VM Machine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevanov
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-09 10:54
Mij is gevraagd een voorstel te maken voor een VM machine met i7, 32gb RAM, en 2x 500GB SSD (zijn eisen). Het gaat om een klein bedrijf en er zullen nooit meer dan tien man tegelijk op werken
Hetvolgende is waar ik zelf mee ben gekomen voortboordurdend op deze eisen.
Het moederbord is gekozen omdat ik RAID 1 voor de SSD nodig heb en meerdere NIC's voor link aggregation

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 332,85€ 332,85
1Supermicro X11SSH-F€ 239,-€ 239,-
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1be quiet! Pure Rock€ 32,50€ 32,50
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 261,95€ 261,95
1Corsair RM550x€ 93,95€ 93,95
2WD Blue SSD 2,5" 500GB€ 154,95€ 309,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.336,10

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Er komt KVM voor virtualisatie op, stuk of 5 VM's. Dit ter vervanging van een al bestaand i7 systeem wat ook deze 5 VMs uitvoert. Maar er zijn zorgen dat de 4 jaar oude hardware van dit systeem welke 24/7 aanstaat kan falen. Daarnaast wil hij de nieuwe VM machine en de oude als soort failover of redundant systeem gebruiken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Er is geen budget gegeven. De 1300 die in mijn voorstel naar voren komt vond hij in mijn voorstel te verantwoorden/

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Randapparatuur zoals monitor en toetsenbord gaat gewoon over. De machine zelf wordt helemaal nieuw.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Zoals gezegd moet er 32gb RAM in en 2x 500GB SSD in RAID1 met volgens mijn kennis een i7.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Niet perse, de gekozen componenten zijn allemaal van merken waar we beide goede ervaringen me hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Maakt allemaal niet uit, komt in een apart kamertje terecht.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik denk dat mijn voorstel prima is. Heb het ook met mijn kennis besproken en hij was ook tevreden. Ik zou graag een second opinion van Tweakers krijgen die mij op eventuele tekortkomingen kunnen wijzen. Als ik mismatchende componenten heb gekozen of als er iets misschien goedkoper of beter kan bijvoorbeeld. Ik heb dus geen heel uitgebreid advies maar vooral verificatie en controle dus. Graag uw mening.

Alvast veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moederbord is een erg dure keuze. 32GB ram en RAID 1 kan ook op een pricewatch: MSI H170M PRO-VDH.

De gekozen cpu is overigens van de vorige generatie net als een H170 bord. Waarom geen pricewatch: Intel Core i7-7700 Boxed op een pricewatch: ASRock H270M Pro4 met pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C14?

AMD Ryzen is een goed alternatief. Multithread sneller dan een i7.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 269,-€ 269,-
1ASRock AB350 Pro4€ 108,25€ 108,25
1MSI Radeon RX 550 AERO ITX 2G OC€ 93,80€ 93,80
1Alpenföhn Ben Nevis€ 27,99€ 27,99
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 352,-€ 352,-
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.305,89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:48
Voor zover niet onbelangrijk:
hoe is de support van linux-kvm m.b.t AMD cpu's? Ryzen geeft nog problemen met ESX-i wat niet werkt, (https://www.servethehome....ink-screen-of-death/)maar ik kan niet echt iets vinden over linux-kvm hierin.
Niet elke hardware wordt altijd goed ondersteunt in software (dit geldt voor zowel intel als AMD).

Voor zover ik heb kunnen vinden wordt bij linux-kvm AMD-v genoemd als dat ondersteund wordt. De ryzen cpu's hebben dit volgens mij ook.
Weet jij hier mogelijk meer van @Verwijderd ?

@Stevanov
is het de bedoeling dat de build 24/7 blijft draaien en hoe belangrijk is de uptime (hobby/professional)?. Anders lijkt het mij ook zinvol om minimaal 1 spare SSD op voorraad te hebben, mocht je je raid moeten rebuilden door een kapotte disk.

of een mogelijkheid om je snapshots/vm's op een andere disk te backuppen, dan zou je zo op de andere machine weer verder kunnen als je raid er mee stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 18:25
Voor elk serieus systeem wat niet down kan gaan; koop een Xeon met bijbehorend ECC-ram - zeker als je serieus gaat virtualiseren - kost wellicht een paar tientjes meer.

Misschien nadenken om 2 M.2 kaartjes te gebruiken als SSD? Scheelt volgens mij best nog wel wat in snelheid - moet je wel in een losse PCIe kaart steken waarschijnlijk - denk niet dat je dan hardware RAID-1 kan draaien, maar als er gevirtualiseerd word kan je net zo goed in de host SW raid draaien. Als je wel 'normale' SSD's gaat gebruiken - ga je de onboard RAID gebruiken? Al gekeken wat de performance daarvan is tegenover een dedicated controller (met een BBWC+cache)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou eerder voor een Xeon gaan dan een i7. Qua RAID moet je geen bord met hardware-raid of fakeraid, dat kan je beter in linux zelf afhandelen. ZFS zou ook geen overbodige luxe zijn, maar MD raid1 werkt uiteraard nog steeds prima, en met LVM kan je prima KVM VM's draaien op hun eigen LV's. Maar wat je ook doet: geen RAID van een controller gebruiken!

[ Voor 9% gewijzigd door johnkeates op 02-05-2017 03:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 19:31
Waarom zou je geen oem server pakken als server? Beetje een rare vraag stelling, maar je wil een machine 24/7 gaan draaien die volgens je lijstje enkel bestaat uit consumentengrade hardware. Zijn zat oplossingen te bedenken die binnen je budget vallen.

[ Voor 15% gewijzigd door Hardware Junk op 02-05-2017 04:03 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Een tower server hoeft niet zo duur te zijn: pricewatch: Dell Poweredge T20-3708

Deze heeft al een Xeon E3 processor. Er zit 4GB geheugen in en geen schijven. Het maximale geheugen is 32GB voor dit model. Je hoeft dus enkel het geheugen los te kopen en dan nog de twee SSD's.

Deze wat duurder HP server kan zelfs tot 64GB gaan: pricewatch: HP Proliant ML30 Gen9 (831067-425)

De hardware is in elk geval ontworpen voor 24/7 aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 19:31
Die T20-3708 is een leuke start. 4x 8GB erin à € 22,50. 2x een 480GB Samsung à € 135 ~ € 145 erin en je blijft ruim binnen budget.

De genoemde HP vind ik persoonlijk wat zonde van het geld. Non-Reg DDR4 ECC latjes zijn aan de dure kant. Er zijn ook wel oplossingen binnen budget waar DDR4 ECC Reg in kan.

Probeer weg te blijven van de WD Blue SSD 2,5" 500GB. Ik las dat deze dezelfde caching techniek toe past als de 960 EVO. Daar kreeg ik rillingen van en is sterk af te raden in een server.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevanov
@Hardware Junk Ik ben me ervan bewust dat het raar is dat om consumer grade hardware te gebruiken maar dat waren de wensen. Nu ben ik zelf ook niet helemaal thuis in het uitzoeken van pro-grade hardware dus de tips van @CMD-Snake @Hardware Junk en @ufear zijn zeker welkom. De T20-3708 ziet er idd interessant uit. Wat voor soort memory bankjes en ssd is daar dan voor bij aan te raden? En waar kunnen we dat het beste aanschaffen?

Ik zou hem graag overhalen om iets professioneels te kopen maar omdat ik zelf niet zo thuis ben in het uitzoeken van pro hardware kan ik lastig de goede argumenten die jullie geven ook toepassen. Dus als iemand me de goede kant op zou kunnen sturen zou ik dat zeker op prijs stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stevanov schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 18:02:
De T20-3708 ziet er idd interessant uit. Wat voor soort memory bankjes en ssd is daar dan voor bij aan te raden? En waar kunnen we dat het beste aanschaffen?
Die Dell server gaat DDR3 DIMM bankjes in, dus gewone desktop bankjes. Dat hoeft je niet de wereld te kosten. ECC of registered zou ik niet aan beginnen voor een thuis labje. Voegt niets nuttigs toe.
Ik zou hem graag overhalen om iets professioneels te kopen maar omdat ik zelf niet zo thuis ben in het uitzoeken van pro hardware kan ik lastig de goede argumenten die jullie geven ook toepassen. Dus als iemand me de goede kant op zou kunnen sturen zou ik dat zeker op prijs stellen!
Die Dell server is een prima instap model en geschikt voor 24/7 werkzaamheden. Met een prijs van 350 euro zit die ruim onder je budget en heb je genoeg geld over om bijvoorbeeld dit te kopen:

32 GB RAM: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16E11K4/32
525GB SSD: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

Ben je nog pak 'em beet 450 euro kwijt voor maximaal geheugen en 1 SSD. Ik heb een MX300 uitgezocht, die is kwalitatief goed en betaalbaar. Het kost je ongeveer 150 euro extra als je twee van deze wil voor RAID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03:46

Tribits

Onkruid vergaat niet

Wat betreft die Dell: Ik heb zo'n mijn bedenkingen bij het neerzetten van een verouderd budget systeem als 'nieuwe' server. Die processor is dan wel een Xeon, maar het is de server variant van de i5-6500, niet echt een snelheidsmonster. Los daarvan komen beide servers op mij vooral over als een Xeon in een doorsnee desktop/minitower PC. Wat betreft dat HP systeem zal het er wel vanaf hangen hoeveel je aan de support hecht.

Persoonlijk zou ik gewoon een recente Xeon (bijvoorbeeld de pricewatch: Intel Xeon E3-1245 v5 Boxed op een C236 (zoals bijvoorbeeld dat uit de topicstart) prikken en er 32GB (2x16) DDR4 ECC in zetten. Niet veel duurder en zijn geld wel waard voor een dergelijke serieuze virtualisatie toepassing. Je zou dan bijvoorbeeld op iets als onderstaand voorstel uitkomen.

Overigens heeft Dell ook wel redelijk betaalbare servers als de PowerEdge T130 met een recente processor die je ook nog aan je eigen wensen aan kan laten passen. Zou mij nog steeds de beste optie lijken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1245 v5 Boxed€ 311,50€ 311,50
1Supermicro X11SSH-F€ 239,-€ 239,-
1be quiet! Pure Rock€ 32,50€ 32,50
1Crucial CT2K16G4WFD8213€ 317,-€ 317,-
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 55,50€ 55,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.331,35

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Tribits schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 19:45:
Wat betreft die Dell: Ik heb zo'n mijn bedenkingen bij het neerzetten van een verouderd budget systeem als 'nieuwe' server. Die processor is dan wel een Xeon, maar het is de server variant van de i5-6500, niet echt een snelheidsmonster. Los daarvan komen beide servers op mij vooral over als een Xeon in een doorsnee desktop/minitower PC. Wat betreft dat HP systeem zal het er wel vanaf hangen hoeveel je aan de support hecht.
Nou, nou... verouderd? Die CPU is een generatie oud.

Bij virtualisatie voor thuis zijn twee dingen belangrijk: veel geheugen en veel snelle storage. De CPU zal niet heel erg benut worden. Hooguit dat het druk is als alle VM's tegelijk opstarten, maar als de boel draait zal het meevallen. Het is niet alsof er tigtallen gebruikers op die VM's werken hier.

Dit zijn instap servers, maar meer heeft TS ook niet nodig. Een dikke Poweredge of Proliant server slurpt alleen veel stroom en maakt lawaai zonder echte meerwaarde hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

CMD-Snake schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:55:
[...]

Nou, nou... verouderd? Die CPU is een generatie oud.
Het is een systeem uit 2014 en bovendien is het nog een instapsysteem ook.
Bij virtualisatie voor thuis zijn twee dingen belangrijk: veel geheugen en veel snelle storage.
Ik lees nergens in de topic start dat het om virtualisatie voor thuis gaat. TS geeft aan gevraagd te zijn om voor een kennis een systeem te bouwen dat 24/7 aan staat. Klinkt mij niet als een thuislabje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Tribits schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:00:
Ik lees nergens in de topic start dat het om virtualisatie voor thuis gaat. TS geeft aan gevraagd te zijn om voor een kennis een systeem te bouwen dat 24/7 aan staat. Klinkt mij niet als een thuislabje.
Ik denk niet dat het een professionele omgeving gaat worden. Slechts 500GB opslag voor alles? Dat is niet veel. Er draaien 5 VM's, minus de ruimte die je nodig hebt voor je hypervisor is er minder dan 100GB per VM aan ruimte beschikbaar. Het kan nooit iets groots zijn.

Ik zou zelf kiezen voor een instap Dell of HP servertje. Ik denk dat die ruim voldoende bieden en beter zijn qua hardware voor 24/7 aanstaan.

Het is jammer dat de HP Microserver slechts 16GB RAM kan hebben, die was perfect geweest denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevanov
@Tribits @CMD-Snake Gaat iid om een klein bedrijf waar de virtualisatie geen grote zware taken uitvoert, een paar websites, mail, fileserver zaken. Tot nu toe is alles bij het bedrijf altijd een beetje met consumentenhardware gedaan en daar zijn nooit grote problemen mee ondervonden. De kosten die een kant en klaar professioneel systeem bedraagt is tot nu toe altijd de reden geweest om niet een Dell of HP tower te kopen. Daarnaast is er ook wel een voorliefde voor dingen zelf kunnen fixen en werken ze graag met open source pakketten maar het is geen IT bedrijf, de eigenaar is gewoon een beetje van het IT hobbien.

Ik heb het overlegd en als het voor hetzelfde bedrag kan vinden ze een pro systeem ook prima.
Tussen de Xeon E3-1225 en i7 7700/6700 zit zover ik kan zien wel een redelijk prestatieverschil dus ik zal even navragen of die dikke i7 echt nodig is. Want de Dell Poweredge T20-3708 met de SSDs en RAM die @CMD-Snake voorstelt komt tezamen op 950 euro wat een mooi bedrag is, nog onder budget ook. Misschien de enige kritiek daar is wat extra rekenkracht.

[ Voor 9% gewijzigd door Stevanov op 03-05-2017 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik redeneer een beetje vanuit algemene (bedrijf) server theorie. Meestal zijn de kosten van het vervangen van een systeem en de downtime van meer belang dan de prijs van het systeem op zich. De processor in dat Dell systeem is al wat ouder, maar de ontwikkelingen op processorgebied zijn de laatste jaren niet zo hard gegaan. Normaal gesproken zou ik het niet aanraden, maar als een besparing van een paar honderd euro de moeite waard is en het niet de verwachting is dat de systeemeisen de komende jaren stijgen dan is het wel te verdedigen.

Rest vooral de vraag of ECC geheugen van belang is. Hangt naast de beschikbaarheid ook wel af van het belang van de gegevensintegriteit. Iedere systeembeheerder zal het je aanraden voor een server, maar aan de andere kant worden er ook bergen (kritisch) werk verzet op desktop systemen zonder ECC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom zou je een 4 jaar oud systeem vervangen? De kans dat zo'n systeem, als het een beetje kwaliteit heeft, uit valt is vrij klein en daarbij heb je daar support contracten voor. (Ik neem aan dat die er op zitten.)

Andere dingen waar ik aan denk:
  • Waarom zelfbouw? In de regel is off-the-shelf niet duurder en heel wat minder onderhoudsgevoelig.
  • Waarom een machine van 4 jaar oud vervangen door een met zo ongeveer dezelfde specs. (Da's in mijn beleving echt geldverspilling.)
  • Hij wil dit ding gebruiken als failover, dat doe je in de regel *niet* met hardware die je niet vertrouwd maar juist met hardware die je 100% vertrouwd. Het moment dat je een failover doet, wil je dat niet op een systeem dat twijfelachtig betrouwbaar is.
  • Waar gaat het ding voor gebruikt worden? Je hebt het over "nooit meer dan 10 man" en tegelijkertijd heb je het over "4 vm's". Is het nu een VDI oplossing waar je 't voor in zet, of is het ding bedoeld om servers op te draaien?
  • 1300 EUR vind ik hoe dan ook een vrij laag bedrag, maar het kan, hoewel het wel klinkt als een gevalletje "veel voor weinig" (ook vanwege het zelfbouw voorstel in plaats van degelijk HP of Dell)
Ik zou zo'n systeem niet snel vervangen als het technisch nog voldoet. (Ofwel, snel genoeg is en de supportcontracten betaalbaar blijven.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stevanov schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:45:
Gaat iid om een klein bedrijf waar de virtualisatie geen grote zware taken uitvoert, een paar websites, mail, fileserver zaken.
Dan is het enige wat je kan doen een server kopen bij Dell of HP. Voor bedrijfsmatig gebruik zou ik geen zelfbouw meer overwegen met consumenten onderdelen. Indien er iets mis gaat met de hardware kan een OEM als Dell of HP de dag erop al langskomen om het probleem te verhelpen. Met zelfbouw is het maar de vraag of je het probleem binnen die tijd opgelost kan hebben, zeker als het lastiger is om onderdelen te bestellen.
unezra schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 19:52:
Waarom zou je een 4 jaar oud systeem vervangen?
4 jaar is een normale afschrijfperiode voor bedrijven als het om computers en servers gaat. Na die vier jaar wordt de kans op falen van de hardware steeds groter. Bij 4 jaar non-stop aanstaan heeft de huidige hardware al flink wat draaiuren erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CMD-Snake schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:31:
[...]
Dan is het enige wat je kan doen een server kopen bij Dell of HP. Voor bedrijfsmatig gebruik zou ik geen zelfbouw meer overwegen met consumenten onderdelen. Indien er iets mis gaat met de hardware kan een OEM als Dell of HP de dag erop al langskomen om het probleem te verhelpen. Met zelfbouw is het maar de vraag of je het probleem binnen die tijd opgelost kan hebben, zeker als het lastiger is om onderdelen te bestellen.
Eens.
TCO van zelfbouw is lastig lager te krijgen dan van een A-merk machine en daar gaat het om. Je moet niet enkel uit gaan van de aanschafprijs. Het gaat ook om bedrijfscontinuiteit. Bedrijf draaien op consumentenhardware is een verdomd slecht idee.
[...]

4 jaar is een normale afschrijfperiode voor bedrijven als het om computers en servers gaat. Na die vier jaar wordt de kans op falen van de hardware steeds groter. Bij 4 jaar non-stop aanstaan heeft de huidige hardware al flink wat draaiuren erop zitten.
Disagree.

Hardware kan in de regel veel langer probleemloos mee. Financieel word het in de regel in 5 jaar afgeschreven maar dat wil niet zeggen dat het technisch ook afgeschreven is en moet worden. Juist niet. Ieder jaar dat je het na de afchrijfperiode nog kunt laten draaien is pure winst en waarom zou je hardware vervangen die nog ruim voldoet? Da's zonde van het geld.

Draaiuren zijn helemaal niet spannend. Het kan zijn dat d'r eens een fannetje verslijt maar een CPU slijt niet, moederbord ook niet. Ok, idealiter draait het spul wel in een geconditioneerde ruimte, dus airco (die de lucht voldoende vochtig houd en de temperatuur constant), geen stof, afgesloten ruimte. Maar als je daar voor zorgt, kan een beetje A-merk server prima 6-8 jaar mee en als je eisen niet al te hoog zijn, ook wel 10 jaar.

EDIT:
Voor het idee, ik heb hier switches van 7 jaar oud draaien en de enige reden waarom we een aantal van die dingen willen vervangen, is functionaliteit en uniformiteit. (We hebben L2 switches en willen L3 gaan doen, plus dat het verschillende modellen zijn waarbij de featureset subtiel anders is, wat gekke netwerk issues op levert.)

Een deel van die switches houden we ook en zullen waarschijnlijk de 10 jaar gaan halen, misschien langer.

Er is gewoon geen reden om die dingen te vervangen. Ze zijn snel genoeg voor wat ze moeten doen. (Thin Clients + losse VoIP telefoons hebben genoeg aan 100MBit PoE.)

[ Voor 14% gewijzigd door unezra op 05-05-2017 11:48 . Reden: switches ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
unezra schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:37:
Hardware kan in de regel veel langer probleemloos mee. Financieel word het in de regel in 5 jaar afgeschreven maar dat wil niet zeggen dat het technisch ook afgeschreven is en moet worden. Juist niet. Ieder jaar dat je het na de afchrijfperiode nog kunt laten draaien is pure winst en waarom zou je hardware vervangen die nog ruim voldoet? Da's zonde van het geld.
Voedingen worden minder naarmate de jaren verstrijken. Ook harde schijven hebben een maximaal aantal uren waarna het risico op falen groter wordt. Er zitten weldegelijk slijtage componenten in een computer of server.

sowieso zit er op hardware bij grotere bedrijven service contracten en HP en Dell gaan echt die server na vier/vijf jaar niet meer ondersteunen.

Vrijwel elk bedrijf waar ik heb gewerkt werd hardware na 4-5 jaar vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Stevanov schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:45:
Ik heb het overlegd en als het voor hetzelfde bedrag kan vinden ze een pro systeem ook prima.
Tussen de Xeon E3-1225 en i7 7700/6700 zit zover ik kan zien wel een redelijk prestatieverschil dus ik zal even navragen of die dikke i7 echt nodig is. Want de Dell Poweredge T20-3708 met de SSDs en RAM die @CMD-Snake voorstelt komt tezamen op 950 euro wat een mooi bedrag is, nog onder budget ook. Misschien de enige kritiek daar is wat extra rekenkracht.
Let vooral op de service die je krijgt. Het liefst heb je een leverancier die snel on site service kan verlenen. Het kost je misschien wat meer geld maar dat valt in het niet vergeleken met een downtime van een paar dagen als je server plat ligt.
Laat vooral in kaart brengen wat de kosten zijn bij X uur downtime, dat bepaalt de kosten die je kan investeren in service.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CMD-Snake schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:52:
[...]

Voedingen worden minder naarmate de jaren verstrijken. Ook harde schijven hebben een maximaal aantal uren waarna het risico op falen groter wordt. Er zitten weldegelijk slijtage componenten in een computer of server.
Dat is dus een van de redenen waarom je dingen redundant uit voert. Altijd 2 voedingen en altijd minimaal RAID1 op je disk. Klapt er een voeding of een disk, is 'ie 24 uur later vervangen.

Onze NetApps zijn van begin 2014, dus nu 3 jaar oud. Ik en het MT gaan niet heel gelukkig worden als we die dingen over 1-2 jaar al moeten vervangen. :) We hopen daar echt de 6-8 jaar mee te halen.
sowieso zit er op hardware bij grotere bedrijven service contracten en HP en Dell gaan echt die server na vier/vijf jaar niet meer ondersteunen.
Dacht dat dat niet zo'n probleem was, maar het hangt ook van de apparatuur af of het noodzakelijk is of niet.

Onze access switches zit bijvoorbeeld geen servicecontract op. Het is goedkoper d'r 1 of 2 op voorraad te houden dan een servicecontract af te sluiten en er zit toch lifetime warranty op. (Maar zelfs zonder dat is het niet spannend.)
Vrijwel elk bedrijf waar ik heb gewerkt werd hardware na 4-5 jaar vervangen.
Hier wisselt het.
We kijken per geval of het nuttig is het periodiek te vervangen. Dat is een kosten/baten/risico analyse.

In ieder geval vervangen we niet alle hardware om de 4-5 jaar. Ze zien me aankomen. Onze Thin Clients kunnen makkelijk 10-15 jaar mee en de requirements zullen over 5 jaar echt niet anders zijn dan 3 jaar geleden.

Als je preventief alles om de 4-5 jaar vervangt ben je vind ik vooral geld aan het verkwisten. Je moet dat per geval beoordelen. (En per jaar. Want als op een gegeven moment je supportcontract te duur word of niet meer kan, kan het interessant zijn toch te vervangen.)

Overigens, EOL hardware gooien we niet weg. Dat word ingezet op minder kritieke punten zoals het lab, of thuis om te oefenen. :) (En als het EOL is en wij hebben er niets meer aan, word het weggegeven of verkocht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
unezra schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:18:
Dat is dus een van de redenen waarom je dingen redundant uit voert. Altijd 2 voedingen en altijd minimaal RAID1 op je disk. Klapt er een voeding of een disk, is 'ie 24 uur later vervangen.
Een voeding die klapt kan ook de hardware beschadigen. Zo simpel is het niet naar mijn mening. Ik zou niet graag 10-15 jaar met een client doen. Voor die tijd heb je al lang uitval gehad door slijtage of ouderdom van de hardware. En probeer dan nog maar eens onderdelen te krijgen na vijf jaar. Dat is ook de maximale termijn zo'n beetje voor een OEM om nog iets te kunnen leveren voor oudere hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

unezra schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:18:
[...]

Hier wisselt het.
We kijken per geval of het nuttig is het periodiek te vervangen. Dat is een kosten/baten/risico analyse.
Op zich wel herkenbaar, de kosten van je hardware zijn over het algemeen maar een fractie van de TCO, maar aan vervanging kleven meer kosten (en risico's) dan alleen de hardware. Aan de andere kant denk ik wel dat het voorkomt dat er te laat gesignaleerd wordt dat verouderde hardware een toenemende kostenpost aan het worden is, of de EOL datum van applicaties te optimistisch ingeschat wordt waardoor er onverwacht lang met oude hardware doorgedraaid wordt.

Gerelateerd aan dit topic is dat dan ook de reden dat het wat mij betreft de voorkeur heeft om op veilig te spelen en er niet van uit te gaan van een budget systeem dat over een jaar of drie jaar wel weer een keer vervangen kan/zal worden. Nu doet TS dat misschien nog als vriendendienst, maar als dat over een paar jaar niet meer het geval is zal er een aardig prijskaartje aan een dergelijke vervanging hangen.
In ieder geval vervangen we niet alle hardware om de 4-5 jaar. Ze zien me aankomen. Onze Thin Clients kunnen makkelijk 10-15 jaar mee en de requirements zullen over 5 jaar echt niet anders zijn dan 3 jaar geleden.
Op een bepaald moment moet je wel erg veel maatregelen gaan nemen om wat geld te besparen. Zorgen dat je voldoende voorraad hebt omdat het apparaat niet meer leverbaar is, inschatten of er veiligheidsrisico's zijn, genoegen nemen met minder prestaties, meer inspanning om defecte apparatuur te vervangen etc. Op een bepaald moment is de rek er ook echt wel uit.
CMD-Snake schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:16:
[...]

Een voeding die klapt kan ook de hardware beschadigen.
Sowieso schat ik die kans vrij klein en bovendien kan je een dergelijk risico ook meenemen in je kosten/baten analyse. Als het echt een onacceptabel risico is kan je altijd nog 1 of meer spares achter de hand houden, hele systemen redundant draaien of inderdaad alsnog preventief vervangen. Maar dan praat je denk ik wel over systemen waar dagomzetten van meer dan een miljoen mee gemoeid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CMD-Snake schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:16:
[...]

Een voeding die klapt kan ook de hardware beschadigen. Zo simpel is het niet naar mijn mening. Ik zou niet graag 10-15 jaar met een client doen. Voor die tijd heb je al lang uitval gehad door slijtage of ouderdom van de hardware. En probeer dan nog maar eens onderdelen te krijgen na vijf jaar. Dat is ook de maximale termijn zo'n beetje voor een OEM om nog iets te kunnen leveren voor oudere hardware.
Hangt van de hardware af.
Een TC kan qua specs eigenlijk prima 10 jaar of meer mee, alleen kan het zijn dat de fabrikant op een gegeven moment geen firmware updates meer levert voor het ding.

Qua onderdelen en support is het niet boeiend. Klapt er een TC naar 10 jaar, jammer, gaat 'ie de prullenbak in en zet je een nieuwe neer. Heb je d'r wel 5 jaar langer plezier van gehad en dus minder kosten gehad.

Daarom moet je zoiets dus per geval bekijken. Sommige hardware wil je sneller en preventief vervangen, andere hardware niet.

Waarom zou je een switch van 5 jaar oud vervangen, waar je een sparepart voor op de plank hebt liggen en waarbij inspoelen bij calamiteit net zo veel tijd kost als gepland inspoelen?

Sowieso is de kans dat zo'n ding sterft ontzettend klein en niet veel groter na 10 jaar dan na 5 jaar, maar het risico is ook nog eens volledig te overzien.

Grappig genoeg is het in de regel vervelender als een access switch klapt dan als een core of san switch klapt. Core en SAN is in de regel redundant uitgevoerd. Access niet. Dan vallen er daadwerkelijk werkplekken uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tribits schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:31:
[...]
Op zich wel herkenbaar, de kosten van je hardware zijn over het algemeen maar een fractie van de TCO, maar aan vervanging kleven meer kosten (en risico's) dan alleen de hardware. Aan de andere kant denk ik wel dat het voorkomt dat er te laat gesignaleerd wordt dat verouderde hardware een toenemende kostenpost aan het worden is, of de EOL datum van applicaties te optimistisch ingeschat wordt waardoor er onverwacht lang met oude hardware doorgedraaid wordt.
Hardware zijn over het algemeen maar een klein deel van je TCO, maar zeker wel een deel waarop je zinvol kunt besparen door kritisch te blijven kijken naar welke hardware je wanneer vervangt. Juist ook omdat, wat je zegt, het vervangen van een platform meer kost dan de hard- en software alleen.
Gerelateerd aan dit topic is dat dan ook de reden dat het wat mij betreft de voorkeur heeft om op veilig te spelen en er niet van uit te gaan van een budget systeem dat over een jaar of drie jaar wel weer een keer vervangen kan/zal worden. Nu doet TS dat misschien nog als vriendendienst, maar als dat over een paar jaar niet meer het geval is zal er een aardig prijskaartje aan een dergelijke vervanging hangen.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Sowieso ben ik geen voorstander van zelfbouw, niet in dit soort situaties, niet in andere professionele situaties en zelfs zelden in thuissituaties.

Je kunt beter nu investeren in een goed A-merk systeem waar servicecontracten op te krijgen zijn en de kwaliteit bewezen, dan nu met weinig middelen iets in elkaar fietsen dat weinig beter is dan een opgevoerd hobbysysteem.
[...]

Op een bepaald moment moet je wel erg veel maatregelen gaan nemen om wat geld te besparen. Zorgen dat je voldoende voorraad hebt omdat het apparaat niet meer leverbaar is, inschatten of er veiligheidsrisico's zijn, genoegen nemen met minder prestaties, meer inspanning om defecte apparatuur te vervangen etc. Op een bepaald moment is de rek er ook echt wel uit.
Hangt van het apparaat af. Zoals ook in mijn andere post, als over 5 jaar een van onze huidige Thin Clients sterft, jammer, koop ik een nieuwe als ik die niet op de plank heb liggen en draai ik door. Effectieve downtime: 0 want flexplekken dus gebruiker dan zonder problemen doorwerken op een andere plek en een TC is in 5 minuten vervangen.

Voor andere apparatuur is dat lastiger.

Zal dus per geval bekeken moeten worden.
[...]

Sowieso schat ik die kans vrij klein en bovendien kan je een dergelijk risico ook meenemen in je kosten/baten analyse. Als het echt een onacceptabel risico is kan je altijd nog 1 of meer spares achter de hand houden, hele systemen redundant draaien of inderdaad alsnog preventief vervangen. Maar dan praat je denk ik wel over systemen waar dagomzetten van meer dan een miljoen mee gemoeid zijn.
Dat. Een voeding die een compleet systeem mee trekt is uitermate zeldzaam. Misschien in low-end consumentenspul maar van HP verwacht ik wel iets anders. Sure, een voeding kan knallen, dan heb je een 2e voeding in je systeem zitten en draai je door zonder downtime. Voedingen zijn hot-swap dus ook voor het vervangen geen downtime nodig.

Wil je ook dat risico uitbannen, moet je redundancy bouwen op andere manieren met redundant servers en redundant storage systemen. Heb je geen dagomzetten van meer dan een miljoen voor nodig.

Hoe dan ook moet je de redundancy baseren op wat het kost als het mis gaat en je budgetten. Maar eigenlijk moet je het budget laten bepalen door de kosten als het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

unezra schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 20:40:
[...]

Wil je ook dat risico uitbannen, moet je redundancy bouwen op andere manieren met redundant servers en redundant storage systemen. Heb je geen dagomzetten van meer dan een miljoen voor nodig.
Beetje overdreven misschien, maar als je bij een beetje omvangrijk/complex systeem van een beschikbaarheid van 99,5 procent naar een beschikbaarheid van 99.95 procent gaat brengt dat enorme kosten mee om (maximaal) een dag downtime per jaar te voorkomen. Dan moeten er toch wel flinke (financiële) belangen mee gemoeid zijn om dat te rechtvaardigen.

Pagina: 1