Advies aankoop versterker/receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuvow
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 16:01
Hallo,

Graag wil ik jullie om advies vragen inzake het aankopen van een receiver.

Ik wil de volgende speaker sets gaan aansturen:
  1. KEF T205 5.1 surround set
  2. 4x Bose 161 speaker (suggesties zijn welkom voor kwalitatief betere speakers die 1) wit zijn en 2) er mooi uitzien als ze vrij aan de muur hangen vlak onder het plafond)
Alle speakers hebben een impedantie van 8 ohm. Het maximale vermogen van de Bose speakers is 100W. Het maximale vermogen voor de front- en centerspeakers van de T205 is 150W en het maximale vermogen van de backspeakers van de T205 is 100W.

Nu ben ik dus op zoek naar een receiver die enerzijds de surround set van KEF kan aansturen, maar die daarnaast ook nog een zone 2 heeft om de Bose speakers aan te sturen. Mijn idee is daarbij om twee speakers op links aan te sluiten en twee speakers op rechts aan te sluiten. (Zone 2 zijn twee kamers die aan elkaar gekoppeld zitten, het is dus niet nodig om afzonderlijk de muziek te kunnen regelen binnen die twee kamers). Qua video ben ik van plan om er een Ziggo Mediabox en een Apple TV op aan te sluiten. Later komt daar misschien nog iets bij. Aangezien de TV 4k kan, vind ik het belangrijk dat de receiver dat ook kan (ook al ondersteunen mijn input sources het helaas momenteel nog niet, maar wil graag op de toekomst voorbereiden).

Daarnaast vind ik het belangrijk dat ik Spotify kan luisteren en ik dit goed kan bedienen via een iOS en Android app. Ik wil daarbij benadrukken dat een goede app-experience me veel waard is. Het is niet noodzakelijk dat ik muziek kan luisteren terwijl er ook geluid staat op de main zone, maar ik wil de twee zones wel afzonderlijk aan/uit kunnen zetten (als beide aanstaan, is het prima dat het dezelfde muziek is). Dus de volgende situaties moeten mogelijk zijn:
  • Main zone: Film, Zone 2: Niks
  • Main zone: Spotify, Zone 2: Niks
  • Main zone: Niks, Zone 2: Spotify
  • Main zone: Spotify, Zone 2: Spotify
Natuurlijk heb ik zelf al uitgebreid onderzoek gedaan! :*) Maar waar ik vooral mee in knoop raak is aan welke specificaties een receiver nou precies moet voldoen. Als ik het goed begrepen heb, moet de versterker in ieder geval een impedantie van 4 ohm aankunnen, omdat ik twee paar 8 ohm speakers parallel ga aansluiten. Maar hoeveel vermogen moet de versterker dan kunnen leveren? Coolblue adviseert dat je "beter teveel dan te weinig" kunt nemen, maar dat zou ik ook adviseren als verkoper ;-) En hoe zorg ik ervoor dat ik niet per ongeluk mijn speakers opblaas? :X

Met mijn beperkte kennis is mijn oog gevallen op een Denon X2300W of een Yamaha RX-V781. Beide kunnen een impedantie van 4 ohm aan en kunnen een vermogen leveren van 95W op 8 ohm. Maar is dit voldoende? Verder lijken ze aan alle eisen te voldoen. Hebben jullie nog andere suggesties of aandachtspunten waar ik op moet letten?

Alvast bedankt voor de reacties!

O-) bonus vraag: stiekem is er nog een zone 3 met twee bose 131 speakers (badkamer), het zou helemaal fantastisch zijn als ik met één systeem deze zone ook nog onafhankelijk aan zou kunnen sturen met Spotify-muziek. Maar volgens mij bestaat dat niet? Het lijkt erop dat dit enkel op te lossen is door er nog een extra versterker bij te zetten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:02
Bij het lezen van je tekst kwam onkyo bij mij naar boven.
Ik heb vroeger onkyo in combinatie met gode gehad en dat ging goed samen. Qua functies denk ik dat onkyo je kan bieden wat je zoekt.
Van de huidige modellen weet ik dankzij een vriend van me dat ze een goede ondersteuning hebben met Spotify.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5