Toon posts:

Advies over het maken van back-ups

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nadat mijn harde schijf vorige week is overleden wil ik toch beginnen met het maken van back-ups. Gelukkig had ik nog de bestanden per toeval opgeslagen op een extern harde schijf omdat m'n familie sommige bestanden nodig had. Ik heb me al een week verdiept in de back-up wereld en heb nu twee opties.

Voor het maken van de back-ups gebruik ik het betaalde programma Acronis True Image 2017. De back-ups worden opgeslagen op een NAS: WDMyCloud. De back-ups worden vervolgens met SyncbackPro geupload naar een NAS op mijn werk en naar de HiDrive Cloud.

De twee opties zijn als volgt:

1.
- Elke dag 2 incremental back-ups met wekelijks een Full Back-up. Bewaartijd: 1 jaar. Grootte van de back-up over een jaar: 600 GB. Dat is voor het opslag op de NAS en in de Cloud geen probleem. Zowel op de NAS als in de Cloud heb ik 2 TB ruimte.
- Maandelijks een Full Backup op een extern harde schijf. Bewaartijd: 1 jaar. 2 TB opslag.

2.
- Elke dag 2 incremental back-ups met wekelijks een Full Back-up. Bewaartijd: 90 dagen. Grootte van de Back-up over 90 dagen: 150 GB.
- Maandelijks een Full-Backup op de NAS. Bewaartijd: 1 jaar. Grootte over 1 jaar: 150 GB.
- Maandelijks een Full Back-up op een extern harde schijf. Bewaartijd: 1 jaar. 2 TB opslag.

Het gaat om bestanden als familiefoto's en Administratie van Privé als van de zaak van mij. Dus het gaat hier om redelijk belangerijke data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:28
Hoeveel data heb je nu? Want ik snap je berekening niet helemaal. En waarom niet gewoon alles met syncback óf acronis?

En wat is de vraag eigenlijk? Nu heb je gewoon twee opties opgesomd die allebei kunnen maar zo lijkt het een enorme vermenigvuldigingsfactor hebben kwa data.

Waarom wil je full backups? Is incremental met versies niet ook gewoon prima?

[ Voor 26% gewijzigd door analogworm op 02-05-2017 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-10 18:36
Zou incemental backups gebruiken omdat het sneller gaat en ruimte bespaard. En dan jaarlijks of half jaarlijks opnieuw beginnen met een full backup. Afh. Van je frequentie.

Zou geen betaalde software gebruiken hiervoor omdat.er al zoveel erg goede opensource software is. Bijkomend voordeel is dat opensource hiermee.vaak ook populairder is, meer community support heeft en op langer termijn bruikbaar.blijft omdat het door ontwikkeld wordt.

Zou twee keer nadenken over een nas op het werk met prive data. Zelfs encrypt eenvoudig door netwerk beheer af te vangen tenzij je maatregelen neemt. Gewoon bij je ouders of opa/oma is geen optie bijvoorbeeld met een raspberry zero van een tientje?

Zou een langere bewaartermijn nemen, houd ook rekening met het feit dat je mogelijk niet tijdig ontdekt dat je data kwijt bent.

Eventueel rappportages.laten maken zodat je.de.wijzigingen zit.

Zou zelf kiezen voor dagelijkse increments in combinatie met.iets als snapraid voor filechecks tegen bitrot en lokale schades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn Synology NAS als cloudstation geconfigureerd met 2 3TB hd's erin. Zodra je een mutatie in je data doet wordt direct dit opgepakt. Voordeel kan ook zijn dat je van buiten ook op je NAS kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou incemental backups gebruiken omdat het sneller gaat en ruimte bespaard. En dan jaarlijks of half jaarlijks opnieuw beginnen met een full backup. Afh. Van je frequentie.
Het is het plan om dagelijks 2 keer een incremental back-up te doen omdat er bestanden zijn die vaak wijzigen en die belangrijk zijn. Elke half jaar een Full-Backup draaien met dagelijks 2 incrementele is nogal risicovol aangezien ik het back-up niet kan herstellen als 1 incrementeel bestand zoek of corrupt raakt.

Ben nog echt aan het denken hoe en wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als bestanden zo vaak wijzigen en het risico zou kunnen lopen dat een bestand corrupt of zoek raakt zou ik voor de NAS gaan. Mijn data, ook "gevoelige" bestanden staan op mijn laptop en 2 x op mijn NAS. Moet wel heel gek lopen willen op alle drie de schijven mijn data vernacheld worden. Je hebt er in principe geen omkijken naar al is een controle op zijn tijd nooit weg maar heb zelf nog geen problemen ondervonden.

En de investering valt mee en zeker zoals jij in je topic opende je geluk had dat je net nog een back-up had voor die hd overleed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-10 18:36
Verwijderd schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:20:
[...]

Het is het plan om dagelijks 2 keer een incremental back-up te doen omdat er bestanden zijn die vaak wijzigen en die belangrijk zijn. Elke half jaar een Full-Backup draaien met dagelijks 2 incrementele is nogal risicovol aangezien ik het back-up niet kan herstellen als 1 incrementeel bestand zoek of corrupt raakt.

Ben nog echt aan het denken hoe en wat :+
incrementals zijn niet risicovol bij alle backup tools. Bijvoorbeeld bij een van de meest populair backup tools op homeservers en NASjes zoals rsnapshot worden simpelweg bestanden gelinkt waardoor voor het filesysteem er een full-backup lijkt te staan. Is een of meer bestanden corrupt, dan is dat geen probleem, dan werkt te rest nog steeds en kun je zelf nog mergen met vorige increments.

De backuptool dat jij voor ogen lijkt te hebben waarbij increments risicovol zijn lijkt me in ieder geval geen goede keus. Zou het houden bij bewezen oplossingen die al jaren bestaan.

Gebruik zelf trouwens rsync met wat scripts om snapshots te maken middels symlinks en file duplicaten tegen te gaan, achteraf had ik beter iets als rsnapshot kunnen nemen, had veel tijd en testwerk bespaard. Mogelijk stap ik ook over bij mijn volgende server migratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een manier gevonden om de Full backups te verkleinen. De persoonlijke map "muziek" is 10 GB groot waardoor het na een jaar backuppen de backups 520 GB groot zijn. De map muziek back-up ik niet mee. Daardoor wordt de back-up in een jaar maar 36 GB met 2 andere computer die ongeveer 20 GB en 50 GB wordt is het ongeveer 100 GB groot na een jaar.

Dan heb ik nog 1 vraag: Heeft het enig nut om de back-ups langer dan een jaar te bewaren, zo ja, hoelang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 02:03:
[...]

Dan heb ik nog 1 vraag: Heeft het enig nut om de back-ups langer dan een jaar te bewaren, zo ja, hoelang?
Naar mijn mening niet. Wat je wilt bewaren staat IN de backup. De backup zelf is voor de storage kapot gaat. De backup zou geen version control moeten zijn. Want vaak zie je dat de de backup-resolutie wordt verlaagt, naar maten de tijd verstrijkt: Bijvoorbeeld: 14x dagelijks, daarna 10x wekelijks, daarna 6x maandelijks en 5x jaarlijks.
Maar de kans dat je met dit soort backups alsnog wat kwijt bent, omdat het precies tussen die twee backups gemaakt én verwijderd is, wordt dan steeds groter. Daarom ben ik daar geen voorstander van, omdat het m.i. schijnzekerheid biedt.

Het enige voordeel van een wat langere retentie is dat je jezelf meer tijd geeft om erachter te komen dat je data kwijt bent.
Lekker random :?

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 03-05-2017 02:26 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Backblaze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 02:16:
[...]

Naar mijn mening niet. Wat je wilt bewaren staat IN de backup. De backup zelf is voor de storage kapot gaat. De backup zou geen version control moeten zijn. Want vaak zie je dat de de backup-resolutie wordt verlaagt, naar maten de tijd verstrijkt: Bijvoorbeeld: 14x dagelijks, daarna 10x wekelijks, daarna 6x maandelijks en 5x jaarlijks.
Maar de kans dat je met dit soort backups alsnog wat kwijt bent, omdat het precies tussen die twee backups gemaakt én verwijderd is, wordt dan steeds groter. Daarom ben ik daar geen voorstander van, omdat het m.i. schijnzekerheid biedt.

Het enige voordeel van een wat langere retentie is dat je jezelf meer tijd geeft om erachter te komen dat je data kwijt bent.

[...]

Lekker random :?
De meeste back-ups software werken inderdaad zo, dat de backup-resolutie wordt verlaagt. Maar ik zal 2 incremental back-ups per dag maken. En dat wordt dan allemaal een jaar lang bewaard. Dus mocht ik over een half jaar een bestand nodig hebben, dan kan ik dat nog prima uitzoeken in de back-up bestanden.

Zijn er hier mensen die een back-up een jaar lang bewaren met incremental per dag? Is het niet onoverzichtelijk om 1 bestand in al die back-up bestanden te zoeken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 22:07:
[...]

Zijn er hier mensen die een back-up een jaar lang bewaren met incremental per dag? Is het niet onoverzichtelijk om 1 bestand in al die back-up bestanden te zoeken? 8)7
Met online backups zoals Ahsay, IASO en Crashplan (etc.) is elke backup incrementeel. Als je wilt restoren selecteer je de dag en tijd en kun je in de backup set browsen.

Goede software regelt dat dus allemaal zelf voor je. Het is niet, zoals vroeger, dat je met tapes moet gaan lopen shuffelen om alle deeltjes (incrementals) bij elkaar te zoeken. Alle bestanden zijn beschikbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 03-05-2017 23:12 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 23:12:
[...]

Met online backups zoals Ahsay, IASO en Crashplan (etc.) is elke backup incrementeel. Als je wilt restoren selecteer je de dag en tijd en kun je in de backup set browsen.

Goede software regelt dat dus allemaal zelf voor je. Het is niet, zoals vroeger, dat je met tapes moet gaan lopen shuffelen om alle deeltjes (incrementals) bij elkaar te zoeken. Alle bestanden zijn beschikbaar.
Hmm, Acronis True Image is dan niet zo heel goed dan? Als ik daar een bestand op dag 1 verwijder, moet ik die incrementeel van die dag selecteren om het verwijderde bestand te zien. Er is mij toevallig ook iets opgevallen:

Ik heb Acronis zo ingesteld dat er dagelijks tussen 17:00 en 23:00 een incremental back-up wordt aangemaakt. Stel ik wijzig geen bestanden en om 17:00 wordt een incremental gemaakt. Ik heb geen bestand gewijzigd of toevoegt. Acronis maakt een back-up van ongeveer 300 KB. Weet iemand van wat Acronis dan een back-up maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 23:37:
[...]

Hmm, Acronis True Image is dan niet zo heel goed dan? Als ik daar een bestand op dag 1 verwijder, moet ik die incrementeel van die dag selecteren om het verwijderde bestand te zien.
Wel dus. Als hij verder niet meer naar de full backup vraagt, maar die automatisch erbij zoekt, doet ie dus hetzelfde als de software die ik noemde. Hij managed zelf alle incrementals.
Er is mij toevallig ook iets opgevallen:

Ik heb Acronis zo ingesteld dat er dagelijks tussen 17:00 en 23:00 een incremental back-up wordt aangemaakt. Stel ik wijzig geen bestanden en om 17:00 wordt een incremental gemaakt. Ik heb geen bestand gewijzigd of toevoegt. Acronis maakt een back-up van ongeveer 300 KB. Weet iemand van wat Acronis dan een back-up maakt?
Dat zal een indexbestand zijn. Misschien met een file list of hash ergens van. Wat verontrust jou daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Het idee van incremental en full backups zou ik laten varen. Incremental backups zijn ontzettend vervelend om te restoren en voegen los van wat besparing, weinig toe.

Omdat het ook om bedrijfsdata gaat, zou ik daarin iets verder gaan dan je met enkel privé data zou gaan.

Ik zou gebruik maken van de volgende mechanismen:
  • RAID (het is geen backup, maar voorkomt wel direct dataverlies en downtime bij 1 defecte disk)
  • Snapshots (ook geen backup, maar raakt je data corrupt door bijvoorbeeld een virus, is je recoverytijd erg kort en je kunt heel makkelijk terug naar momenten in de tijd, je kunt dus vaak en veel snapshots maken)
  • Offsite replicatie (dus naar een extern systeem, liefst op een beveiligde locatie zoals een datacenter, dat ook al je snapshots mee neemt)
  • Backup naar tape (tape is goedkoop, zeker als je flinke retentie wil, alleen moeten je tapes wel weer buiten de deur worden opgeslagen en tenzij je van een koeriersdienst gebruik wil maken, is dat relatief omslachtig. Als het gaat om een 1-mans-zaak is dat wellicht een brug te ver)
  • Backup naar de cloud (als je het backup verhaal allemaal niet zelf wil doen)
Qua frequentie, snapshots kun je meerdere keren per dag doen. Op kantoor hangt het een beetje af van hoe vaak de data bewerkt word en wanneer. Sommige data snapshotten we tijdens kantoortijden om de 2-3 uur, daar buiten niet. Andere data snapshotten we weer 1x per dag.

Voordeel van snapshots is dat als data niet wijzigd, een snapshot nauwelijks ruimte in neemt. Alleen als data veel wijzigd worden snapshots groot. Waar je ook rekening mee moet houden, stel dat je je snapshots 4 weken bewaard, gooi je op een zekere dag 100G aan data weg, dan duurt het 4 weken voordat je afname in diskruimte ziet. (Die data blijft immers in je snapshot aanwezig tot het moment is dat het oudste snapshot waarin de data nog staat word weggegooid.)

We repliceren meerdere keren per dag alle gesnapshotte data naar een externe lokatie. (In ons geval kruislings, actieve data daar word weer naar kantoor gerepliceerd.)

Bovenop dat, draait er 1x per week een backup naar tape die *alle* data op LTO-6 tapes weg schrijft. Omdat we kruislings repliceren hoeven we dat maar op 1 locatie te doen. De totale backup inclusief verify duurt een dag of 4, maar een deel van die tijd word veroorzaakt door de verify, een ander deel omdat we bijvoorbeeld op donderdag al 1 specifieke dataset naar tape schrijven, dat duurt een uur of wat, op vrijdagmiddag starten we dan een andere dataset. Er zit dus wachttijd tussen.

We doen GEEN incrementals. Er word een full backup naar tape geschreven. (Effectief maken we gebruik van NDMP, wat een vrij lompe maar wel snelle en praktische backup methode is.)

Retentie, bedrijfsdata moet je soms meerdere jaren bewaren. De exacte retentietijden heb ik niet in mijn hoofd maar we zijn aan het bouwen naar tenminste 7 jaar retentie. Wel worden de intervals steeds groter. Dus na een bepaalde periode gooien we de week backups weg en worden het maand backups. Na een tijdje worden het kwartaal backups, dan half jaar backups en uiteindelijk jaar backups. Ook maken we 1x per jaar een backup naar zgn. WORM tape waarbij de enige manier die data te verwijderen, het vernietigen van de tape is.

Wat voor jou goed is, is lastig te bepalen en zal altijd een compromis zijn tussen de ultieme backup scenario's, praktische haalbaarheid en je budget. :-)

EDIT:
Je zou eventueel ook nog kunnen kijken naar BackupPC.
De naam is wat lullig, maar als je daaronder goede retentielagen legt (RAID, snapshots), is het een prima pakket en goed offsite in te richten.

http://backuppc.sourceforge.net/

Met dat pakket kun je bijvoorbeeld remote een server neer zetten, die via ssh verbinding maakt met de server waarop je data staat. Slurpt 'm leeg, zet de data met retentie en bewaar intervals op disk en is prima te restoren.

Thuis heb ik dat ding jaren gebruikt voor mijn backups. (Nog steeds, is nog niet uitgefaseerd ook al ben ik goeddeels over op snapshots en ZFS replicatie.)

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 04-05-2017 00:02 . Reden: Backuppc ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

unezra schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 23:55:
  • RAID (het is geen backup, maar voorkomt wel direct dataverlies en downtime bij 1 defecte disk)
  • Snapshots (ook geen backup, maar raakt je data corrupt door bijvoorbeeld een virus, is je recoverytijd erg kort en je kunt heel makkelijk terug naar momenten in de tijd, je kunt dus vaak en veel snapshots maken)
  • Offsite replicatie (dus naar een extern systeem, liefst op een beveiligde locatie zoals een datacenter, dat ook al je snapshots mee neemt)
  • Backup naar tape (tape is goedkoop, zeker als je flinke retentie wil, alleen moeten je tapes wel weer buiten de deur worden opgeslagen en tenzij je van een koeriersdienst gebruik wil maken, is dat relatief omslachtig. Als het gaat om een 1-mans-zaak is dat wellicht een brug te ver)
  • Backup naar de cloud (als je het backup verhaal allemaal niet zelf wil doen)
+1 bijna helemaal mee eens en goeie uitleg.

je kan ook iets anders doen wat relatief "simpel" is, 2x nas die syncroniseren bv thuis en bij familie.
(in het begin naast elkaar en daarna bij familie zetten) .. kleine vergoeding betalen voor stroom & internet (is aftrekbaar) laten mailen bij Disk failure enzo.

Er zijn online diensten zoals strato die net Synology NAS syncronisatie doen .. zodat je online ook nog erbij kan (online drive van 1tb)

Het belangrijkste is dat je versie beheer wilt hebben, hoe meer versies hoe beter.

Persoonlijk ben ik niet een fan van tapes omdat deze demagnetiseren en je een tapedrive nodig hebt.
Ik bewaar cd/dvd en usb sticks

ik heb 3 lagen "backup"
1) zoveel mogelijk op diverse media en kopien (foto en persoonlijke data)
2) nice to have (scheelt me weer opsnarelen ..maar niet echt super erg als ik het kwijt raak)
3) just in case. (raid set) & gratis cloud dienst

ik probeer mijn gsm bv zoveel mogelijk online (gratis) syncroon te houden gezien water en diefstal gevoeligheid. en mij gaat het dan om de contacten en foto's ..

foto's zet ik op laag 1 en die worden "extreem" beveiligd.

In principe houd ik rekening met "diefstal/brand' de rest tja jammer.. na een inbraak waarbij gelukkig alleen de digitale 2 megapixel camera gestolen was en een z/w pda en dus verwaarloosbaar verlies heb ik deze methode aangehouden en tot nu toe veel plezier gehad.

Helaas realiseren veel mensen zelfs na persoonlijke ervaring te vertellen niet hoe rot het is om die foto kwijt te raken zeker als die persoon er niet meer is. totdat ze het zelf ervaren.

Hoewel automatiseren (set en forget) beter is dan handmatig en complexe backup routines kan ik niet sterk genoeg adviseren om te controleren of het proces goed genoeg werkt .. ik doe het met enige regelmaat en soms schrik ik dat het niet helemaal correct werkt (iets omgevallen) en dus achterstand in te halen..
bah .. dus meerdere methoden onafhankelijk is dan erg prettig.

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 04-05-2017 00:55 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

vso schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 00:52:
[...]

+1 bijna helemaal mee eens en goeie uitleg.

je kan ook iets anders doen wat relatief "simpel" is, 2x nas die syncroniseren bv thuis en bij familie.
(in het begin naast elkaar en daarna bij familie zetten) .. kleine vergoeding betalen voor stroom & internet (is aftrekbaar) laten mailen bij Disk failure enzo.
Da's dus precies wat ik bedoel met "offsite replicatie".

Het is een mechaniek, niet afhankelijk van specifieke dure hardware. Of je nu 2 FreeNAS machines van 500 EUR met elkaar laat synchen of 2 NetApps van 50.000 EUR per stuk, de replicatie is functioneel grofweg gelijk en gelijkwaardig.

Voor ons is het een van de stappen die we nemen om de impact van een calamiteit zo veel mogelijk te beperken.
Er zijn online diensten zoals strato die net Synology NAS syncronisatie doen .. zodat je online ook nog erbij kan (online drive van 1tb)

Het belangrijkste is dat je versie beheer wilt hebben, hoe meer versies hoe beter.

Persoonlijk ben ik niet een fan van tapes omdat deze demagnetiseren en je een tapedrive nodig hebt.
Ik bewaar cd/dvd en usb sticks
CD/DVD en USB sticks zijn niet geschikt voor grotere datavolumes. :)

Als je een paar honderd G te backuppen hebt is dat wel goed te doen (maar CD/DVD kan ook in de tijd achteruit gaan), gaat het om terabytes is tape eigenlijk de enig serieuze optie buiten backup naar disk. (Cloud backup is, aan de onderkant, in feite ook backup naar disk hoewel veel cloud diensten voor zover ik weet ook data naar tape schrijven. Maar da's hun eigen backup, voor als het daar helemaal mis gaat.)

Qua tape is er eigenlijk nog maar 1 standaard overeind gebleven: LTO
Moderne tape kan 2.5T of zelfs 6T native (uncompressed) op slaan.
Wikipedia: Linear Tape-Open

12.8T native (LTO-8) zal over niet al te lange tijd verkrijgbaar zijn, 26T (LTO-9) en 48T (LTO-10) staan ook al op de roadmap. De kans is groot dat over een paar jaar LTO-11 word aangekondigd die *nog* meer data per tape op kan slaan.

Tapedrive is een nadeel en is duur, ook heb je goede backup software nodig met support contract. Dat maakt tape minder geschikt voor heel kleine omgevingen. (Thuis heb ik ook geen tape, op kantoor, waar we met 50FTE + 50 flexplekken zitten wel.)

Wat ik wel een voordeel vind van tape is dat je backupsets daadwerkelijk op aparte tapes opgeslagen worden. Gaat er eens een set kapot (kan, het blijft een magnetisch, mechanisch medium), ben je wel data kwijt maar kun je terug naar een vorige set. Met een interval dat klein genoeg is, is over het algemeen die schade redelijk te overzien en niet direct fataal. (Ook omdat heel vaak data niet van systemen verwijderd word en dus historische data gewoon op actieve systemen en dus backupsets staat.)
ik heb 3 lagen "backup"
1) zoveel mogelijk op diverse media en kopien (foto en persoonlijke data)
2) nice to have (scheelt me weer opsnarelen ..maar niet echt super erg als ik het kwijt raak)
3) just in case. (raid set) & gratis cloud dienst
Zo hebben wij het grofweg op kantoor ook ingedeeld. Op basis daarvan bepalen we snapshot, replicatie en tape policies. :)
ISO's worden bijvoorbeeld niet gerepliceerd maar wel op tape gezet, archiefdata die weinig wijzigt word 1x per maand op tape gezet en geloof dagelijks gerepliceerd. Dat soort variaties passen we telkens toe.

Daar is maar 1 reden voor: Geld

Idealiter zouden we alle data altijd bewaren en forever op tape zetten. Dat is alleen zo gruwelijk duur (los van dat er wat praktische uitdagingen zijn waarmee het technisch niet onmogelijk, maar ook niet makkelijk is), dat we daar niet voor kiezen.

LTO is een relatief goedkoop medium, toch kost een LTO-6 tape met 2.5T netto nog 26 EUR exclusief BTW, WORM tapes zijn duurder. Backup naar disk is duurder. De prijs per T van tape is veel lager dan de prijs per T van LTO.

Ruwe rekensom leert dat de prijs per T van tape rond de 10 EUR ligt, bij een enkele disk ben je minimaal 30 EUR per T kwijt en dan heb je de aller goedkoopste consumenten disk. Die disk doet ook nog eens geen compressie, bij LTO zit dat in de hardware en kun je compression rates van 2.5:1 halen. (Fabrieksopgave.) Ok, dat kun je ook in software doen, maar toch, het kan een voordeel voor tape zijn en tape *nog* goedkoper maken dan disk.
ik probeer mijn gsm bv zoveel mogelijk online (gratis) syncroon te houden gezien water en diefstal gevoeligheid. en mij gaat het dan om de contacten en foto's ..

foto's zet ik op laag 1 en die worden "extreem" beveiligd.

In principe houd ik rekening met "diefstal/brand' de rest tja jammer.. na een inbraak waarbij gelukkig alleen de digitale 2 megapixel camera gestolen was en een z/w pda en dus verwaarloosbaar verlies heb ik deze methode aangehouden en tot nu toe veel plezier gehad.

Helaas realiseren veel mensen zelfs na persoonlijke ervaring te vertellen niet hoe rot het is om die foto kwijt te raken zeker als die persoon er niet meer is. totdat ze het zelf ervaren.
Yep. Ik vind het ook lastig. Voor mijn privé data is, net als zakelijk, geld de beperkende factor.
Ik ben niet gelukkig met de situatie zoals die nu is, word mijn NAS gejat of breekt er brand uit, ben ik het overgrote deel van mijn data kwijt. Crashplan of BackBlaze kunnen een optie zijn, maar ik ben wat cloud-huiverig. Andere optie is een machine extern plaatsen. Ik zit alleen tegen de kosten aan te hikken. Zowel qua aanschaf hardware als qua maandelijkse kosten.

An-sich heb ik een redelijk betaalbare mogelijkheid, ik zou extra disks kunnen plaatsen in de server van mijn stichting (we hebben nog 6 3,5" slots over) en die kunnen gebruiken voor offsite replicatie. Dan betaal ik eigenlijk alleen de kosten van de disks en een stukje hosting. Evengoed is het snel een paar honderd EUR aan disks en zou ik de kosten volledig doorrekenen, tientjes per maand.
Hoewel automatiseren (set en forget) beter is dan handmatig en complexe backup routines kan ik niet sterk genoeg adviseren om te controleren of het proces goed genoeg werkt .. ik doe het met enige regelmaat en soms schrik ik dat het niet helemaal correct werkt (iets omgevallen) en dus achterstand in te halen..
bah .. dus meerdere methoden onafhankelijk is dan erg prettig.
Het backup proces moet je volledig automatiseren. Daar wil je zo min mogelijk omkijken naar hebben. Hier op kantoor is het beperkt tot de wekelijkse tapewissel. (Dat is een handmatig proces, opvragen tapes, plaatsen tapes, etc. Tapes worden extern bij een gespecialiseerd bedrijf opgeslagen.)

Controle is in de regel handmatig en daar zit idd vaak de crux. We willen hier minimaal 2x per jaar een restoretest doen van tape. Dat doen we nog niet gestructureerd maar ik heb wel regelmatig data terug moeten halen dus we weten dat het werkt. Ik weet alleen niet of ALLE data volledig terug te halen is. (Dat laatste is ook niet te doen. Wil je het 100% goed doen, ben je d'r makkelijk 1-2 weken mee bezig en heb je duizenden EUR aan directe en indirecte kosten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na aanleiding van jullie adviezen en tips wil ik het volgende schema aanhouden, mochten er nog tips zijn hoor ik het natuurlijk graag! Ik heb liever dat ik het gelijk goed doe dan achteraf bestanden niet meer terug te vinden :+

Back-up 1: Backups maken met Acronis

Dagelijks 2 incremental backups met elke week een Full-Backup. ALLE full en incrementele bestanden worden 1 jaar bewaard. Misschien nog langer, maar hou het nu op 1 jaar.

Back-up 2: Back-up maken met Syncback

Een Veracrypt container aanmaken van 1 GB. Dan met Syncback een mirror-backup maken met versiebeheer van 365 dagen. Na het back-uppen wordt de container geupload naar de NAS en van daaruit naar de Cloud.

Ik ga alle twee de back-up schema's doen zodat ik een fallback heb mocht 1 van de back-up corrupt raken. Bij het uploaden naar de Cloud maak ik ook een back-up profiel zodat de bestanden in de Cloud ook weer gedownload worden zodat ik ieder moment als ik wil de bestanden kan checken op corruptie

Mochten jullie nog tips hebben hoor ik het graag :+

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

unezra schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:13:
CD/DVD en USB sticks zijn niet geschikt voor grotere datavolumes. :)
Seriously sherlock :) ..hahahaha (j/k)
zie mijn laatste stukje tekst in deze post voor serieuzer reply

Als het werkt waarom niet ?
[...]TAPE verhaal.
Wat je vergeet is dat tape eigenlijk elke x tijd geroteerd moet worden (dus naar nieuwe tape geschreven)
juiste opslag condities .. etc etc .. en tapedrives zijn vrij "duur'

voor een goeie opslag ben je al
- 7 tapes (elk jaar 1)
- 24 maand tapes
- 10 week tapes
- 14 dag tapes
En een tape unit want je wilt zo veel mogelijk human error (oftewel vergeten van tapes) uitsluiten.
Dan nog niet gesproken over de netwerk infrastructuur en backup server(s) en als je het netjes doet ook nog backup to disk en erna naar tape.

Maar ja dit is meer corporate of beter gezegd enterprise niveau.
Zo hebben wij het grofweg op kantoor ook ingedeeld. Op basis daarvan bepalen we snapshot, replicatie en tape policies. :)
ISO's worden bijvoorbeeld niet gerepliceerd maar wel op tape gezet, archiefdata die weinig wijzigt word 1x per maand op tape gezet en geloof dagelijks gerepliceerd. Dat soort variaties passen we telkens toe.

Daar is maar 1 reden voor: Geld

Idealiter zouden we alle data altijd bewaren en forever op tape zetten. Dat is alleen zo gruwelijk duur (los van dat er wat praktische uitdagingen zijn waarmee het technisch niet onmogelijk, maar ook niet makkelijk is), dat we daar niet voor kiezen.

LTO is een relatief goedkoop medium, toch kost een LTO-6 tape met 2.5T netto nog 26 EUR exclusief BTW, WORM tapes zijn duurder. Backup naar disk is duurder. De prijs per T van tape is veel lager dan de prijs per T van LTO.

Ruwe rekensom leert dat de prijs per T van tape rond de 10 EUR ligt, bij een enkele disk ben je minimaal 30 EUR per T kwijt en dan heb je de aller goedkoopste consumenten disk. Die disk doet ook nog eens geen compressie, bij LTO zit dat in de hardware en kun je compression rates van 2.5:1 halen. (Fabrieksopgave.) Ok, dat kun je ook in software doen, maar toch, het kan een voordeel voor tape zijn en tape *nog* goedkoper maken dan disk.
Zakelijk maak ik lagen van backup's
- Downloadable = replicatie only + ouder dan 7 jaar --> /dev/null
Anders halen we het wel bij de fabrikant.
- Configuratie zoals AD en switches zijn prettig maar na x tijd is het gewoon waardeloos, per kwartaal mag dit opgeslagen worden.
- server snapshots --> never backup (is net zoals raid geen backup)
- server backup ... eigenlijk alleen van de noodzakelijke configuratie bestanden .. goeie documentatie doet de rest. Voor nood hebben we wel een backup per week naar disk ..
- volume shadow copy .. vangt 90% user restore vragen af (incidenten/change naar de helpdesk/systeembeheer)

Logfiles, fileshares, mail en selectief database's scheelt enorm in je nodige Tape opslag.
zeker als je onnodige bestanden weg filterd, zoals user profile data .. temp bestanden en zo.

En als je realiseert dan in de mail ook de bestanden staan die op fileshares staan en/of in een database.
dan zou je willen dat er onderling gededupliceerd kan worden ..

95% van de databases gooien nooit data weg en groeien en groeien .. dus elke full backup die je maakt is een toevoeging op .. sta niet gek te kijken als een database 15 jaar oude data bevat.. als deze niet meer wijzigen kan je een hele andere retentie periode toevoegen wat je ongetwijfeld data scheelt. en hiermee win je performance (kortere backup window)

veel bedrijven zijn overgeschakeld naar backup to disk only en na x dagen is je data gewoon weg.
en in sommige gevallen wil je dan juist nog tape hebben.
Yep. Ik vind het ook lastig. Voor mijn privé data is, net als zakelijk, geld de beperkende factor.
Ik ben niet gelukkig met de situatie zoals die nu is, word mijn NAS gejat of breekt er brand uit, ben ik het overgrote deel van mijn data kwijt. Crashplan of BackBlaze kunnen een optie zijn, maar ik ben wat cloud-huiverig. Andere optie is een machine extern plaatsen. Ik zit alleen tegen de kosten aan te hikken. Zowel qua aanschaf hardware als qua maandelijkse kosten.

An-sich heb ik een redelijk betaalbare mogelijkheid, ik zou extra disks kunnen plaatsen in de server van mijn stichting (we hebben nog 6 3,5" slots over) en die kunnen gebruiken voor offsite replicatie. Dan betaal ik eigenlijk alleen de kosten van de disks en een stukje hosting. Evengoed is het snel een paar honderd EUR aan disks en zou ik de kosten volledig doorrekenen, tientjes per maand.
[...]
tja ik vind de foto's met het gezin onbetaalbaar. op dit gebied intresseert geld me geen ene moer, en ik zit graag dvd's te branden (2x per jaar) dit doe ik eerst door alles eens goed te sorteren .. troep wissen en dedupliceren van foto's hierna brand ik per jaar/jaren naar dvd afhankelijk v.d grote. deze sla ik op bij familie in een rotatie schema ..

Je zal maar ransomware krijgen of corruptie .. bah die schade beperk ik graag zo veel mogelijk ..
diefstal en brand vallen daar deels ook onder.

Persoonlijke data in de cloud is huiverig maar bij een stichting is beter ??? dat klinkt beetje dubbelzinnig (no offense intended) Ik zou dan eerder voor een cloud solution kiezen .. hun hardware en backup is vaak beter geregeld (kpn wist gewoon je data als je niet betaald ..en laat je dan net een storing hebben)
Dubbelzinnig bedoel ik dat bij een stichting is nu net niet de plek omdat je dan misbruik maakt van .. zeker als je encrypt ,, moet je bewijzen dat de bad foto van je kind geen andere intentie had .. neee .. ik zou je adviseren dat niet te doen .. (extreem voorbeeld maar toch)

Een dual disk nas met simple APC ups heb je voor weinig, hang die bij fam in de kast en laat jezelf mailen bij failures .. zet daar een 1:1 kopie van je data die je dierbaar is + restant wat je vervelend vind te downloaden. De UPS is puur voor stroom pieken en dalen ..(constante nette gefilterde voeding) . soms hebben ze nog een "beveiligde' utp mogelijkheid en usb waarmee de nas hem ook ziet .. zodat de nas netjes afsluit .. kosten kunnen wellicht onder de 200,- blijven (ex disks) .. reken op een levensduur van 7 tot 10 jaar en 5 euro per maand ..

Als je online backup niet je hele natuurfilm collectie neerzet ;) kan je daar ook de kosten laag houden.
ik heb jaren bij Argeweb gezeten voor 5,- en soms kwam er een leuke aanbieding die meer ruimte bood voor een euro meer .. nu zat ik op een 10,- en bij strato zag ik voor dat bedrag 1tb .. dus kassa

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:53:
Na aanleiding van jullie adviezen en tips wil ik het volgende schema aanhouden, mochten er nog tips zijn hoor ik het natuurlijk graag! Ik heb liever dat ik het gelijk goed doe dan achteraf bestanden niet meer terug te vinden :+

Back-up 1: Backups maken met Acronis

Dagelijks 2 incremental backups met elke week een Full-Backup. ALLE full en incrementele bestanden worden 1 jaar bewaard. Misschien nog langer, maar hou het nu op 1 jaar.

Back-up 2: Back-up maken met Syncback

Een Veracrypt container aanmaken van 1 GB. Dan met Syncback een mirror-backup maken met versiebeheer van 365 dagen. Na het back-uppen wordt de container geupload naar de NAS en van daaruit naar de Cloud.

Ik ga alle twee de back-up schema's doen zodat ik een fallback heb mocht 1 van de back-up corrupt raken. Bij het uploaden naar de Cloud maak ik ook een back-up profiel zodat de bestanden in de Cloud ook weer gedownload worden zodat ik ieder moment als ik wil de bestanden kan checken op corruptie

Mochten jullie nog tips hebben hoor ik het graag :+
ik weet dat er inmiddels veel leesvoer staat :) dit klinkt deels logisch ..
maar 1gb ??? hmm dat schiet je vol dag je efteling met de fam .. ;) met de gemiddelde smartphone.

tegen welke situaties ga jij jezelf beschermen .. en hoe doe je dit. (schrijf dit uit)

Ga nu eerst eens op je nas de data eens sorteren in "lagen"
bv
- super duper opgeslagen prive (andere nas + online)
- bedrijfs data (andere nas + online)
- prettig om meerdere kopie-en te hebben (kopie op andere nas)
- onbelangrijk .. (kopie misschien op andere nas)

sommige nas hebben 1 click backup (naar usb disk) oplossing ..kijk of die van jou dat heeft.
vergeet niet je gsm en een password manager (keepass kan op pc + gsm)

ongeacht de oplossing die je kiest en de hoeveelheid data .. die je belangrijk genoeg vind,
- wie kan straks bij de data (ook als jij in een coma ligt)
- meer kopie-en is beter ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vso schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:27:
[...]

ik weet dat er inmiddels veel leesvoer staat :) dit klinkt deels logisch ..
maar 1gb ??? hmm dat schiet je vol dag je efteling met de fam .. ;) met de gemiddelde smartphone.

tegen welke situaties ga jij jezelf beschermen .. en hoe doe je dit. (schrijf dit uit)

Ga nu eerst eens op je nas de data eens sorteren in "lagen"
bv
- super duper opgeslagen prive (andere nas + online)
- bedrijfs data (andere nas + online)
- prettig om meerdere kopie-en te hebben (kopie op andere nas)
- onbelangrijk .. (kopie misschien op andere nas)

sommige nas hebben 1 click backup (naar usb disk) oplossing ..kijk of die van jou dat heeft.
vergeet niet je gsm en een password manager (keepass kan op pc + gsm)

ongeacht de oplossing die je kiest en de hoeveelheid data .. die je belangrijk genoeg vind,
- wie kan straks bij de data (ook als jij in een coma ligt)
- meer kopie-en is beter ..
Data waar ik nu over heb is super belangrijke data, dus privéfoto's en bedrijfsdata. Het is alleen de kwestie van HOE te backuppen.

Iemand een idee of het veiliger is om de IMAGE back-ups van Acronis gewoon in de Cloud te zetten of die ook eerst in een VeraCrypt container te zetten? :+

Nog een ander manier is: Met SyncbackPro een mirror-backup maken naar de NAS met versiebeheer van 365 dagen. En SyncbackPro instellen dat er een back-up van wordt gemaakt bij wijzigingen. Vervolgens maak ik een mirror backup naar een Veracrypt container en die container upload ik dan naar de Cloud.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2017 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

vso schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:15:
[...]

Wat je vergeet is dat tape eigenlijk elke x tijd geroteerd moet worden (dus naar nieuwe tape geschreven)
juiste opslag condities .. etc etc .. en tapedrives zijn vrij "duur'
Het is voor het eerst dat ik hoor dat je tape elke zoveel tijd moet roteren. Volgens mij klopt dat ook niet en is de shelf life van data op tape behoorlijk lang. Wel moet je tapes niet 100en keren overschrijven en op een gegeven moment discarden.

Juiste opslagcondities, mwah, ik meen dat wij rond de 3K per jaar betalen voor opslag van wat is het, 300 of 400 tapes met 1x per week een taperun. Dat vind ik niet veel geld. Zeker niet gezien het feit dat ik me geen zorgen hoef te maken om de condities, weet dat het in een atoombunker (!) ligt en dat het bedrijf volledig gespecialiseerd is de opslag van offline datadragers. (Ik zeg het expres zo breed. Wij hebben nl ook een zgn. permanentkoffer, daarbij word de koffer gesealed opgeslagen. Wat wij in die koffer stoppen is aan ons. Daar mag dus ook een A4tje met wachtwoorden in gestopt worden.)

Tapedrives zelf zijn niet extreem kostbaar. Even voor de vuist weg heb je volgens mij voor 5000 EUR een MSL2024 met LTO-6 drive en 24 slots.
voor een goeie opslag ben je al
- 7 tapes (elk jaar 1)
- 24 maand tapes
- 10 week tapes
- 14 dag tapes
En een tape unit want je wilt zo veel mogelijk human error (oftewel vergeten van tapes) uitsluiten.
Dan nog niet gesproken over de netwerk infrastructuur en backup server(s) en als je het netjes doet ook nog backup to disk en erna naar tape.

Maar ja dit is meer corporate of beter gezegd enterprise niveau.
Da's in mijn beleving wel corporate, geen enterprise. Misschien net een maatje te groot voor een 5-mans bedrijfje, niet voor de 50-100 man die wij er hebben.

Backup naar tape naar disk kan een optie zijn, kijken wij ook naar. Om een aantal redenen:
  • Recovery tijden zijn korter (je hoeft minder snel naar tape te schrijven)
  • SAN word niet tijdens de backup zwaar belast waardoor traagheid (je flusht immers ieder uur delta's naar je disk systeem en DAAR laat je je tape aan slobberen, dat die traag is boeit niet)
[...]

Zakelijk maak ik lagen van backup's
- Downloadable = replicatie only + ouder dan 7 jaar --> /dev/null
Anders halen we het wel bij de fabrikant.
- Configuratie zoals AD en switches zijn prettig maar na x tijd is het gewoon waardeloos, per kwartaal mag dit opgeslagen worden.
- server snapshots --> never backup (is net zoals raid geen backup)
- server backup ... eigenlijk alleen van de noodzakelijke configuratie bestanden .. goeie documentatie doet de rest. Voor nood hebben we wel een backup per week naar disk ..
- volume shadow copy .. vangt 90% user restore vragen af (incidenten/change naar de helpdesk/systeembeheer)
Switchconfiguraties nemen ook geen ruimte in. Wij doen dat nog niet zo lang automatisch (rancid), maar ik zie geen redenen om die data ooit weg te gooien. Daarvoor zijn de volumes veel te klein.

Snapshots zijn geen backups idd, net zoals RAID, maar wel onderdeel van je DR oplossing.

Waarom je volume shadow copy nog apart wil doen begrijp ik niet helemaal, onze NetApps maken ook snapshots van de SMB shares en in Windows zie je dat gewoon onder "Previous Versions". :) Geen gedoe dus met nog een apart mechaniek. Gewoon het mechaniek dat wel al gebruiken ontsluiten. Werkt erg fijn.
Logfiles, fileshares, mail en selectief database's scheelt enorm in je nodige Tape opslag.
zeker als je onnodige bestanden weg filterd, zoals user profile data .. temp bestanden en zo.

En als je realiseert dan in de mail ook de bestanden staan die op fileshares staan en/of in een database.
dan zou je willen dat er onderling gededupliceerd kan worden ..
Eens.
Da's wel het nadeel van hoe wij backuppen: NDMP (databraken)
Dat gaat per volume. Of het volume komt op tape, of het volume komt niet op tape. Behoorlijk binair. Restore kan gelukkig wel per bestand.

Voor ons wel iets om naar te kijken of we dat niet kunnen splitsen, zodat data die kortere retenties nodig heeft, op een apart volume kan landen waar we een andere backup policy hanteren. (Want dat kan uiteraard wel en een volume as-such meer of minder liggen we niet wakker van.)

Het is al deels gesplitst overigens, alleen we hanteren daar geen aparte policies voor. Alleen zoals ik eerder noemde, het archief dat zo statisch is dat 1x per maand naar tape prima is.
95% van de databases gooien nooit data weg en groeien en groeien .. dus elke full backup die je maakt is een toevoeging op .. sta niet gek te kijken als een database 15 jaar oude data bevat.. als deze niet meer wijzigen kan je een hele andere retentie periode toevoegen wat je ongetwijfeld data scheelt. en hiermee win je performance (kortere backup window)

veel bedrijven zijn overgeschakeld naar backup to disk only en na x dagen is je data gewoon weg.
en in sommige gevallen wil je dan juist nog tape hebben.
Ik snap dat niet. Dat is echt enkel vanwege kostenbesparing. Of omdat iemand in het sprookje is getrapt dat tape ouderwets is.
Tape is helemaal niet ouderwets en word nog steeds op geinnoveerd. Sure, de form-factor van tape is al jaren gelijk. LTO-1 ziet er los van de kleur, precies zo uit als LTO-6. Maar het feit dat ze nu al tape op de roadmap hebben waar 48T per tape op kan en de kans heel groot is dat er over een paar jaar tape is waar 100T of meer op kan, zegt wel genoeg over dat ze nog lang niet uit geinnoveerd zijn.

Heel grote bedrijven als Google backuppen ook gewoon naar tape. Genoeg filmpjes van te vinden. De grootste taperobots met duizenden tapes staan juist bij die gigantische bedrijven die in 1 minuut meer data produceren dan het gemiddelde MKB in zijn hele bestaan.
[...]

tja ik vind de foto's met het gezin onbetaalbaar. op dit gebied intresseert geld me geen ene moer, en ik zit graag dvd's te branden (2x per jaar) dit doe ik eerst door alles eens goed te sorteren .. troep wissen en dedupliceren van foto's hierna brand ik per jaar/jaren naar dvd afhankelijk v.d grote. deze sla ik op bij familie in een rotatie schema ..

Je zal maar ransomware krijgen of corruptie .. bah die schade beperk ik graag zo veel mogelijk ..
diefstal en brand vallen daar deels ook onder.
Vanwege ransomware ben ik thuis dus ook snapshots gaan gebruiken. :) Datacorruptie is met ZFS een minder groot probleem. Dat is gemaakt om datacorruptie tegen te gaan.

Maar dat beschermt helaas niet tegen uitval van mijn disks, vandaar dat ik flink na denk over offsite.
Persoonlijke data in de cloud is huiverig maar bij een stichting is beter ??? dat klinkt beetje dubbelzinnig (no offense intended) Ik zou dan eerder voor een cloud solution kiezen .. hun hardware en backup is vaak beter geregeld (kpn wist gewoon je data als je niet betaald ..en laat je dan net een storing hebben)
Dubbelzinnig bedoel ik dat bij een stichting is nu net niet de plek omdat je dan misbruik maakt van .. zeker als je encrypt ,, moet je bewijzen dat de bad foto van je kind geen andere intentie had .. neee .. ik zou je adviseren dat niet te doen .. (extreem voorbeeld maar toch)
In specifiek mijn geval is "een stichting" beter. :) Domweg omdat het mijn stichting is. In fact, het is mijn hardware waar de stichting op draait. (Hardware is in bruikleen tot de stichting financieel gezond genoeg is de hardware van me over te nemen.) Dus ja, dat vertrouw ik wel...

Overigens is een van de belangrijke redenen dat de stichting een stichting is en ik niet gewoon mensen op mijn hardware dingen laat doen, juist die juridische aansprakelijkheid. Stel dat d'r eoa mafketel data gaat hosten die daar volgens de wet niet mag staan (inderdaad, die kinderfoto's waar je aan refereert), word ik niet van mijn bed getild. Slaap ik een stuk rustiger van.

Dat had ik ook met een vereniging, eenmanszaak of een BV kunnen oplossen maar NIET met het domweg ter beschikking stellen van het plaform aan mensen zonder dat het een rechtsvorm kent.
Een dual disk nas met simple APC ups heb je voor weinig, hang die bij fam in de kast en laat jezelf mailen bij failures .. zet daar een 1:1 kopie van je data die je dierbaar is + restant wat je vervelend vind te downloaden. De UPS is puur voor stroom pieken en dalen ..(constante nette gefilterde voeding) . soms hebben ze nog een "beveiligde' utp mogelijkheid en usb waarmee de nas hem ook ziet .. zodat de nas netjes afsluit .. kosten kunnen wellicht onder de 200,- blijven (ex disks) .. reken op een levensduur van 7 tot 10 jaar en 5 euro per maand ..
Een van de goedkoopste, goede oplossingen is een HP Microserver Gen8 met FreeNAS.
Evengoed kost zo'n ding inclusief geheugen, zonder disks, 350 EUR. Dan moeten er nog disks in. Je bent heel snel 1000 EUR verder en dan moet er nog een eenvoudige UPS bij. Dus 1000-1200 EUR.

Dat vind ik persoonlijk niet "voor weinig" :)

Sure, stukje naar boven heb ik het over "maar 5K voor een streamer" en "maar 3K voor tape opslag", maar da's zakelijk. Die bedragen kan ik volledig verantwoorden. Ik ga geen werktapes thuis op slaan. Ontzettend onhandig met terughalen van tapes (ik heb ook wel eens vakantie), geen goede condities, onverzekerd, etc, etc, etc. Even het complete bedrijfskapitaal thuis in je Billy zetten. *brrrrrrrrrr*
Als je online backup niet je hele natuurfilm collectie neerzet ;) kan je daar ook de kosten laag houden.
ik heb jaren bij Argeweb gezeten voor 5,- en soms kwam er een leuke aanbieding die meer ruimte bood voor een euro meer .. nu zat ik op een 10,- en bij strato zag ik voor dat bedrag 1tb .. dus kassa
Crashplan en Backblaze zijn ook niet heel duur. In fact, dat soort oplossingen zijn behoorlijk goedkoop.

Wil je echter naar iets van een VPS, dan word het snel prijzig. Pak een TransIP VPS met 2T Big Storage. Kost 20 EUR ex. BTW per maand, met 10 EUR ex. BTW per maand extra voor iedere extra 2T die je er aan wil koppelen. Thuis 4-6T aan data is tegenwoordig niet heel bijzonder meer en dan zit je aan 30-40 EUR per maand ex. BTW. Persoonlijk vind ik dat stevige bedragen voor offsite backups.

Toch denk ik daar wel serieus over na.

Zou het gaan om een bedrijfsmatige setup, ook bij kleinere bedrijven, denk ik aan heel andere scenario's en bedragen omdat de risico's veel groter zijn en het om meer gaat dan alleen emotioneel verlies. Het kan je faillissement betekenen. (Wat dan ook weer emotioneel is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:36:
[...]

Data waar ik nu over heb is super belangrijke data, dus privéfoto's en bedrijfsdata. Het is alleen de kwestie van HOE te backuppen.
Ik zou beginnen met je requirements en je budgetten.
Dus je must haves, nice to haves en wat het mag kosten.

Het hoe is de laatste stap en daar ben je volgens mij nog lang niet. :)

(Het "wat kost het" eigenlijk ook, want eigenlijk is het proces beginnen bij wat het moet kunnen en daar de ultieme oplossing bij zoeken. Is die te duur, dan ga je kijken wat je van je requirements kunt laten vallen of waar je consessies kunt doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga is proberen hoe en wat ik alles goed kan laten verlopen :+

Dan heb ik nog een vraag: Acronis True Image maakt image's van de bestanden en codeert de image. Bij het restoren of openen van een TIB file vraagt acronis netjes om een wachtwoord.

Kan ik die image's ondanks dat alleen de image is versleuteld en niet de bestanden in de image toch met een gerust hart in de Cloud zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

unezra schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 23:12:
[...]
Het is voor het eerst dat ik hoor dat je tape elke zoveel tijd moet roteren. Volgens mij klopt dat ook niet en is de shelf life van data op tape behoorlijk lang. Wel moet je tapes niet 100en keren overschrijven en op een gegeven moment discarden.

Juiste opslagcondities, mwah, ik meen dat wij rond de 3K per jaar betalen voor opslag van wat is het, 300 of 400 tapes met 1x per week een taperun. Dat vind ik niet veel geld. Zeker niet gezien het feit dat ik me geen zorgen hoef te maken om de condities, weet dat het in een atoombunker (!) ligt en dat het bedrijf volledig gespecialiseerd is de opslag van offline datadragers. (Ik zeg het expres zo breed. Wij hebben nl ook een zgn. permanentkoffer, daarbij word de koffer gesealed opgeslagen. Wat wij in die koffer stoppen is aan ons. Daar mag dus ook een A4tje met wachtwoorden in gestopt worden.)
Pfff ik kan hier een boekwerk over schrijven ;) maar in het kort een magnetisch veld is een keer te zwak om uit gelezen te worden. een tape van 1 jaar heeft minder read errors dan dan een tape van 7 jaar. er zijn zoveel factoren die dit beinvloeden dat is gewoon niet leuk meer. (en oplossingen)

Niks is een volwaardige oplossing,
Vergelijk het met inkt op papier, ook onder de beste condities vertraag je het verouderings proces en afhankelijk van de kwaliteit van zowel inkt als papier hoe beter de kwaliteit hoe langer het duurt voordat het onbruikbaar is.

maar dat gezegd, wie zit op kopie nummertje x.y.z van uitslagen van de voetbal uitslagen van vandaag te wachten :) terwijl de foto van dierbare herinneringen maar op 1 a 2 mediums zit ..
Vandaar hoe meer kopie-en hoe beter.
Tape is helemaal niet ouderwets en word nog steeds op geinnoveerd. Sure, de form-factor van tape is al jaren gelijk. LTO-1 ziet er los van de kleur, precies zo uit als LTO-6. Maar het feit dat ze nu al tape op de roadmap hebben waar 48T per tape op kan en de kans heel groot is dat er over een paar jaar tape is waar 100T of meer op kan, zegt wel genoeg over dat ze nog lang niet uit geinnoveerd zijn.

Heel grote bedrijven als Google backuppen ook gewoon naar tape. Genoeg filmpjes van te vinden. De grootste taperobots met duizenden tapes staan juist bij die gigantische bedrijven die in 1 minuut meer data produceren dan het gemiddelde MKB in zijn hele bestaan.
Puur kosten besparing, tape is kosten post (ICT is kostenpost) dus als je bezuinigt .. laat je je overhalen om "dure" tape + opslag te laten varen voor backup to disk (immers disk is cheaper en kan ook offsite)

En de redenatie dat database/mail vaak een kopie bevat dus wat je kwijt raakt is aanvaardbaar. (fout maar zo word het gezien) ..

Het is gewoon wachten totdat 1 bedrijf dit de harde manier leert, die de wereld wakkers schud.
Vanwege ransomware ben ik thuis dus ook snapshots gaan gebruiken. :) Datacorruptie is met ZFS een minder groot probleem. Dat is gemaakt om datacorruptie tegen te gaan.

Maar dat beschermt helaas niet tegen uitval van mijn disks, vandaar dat ik flink na denk over offsite.
ZFS gaat meer Bitrot tegen, geen enkele software is slim genoeg om te bepalen of de wijziging van je data kwaadwillig of goedwillig is.

Dus als je niet tijdig bij een wijzig bent van je data, is je kans groot dat je alles kwijt bent.
Een van de goedkoopste, goede oplossingen is een HP Microserver Gen8 met FreeNAS.
Evengoed kost zo'n ding inclusief geheugen, zonder disks, 350 EUR. Dan moeten er nog disks in. Je bent heel snel 1000 EUR verder en dan moet er nog een eenvoudige UPS bij. Dus 1000-1200 EUR.
hangt af van je data, ik ben voor 1tb online + 1tb (dualdisk) + simple dual disk synology nas + ups veel minder kwijt :)
Zou het gaan om een bedrijfsmatige setup, ook bij kleinere bedrijven, denk ik aan heel andere scenario's en bedragen omdat de risico's veel groter zijn en het om meer gaat dan alleen emotioneel verlies. Het kan je faillissement betekenen. (Wat dan ook weer emotioneel is...)
Prive, bouw je alleen data op (het groeit) en zal niet snel verminderen ..

Zakelijk is je data eigenlijk relatief consistent en groeit naarmate je bedrijf en technologie-en groeien.

- Als je iets in de cloud zet, hoe gaat je cloud provider ermee om en hoeveel kan je "verhalen" als hij de data onbruikbaar maakt ?

- welke data heb je nodig om je bedrijf "levensvatbaar" te houden (aka mission critical) dit is vaak een klanten bestand en een x aantal tijd van specifieke data ..

Vaak neemt men alle data = mission critical, omdat simpelweg niet weet wat relevant is. Wat weer extra kosten resulteerd. hierom moet je ook je data splitsen in een soort lagen model waarbij je duidelijk kan specificeren wat waar en hoe gebackuped word. en helaas zit er altijd wel iemand bij die dit extreem goed of extreem slecht bepaald er tussenin.

Even ter afsluiter, bij een brand welke data & kennis is dan nodig om je bedrijf op een backup locatie (die ook nodig is) weer operationeel te krijgen met het bare minimum.. (en wat zijn dan de lange termijn kosten die gemaakt moeten worden om naar 100% te komen)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Backblaze met een custom key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Heb je aandelen of zo? 8)7 Dit is nou al de tweede derde keer dat je, zonder enige onderbouwing dit bedrijf loopt te pluggen. Misschien handig om te vertellen wat jij er zo cool aan vindt?

[ Voor 16% gewijzigd door Room42 op 08-05-2017 01:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

vso schreef op maandag 8 mei 2017 @ 00:34:
[...]

Pfff ik kan hier een boekwerk over schrijven ;) maar in het kort een magnetisch veld is een keer te zwak om uit gelezen te worden. een tape van 1 jaar heeft minder read errors dan dan een tape van 7 jaar. er zijn zoveel factoren die dit beinvloeden dat is gewoon niet leuk meer. (en oplossingen)
Klopt en daarom heeft tape, meer dan disk, error correction.

Het hele idee van tape is dat je data er betrouwbaar op kan worden weggeschreven en ook na lange periode kan worden teruggelezen. Dus ja, het magnetisch veld zal achteruit gaan, maar wat is de werkelijke shelf-life van een tape die 1x beschreven en teruggelezen (verify) is? En als de shelf-life mede afhankelijk is van het aantal keer dat je de data leest, hoe groot is die invloed precies?

Daarbij, disk hoeft daar niet noodzakelijkerwijs beter in te zijn. Ook disk kan op alle mogelijke manieren falen en heeft ook een magnetisch veld dat mogelijk in de loop der jaren achteruit gaat.

Ik weet niet of er op dit moment een medium is dat een onbeperkte shelf-life heeft.
Niks is een volwaardige oplossing,
Vergelijk het met inkt op papier, ook onder de beste condities vertraag je het verouderings proces en afhankelijk van de kwaliteit van zowel inkt als papier hoe beter de kwaliteit hoe langer het duurt voordat het onbruikbaar is.

maar dat gezegd, wie zit op kopie nummertje x.y.z van uitslagen van de voetbal uitslagen van vandaag te wachten :) terwijl de foto van dierbare herinneringen maar op 1 a 2 mediums zit ..
Vandaar hoe meer kopie-en hoe beter.
Dat is ook het idee van snapshots en backups. Idealiter zou je iedere blob data forever bewaren maar uit kostenoverwegingen doe je dat niet. Dus backup je met intervals, maar gooi je in de regel ook na verloop van tijd je tussenliggende backups weg. De kans dat je daarmee belangrijke data weg gooit is aanwezig maar een gecalculeerd risico.
[...]

Puur kosten besparing, tape is kosten post (ICT is kostenpost) dus als je bezuinigt .. laat je je overhalen om "dure" tape + opslag te laten varen voor backup to disk (immers disk is cheaper en kan ook offsite)
Dat is dus een heel grote misvatting.

De reden waarom LTO nog steeds verder ontwikkeld word en juist de heel grote bedrijven op tape backuppen, is omdat het goedkoper is per T, ook als je de aanschaf, afschrijving en onderhoud van je library mee rekent.

Natuurlijk zijn er meer kosten, zoals opslag en transport maar die heb je met disk ook als je het op een vergelijkbare manier doet. Offline en juist het feit dat je data niet gededupliceerd word is daarbij heel belangrijk. Een offline opgeslagen tape heeft een veel betere bescherming tegen hacks dan online opgeslagen data. Bij data die over over meerdere tapesets verspreiden is, loop je een veel kleiner risico dat al je data weg is als er een beperkte set datadragers het begeeft.

Zet je backup data op een RAID array en bij 3 of 4 gecrashte disks of fikt die array uit is AL je data weg. Heb je 1 tapeset waar 3 of 4 tapes het begeven hebben is alleen die set weg en kun je terug naar de vorige.

Met backup naar disk kun je dat weer afvangen door je backup systeem dubbel of driedubbel uit te voeren. Nadeel daarvan: de prijs. Backup naar disk is per T als je naar een enkele disk schrijft al veel duurder, schrijf je dezelfde data weg naar meerdere disks vermenigvuldigt dat de prijs per opgeslagen T.

Wat je bijvoorbeeld ook niet moet vergeten is dat een backup naar disk systeem 24/7 stroom vreet en omdat daar in de regel heel wat disks in zitten, is dat relatief veel. Tape kost ook stroom, je hebt de aansturende server en de library. Maar de library gebruikt relatief weinig stroom, de server ook want heeft genoeg aan 2 disksjes voor het OS en je backup software. Opgeslagen tape kost geen stroom. (Ok, indirect wel. De ruimte waarin de tape opgeslagen word moet geconditioneerd zijn maar da's bij een server niet anders dus die kun je redelijk tegen elkaar weg strepen, waarbij als je dat niet doet, het voordeel voor tape is omdat je minder koeling nodig hebt. Opgeslagen tape word immers niet warm en heeft dus geen flinke airco's nodig.)

Ook interessant aan tape:

De prijs per T neemt af naarmate je meer data op slaat.
Bij disk neemt dat linear toe.

Een deel van de kosten van tape zitten immers in je library en backup server. Die kosten heb je maar 1x. Of je nu 100 of 1000 tapes nodig hebt om je data op te slaan.

Bij disk is dat niet zo. Op een gegeven moment zijn je disk en je server vol. Moet je nieuwe disks aanschaffen (die keren zo duur zijn per T als tape) en vrij snel moet je een 2e, 3e en 4e server aanschaffen waarbij best wat kosten gaan zitten in de behuizing. (Mainboard, CPU, netwerkpoorten, etc.)

Kortom, backup naar disk is niet goedkoper en niet beter dan backup naar tape. Het enige echte voordeel van backup naar disk is dat je in de regel kortere restortetijden hebt. Om die reden zie je dat backup naar disk vaak als extra oplossing gebruikt word. Eerst naar disk, daarna alsnog naar tape.
En de redenatie dat database/mail vaak een kopie bevat dus wat je kwijt raakt is aanvaardbaar. (fout maar zo word het gezien) ..

Het is gewoon wachten totdat 1 bedrijf dit de harde manier leert, die de wereld wakkers schud.
Ik denk juist omdat bedrijven begrijpen dat tape een goede oplossing is, de ontwikkeling van tape nog steeds door gaat. Zoals boven beschreven, backup naar tape is goedkoop en retentie is eenvoudiger op te bouwen.
[...]

ZFS gaat meer Bitrot tegen, geen enkele software is slim genoeg om te bepalen of de wijziging van je data kwaadwillig of goedwillig is.

Dus als je niet tijdig bij een wijzig bent van je data, is je kans groot dat je alles kwijt bent.
Met ZFS kun je snapshots maken en DIE helpen wel degelijk tegen onbedoelde wijziging van je data.
De extra feature van ZFS is bitrot protection, dat niet veel andere filesystems hebben.
[...]

hangt af van je data, ik ben voor 1tb online + 1tb (dualdisk) + simple dual disk synology nas + ups veel minder kwijt :)
Hangt van je gekozen oplossing af. Doe je zoiets bij TransIP met BigStorage, kost je dat 30 EUR per maand.
CrashPlan en BackBlaze zijn volgens mij goedkoper, maar hebben onder andere als nadeel dat je niet weet waar je data staat. Ik weet niet of ik per-se mijn data in de USA wil hebben staan zeg maar...
[...]

Prive, bouw je alleen data op (het groeit) en zal niet snel verminderen ..

Zakelijk is je data eigenlijk relatief consistent en groeit naarmate je bedrijf en technologie-en groeien.
De meeste bedrijven *maken* data en gooien zelden iets weg. Ook zakelijk gezien groeit data over het algemeen en dus de behoefte aan opslag en backup volume.

Als ik kijk naar ons datavolume op kantoor, groeien we redelijk consistent met 100G per week. Soms zien we plots een dip van een paar honderd G en we proberen als het kan op te ruimen. Oude vm's en data faseren we uit (zetten we op disk, disk gaat in de kluis, data van het systeem) en we horen vaak van projecten dat als het project is afgerond, de data om dat op te bouwen verwijderd word. (Maar het eindresultaat staat uiteraard wel op het systeem.)
- Als je iets in de cloud zet, hoe gaat je cloud provider ermee om en hoeveel kan je "verhalen" als hij de data onbruikbaar maakt ?

- welke data heb je nodig om je bedrijf "levensvatbaar" te houden (aka mission critical) dit is vaak een klanten bestand en een x aantal tijd van specifieke data ..

Vaak neemt men alle data = mission critical, omdat simpelweg niet weet wat relevant is. Wat weer extra kosten resulteerd. hierom moet je ook je data splitsen in een soort lagen model waarbij je duidelijk kan specificeren wat waar en hoe gebackuped word. en helaas zit er altijd wel iemand bij die dit extreem goed of extreem slecht bepaald er tussenin.
De enige reden om te splitsen zijn de kosten.
Zou je niet op het geld hoeven te letten, is er geen reden om niet al je data te backuppen.

Je moet hierin dus een overweging maken en soms is het goedkoper om gewoon alle data te backuppen, dan die splitsing aan te brengen. Immers, met splitsen loop je risico's (namelijk dat iemand data ten onrechte als onbelangrijk classificeerd) en het splitsen as-such kost ook geld. Mensen moeten er immers over nadenken, de splitsing constant houden, bij nieuwe data bepalen waar die word opgeslagen, je backup systemen moeten er op worden aangepast, etc, etc, etc.

Het hoeft dus niet zo te zijn dat het splitsen van data een kostenbesparing oplevert. :)
Even ter afsluiter, bij een brand welke data & kennis is dan nodig om je bedrijf op een backup locatie (die ook nodig is) weer operationeel te krijgen met het bare minimum.. (en wat zijn dan de lange termijn kosten die gemaakt moeten worden om naar 100% te komen)
Idealiter denk je daar tevoren over na. Ik heb die kosten niet in beeld maar weet wel met grote zekerheid dat er heel wat moet gebeuren willen wij onze data niet binnen redelijke tijd terug kunnen halen.

Ik gok dat we binnen een week min of meer volledig operationeel kunnen zijn, bij totale uitval van alle datadragende systemen waarbij we 100% moeten terugvallen op tape.

Die tijd is aanzienlijk korter als we niet op tape zijn aangewezen.

Die week zal wel betekenen dat we samen met wat externe partijen zo'n beetje 7 dagen lang, 24/7 moeten doorwerken om de boel werkend te krijgen, maar het kan. Denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

unezra schreef op maandag 8 mei 2017 @ 07:23:
[...]

Klopt en daarom heeft tape, meer dan disk, error correction.

Het hele idee van tape is dat je data er betrouwbaar op kan worden weggeschreven en ook na lange periode kan worden teruggelezen. Dus ja, het magnetisch veld zal achteruit gaan, maar wat is de werkelijke shelf-life van een tape die 1x beschreven en teruggelezen (verify) is? En als de shelf-life mede afhankelijk is van het aantal keer dat je de data leest, hoe groot is die invloed precies?

Daarbij, disk hoeft daar niet noodzakelijkerwijs beter in te zijn. Ook disk kan op alle mogelijke manieren falen en heeft ook een magnetisch veld dat mogelijk in de loop der jaren achteruit gaat.

Ik weet niet of er op dit moment een medium is dat een onbeperkte shelf-life heeft.
Antwoord is "dat is er niet", en waarom zou je .. mijn punt was alleen dat je bewust dient te zijn van het risico :)

ik heb je verhaal gelezen tja we schrijven beetje het zelfde :) ZFS is inderdaad mooi net zoals betamax maar niet elke techniek is er bestemd om een lange levensduur te hebben. (hoe goed ook)
of Rimm geheugen ..

ik vermijd tape (prive) zakelijk juist niet. en dat heeft meer met recovery en kosten te maken vs online en losse (usb) disks + dvd's

Tja vanalles

Pagina: 1