Uitbouw; wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrstylo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 12:56
Hallo,

Ik wil een huis kopen (nieuwbouw) en ben me aan het oriënteren op de markt. Recentelijk is mijn oog op een project gevallen waar ik wil interesse in heb. Echter, vind ik de woonkamer iets aan de kleine kant (24,5m2) en zou deze dan willen uitbouwen. Voordat er enige informatie beschikbaar was over dit project had ik de makelaar gebeld en gevraagd wat de mogelijkheden waren. Deze kon mij niets vertellen omdat zij zelf nog van niks wisten. Nu is het zo dat de verkoop van de woningen zijn begonnen, maar dat uitbouw niet meer mogelijk is, vanuit de bouw, omdat de huizen al eind dit jaar worden opgeleverd. Dit vind ik wel erg apart want normaliter wordt de bouw pas gestart als 70% van de huizen verkocht zijn. Maar goed; uitbouw is niet meer mogelijk als ik het vanuit de bouw wil laten doen. Ik heb hier en daar wat rondgevraagd en de meeste mensen raden me uitbouw achteraf af (zodra het huis opgeleverd zou worden, wil ik dan asap de uitbouw realiseren), omdat je dan met de garantie zit, scheuren in de muren zal krijgen en met mogelijke complicaties van de vloerverwarming.

Hoe is jullie visie hierover?

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:16

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Neem anders eens contact op met de aannemer / ontwikkelaar ? Tenzij dat natuurlijk de aannemer zelf is.
Wel een vreemde insteek overigens, meerwerk is altijd interessant. Je betaald daar vaak niet minder voor dan achteraf maar een voordeel is je garantie bij een en dezelfde partij.

[ Voor 73% gewijzigd door DukeBox op 01-05-2017 14:27 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 12:47
Ik neem aan dat als de boel eind dit jaar wordt opgeleverd dat er al gebouwd wordt en dat het verkoop proces nou niet bepaald recent is begonnen. Wie zegt dat er niet al lang 70% is verkocht?

Wij zijn ook laat in een nieuwbouw project gestart en wilden ook uitbouw. Wij zagen al aankomen dat vanwege de late instap de fundering al zou liggen voordat wij dat goed en wel geregeld zouden hebben. Wij hebben gewoon contact opgenomen met de aannemer en met hem geregeld dat die 1,2m al neergelegd zou worden. Ondertussen hebben we netjes de meerwerklijst etc opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:20
Bij een uitbouw achteraf zal je altijd wel wat werking zien, maar om nou de uitbouw gelijk af te raden..
Wat wel mooi zou wezen als je het nog voor elkaar kan krijgen dat ze de palen en fundering gelijk mee heien en storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-05 08:51

Perkouw

Moderator General Chat
wrstylo schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:18:
Ik heb hier en daar wat rondgevraagd en de meeste mensen raden me uitbouw achteraf af (zodra het huis opgeleverd zou worden, wil ik dan asap de uitbouw realiseren), omdat je dan met de garantie zit, scheuren in de muren zal krijgen en met mogelijke complicaties van de vloerverwarming.

Hoe is jullie visie hierover?

Alvast bedankt voor de reacties.
Wat betreft garantie kan je dit het best navragen bij de verkopende partij zelf. Het lijkt me overigens wat gek dat je geen aanspraak meer mag maken op je garantie. Dat het wellicht lastiger wordt om garantie te verkrijgen dat is verhaal twee omdat men wellicht vingertjes gaat wijzen naar elkaar.

Ik zou verder zoals hierboven aangegeven proberen met makelaar/aannemer om te kijken wat er nog mogelijk is. Met de extra kosten heb je hopelijk ook al rekening gehouden (en ook het scenario met achteraf laten uitbouwen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:09
Persoonlijk zou ik de uitbouw altijd achteraf doen. Meerwerk is bijna altijd schreeuwend duur. Een lokale kleine aannemer kan dit achteraf vaak veel voordeliger.

De vraag is alleen even of het om een fundering op staal (zand) gaat of dat er geheid wordt. Indien er geheid wordt zou ik dit in overleg met de aannemer al wel vast laten doen, want wanneer er achteraf geheid moet worden is het voor slechts een aantal palen vaak ook weer veel te duur plus dat de bereikbaarheid dan vaak een stuk minder is.

Ook zou ik in overleg met de aannemer de vloerverwarming en de cementdekvloer op de begane grond laten vervallen als minderwerk en dit dan achteraf mee laten nemen door de lokale eigen aannemer.

Als laatste zou ik navragen bij de aannemer wat de extra kosten zijn voor het nu al aanbrengen van een stalen ligger met loodaansluiting tpv de aanbouw. Dit is niet noodzakelijk en kan achteraf ook wel, maar is wel veel makkelijk om nu al mee te nemen.

Mocht je zelf verder geen verstand van bouwen hebben kun je eventueel de door jou gekozen aannemer contact laten zoeken met de oorspronkelijke aannemer.

Over garanties hoef je je geen zorgen te maken. Garantie op werkzaamheden van de aanbouw (en eventuele gevolgschade) heb je via de door jou gekozen aannemer en de garantie op de rest van de woning bij de oorspronkelijke aannemer. Maar wanneer je gewoon een deugdelijke aannemer/ZZP'er kiest dan treden er gewoon nooit problemen op.

[ Voor 19% gewijzigd door Gait op 01-05-2017 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Gait schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:42:
Persoonlijk zou ik de uitbouw altijd achteraf doen. Meerwerk is bijna altijd schreeuwend duur. Een lokale kleine aannemer kan dit achteraf vaak veel voordeliger.

De vraag is alleen even of het om een fundering op staal (zand) gaat of dat er geheid wordt. Indien er geheid wordt zou ik dit in overleg met de aannemer al wel vast laten doen, want wanneer er achteraf geheid moet worden is het voor slechts een aantal palen vaak ook weer veel te duur plus dat de bereikbaarheid dan vaak een stuk minder is.

Ook zou ik in overleg met de aannemer de vloerverwarming en de cementdekvloer op de begane grond laten vervallen als minderwerk en dit dan achteraf mee laten nemen door de lokale eigen aannemer.

Als laatste zou ik navragen bij de aannemer wat de extra kosten zijn voor het nu al aanbrengen van een stalen ligger met loodaansluiting tpv de aanbouw. Dit is niet noodzakelijk en kan achteraf ook wel, maar is wel veel makkelijk om nu al mee te nemen.
Ik ben het oneens met je advies. Meerwerk als een uitbouw zou ik altijd mee nemen in de bouw vanwege garantie en niet 2x in de troep zitten. Vloerverwarming wat overal ligt en electrainstallatie die er op ingericht is. Ja, het kan wel eens prijzig zijn, maar achteraf doen kost vaak meer omdat het dan simpelweg meer werk is. Slopen en dan weer bouwen, plus dat je te maken hebt met aannemer en installateur.

Zonder het design van het huis, de grootte van de mogelijke uitbouw en het ontwerp daarvan en zonder de prijs te weten kun je helemaal geen conclusie trekken.

Daarnaast duurt het langer voordat je huis bewoonbaar is na oplevering, wat vaak neerkomt op langer dubbele lasten hebben, wat het voordeel van "goedkoper" achteraf doen ook weer heel hard druk.

Allemaal afhankelijk van de situatie en moeilijk in te schatten.
Ik zou vooral de bouwer contacten (via de verkoopmakelaar eventueel) om te vragen wat de mogelijkheden zijn. Als de bouw reeds gestart is (en in het geval er geheid is) zal men het hooguit achteraf kunnen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Bij mijn nieuwbouwproject was bij bouw meenemen van uitbouw veel duurder dan achteraf. Uitbouw was ook geen standaard optie. Heb ook projecten in de buurt gezien waarbij het wel een standaard optie was, en dan was de prijs heel concurrerend met achteraf uit laten voeren. Afhankelijk van de situatie is dit dus, als het een standaard optie was dan zou ik nog eens met de aannemer rond de tafel gaan zitten om te bespreken of er nog iets mogelijk is.

Vloerverwarming is geen probleem als je het achteraf laat uitbouwen, ze breiden de pomp met een extra groep uit en voorzien de uitbouw gewoon van verwarming. Je zou ook na kunnen vragen of ze meteen een pomp met een grotere capaciteit kunnen plaatsen.

Overigens; soms kan het ook wel voordelig uitpakken om een uitbouw direct mee te nemen bij de bouw. Mijn schoonzus doet dit, en bij hun in het project is geregeld dat als je het direct bij de bouw doet ze de tussenmuur tussen jouw huis en die van de buren verlengen. Daarmee voorkom je een inspringing in de muur van de woonkamer. Buren hebben er "nadeel" van, hun tuin wordt ruim 15cm smaller.

Met achteraf uitbouwen zul je altijd een inspringing in je woonkamer zien. Is aan jezelf of je dat storend vind.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrstylo
- Verkoop proces is wel degelijk recent begonnen (sinds vorige week), daarom vind ik het zo apart dat meerwerk niet meer mogelijk is.

- De makelaar heeft meerdere malen aangekaart niets voor mij te kunnen betekenen in het meerwerk.

- Er is contact gezocht met de aannemer en deze al deze week contact met ons opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Hann1BaL schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:50:
[...]

Ik ben het oneens met je advies. Meerwerk als een uitbouw zou ik altijd mee nemen in de bouw vanwege garantie en niet 2x in de troep zitten. Vloerverwarming wat overal ligt en electrainstallatie die er op ingericht is. Ja, het kan wel eens prijzig zijn, maar achteraf doen kost vaak meer omdat het dan simpelweg meer werk is. Slopen en dan weer bouwen, plus dat je te maken hebt met aannemer en installateur.
Twee keer in de troep zitten is bij nieuwbouw niet echt van toepassing lijkt mij, maar je huis zal inderdaad voor de tweede keer weer geopend worden. Qua kosten geef ik ook aan dat het bijna altijd zo is, en niet altijd. Bouwkosten is mijn dagelijkse werk en kan uit ervaring spreken dat voor standaard meerwerkopties bij seriematige woningbouw vaak zo 50% meer in rekening wordt gebracht dan dat de daadwerkelijke kosten zijn. Dit komt deels ook weer doordat het van de standaard afgeweken wordt en speciaal voor jou tekeningen en bestelling gewijzigd moeten worden.

Betreffende de installaties heb je met elektra al niks te maken eigenlijk. Tenzij je extra stopcontacten in de aanbouw wil, maar dat is gemakkelijk aan te sluiten op de bestaande installatie. De vloerverwarming kun je op de slangen/buizen na helemaal aan laten leggen. Ook kun je er voor kiezen wel een dekvloer aan te laten brengen en achteraf de vloerverwarming infrezen.
Zonder het design van het huis, de grootte van de mogelijke uitbouw en het ontwerp daarvan en zonder de prijs te weten kun je helemaal geen conclusie trekken.

*knip*
Het lijkt hier te gaan om seriematige/projectmatige woningbouw, grote en ontwerp zijn niet nodig om de TS te helpen. Zolang je geen appels met peren vergelijkt is er niets aan de hand. Ik ben het wel met je eens dat je pas wat over de prijs kunt zeggen wanneer je een prijs van de aannemer vergelijkt met dat van een aannemer die het achteraf wil doen. Ik deel alleen mijn ervaring hoe het vaak in praktijk zit.

Ik snap dat mensen die zelf niet in de bouwkundige wereld zitten zoals ik vermoed bij de TS dat het lastig is. Het belang van een goede aannemer is dan ook vrij groot. En het verschild ook wel per situatie, wat is er mogelijk en wat zijn daarvan de kosten en hoe zit het met de tijdsdruk. De TS geeft aan dat het al geen standaard optie is en wat angstig is om achteraf aan te bouwen, maar mits je de juiste mensen er bij haalt is er echt helemaal niks om je zorgen over te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Gait op 01-05-2017 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
Dit vind ik wel erg apart want normaliter wordt de bouw pas gestart als 70% van de huizen verkocht zijn.
Dat was vanuit risicobeperking om niet met onverkochte woningen te blijven zitten, daar is de markt nu niet echt naar dus niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Persoonlijk zou ik de uitbouw altijd achteraf doen. Meerwerk is bijna altijd schreeuwend duur.
Je zegt dat ze 50% meer vragen dan dat het kost. Leg me dan eens uit hoe kennisen die ik heb voor 12K uitbouwen (2,4m) en ik voor een ander project 25,5 moest betalen? (om die reden niet gedaan overigens).

Dat het project nog niet van de grond is gekomen verbaasd me daarom niets.

[ Voor 8% gewijzigd door RodeStabilo op 01-05-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
RodeStabilo schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:32:
[...]

Je zegt dat ze 50% meer vragen dan dat het kost. Leg me dan eens uit hoe kennisen die ik heb voor 12K uitbouwen (2,4m) en ik voor een ander project 25,5 moest betalen? (om die reden niet gedaan overigens).

Dat het project nog niet van de grond is gekomen verbaasd me daarom niets.
Je geeft wel heel weinig info en we kapen nu mss een beetje het topic van de TS.
Gaat het om dezelfde soort projecten? De bedragen die je noemt kun je helemaal niks mee zonder gegevens. En heb je het over gelijktijdig met de bouw vs achteraf? Van welk prijspeil zijn deze prijzen? Zoveel factoren die van invloed zijn en dus ook wat de ontwikkelaar er bij het ene project er bij op drukt en bij de andere misschien niet.

Maargoed dit heeft ook nog eens niks met de situatie van de TS te maken. Zijn situatie is anders, hij heeft het nog niet eens zo zeer over geld, maar meer over risico's. Maar als je met de juiste mensen werkt en afspraken maakt is achteraf geen probleem, mocht blijken dat het niet via de bouwende aannemer/makelaar kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 14:25

Midas

Thunderbirds are go!

Heeft het ook niet te maken met de bouwvergunning? Achteraf aanbouwen is vaak vergunningsvrij mogelijk. Het meteen tijdens de bouw meenemen, betekent volgens mij ook dat het in de oorspronkelijke bouwvergunning voor de woning meegenomen moet worden. Ik dacht dat het niet mogelijk is om bij de bouw van een object eventuele uitbreidingen die achteraf vergunningsvrij te realiseren zijn al meteen in de bouw mee te nemen... Helemaal zeker weten doe ik het echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Midas schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:59:
Heeft het ook niet te maken met de bouwvergunning? Achteraf aanbouwen is vaak vergunningsvrij mogelijk. Het meteen tijdens de bouw meenemen, betekent volgens mij ook dat het in de oorspronkelijke bouwvergunning voor de woning meegenomen moet worden. Ik dacht dat het niet mogelijk is om bij de bouw van een object eventuele uitbreidingen die achteraf vergunningsvrij te realiseren zijn al meteen in de bouw mee te nemen... Helemaal zeker weten doe ik het echter niet.
Aanbouw achter, mits voldaan aan bepaalde eisen, mag vaak zonder additionele bouwvergunning. (minder dan 2.5m, alleen naar achter en niet naar de zijkant in het geval dat mogelijk is en alleen bgg. Dat soort zaken.)

@Gait Met 2x in de troep bedoel ik: Na oplevering gaat de sloopkogel er weer in. Je hebt net een huis, waar je lekker je vloer in kan gaan leggen en de wanden kunt gaan afwerken, maar je wilt een aanbouw achteraf en de boel zal wel open gebroken moeten worden.

Afhankelijk van je uitbouw wil je je verlichtingspunten en stopcontact wel degelijk verplaatst hebben. Bij ons is de uitbouw 240cm. Vaak is er keuze tussen 120 en 240 cm en bij 120 cm is dat wat minder relevant.

Ik ben met je eens dat het duurder is, maar zoals gezegd:
Achteraf is het meer werk en dat gaat de nieuwe aannemer ook doorberekenen. Dan kan de prijs per "item" wel lager zijn, maar de aannemer heeft er meer werk aan.
Potentieel loop je vertraging op met het in kunnen trekken in je nieuwe stek en daarmee heb je dubbele lasten.
Potentieel gedoe met garantie.

Allemaal redenen waarom je een aanbouw als meerwerk, hoewel standaard niet per se het goedkoopst, mee zou willen nemen in de initiele koopovereenkomst. Dat scheelt zorgen en potentieel dus zelfs geld.

Allemaal afhankelijk van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Vaak een groot voordeel van een uitbouw laten uitvoeren tijdens de bouw van het huis en niet achteraf is dat je niet met versprongen muren, stalen balk ter hoogte van de achtergevel, etc. zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 22:45
Gezien het redelijk kleine formaat van de woonkamer: is het geen 'simpele' projectbouw? Dus in korte tijd veel betaalbare woningen uit de grond stampen. Misschien wordt het huis wel grotendeels prefab neergezet en verstoort een uitbouw dat proces te veel.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:28

JB

Cédric roelt!

NoepZor schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:12:
Gezien het redelijk kleine formaat van de woonkamer: is het geen 'simpele' projectbouw? Dus in korte tijd veel betaalbare woningen uit de grond stampen. Misschien wordt het huis wel grotendeels prefab neergezet en verstoort een uitbouw dat proces te veel.
24,5 m2 woonkamer redelijk klein? Neem aan dat hier alleen de "tv ruimte" bedoeld wordt en geen eetkamertafel met stoelen e.d. :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 21:15

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Nu is het zo dat de verkoop van de woningen zijn begonnen, maar dat uitbouw niet meer mogelijk is, vanuit de bouw, omdat de huizen al eind dit jaar worden opgeleverd. Dit vind ik wel erg apart want normaliter wordt de bouw pas gestart als 70% van de huizen verkocht zijn.
Kan best zijn dat de woningen in opdracht worden gebouwd, opdrachtgever wordt eigenaar, die ze dan of doorverkoopt of verhuurd, beide gevallen heb je 'groen licht' mbt 70% verkooppercentage.

Over garanties hoef je je geen zorgen te maken. Garantie op werkzaamheden van de aanbouw (en eventuele gevolgschade) heb je via de door jou gekozen aannemer en de garantie op de rest van de woning bij de oorspronkelijke aannemer. Maar wanneer je gewoon een deugdelijke aannemer/ZZP'er kiest dan treden er gewoon nooit problemen op.
Zorgen zou ik me indirect wel maken, mocht er nieuwbouwgarantie op de woning zitten en je laat de aanbouw achteraf doen, valt deze niet onder de nieuwbouwgarantie en kan je daar al niets claimen (ook al is het gevolgschade vanuit bv eerste verdieping).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
SinergyX schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 10:39:
Zorgen zou ik me indirect wel maken, mocht er nieuwbouwgarantie op de woning zitten en je laat de aanbouw achteraf doen, valt deze niet onder de nieuwbouwgarantie en kan je daar al niets claimen (ook al is het gevolgschade vanuit bv eerste verdieping).
Wanneer er op de eerste verdieping schade ontstaat door de aanbouw die achteraf geplaatst is dan moet je deze verhalen op de aannemer die de aanbouw gebouwd heeft. Alle schade ten gevolgde van de aanbouw moet je verhalen op de aannemer die de aanbouw doet. Alle overige schade verhaal je op de oorspronkelijke aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 21:15

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gait schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 10:45:

Wanneer er op de eerste verdieping schade ontstaat door de aanbouw die achteraf geplaatst is dan moet je deze verhalen op de aannemer die de aanbouw gebouwd heeft. Alle schade ten gevolgde van de aanbouw moet je verhalen op de aannemer die de aanbouw doet. Alle overige schade verhaal je op de oorspronkelijke aannemer.
Uiteraard, maar daarom haal ik ook nieuwbouwgarantie aan, het kan een dure juridische strijd worden, 1 van de 2 kan failliet gaan (tot ergens 6 jaar), zorgenvrij wil ik dat niet echt noemen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
SinergyX schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 10:53:
[...]

Uiteraard, maar daarom haal ik ook nieuwbouwgarantie aan, het kan een dure juridische strijd worden, 1 van de 2 kan failliet gaan (tot ergens 6 jaar), zorgenvrij wil ik dat niet echt noemen.
Ja uiteraard, maar ben je het niet met mij eens dat je dan niks meer kunt? Elk bedrijf kan failliet gaan ook de oorspronkelijke aannemer of je nu wel of geen uitbouw hebt. Wanneer jij met een gerenommeerd bedrijf in zee gaat waar je vertrouwen in hebt zou ik mij niet zo snel zorgen maken. En gerenommeerd betekend niet gelijk dat dit een grote aannemer moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 22:45
JB schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:52:
[...]

24,5 m2 woonkamer redelijk klein? Neem aan dat hier alleen de "tv ruimte" bedoeld wordt en geen eetkamertafel met stoelen e.d. :?
TS geeft aan dat de woonkamer aan de kleine kant is, dan ga ik er van uit dat dit zithoek + eethoek is.
Als voorbeeld deze woning. Die is binnenwerks 4,80 bij 8,20 meter. Als ik 2,5 meter (de keuken en gang) aftrek kom ik op 5,7x4,8 = 27,36 m2. Daar gaat de trap/trapkast nog vanaf. Dit soort woningen worden hier in Twente met bosjes tegelijk neergezet.

[ Voor 32% gewijzigd door NoepZor op 02-05-2017 13:04 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrstylo
NoepZor schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:59:
[...]

TS geeft aan dat de woonkamer aan de kleine kant is, dan ga ik er van uit dat dit zithoek + eethoek is.
Als voorbeeld deze woning. Die is binnenwerks 4,80 bij 8,20 meter. Als ik 2,5 meter (de keuken en gang) aftrek kom ik op 5,7x4,8 = 27,36 m2. Daar gaat de trap/trapkast nog vanaf. Dit soort woningen worden hier in Twente met bosjes tegelijk neergezet.
Hier is een plattegrond van de indeling:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2e6fura.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerCy
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-02 21:27
De makelaar heeft destijds ook tegen ons gezegd dat een uitbouw niet meer mogelijk was. Via het bouwbedrijf erachtergekomen wie de projectmanager is. Die heeft uiteindelijk toch akkoord gegeven voor de uitbouw.

Mocht het toch niet mogelijk zijn om de uitbouw te realiseren, een tip, probeer dan in iedergeval de heipalen waar de toekomstige uitbouw opkomt te realiseren via het bouwbedrijf, aangezien het lastig is om na de oplevering nog te heien.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:43
MerCy schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 16:25:
De makelaar heeft destijds ook tegen ons gezegd dat een uitbouw niet meer mogelijk was. Via het bouwbedrijf erachtergekomen wie de projectmanager is. Die heeft uiteindelijk toch akkoord gegeven voor de uitbouw.

Mocht het toch niet mogelijk zijn om de uitbouw te realiseren, een tip, probeer dan in iedergeval de heipalen waar de toekomstige uitbouw opkomt te realiseren via het bouwbedrijf, aangezien het lastig is om na de oplevering nog te heien.

Succes!
Waar en mocht heien niet lukken, zijn er altijd nog boorpalen.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:21

ZieMaar!

Moderator General Chat
Gezien het huis denk ik dat dit echt projectbouw is, waarbij zo snel mogelijk opleveren de norm is. Zeker als dit niet in Noorden is, verkoopt het sowieso wel, dat risico kunnen ze echt wel nemen.

Meerwerk is btw helemaal niet altijd duurder. Wij hebben een paar aanpassingen laten doen (extra slaapkamer, inloopkast) die we zelf echt niet goedkoper konden laten doen. Een uitbouw lijkt me ook iets wat juist goedkoper kan als meerwerk (geen sloopwerk, palen kunnen in een keer mee etc). De vraag is of bij een massaal project de aannemer hier zin in heeft...

Kun je niet met de aannemer contact opnemen (of lees ik ergens overheen?).

En aan de andere kant, is het geen optie om te kijken of er geen woningen komen die standaard al beter passen? Nu uitbouwen gaat waarschijnlijk ten koste van een toch al kleine tuin, veel grote slaapkamers zullen er niet inzitten dus in de toekomst wil je waarschijnlijk toch iets groter wonen? Ik heb geen idee van je situatie (leeftijd, gezin, inkomen, regio) dus misschien zeg ik iets heel raars, maar dat is wel een van de eerste dingen waar ik aan denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:28
Ik heb bewust niet gekozen voor een uitbouw (woonkamerdeel is 4 x 5,70 m). De uitbouw is vrij prijzig (20k voor 2,4m) en daarnaast vind ik een serre mooier. Dan creëer je echt een aparte ruimte, verbonden met de tuin.

Maar, geen idee van de achtergrond van TP. Is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik heb het gewoon tijdens de bouw laten uitvoeren. Was inderdaad duurder maar als je de uitbouw later doet blijf je het toch altijd zien (mogelijk kleurverschil van stenen), en je zit IMO lastig met je garantie want als je gezeik hebt met het een of ander zal de bouwer toch altijd wijzen naar diegene die je uitbouw er aangeplakt heeft. Met garantiegezeik zullen ze toch altijd naar elkaar wijzen.

[ Voor 13% gewijzigd door Slasher op 07-05-2017 11:47 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Bij een nieuwbouwhuis zou ik per definitie dit als meerwerk willen en niet achteraf. Zelf denk ik dat TS er ook zo instaat anders zou hij dit topic niet openen. Bij twijfel niet oversteken dus uitzoeken of dit toch mogelijk is. Zo nee; laten schieten.

Achteraf heeft echt veel nadelen: andere baksteen, elektra niet aangepast, inspringing in de wand van de woonkamer, gezeur met garantie. Bij een ouder huis te accepteren, bij een gloednieuw huis niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 915187 op 07-05-2017 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 12:47
Bakstenen lijkt me niet echt een probleem. Die bakt de aannemer echt niet zelf en kan de volgende aannemer bij dezelfde fabrikant bestellen. Dat zie ik hier ook, opgeleverde huizen waarbij iemand met stenen van dezelfde fabrikant een schuur of bijkeuken laat metselen.

• SmileAlot
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2024
Ik gebruik graag even dit topic voor het volgende:

wij hebben in mei te horen gekregen dat we een nieuwbouw woning zouden krijgen binnen een project van 50 woningen. Bouw zou eind dit jaar starten en 1,5 jaar duren. Eerst parkeergarage en dan vanaf Q2 ongeveer jaar bouwen. Nog voordat we koop/aanneemovereenkomst hebben getekend moesten we opties doorgeven voor uitbouw en positie keuken en badkamer. Niet vooruitbouw gekozen.

Nu 4 maanden later was het zover en hadden we gesprek met wooncoach,op de dag van tekenen koop/aanneemovereenkomst. (meeste 'kopers' hadden dit gesprek al eerder).
Nu blijkt in dat gesprek toen ik vroeg of het mogelijk was om fundering voor toekomstige uitbouw alvast te storten dat dit mogenlijk. Toen kwam ik er ook achter dat beide buren tot 2 verdiepingen hoog 240 uitbouwen. Met een tuin op het noord-westen is dit natuurlijk een ramp en niet wenselijk en heb aangegeven dat indien uitbouwen niet mogelijk is dit een reden is om van de koop af te zien. De bouwbegeleider gaf aan dat het te maken heeft met de warmte koude opslag die afgesteld is op de woning zoals die nu is (en deze kennelijk al besteld zijn??) (ze zijn met bouwvoorbereiding al bezig op het terrein).

hij heeft nu de vraag uitstaan bij de installateur en aannemer of uitbouw (in ieder geval eerste etage noodzakelijk) nu alsnog mogelijk is(onze voorkeur).
Nu vraag ik me eigenlijk of waarom dit niet zou kunnen (is dit gewoon gedoe voor hen of kan het echt niet?)
en het feit dat uitbouwen niet mogelijk is door de WKO lijkt me ook onwenselijk (ook voor andere bewoners die dit nu ook niet zouden weten?)

hoor graag jullie view!
Pagina: 1