Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi extender werkt niet samen met modem

Pagina: 1
Acties:

• MapacheLoco
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-01 22:55
Hallo tweakers,

Ik heb een probleem en ik hoop of een van jullie me kan helpen. :)

Mijn Situatie:
Ik heb een modem met wifi, maar de wifi is niet beschikbaar in het hele huis.
Daarom heb ik een wifi versterker gekocht (TP-Linke WA830RE).

Als ik hem aansluit werkt de versterker prima, alleen het probleem is dat alleen het signaal van de wifi versterker gebruikt word. En niet meer het signaal van mijn modem.

Als ik naast mijn modem sta krijg ik maar 2 streepjes verbinding
Als ik de wifi versterker uitzet heb ik weer vol signaal bij het modem maar niet meer in sommige kamers.

Maar vraag is:
- Is het mogelijk dat zowel het signaal van mijn modem en versterker gebruikt word? En niet alleen of het modem of de versterker?

Dank jullie wel! _/-\o_

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) je geeft veel te weinig info
2) je doet een stel foute aannames

Qua info: je hebt het over een modem, maar geeft niet aan welke je exact hebt, en ook niet waar hij in huis staat, en waar je de repeater geplaatst hebt. Verder is het relevant om te weten of je op de repeater (een "WiFi versterker" bestaat niet :o ) dezelfde SSID gebruikt als op de modem of niet, en zou iets nauwkeurigers dan "2 streepjes verbinding" nuutig zijn. Je vertelt ook niet met wat voor apparaat je ermee verbindt, maar onder Android kun je de RSSI in dBm uitlezen, onder Windows kun je de link rate in Mbps geven. Beide zeggen stukken meer dan 'streepjes'.

Dan qua aannames- een repeater doet exact dat: het WiFi signaal van je modem opvangen en vervolgens weer uitzenden in hetzelfde kanaal. Dat "verbruikt" in het geheel niets van het signaal van je modem. Wel kan het zo zijn dat je client ook pal naast je modem nog met de repeater verbonden is.Dat is een van de vele nadelen van repeaters: per definitie moet de dekking van de repeater overlappen met de AP die hij repeat, dus grote kans dat je clients ermee verbonden blijven. Mogelijk speelt ook dat je verschillende SSID's gebruikt en daarom je clients sowieso niet gaan roamen totdat ze helemaal geen verbinding meer hebben.

Nu, dit is een ultiem low-end apparaat waar je weinig van kunt verwachten, maar TP-Link is desondanks zo goed geweest om een AP-modus in te bouwen. Als je het bedraad met je modemrouter verbindt en er dus een AP van maakt hoef je niet meer te repeaten. Dat verdubbelt gelijk je maximale bandbreedte. Bovendien kun je het verder weg plaatsen, op de plek zonder dekking ipv halverwege. Daarmee heb je een flink deel van je overlap opgelost.

Maar goed, voordat we daar iets concreets over kunnen roepen hebben we veel meer info van je nodig.

Oslik blyat! Oslik!

• MapacheLoco
Hallo Dion. Erg bedankt voor je antwoord!

Ter verduidelijking:

- Het is idd een repeater
- Het huis heeft 2 verdiepingen.
- Het modem staat op de 2e verdieping in onze slaapkamer redelijk naar het oosten, dus het moet de hele westerlijke kant overbruggen. Dus op het westen op de beneden verdieping komt het signaal niet
- Het modem is Alcatel Lucent G-240W-B
- De repeater staat beneden onderaan de trap.
- in onze slaap kamer is de computer direct verbonden. Beneden willen we laptops, telefoons, en een smart TV verbinden met het netwerk.
- Het is dezelfde SSID zowel met repeater.

Desondanks het tekort aan info heb je wel het probleem begrepen, het is inderdaad zo dat mijn mobiele telefoon verbonden blijft met de repeater, ondanks dat het zich naast het modem bevindt.

En daardoor is mijn internet snelheid die ik ontvang minder, dan als het apparaat volledig signaal heeft.
- Mijn internetsnelheid is 20Mbit (woon in Mexico...) en zonder repeater ontvang ik boven 20 Mbit van het modem op mijn telefoon, en beneden ong. 14Mbit en in de kamer op het westen beneden niks.
- Met repeater is het beneden overal 20Mbit op mijn telefoon, maar boven tussen de 12 en 16 Mbit.

Dus een oplossing kan zijn om de repeater te verbinden met modem via ethernet kabel.
Ik ga kijken of ik een enorme kabel kan krijgen om het naar beneden te krijgen.
Maar zo'n kabel langs de muren is niet wenselijk.

Als ik het goed begrijp zal ik dat altijd blijven houden dat mijn telefoon verbonden blijft de repeater.

Is het uberhaubt mogelijk om 2 SSID's met deze repeater te maken? Dan kan ik beneden de laptops met de repeater verbinden en boven de rest met het modem.

Nogmaals bedankt!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

@MapacheLoco Mocht het nog steeds niet lukken dan wilt de Technische support afdeling van TP-Link je graag helpen. Wij zijn bereikbaar op (030) 603 65 68 of via support.nl@tp-link.com

Mvg Carmen van TP-Link :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MapacheLoco schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 03:45:
Hallo Dion. Erg bedankt voor je antwoord!

Ter verduidelijking:

- Het is idd een repeater
- Het huis heeft 2 verdiepingen.
- Het modem staat op de 2e verdieping in onze slaapkamer redelijk naar het oosten, dus het moet de hele westerlijke kant overbruggen. Dus op het westen op de beneden verdieping komt het signaal niet
- Het modem is Alcatel Lucent G-240W-B
Dat is geen modem maar een GPON NTU met ingebouwde router en AP met indrukwekkende specs. Mooi ding zo te zien - en doodzonde om het netwerk daarvandaan afhankelijk te maken van een gammele repeater...
- De repeater staat beneden onderaan de trap.
- in onze slaap kamer is de computer direct verbonden. Beneden willen we laptops, telefoons, en een smart TV verbinden met het netwerk.
- Het is dezelfde SSID zowel met repeater.

Desondanks het tekort aan info heb je wel het probleem begrepen, het is inderdaad zo dat mijn mobiele telefoon verbonden blijft met de repeater, ondanks dat het zich naast het modem bevindt.
Dan twee constateringen:

1) er is inderdaad sprake van teveel overlap in signaal tussen AP en repeater. Wat bij repeater helaas onvermijdelijk is.
2) je telefoon is dom en gaat niet tijdig roamen, waardoor punt 1 een issue wordt.
En daardoor is mijn internet snelheid die ik ontvang minder, dan als het apparaat volledig signaal heeft.
- Mijn internetsnelheid is 20Mbit (woon in Mexico...) en zonder repeater ontvang ik boven 20 Mbit van het modem op mijn telefoon, en beneden ong. 14Mbit en in de kamer op het westen beneden niks.
- Met repeater is het beneden overal 20Mbit op mijn telefoon, maar boven tussen de 12 en 16 Mbit.

Dus een oplossing kan zijn om de repeater te verbinden met modem via ethernet kabel.
Ik ga kijken of ik een enorme kabel kan krijgen om het naar beneden te krijgen.
Maar zo'n kabel langs de muren is niet wenselijk.
Mexico... dan moet ik oppassen voor aannames :P Ben goed bekend met situatie binnenhuis in NL en paar andere EU landen. Mexico ben ik een keer geweest en dan nog in een streek waar nauwelijks huizen met 3 verdiepingen staan (vnl Quintana Roo en stukje Yucatan - zelfs in hartje Merida en grootste deel van Cancun buiten de toeristenhotels is het allemaal max twee verdiepingen :o).

Dat gezegd, als je dekking beneden vanaf boven onvoldoende is, heb je demping door bouwmaterialen. Dan is je situatie muv feit dat NTU/router boven staat ipv beneden nauwelijks anders dan iemand in een NL nieuwbouwwoning met vergelijkbare apparatuur op begane grond in meterkast die op zolder onvoldoende dekking heeft.

Mbt die kabel - hoe jouw huis er binnen uitziet kan ik me slecht voorstellen, maar linksom of rechtsom moeten er leidingen lopen van beneden naar boven (of omgekeerd). Als die vol in zicht lopen, maakt een netwerkkabel erbij nauwelijks uit, en als ze niet vol in zicht lopen zit het er dik in dat je je netwerkkabel op soortgelijke manier door leiding/schacht kunt wegewerken.
Als ik het goed begrijp zal ik dat altijd blijven houden dat mijn telefoon verbonden blijft de repeater.
Hangt af van je telefoon, maar uitblinken qua goed roamen doen ze zelden.
Is het uberhaubt mogelijk om 2 SSID's met deze repeater te maken? Dan kan ik beneden de laptops met de repeater verbinden en boven de rest met het modem.
Dat zou je in de UI ervan moeten nakijken. Doorgaans wel. Maar... dat is juist niet wat je wil. Client devices zijn doorgaans dom, maar voorwaarde om zelfs die beperkte roaming te laten gebeuren is dat vier zaken identiek zijn op de AP's:

- SSID
- PSK (wachtwoord)
- security (liefst WPA2 only)
- encryption (liefst CCMP/AES only)

Als ook maar een van dit lijstje afwijkt, gaan je devices zeker niet roamen.

Ik zou twee dingen aanraden:

1) zorg linksom of rechtsom voor bedrade verbinding van boven naar beneden, liefst eentje die zo ver mogelijk weg van trapgat uitkomt om overlap te voorkomen.
2) vervang de repeater door een fatsoenlijke AP en sluit die beneden op je kabel aan.

Jouw 'modem'/AP kan draadloos IRL meer dan 1Gbps verwerken (al zul je waarschijnlijk geen client hebben die boven de 600Mbps uitkomt). Op moment dat je dus niet eens de 20Mbps kunt halen, is dat volledig aan de repeater te wijten. Hij gebruikt alleen de 2.4GHz en heeft daarbinnen niet eens de specs om 20Mbps te halen, nog los van je sticky clients die je alleen gaat oplossen als er minimale overlap is qua dekking tussen AP boven en AP beneden, wat dus per definitie met een repeater niet gaat lukken.

Oslik blyat! Oslik!

• MapacheLoco
@dion_b Hartstikke bedankt!! Ik neem je advies over en ga de kabel naar beneden trekken en uitzoeken wat daarvoor de beste manier is. Tevens geef ik dan de extender weg en ga op zoek naar een goede AP. Ik waardeer je hulp enorm! Mocht je ooit in San Luis Potosi terecht komen laat het me weten :) dan ben je van harte welkom!

@TP-Link bedankt voor het nummer! daar ga ik zeker gebruik van maken. Ik installeer de wifi extender bij iemand anders en als het niet werkt kan ik jullie altijd bellen!

@Moderator dit topic kan gesloten worden.
Pagina: 1