alternatief voor ADSL: T-mobile 4G thuis of mobiele wifi

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekmanm
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-02 19:31
Beste,

Mijn ouders wonen op het platteland en beschikken over ADSL met het bekende verhaal dat de snelheden in de praktijk zeer, zeer bedroevend zijn. Een site laden en ondertussen een kopje koffie halen is geen grap. Nu ben ik aan het kijken naar alternatieven welke sinds een half jaar op de markt zijn.

Ik wil me hierbij beperken tot 2 alternatieven van t-mobile en zou graag een advies willen in de afweging van kosten en het verschil in modem capaciteit.

-Optie 1.: 4G voor thuis van T-mobile. Eenmalige modemkosten 205 euro. Abonnement 40 euro per maand met 100 GB datalimiet.
-Optie 2: een losse Huawei mobiele wireless router kopen (bv Huawei e5577, van 130 euro), met een los 4G abonnement erbij. Vervolgens gebruik je de Huawei als de vaste router in huis

De voordelen van een Huawei met een los 4G unlimited abonnement zijn:
- onbeperkt data (in praktijk 5 GB per dag = 150 gb/maand), waar met 4G voor thuis er een limiet van 100 GB per maand is
- zakelijk gebruik reeds mogelijk icm Huawei mobiele wifi, voor 4G thuis is dit nog niet mogelijk
- een los abonnement met 4G unlimited van t-mobile is goedkoper (35 euro per maand) ten opzichte van een abonnement voor t-mobile 4G thuis)
- eenmalige kosten voor Huawei e5577c zijn 120 euro, waar de eenmalige modemkosten voor T-mobile 4G thuis 205 euro zijn
- Eventueel kan de Huawei nog op vakantie worden meegenomen, hoewel dit in de praktijk niet zo vaak voorkomt/zal voorkomen

Nadeel van de Huawei is dat deze een accu heeft, maar in de praktijk krijgt deze een vaste plek en zal hij dus 24/7 aan de oplader liggen. Een ander mogelijk nadeel is een mindere modem/router capaciteit:

Modemspecificaties:
Huawei e5577c:
Wifi-standaard: MiFi 3G/4G
Wifi-banden Single-band
Draadloze snelheid 2,4 GHz150Mbps
Netwerkbeveiliging WPA2 | WPA

Huawei E5186s-22a (voor T-mobile 4G thuis)
Specificities: https://tweakers.net/pric...6s-22a-wit/specificaties/o.a.
Maximale snelheid 2,4GHz 300Mbps
Maximale snelheid 5GHz 867Mbps

Wat ik niet weet in hoeverre het verschil in de modem zich in de praktijk uit en of dit echt significante verschillen zijn, daar houdt mijn technische kennis op. Resulteert dit in lagere snelheden of een minder ver bereik (alleen woonkamer vs hele huis +erbuiten?)

Gezien bovenstaande lijkt de Huawei goedkoper, reeds geschikt voor zakelijk gebruik, heeft een grotere databundel, maar lijkt een mindere modem te hebben.

Verder relevant:
-Vdsl is niet mogelijk
-Ubiquity Nanobeam M5's. geen optie

Alvast bedankt voor jullie (technisch) advies.

Vriendelijke groet,
Mark

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:07

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aangezien dit een mobiele provider betreft, geef ik het topic even een schopje van IH naar TPL.

Ik geloof dat het officieel niet toegestaan is om het 4G unlimited abo te gebruiken in een mifi, aan de andere kant kunnen en mogen ze dit niet controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 753867

Ik begrijp eigenlijk niet waarom mensen nog 4G voor thuis afnemen, als je ook een betere optie hebt, bij de zelfde provider, die goedkoper is en ook nog meer data mee mag verbruiken.

Enige voordeel van 4G voor thuis is dat je het maandelijks kan opzeggen en met Unlimited niet, maar als je toch van plan bent om het langere tijd te gebruiken maakt dat niet uit.

Bij Unlimited is het trouwens niet alleen 5GB per dag, je kan dat telkens met blokken van 1GB aanvullen... Ik zou het wel weten, en volgens mij weet t-mobile dat ook, aangezien de ontwikkeling van de dienst 4g voor thuis al een tijdje op een laag pitje staat ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Anoniem: 753867 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 10:45:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom mensen nog 4G voor thuis afnemen, als je ook een betere optie hebt, bij de zelfde provider, die goedkoper is en ook nog meer data mee mag verbruiken.
Omdat het niet is toegestaan. In de voorwaarden staat dan ook:
2. De T-Mobile Go abonnementen zijn specifiek bedoeld voor individueel mobiel
gebruik op smartphones en tablets

3. De abonnementen zijn bedoeld voor individueel gebruik en niet voor
commerciële doeleinden, zoals het (tegen betaling) beschikbaar stellen van
de verbinding aan derden of het beschikbaar stellen van de verbinding aan meerdere gebruikers.
10. In het geval van (een vermoeden van) omzeiling van deze bepalingen van de Aanvullende Voorwaarden Redelijk Gebruik dan wel gebruik op een manier waarvoor de abonnementen niet bedoeld zijn, oneigenlijk gebruik, heeft T-Mobile het recht om de verbinding tijdelijk op te schorten of om de snelheid of kwaliteit van de verbinding tijdelijk te beperken. T-Mobile informeert je van te voren als dit gebeurt. T-Mobile heeft het recht om de abonnement te wijzigen naar de hoogst mogelijke internetabonnement met een nationaal limiet of om de overeenkomst te beëindigen. T-Mobile is niet aansprakelijk voor eventuele schade die daar uit voortvloeit en je blijft uiteraard kosten verschuldigd voor de wel gemaakte kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekmanm
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-02 19:31
Dank voor jullie advies/reacties. De gedachtes zijn dus gelijk. Het enige verschil is dus een kwalitatief betere modem/router bij 4G voor thuis.

Het plan wordt dus eerst de huawei e5577c met onbeperkt data te proberen (opzeggen kan <1 maand), mocht blijken dat de kwaliteit van de verbinding in andere delen van het huis te slecht is ga ik het opzeggen en alsnog voor 4g thuis.

@rens-br Dank voor de toevoeging. Het ter beschikking stellen aan meerdere gebruikers is m.i. niet van toepassing. Het betreft gebruik voor prive (eigen bedrijf), waarbij alleen het gezin er gebruik van maakt. Geen andere werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

broekmanm schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:02:
@rens-br Dank voor de toevoeging. Het ter beschikking stellen aan meerdere gebruikers is m.i. niet van toepassing. Het betreft gebruik voor prive (eigen bedrijf), waarbij alleen het gezin er gebruik van maakt. Geen andere werknemers.
Maar ik neem aan dat je gezin meerdere leden (=gebruikers) heeft? Dus als je de regels heel zwart op wit gaat stellen is het niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 904103

Er staat duidelijk commerciele doeleinden, dat is niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:57
Wat wel een groot voordeel is aan de 4G voor thuis-optie is, is dat je in de nacht onbeperkt kan internetten. Ik weet niet wat je ouders doen natuurlijk, maar je kan onbeperkt backuppen en fotocollecties ophalen tussen 0:00 en 6:00 :P

Het is echter wel duurder, je hebt een datalimiet en bovenal is de prijs 10 euro hoger na het eerste jaar. De looptijd van het contract verschilt ook sowieso.

Ik denk dat het afhankelijk is van het verbruik van je ouders en hoe makkelijk ze er mee overweg kunnen. Ik hoef mijn ouders denk ik niet uit te leggen dat ze na 5GB een SMS moeten sturen - sowieso is dat lastig monitoren in zo'n kastje :P

Als je een keuze hebt gemaakt, vergeet dan niet het volgende te regelen:
- Cashback (bijvoorbeeld cashbackxl)
- 25 euro vriendenkorting, als je zelf T-Mobile hebt krijg je 25 euro korting op je factuur en je ouders ook (mijn vriendin heeft het eerste half jaar nog geen euro betaald haha)
- 5 euro korting als je in een T-Mobile groep zit.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 10:39
Anoniem: 904103 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:15:
Er staat duidelijk commerciele doeleinden, dat is niet van toepassing.
Selectief lezen?
Er staat ook:
2. De T-Mobile Go abonnementen zijn specifiek bedoeld voor individueel mobiel
gebruik op smartphones en tablets
Dus NIET in een 4g router/mifi geval
Het is vrij duidelijk en volgens mij algemeen bekend dat het niet mag. Toch zien we de vraag vaak terugkomen omdat mensen blijkbaar hopen dat iemand een vage constructie weet te bedenken waardoor het wel zou mogen.

Als het wel mocht, zou een provider dan nog verschillende abonnementen aanbieden die hetzelfde doen maar tegen een aanzienlijk ander bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 753867

Richh schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:15:
Wat wel een groot voordeel is aan de 4G voor thuis-optie is, is dat je in de nacht onbeperkt kan internetten. Ik weet niet wat je ouders doen natuurlijk, maar je kan onbeperkt backuppen en fotocollecties ophalen tussen 0:00 en 6:00 :P

Het is echter wel duurder, je hebt een datalimiet en bovenal is de prijs 10 euro hoger na het eerste jaar. De looptijd van het contract verschilt ook sowieso.

Ik denk dat het afhankelijk is van het verbruik van je ouders en hoe makkelijk ze er mee overweg kunnen. Ik hoef mijn ouders denk ik niet uit te leggen dat ze na 5GB een SMS moeten sturen - sowieso is dat lastig monitoren in zo'n kastje :P

Als je een keuze hebt gemaakt, vergeet dan niet het volgende te regelen:
- Cashback (bijvoorbeeld cashbackxl)
- 25 euro vriendenkorting, als je zelf T-Mobile hebt krijg je 25 euro korting op je factuur en je ouders ook (mijn vriendin heeft het eerste half jaar nog geen euro betaald haha)
- 5 euro korting als je in een T-Mobile groep zit.
Naast dat je in de nacht onbeperkt internet hebt, kan je momenteel ook elke weekend, een gratis weekend bundel nemen van 50GB, dat gaat dan dus niet van je normale bundel af, het is overigens wel een pilot, dus hoelang die bundel nog beschikbaar is weet ik niet.

Maar hoe dan ook, blij de unlimited optie alsnog gewoon veel beter, het mag idd niet volgens de voorwaarden, maar er zijn er genoeg die het wel gewoon doen en nog steeds niks hebben gehoord van t-mobile.

Ik zou zeggen probeer het gewoon met een 1 jarige abbonnement, word je afgesloten, helaas pindakaas, kan voor de rest weinig gebeuren denk ik....

Ik begrijp niet dat T-Mobile niet minimaal de prijs aanpast aan wat het Unlimited abbonement kost, nu is het logisch dat mensen dit soort dingen gaan doen, je krijgt meer en het is goedkoper ook nog, dan is de keuze natuurlijk al erg snel gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 753867 op 09-05-2017 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gadgeteer schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:06:
[...]

Selectief lezen?
Er staat ook:

[...]

Dus NIET in een 4g router/mifi geval
Het is vrij duidelijk en volgens mij algemeen bekend dat het niet mag. Toch zien we de vraag vaak terugkomen omdat mensen blijkbaar hopen dat iemand een vage constructie weet te bedenken waardoor het wel zou mogen.

Als het wel mocht, zou een provider dan nog verschillende abonnementen aanbieden die hetzelfde doen maar tegen een aanzienlijk ander bedrag?
toon volledige bericht
Is niet redelijk en billijk en in strijd met netneutraliteit. (in de US is het in ieder geval illegaal om tetheren te blokkeren (dus wifi-hotspot) en de FCC deelt daar ook boetes voor uit). Bovendien kun je de simkaart gewoon in een 4g router stoppen, en dan inloggen op de router met een telefoon of tablet. Dan handel je nog steeds niet in strijd met de voorwaarden. Er staat alleen: je moet de verbinding met een tablet of telefoon gebruiken. Niet: je mag je simkaart niet in een 4g router stoppen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 904103 op 09-05-2017 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Anoniem: 904103 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:08:
[...]

Is niet redelijk en billijk en in strijd met netneutraliteit. (in de US is het in ieder geval illegaal om tetheren te blokkeren (dus wifi-hotspot) en de FCC deelt daar ook boetes voor uit). Bovendien kun je de simkaart gewoon in een 4g router stoppen, en dan inloggen op de router met een telefoon of tablet. Dan handel je nog steeds niet in strijd met de voorwaarden. Er staat alleen: je moet de verbinding met een tablet of telefoon gebruiken. Niet: je mag je simkaart niet in een 4g router stoppen.
Waar staat dat dit in strijd is met netneutraliteit? Volgens mij ging dat ergens anders over.
En als het in de US niet verboden is, is verhuizen dus de beste optie want regels van de US gelden in... de US.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gadgeteer schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 07:48:
[...]

Waar staat dat dit in strijd is met netneutraliteit? Volgens mij ging dat ergens anders over.
En als het in de US niet verboden is, is verhuizen dus de beste optie want regels van de US gelden in... de US.
De regels stellen duidelijk dat providers slechts mogen blokkeren in 3 gevallen.
1. Overbelasting op het netwerk
2. Veiligheidsrisico (bijvoorbeeld je verspreidt malware of spam via je aansluiting)
3. Bevel van de rechter

Aangezien deze case aan geen van de voorwaarden voldoet mag er niet geblokkeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Anoniem: 904103 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:31:
[...]

De regels stellen duidelijk dat providers slechts mogen blokkeren in 3 gevallen.
1. Overbelasting op het netwerk
2. Veiligheidsrisico (bijvoorbeeld je verspreidt malware of spam via je aansluiting)
3. Bevel van de rechter

Aangezien deze case aan geen van de voorwaarden voldoet mag er niet geblokkeerd worden.
Maar is het niet zo dat een bedrijf (provider) een klant mag "ontklanten" wanneer de klant zich niet aan de regels/voorwaarden houdt?

Dit blijft een welles nietes spelletje vrees ik. Hoe dan ook mag je ervan uitgaan dat er maatregelen genomen worden als ze doorkrijgen dat de aansluiting anders gebruikt wordt. Mocht TS overtuigt zijn dat hij er gewoon mee weg komt, moet ie het gewoon doen. Achteraf melden dat het toch niet mocht is dan alvast niet meer nodig ;)

Edit: beetje zoeken leert me dat een provider wel degelijk stappen kan nemen als je je niet aan de voorwaarden houdt. Zolang het maar in de voorwaarden staat.
Verboden handelingen

Zie ook
◾Mag dat op Internet?
◾Hacken en computer-criminaliteit
◾Draadloos internetten

Daarnaast heeft de provider het recht om bepaalde dingen te verbieden op zijn netwerk. Het spreekt voor zich dat illegale zaken verboden zijn. Denk aan hacken of het verspreiden van beschermde muziek of films. Ook kan hij regels stellen om (de kans op) overlast te beperken.

Regels in internetcafé's of hotels zijn vaak een stuk strenger dan bij een "gewone" provider. Zo kan het voorkomen dat bepaalde sites geblokkeerd zijn of dat u niet meer dan een bepaald aantal mails per uur mag sturen. Deze regels zijn meestal gemaakt omdat zulke locaties een geliefde plek zijn voor mensen die anoniem rotzooi willen uithalen, bijvoorbeeld door grote ladingen spam mail te sturen of racistische teksten op websites te plaatsen. In zo'n situatie zijn zulke beperkingen gerechtvaardigd.

Wel moet de provider vooraf aankondigen welke beperkingen er gelden. Dit blijkt in de praktijk helaas vaak tegen te vallen. Een lijst met geblokkeerde sites zult u niet snel aantreffen, hooguit een algemene verklaring zoals "Om veiligheidsredenen gelden bepaalde restricties" wat natuurlijk bijzonder weinig zegt. Formeel niet helemaal in orde, maar in de praktijk is hier weinig aan te doen.
toon volledige bericht
Bron: http://www.iusmentis.com/internetten/providers/contracten/

[ Voor 46% gewijzigd door Gadgeteer op 11-05-2017 12:44 ]

Pagina: 1