Toon posts:

270 KW over 15 jaar per paneel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...
Ik heb een eerste aanbieding gehad van mijn zonnecollectief met een opbrengst van 240 KW per paneel. Daarna kreeg ik een 2e aanbieding met een opbrengst van gemiddeld 270kw per paneel over 15 jaar. Dat betekent dat er de eerste jaren een opbrengst verwacht wordt die hoger is dan de 270kw. Naar aanleiding van de eerste aanbieding heb ik 12 panelen aangevraagd. Nu is mijn vraag moet ik terug naar 11 of gewoon de 12 vasthouden. De kosten van de panelen zijn even hoog. Ik krijg dus voor hetzelfde geld betere panelen. Als ik kijk over 15 jaar is het dan ongunstig om in de eerste fase iets teveel stroom op te wekken en later een groter deel van mijn stroom met de panelen af te dekken?

Wat blijkt de opbrengst in het eerste jaar te zijn? Aan welk % meeropbrengst moet ik dan denken? Bestaan daar ervaringscijfers van?

Mijn verbruik ligt rond de 3500kw per jaar.

...

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De eenheid van panelen worden uitgedrukt in Wp (wattpiek)
Wat dat doet in jouw situatie is van allerlei factoren afhankelijk.
Kijkhoek windrichting schaduw waarjewoont enz.
Tegenwoordig is 300 Wp al gangbaar.

Plaats eerst eens wat foto's hier van je situatie, voordat je in zee gaat met een dozenschuiver.
Wat maten erbij van het dakoppervlak, schaduw, kortom meer info, waar we wat mee kunnen.

De opbrengst wordt uitgedrukt in kWh

Mooiste is binnen 5 a 6 jaar klaar te zijn met de terugverdientijd.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-05-2017 12:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe mee aan een collectief. Ze komen op een winkelcentrum met ideale hoek en richting.

Bij een opbrengst van > 290 kWh kom ik dus over mijn eigen verbruik en ga ik terugleveren. Een jaartje vind ik dat niet zo erg maar om dat nu standaard te dien is me net iets te gek.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2017 12:13 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@reneeke1970
Help.... :-)

Je hebt dus geen eigen dak?
Ik lever 1800 kWh terug per jaar. Geen probleem hoor. Daar is mijn verbruik al af.

[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-05-2017 12:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Topicstarter
Ik woon in een beschermt stadsgezicht

Verwijderd

Bij een opbrengst van > 290 kWh kom ik dus over mijn eigen verbruik en ga ik terugleveren
ik vraag me af hoe je dit ziet ??
stel ik heb 8 panelen van 250 WP dan is het totaal 2000wp

als ik dan verder niet kijk naar richting , helling omgevingsfactoren zoals een flat / boom etc is de verwachting dat deze set van 2000WP per jaar 1800 kwh opbrengt

gezien je tekst bedoel je waarschijnlijk 270WP ipv 270 KW en dit is niet per jaar

maar grof gezegt zal 1 paneel van 270WP op jaarbasis 240 kwh per jaar op
dus 10 panelen zal 2400 kwh per jaar opleveren

is je eigen vebruik ook 1800 kwh dan heft dat elkaar op . is je eigen vebruik minder dan lever je wat terug.

maar 1 paneel

Verwijderd

Topicstarter
bij teruglevering krijg ik toch de energiebelasting niet terug? Dan is het niet rendabel in mijn ogen.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:08

prein2

Monument verduurzamen is leuk

een energiecollectief werkt inderdaad anders dan panelen op je eigen dak leggen.

De collectieven die ik ken geven een verwacht rendement in kWh per jaar. Degradatie wordt door professionals op 2% per jaar geschat. aan de andere kant zijn hier ervaringscijfers dat het de eerste 6 jaar niet echt degradeerd.

Als je bij een collectief teruglevert, dan krijg je de kale leverprijs terug, dat is inderdaad een stuk minder aantrekkelijk.

Omdat de degradatie zo weinig is zou ik niet uitgaan van degradatie en dus datgene kopen wat je denkt te gaan verbruiken. Nog een tip: Als je van plan bent minder energie te gaan gebruiken (bijvoorbeeld doordat je een nieuwe zuinige afwasmachine gaat kopen of zo) dan is het verstandiger om een paneeltje minder te nemen, anders heb je alsnog een overschot straks.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga er 11 bestellen ipv 12. Bij degradatie (na een jaar of 8 a 10) kan ik een paneel bijkomen.

Bedankt voor de reacties

Verwijderd

bij teruglevering krijg ik toch de energiebelasting niet terug? Dan is het niet rendabel in mijn ogen.
het is altijd rendabel en na bijv 8 a 10 jr er een paneel bijkomen is geen goede optie
omdat er anno vandaag de 270wp panelen gangbaar zijn echter over 10jr is de 270wp paneel niet meer leverbaar maar bijv een 430wp paneel met andere specs dus die past er niet bij dan.

aangaande 11 of 12 panelen nu en met teruglevering geen energiebelasting terug krijgen.
kan je beter nu voor 12 panelen gaan dan voor 11 als je deze kwijt kan althans

ik zal de onderbouwing middels een voorbeeldberekening doen.
ik ga er even van uit dat je 2 tarieven hebt te weten hoog , en laag

12 * 270wp levert ongeveer 2900 kwh op op jaarbasis

zeg even dat je vebruik 2800 kwh op jaarbasis is
dan zal als voorbeeld dit hoogtarief 2000 kwh vebruik zijn
en laagtarief 800 kwh vebruik

je opwek is in hoogtarief 2200 kwh per jaar
en op laagtarief 700 kwh per jaar

dan is de berekening als volgt

Verbruik hoog is netto 2000 kwh -2200 (opwek ) is -200 kwh
verbruik laag is 800 -700 (opwek ) is 100 kwh -200 (overschot hoogtarief ) = -100 kwh
het overschot hoogtatief schuift men door naar het vebruik laagtarief
je netto vebruik hoogtarief is dan 0 kwh
je netto vebruik laagtatief is dan - 100 kwh ( overschot )

voor die 100 kwh overschot krijg je afhankelijk van je netleveraancier essent,eneco etc 9ct/kwh terug
oftewel 9 euro

Echter je hebt ook nog steeds recht op je algemene energieheffingskorting van 370 euro netto

kortom je rekening ziet er dan als volgt uit

hoog 0 euro
laag - 9 euro
energieheffingskorting -370 euro
transport , meter ,opslag 250 euro ( dit is afhankelijk van je netleverancier )
totaal -129 euro

dus ja die 100kwh overschot krijg je maar 9ct / kwh voor vergoed echter dankzij de energieheffingskorting krijg je toch nog een leuk bedrag terug , je hoeft als het ware je vaste lasten voor meter/transport niet meer te betalen

andere redenen waarom nu wel 12 ipv 11 panelen

je vebruik zal misschien nog wat omhoog gaan
of je schaft een closeinboiler aan voor in de keuken scheelt weer gasvebruik

Verwijderd

Topicstarter
Goed verhaal bedankt. Ik denk dat mijn verbruik de komende tijd omlaag gaat omdat mijn beide kinderen volgend jaar de deur uit gaan. Ook krijg ik steeds meer led-lampen en zijn nieuwe apparaten steeds zuiniger. Oude kapotte apparaten zullen worden vervangen door zuinigere.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
AUijtdehaag schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:51:
Mooiste is binnen 5 a 6 jaar klaar te zijn met de terugverdientijd.
Ik denk dat 5 jaar terugverdientijd iets was uit de tijd van salderen 23 cent per kWh voor mensen die de panelen zelf legden. Dor de belastingverlaging op elektriciteit is dat nu niet haalbaar.

Als je niet zelf de panelen legt dan is nu met 18 cent per kWh salderen 7-9 jaar terugverdientijd realistischer

[ Voor 9% gewijzigd door TWyk op 03-05-2017 08:39 ]

Pagina: 1