Rechten consument bij terugbetaling uitverkocht product

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:15
Ik heb op 13 april j.l. een bestelling gedaan bij een webshop (ze hebben ook een fysieke winkel) en betaald met Paypal.

Op 18 april kreeg ik een e-mail dat het product al verkocht was (fout in bijhouden voorraad webwinkel en fysieke winkel) en of ik wellicht iets anders wilde of het geld terug, ik koos voor de laatste optie.

Op 19 april heb ik nog geen geld retour, ik kreeg de mededeling per e-mail dat de persoon die de terugbetalingen regelt op vakantie is 8)7 maar dat ze er voor zouden zorgen dat het bedrag vóór 1 mei werd teruggestort.

Uiteraard hebben ze zich hier niet aan gehouden, nu wil ik graag weten wat mijn rechten zijn als consument, ik lees via Google het een en ander over herroepingsrecht, etc. maar niet specifiek over product al uitverkocht of niet meer leverbaar o.i.d. ik kan er vanuit gaan dat dezelfde rechten gelden als bij herroepingsrecht, dat betekend dat de webwinkel het bedrag binnen 14 dagen moet terugstorten.

Ik hoor graag wat tips en tricks en waar ik wellicht naar kan verwijzen als ik nog een e-mail stuur.

Beste antwoord (via Rebel-Rebel op 03-05-2017 10:38)

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Breezers schreef op maandag 1 mei 2017 @ 10:00:
[...]

Hoezo, uiteraard ? Je zet nu al zelf lekker de negatieve toon in dit verhaal

Koningsdag feestdag , veel mensen zijn de dag daarna vrij, weekend waar geen betalingen worden gedaan....kortom: bel of mail nog even waar het geld blijft, maar een paar dagen vertraging door bovenstaande is goed mogelijk.
De negatieve toon vind ik anders geheel terecht.

De webwinkel heeft twee afspraken gemaakt en heeft zich aan beide afspraken niet gehouden; een is het leveren van het overeengekomen en twee is het voltooien van de terugbetaling voor 1 mei.

Had de webwinkel niet de mogelijkheid voor 1 mei het aankoopbedrag terug te betalen door Koningsdag of vakanties, had de webwinkel deze afspraak niet moeten maken.

Ook had de webwinkel gewoon moeten leveren wat is overeengekomen. Ook wanneer het product bij de betreffende winkel is uitverkocht, is de verkoper niet vrijgesteld van het nakomen van de overeenkomst. Indien de verkoper dan niet levert binnen de wettelijke 30, kan de TS een dekkingskoop uitvoeren (Burgerlijk Wetboek 7 Artikel 37) en de schade (meerprijs) op de huidige verkoper verhalen, indien TS darbij redelijk te werk is gegaan. Daarvoor moet TS natuurlijk wel hetzelfde product elders kunnen verkrijgen, anders is een dekkingskoop niet mogelijk en kan nakoming van de koopovereenkomst door de verkoper ook niet verwacht worden.

Daar kan het overigens wel al te laat voor zijn, daar de TS al heeft aangegeven gebruik te maken van het herroepingsrecht.
Paul schreef op maandag 1 mei 2017 @ 10:25:
Als dat ook hier op gaat, dan is dat pas de 18e ingegaan en verloopt dat dus morgen pas 8)7 Tel er nog 2 dagen bij op omdat betalingsverkeer misschien wel vaak de volgende dag op de rekening staat maar dat zeker niet gegarandeerd wordt en je bent bijna een week te vroeg.
De terugbetaling dient te zijn voltooid voor of op de veertiende kalenderdag nadat de consument bekend heeft gemaakt de aankoop te herroepen. Voltooiing vindt pas plaats nadat de consument het bedrag in bezit heeft. Dit betekent dus dat de verkoper rekening moet houden met de vertraging van betalingsverkeer normaal, als ook in het weekend en tijdens feestdagen.

Deze termijn gaat - net als bij het herroepingsrecht - in op het moment waarop de consument heeft aangegeven de koopovereenkomst te ontbinden. Dat betekent dat de verkoper er vandaag nog voor moet zorgen dat de TS het aankoopbedrag terug krijgt.

Aangezien het om een betaling middels PayPal gaat waarbij terugbetaling direct is, hoeft de verkoper ook niet te laat te zijn.

Hier zou ik een e-mail sturen naar de verkoper en stellen dat je het aankoopbedrag nog niet retour hebt mogen ontvangen. Een strategie die ik wel vaker gebruik is stellen dat ik het jammer vind dat iets niet is gebeurd, vervolgens in de vorm van een mening uitleg geven waarom ik dit jammer vind en deze mening vervolgens onderbouwen met wetteksten of uitspraken van juristen.

Toevallig afgelopen week nog gedaan bij een verkoper voor het terugsturen van een product ter reparatie, waarbij de verkoper de verzendkosten voor het terugsturen van het defecte product niet wilde vergoeden. (Quelle-arrest) Na het sturen van een dergelijke e-mail heb ik toch toezegging gekregen dat deze kosten worden vergoed.

Indien nodig, wil ik deze e-mail best per persoonlijk bericht naar je toesturen zodat je kunt zien hoe ik dit heb gedaan. Stuur mij dan even een persoonlijk bericht.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:46

St@m

@ Your Service

Rebel-Rebel schreef op maandag 1 mei 2017 @ 09:49:
Ik heb op 13 april j.l. een bestelling gedaan bij een webshop (ze hebben ook een fysieke winkel) en betaald met Paypal.

Op 18 april kreeg ik een e-mail dat het product al verkocht was (fout in bijhouden voorraad webwinkel en fysieke winkel) en of ik wellicht iets anders wilde of het geld terug, ik koos voor de laatste optie.

Op 19 april heb ik nog geen geld retour, ik kreeg de mededeling per e-mail dat de persoon die de terugbetalingen regelt op vakantie is 8)7 maar dat ze er voor zouden zorgen dat het bedrag vóór 1 mei werd teruggestort.

Uiteraard hebben ze zich hier niet aan gehouden, nu wil ik graag weten wat mijn rechten zijn als consument, ik lees via Google het een en ander over herroepingsrecht, etc. maar niet specifiek over product al uitverkocht of niet meer leverbaar o.i.d. ik kan er vanuit gaan dat dezelfde rechten gelden als bij herroepingsrecht, dat betekend dat de webwinkel het bedrag binnen 14 dagen moet terugstorten.

Ik hoor graag wat tips en tricks en waar ik wellicht naar kan verwijzen als ik nog een e-mail stuur.
Gewoon even bellen dat je het geld nog niet terug hebt en of ze het nog even willen overmaken. Ja, het is vervelend, maar een foutje is menselijk. Of je start een geschil via paypal. Product niet ontvangen --> geld terug. Maar denk dat even bellen makkelijker is.

Dus niet mailen, maar even bellen. En onthoud met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.
Loopt het op niets uit, en krijg je je geld niet terug (wat ik me niet kan voorstellen) kun je altijd nog iets juridisch beginnen.

Om heel eerlijk te zijn begrijp ik ook niet helemaal waarom dit een topic verdient in dit stadium.

[ Voor 14% gewijzigd door St@m op 01-05-2017 09:55 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Uiteraard hebben ze zich hier niet aan gehouden

Koningsdag feestdag , veel mensen zijn de dag daarna vrij, weekend waar geen betalingen worden gedaan....kortom: bel of mail nog even waar het geld blijft, maar een paar dagen vertraging door bovenstaande is goed mogelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Breezers op 01-05-2017 10:02 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:32
Wettelijk gezien hebben ze volgens mij 14 dagen, ik weet echter niet of feestdagen hier nog vanaf gehaald mogen worden. Zou dat niet mogen dan zou het geld vandaag uiterlijk op je rekening moeten staan, mag dat wel dan zou dit uiterlijk morgen zijn.

Al met al zou ik me nog niet echt druk maken, zeker niet gezien het voor veel mensen lange weekend dat net geweest is.

Uiteraard kun je er nog wel een mailtje / belletje aan wagen vandaag, maar ik zou nog niet al te hoog van de toren gaan blazen juridisch gezien. Dat kan altijd nog mocht het er in de loop van deze week nog niet op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-07 13:08

BeToBe

Privacy jurist

Volledig eens met het bovenstaande. Gewoon even bellen en aangeven dat je het geld nog niet ontvangen hebt. Probeer daarbij woorden als 'juridisch' en 'rechten' te vermijden en ga gewoon neutraal het gesprek in. Vaak bereik je daar toch iets meer mee. Mocht het geld dan met twee weken niet op je rekening staan, dan kan je alsnog een juridisch geschil beginnen, maar dat te zijner tijd

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Rebel-Rebel schreef op maandag 1 mei 2017 @ 09:49:

Op 19 april heb ik nog geen geld retour
Heb je haast of zo? Dat is de volgende dag 8)7 Mogelijk hebben ze jouw antwoord nog niet eens gelezen...
maar dat ze er voor zouden zorgen dat het bedrag vóór 1 mei werd teruggestort.
6 werkdagen... Krap hoor... Zeker als de enige die dat kan op vakantie is.
binnen 14 dagen moet terugstorten.
Als dat ook hier op gaat, dan is dat pas de 18e ingegaan en verloopt dat dus morgen pas 8)7 Tel er nog 2 dagen bij op omdat betalingsverkeer misschien wel vaak de volgende dag op de rekening staat maar dat zeker niet gegarandeerd wordt en je bent bijna een week te vroeg.
Ik hoor graag wat tips en tricks
Geduld uitoefenen... Als ze er TE lang over doen staat niets je in de weg nogmaals te mailen, maar één dag nadat jij terug gemaild hebt al gaan mailen waar het blijft? :N

Wel kun je uiteraard om een statusupdate vragen, maar als je dat op dezelfde toon doet als hier dan wens ik je veel succes. Je vangt met stroop heel wat meer vliegen dan met azijn, en als de stroop niet werkt kun je altijd nog azijn proberen maar andersom is erg lastig.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
Uiteraard als in aangezien ik anders dit topic niet zou starten
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekenbakkertje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-03 20:36
Sowieso even wachten want ondanks dat wij allemaal keihard aan het buffelen zijn. Ligt het betalingsverkeer in heel Europa plat onder het mom van een feestdag 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

@Rebel-RebelHet hangt natuurlijk wel af om wat voor bedrag het gaat, het zou wel sneu zijn als je nu de aankoop moet uitstellen wanneer deze bij een ander wel beschikbaar is door 'gebrek aan geld'.
6 werkdagen... Krap hoor... Zeker als de enige die dat kan op vakantie is.
Ondanks dat het begrijpelijk is de wet duidelijk, binnen 14 dagen (en geen werk dagen) moet de terugbetaling gedaan zijn. De data die hierin gehanteerd worden zijn de dag vanaf ontbinding door de klant t/m de mutatie dag van de opdracht. In praktijk kan hier soms nog wel wat tijd bijkomen door interbancaire vertraging*.
...Tel er nog 2 dagen bij op omdat betalingsverkeer misschien wel vaak de volgende dag op de rekening staat.
*Dat gaat bij paypal niet op.
@Rebel-RebelIndien het geen bol.com o.i.d. is maar een kleinere webshop zou ik ze iets meer coulance geven, er is aangegeven dat er vertraging is door afwezigheid (het betreft hier dan 3 dagen), die moet je toch wel kunnen overleven ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
[...]

De negatieve toon vind ik anders geheel terecht.

De webwinkel heeft twee afspraken gemaakt en heeft zich aan beide afspraken niet gehouden; een is het leveren van het overeengekomen en twee is het voltooien van de terugbetaling voor 1 mei.

Had de webwinkel niet de mogelijkheid voor 1 mei het aankoopbedrag terug te betalen door Koningsdag of vakanties, had de webwinkel deze afspraak niet moeten maken.

Ook had de webwinkel gewoon moeten leveren wat is overeengekomen. Ook wanneer het product bij de betreffende winkel is uitverkocht, is de verkoper niet vrijgesteld van het nakomen van de overeenkomst. Indien de verkoper dan niet levert binnen de wettelijke 30, kan de TS een dekkingskoop uitvoeren (Burgerlijk Wetboek 7 Artikel 37) en de schade (meerprijs) op de huidige verkoper verhalen, indien TS darbij redelijk te werk is gegaan. Daarvoor moet TS natuurlijk wel hetzelfde product elders kunnen verkrijgen, anders is een dekkingskoop niet mogelijk en kan nakoming van de koopovereenkomst door de verkoper ook niet verwacht worden.

Daar kan het overigens wel al te laat voor zijn, daar de TS al heeft aangegeven gebruik te maken van het herroepingsrecht.
De terugbetaling dient te zijn voltooid voor of op de veertiende kalenderdag nadat de consument bekend heeft gemaakt de aankoop te herroepen. Voltooiing vindt pas plaats nadat de consument het bedrag in bezit heeft. Dit betekent dus dat de verkoper rekening moet houden met de vertraging van betalingsverkeer normaal, als ook in het weekend en tijdens feestdagen.

Deze termijn gaat - net als bij het herroepingsrecht - in op het moment waarop de consument heeft aangegeven de koopovereenkomst te ontbinden. Dat betekent dat de verkoper er vandaag nog voor moet zorgen dat de TS het aankoopbedrag terug krijgt.

Aangezien het om een betaling middels PayPal gaat waarbij terugbetaling direct is, hoeft de verkoper ook niet te laat te zijn.

Hier zou ik een e-mail sturen naar de verkoper en stellen dat je het aankoopbedrag nog niet retour hebt mogen ontvangen. Een strategie die ik wel vaker gebruik is stellen dat ik het jammer vind dat iets niet is gebeurd, vervolgens in de vorm van een mening uitleg geven waarom ik dit jammer vind en deze mening vervolgens onderbouwen met wetteksten of uitspraken van juristen.

Toevallig afgelopen week nog gedaan bij een verkoper voor het terugsturen van een product ter reparatie, waarbij de verkoper de verzendkosten voor het terugsturen van het defecte product niet wilde vergoeden. (Quelle-arrest) Na het sturen van een dergelijke e-mail heb ik toch toezegging gekregen dat deze kosten worden vergoed.

Indien nodig, wil ik deze e-mail best per persoonlijk bericht naar je toesturen zodat je kunt zien hoe ik dit heb gedaan. Stuur mij dan even een persoonlijk bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
DukeBox schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:18:
Ondanks dat het begrijpelijk is de wet duidelijk, binnen 14 dagen (en geen werk dagen) moet de terugbetaling gedaan zijn.
Hoewel de wet daar mogelijk best duidelijk in is, kun je ook als klant best je geduld bewaren en niet na één dag al roepen dat je het nog niet hebt, en nog voor de termijn verstreken is beginnen juridisch advies in te winnen (op een forum...) zonder eerst te vragen aan de webshop wat de status is, en al helemaal als je weet dat er in die 14 dagen niet één, maar twéé feestdagen en een dag waarop er geen betalingsverkeer wordt verwerkt tussen zitten én de webshop aangeeft dat er iemand op vakantie is (geweest).

Aan de ene kant moet je mensen zeker aan hun afspraken kunnen houden, aan de andere kant zijn we allemaal mensen... Gewoon de webshop mailen en aangeven dat het nog niet op de rekening staat en wanneer je het dan wel kunt verwachten.

Als ze nu nog een keer met vakanties of ziekte of zo strooien, dan geef ik je groot gelijk dat je met termijnen en wetten gaat smijten, maar het kost je niets om het nog een keer vriendelijk te vragen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Paul schreef op maandag 1 mei 2017 @ 12:56:
Hoewel de wet daar mogelijk best duidelijk in is, kun je ook als klant best je geduld bewaren en niet na één dag al roepen dat je het nog niet hebt,
Zeg ik toch ook ?
DukeBox schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:18:
...kleinere webshop zou ik ze iets meer coulance geven..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Open een geschil op PayPal en schrijf dat het product niet geleverd kon worden en dat er een refund beloofd is die je nog niet hebt ontvangen. De verkoper krijgt dan direct de optie om een terugbetaling te doen. Als ze niet op het geschil reageren zorgt PayPal er wel voor dat het geld weer bij jou terecht komt. Scheelt jou een hoop tijd en weet je in ieder geval zeker dat het geld weer terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 19:48
Of je wacht gewoon nog een dag, de kans zit er dik in dat degene die 1 mei terug gecommuniceerd heeft niet in de gate heeft dat vandaag Dag van de Arbeid is, wat icm paypal ook nog voor vertraging kan zorgen.

Daarnaast je hebt betaald met paypal, is het niet toevallig op je paypal account gestort? Daar kan het als het teruggestort word ook naar toe geschreven en dan moet je het nog zelf naar je normale betaalrekening overmaken (of niet)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Ik zie dat je wel een antwoord als beste hebt gemarkeerd, maar helaas geen terugkoppeling hebt gegeven. Het zou toch fijn zijn als je verteld of en ook hoe je tot een oplossing bent gekomen met het bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
Eens, ik had in mijn e-mail aangegeven dat er vakantiedagen tussen zitten dus dat het begrijpelijk was dat de betaling wellicht later zou komen, ze gaven echter aan dat dit geen probleem zou zijn (Paypal) en dat het echt voor 1 mei terugbetaald zou zijn.

Dat is inderdaad correct en heb aangegeven gebruik te maken van het herroepingsrecht.

Ik heb op 1 mei nog een e-mail gestuurd, geen wettelijke uitspraken o.i.d. en gewoon fatsoenlijk aangegeven dat ik het jammer vind dat de 'belofte' niet is nagekomen, ik heb aangegeven dat ik graag antwoord ontvang waarom het mis gaat en hoe het opgelost wordt.

Als ik 1 dezer dagen het bedrag nog niet retour heb kan ik sowieso een geschil starten via Paypal en aangeven bij de webwinkel dat ik dit heb gedaan met de wetteksten.

Ik heb dit topic ook geopend omdat ik graag wilde weten wat de rechten zijn van een consument mocht het onverhoopt fout lopen, het heeft niets te maken met na 1 dag nog geen geld terug o.i.d. ik wil graag voorbereid zijn. Alle e-mailcommunicatie is op geen enkele manier negatief geschreven enkel zakelijk en fatsoenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
Kleine update; afgelopen 5 mei nog geen geld retour, e-mail gestuurd, etc. 6 mei reply van de webshop met het bericht dat het bedrag enkele dagen geleden is overgemaakt. Vandaag nog geen geld retour, nogmaals contact opgenomen en aangegeven dat het misschien een idee was als ze een screenshot van de overschrijving wilde tonen zodat ik contact met Paypal op kon nemen en zojuist gaven ze aan tot de ontdekking te zijn gekomen dat het geld nooit terug is overgemaakt, dit gaan ze nu alsnog doen.

Ik ben benieuwd.

[ Voor 15% gewijzigd door Rebel-Rebel op 08-05-2017 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Ondertussen kun je best wel een geschil (geen claim) openen bij PayPal. Hierbij kun je het beste de teksten uit de e-mails van het bedrijf in het geschil opnemen zodat PayPal kan inzien wat vooraf is gegaan indien het tot een claim uitloopt.

Zo wordt het bedrijf verplicht om binnen een termijn te reageren waarbij het mij lijkt dat ze gewoon zullen terugbetalen en doen ze dit niet, kun je het geschil altijd nog opwaarderen tot een claim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Rebel-Rebel Ondertussen al het geld gehad ?

Pagina: 1