Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Privé en zakelijk netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

• steven92
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-05-2021
Het volgende speelt: mijn ouders hebben een B&B gerealiseerd en leveren natuurlijk als dienst WIFI. Nu wil ik graag de WIFInetwerken scheiden. Een aparte ssid aanmaken gaat volgens mij geen uitkomst bieden. Nu heb ik iets gehoord over een router er tussen zetten die Vlans ondersteund. Sowieso zit ik te denken aan een Xclaim omdat deze zeer makkelijk in te stellen is en gewoon een kwaliteitsproduct is.

Graag zou ik wat tips en tricks krijgen hoe ik het het beste kan aanpakken. Der zullen trouwens nooit meer dan 20 mensen tegelijk op de WIFI zitten. Als Provider hebben we Ziggo met de Connectbox deraan geknoopt.

Alvast bedankt :)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:06

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De Connectbox zul je als bridge moeten laten instellen en achter de connectbox een router moeten hangen met 2 vlans. 1 voor het thuisnetwerk en 1 voor de gasten. Beiden hebben uiteraard een DHCP server nodig.
En de bekabeling naar de wifi punten dient gescheiden te zijn, al kun je ook werken met switches en daarop geconfigureerde vlans

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Twintig mensen op een accesspoint is best veel. De kans is groot dat je dan al met meerdere accesspoints moet gaan werken, ook om dekking op elke ruimte (en tuin?) te kunnen garanderen.

Idealiter zou je een wireless oplossing willen aanbieden die private vlans ondersteund. Om die manier hou je niet alleen je gasten gescheiden van je privé netwerk, maar ook onderling gescheiden.

Het hangt een beetje af van je eisen en wensen. Stel die eerst even op :)

Zo moet je bijvoorbeeld ook gaan nadenken over hoe je de beschikbaren bandbreedte wil gaan verdelen over alle gasten. Je wilt wellicht voorkomen dat één gast de complete bandbreedte dichttrekt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-11 21:48
Over een andere boeg gegooid..

Er even van uit gaande dat je internet over glas of Coax hebt. Je eventuele losse telefoonlijn die nu nergens voor dient opnieuw inzetten voor een low cost ADSL abbotje en daar een stevig accesspoint aan die makkelijk de dekking en de bandbreedte bied? Ben je voor €25,- klaar voor je internet en een goed WiFi puntje voor €300,-. Deze bijvoorbeeld: https://www.wifishop.nl/e...JDQlePGztMCFa4K0wodpP8J2A

• steven92
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-05-2021
Bedankt voor de antwoorden.

Eisen zijn:
- Gescheiden netwerken.
- Als er 10 mensen tegelijk via 1 toegangspunt op het draadloze netwerk zitten, is het veel. De B&B is voor Max 4 mensen tegelijk toegankelijk.
- Beschikbare bandbreedte inregelen.

De overbrugbare afstand is bijna te verwaarlozen en zit alleen hout tussen, dus dat gaat geen probleem opleveren denk ik.

Wat voor apparatuur zouden jullie aanraden? Welke router met Vlan ondersteuning en welke AP?

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
de xiaomi router biedt een gastennetwerk. Ben je voor een paar tientjes klaar.

Verwijderd

Als je weinig kaas hebt gegeten van VLAN's en zo, kan je daar maar niet mee bezig gaan houden. Je kan dan beter een AP nemen die deze functies in één kastje hebt, en liefst via web (of cloud) te beheren is (zodat jij altijd vanuit welk uithoek van de wereld erbij kan).

Bv. Cisco Meraki (is duur), of een goed alternatief is OpenMesh. Betaal je éénmalig een (hoger) bedrag voor de AP, en dan zit de web configuratie erbij. Voor het leven (zeggen ze).....

Je kan dan alles doen wat jij wilt.

Zie hier:

http://www.open-mesh.nl/nl/

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 19:19
Kijk eens naar: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Dit accesspoint heeft de mogelijkheid een gast-netwerk te maken, dat netwerk kan alleen op internet verder niets...
bijkomend voordeel is dat deze vaak een goede dekking geven

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:27
Unify usg router nemen hier maak je 2 netwerken aan op 2 verschillende vlans.

Hierachter gooi je een switch met vlan support en zet je de tags goed.

Daarachter hang je 2/3/4/5 etc etc unify AP AC accespoints en maak je 2 netwerken aan prive/b&b met elk zijn eigen vlan eraan.

Wil je het helemaal profi doen dan neem je een unify cloud key erbij of als je een server hebt zet je daar de tool op. Hier maak je een capative portal voor het b&b netwerk zodat ze eerst met de voorwaarden akkoord moeten gaan.

Kost je iets van 500 euro incl 2 accespoints. En een middagje configen naar je eigen wensen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-man op 01-05-2017 17:23 ]

Pagina: 1