgens daar naar binnen gaat. Vervolgens de man en daarna de foto's van de treinen en rails in de volgorde zoals ze nu zijn. Dus mij volgorde zou zijn: 2 -1 - 6 - 3 - 4 - 5. Dan krijg je denk ik nog beter het verhaal te pakken. Verder mooie verzorgde foto's welke een sterk verhaal maken.

Met de teksten erbij (en de juiste volgorde ;) ) vind ik het een ijzersterke serie en verhaal!!!
Bedankt voor je commentaar en je compliment. Sterk opgemerkt dat het logischer is om de barak eerst van op afstand en dan van dichtbij te laten zien, die pas ik gelijk aan in de TS.
Over de plaatsing van foto 6 is voor allebei wat te zeggen. Ik vind het chronologisch beter passen om het verdriet over de doden na het transport en de misdaad te plaatsen en niet halverwege voor het transport. Hoewel je ook wel een punt hebt dat het gedwongen afscheid bij de trein past bij de gezichtsuitdrukking van deze man. Lastig ... ;)
quote:
Crowdpleaser schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:19:
Goed gedaan, ben zelf in Bergen-Belsen geweest, en in Neuengamme, de sfeer die je op zo'n lokatie voelt zijn ongekend, erg moeilijk om met camera vast te leggen. Ik heb er toen de tijd geen serie van gemaakt, maar ik kan mij herinneren dat ik in tegenstelling tot jou de groteskheid van het geheel benadrukt heb. Als je daar 1 foto van kan bijvoegen heb je denk ik een complete serie. Verder, lekker bezig :)
Bedankt voor je opmerkingen. Ik ben het met je eens. Een overzichtsfoto had er eigenlijk wel bij gehoord alleen weet ik niet goed hoe ik die ter plaatse het beste uit kan voeren. Het liefste zou ik met een groothoeklens werken om iets kenmerkends op de voorgrond te zetten met de vlakte daarachter. Met mijn minima van 24 mm kom ik wat dat betreft voor mijn gevoel te kort. Voor jou zal het denk ik ook niet makkelijk zijn geweest omdat van bovengenoemde plaatsen volgens mij ook niet meer zoveel overeind staat. Hoe heb jij dat destijds opgelost?

Karel V wijzigde deze reactie 04-05-2017 22:36 (46%)
Reden: Aanvulling laatste reactie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crowdpleaser
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 22-03 14:10
Ik heb alle foto toendertijd met een 35 mm geschoten. Op technisch vlak denken heb ik qua fotografie al Jaren achter mij liggen, je werkt met de spullen die je hebt, en daarmee kan je het resultaat behalen waar je naar op zoek bent. Van het kamp zelf is niks over, maar de massagraven en een groot monument in een open vlakte is er nog wel. De serie heb ik zelf niet meer online staan, op 1 foto na:

Bergen-Belsen KZ. by Alexander Snel, on Flickr

Crowdpleaser wijzigde deze reactie 05-05-2017 09:19 (15%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Topicstarter
Ik vind het een mooie foto. Zeker met dat licht van bovenaf en het schaduwpatroon op de muur. Door de stoelen/poorten geef je een samenhang van het geheel. Op één foto is het wat lastig uitleggen en te zien hoe je aanpak is geweest maar ik vind hem zeker geslaagd. In zwart/wit vind ik hem ook goed tot zijn recht komen.

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True