Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• SparkyRih
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-09-2021
Ik heb een Asus Transformer Book TX300, gisteren stopte deze er opens mee. Geen enkele van de recovery features werkte (Reset PC, System Restore, Startup Repair etc.).

Dus ik wilde Hiren's gebruiken, maar om daarvan te kunnen booten moest ik in de BIOS Launch CSM aan zetten, en Secure Boot uit... Uiteindelij kgeboot: SSD, RAM alles in orde...

Bootable Windows USB gemaakt, alleen hier ben ik volgens mij fout gegaan, ik heb vervolgens alle partities verwijderd om een volledige schone install te kunnen doen. Ging verder allemaal prima...

Maar nu zou ik graag UEFI met Secure Boot weer aan willen zetten... Als ik dit doe, dan zijn er geen boot options meer, en ook geen mogelijkheid om een boot option toe te voegen...

Iemand een idee?

http://marc.schattorie.nl

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:49

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Schopje naar PMG.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je CSM uitzet en Windows in die modus hebt geïnstalleerd dan kan je die niet meer herstellen. UEFI modus werkt namelijk net even anders. Zowel je installatie- als opstartmedium moeten een GPT partitietabel hebben om in UEFI modus op te kunnen starten. Je zal een andere PC die wel in UEFI modus kan opstarten een nieuwe Windows USB moeten maken en dan daarvan opstarten.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Onzin. Gewoon CSM weer aanzetten en je stick opnieuw maken als die ondertussen gewist is. En anders met CSM uit het systeem opstarten. Je hebt geen UEFI systeem nodig om een UEFI stick te kunnen maken. De stick dient een FAT32 partitie te bevatten met de installatie bestanden. De indeling kan zowel GPT als MBR zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• SparkyRih
Sorry voor het verkeerd plaatsen.

Ik had inderdaad al uitgevonden dat ik Windows overnieuw zal moeten installeren met UEFI enabled, maar het probleem is het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://marc.gallery/i.php?/upload/2017/05/02/20170502002135-bac4f8d2-xs.jpg

Voordat ik alles heb veranderd stonden daar 2 boot options (SSD en USB via UEFI), per boot optio 3 of 4(?) parameters waarvan er een naar de *.efi file wees. Ook was er een optie om nieuwe boot options toe te voegen. Dat die laatste verdwenen is vindt ik dus erg vreemd, die zal ik eerst terug moeten krijgen denk ik...

Secure- en/of fast boot aan/uit maakt hier geen verschil.
Ook een reset verhelpt dit niet.

Aangezien er geen boot options zijn gaat hij dus ook altijd meteen de BIOS in met CSM uit...

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Launch CSM op disabled en dan opslaan en herstarten, dan heb je pas weer UEFI. Daarna zal je ook eerst de EFI Bootmanager moeten initialiseren, Windows doet dat zelf altijd als die een BCD aanmaakt/update, om dan de windows boot manager in de EFI bootmanager op nummer 1 te zetten. Zolang er niks in staat hebben sommige UEFI implementaties er nog wel eens een handje van om de hele boot manager optie lijst niet weer te geven.

Daarnaast kan je UEFI opties soms niet bewerken als de CSM al opgestart is, en worden UEFI opties voor opstarten soms niet weergegeven bij sommige Windows USB installers. Hoewel dat vooral in het Windows 7 en lager tijdperk gebeurde kan dat met sommige USB-installer programma'tjes ook nog wel eens voorkomen. Als je hem met de Media Creation tool van Microsoft maakt zou het echter zonder problemen moeten lukken. Wat je dan ook het beste kan doen is bij het opstarten niet naar de UEFI settings gaan maar direct de boot manager oproepen (F8 of F10 of F12 of ESC o.i.d.) en daar de UEFI: USB optie kiezen.

• SparkyRih
De Microsoft Media Creation tool was de key, ik gebruikte Rufus en een ISO van DreamSpark.

Nu kan ik met UEFI en secure boot enabled installeren!

Super bedankt voor de support.

Pagina: 1