Toon posts:

Printen in dos zonder driver

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goeiendagschotel mensen.
Het probleem: Intermec Easycoder 4400 (labelprinter) op een seriële poort
Vanuit W98SE kan ik wel in Notepad bestandjes printen maar uit dos doet ie nix (incl. DOS-venster).
De bedoeling is om deze printer het liefst zonder drivers direct aan te sturen.

Ik heb geprobeerd:
In een dos venster vanuit W98SE met MODE
de printer te laten communiceren met de driver in windows.
MODE 96,E,7,1,P (zie MODE /?)
en LPT1 omgeleid naar COM1
MODE LPT1 = COM1
de printer in windows op COM1 en geprobeerd op LPT1, maar niet printen hoor!
COM poort instellingen in dos komen overeen met die in windows.
De printer knippert wel, maar print niet.

Als iemand van dit verhaal iets (of iets niet) begrepen heeft reageer dan svp.

Alvast bedankt tweakers, ik hoop dat dit weer een kleine uitdaging is voor jullie.

Mvg,
Jordi

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 23:06
Kan je direct text naar de printer sturen?

type bestand.txt >com1

?

Verwijderd

Kan je niet in de printer instellign van W98
ergens zeggen dat hij de print opdrachten
vanuit DOS ook moet spoolen naar de Win98
default printer.

Via control panel -> printer(s)

Verwijderd

kan je niet iets met de optie print doen in DOS??

Print /?

Verwijderd

Topicstarter
Geen instellingen met spooling in W98SE bij printers, ook niet bij eigenschappen van de printer. Het commando PRINT kent deze DOSversie niet (meer). Heeft deze bestaan dan? De Commando's TYPE BLADIEBLA >PRN, LPT1, COM1 etc.,
COPY BLADIEBLA LPT1, COM1, PRN geven ook geen resultaat. De Printer knippert wel als je dit probeert.

Verwijderd

Topicstarter
JONGENS!!!! Jullie beweren toch zulke DOS-Goeroes te zijn!!! ---> [topic=79044]

Jullie vallen mij een b-tje af hoor als je hier niet uit kunt komen.

Verwijderd

echte dos erop zetten (6.22 ofzo), en dan gewoon print file.txt en klaar is de spreekwoordelijke Kees.

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

In DOS (modus) printen?

In DOS progje van waaruit het nodig is te printen de juiste printer instellingen doen.

MODE 96,E,7,1,P ????????

MODE COM1 9600,E,7,1

Op dit moment te warm om DOS boek op HETE zolder onder "uit de oude doos" op te zoeken voor meer uitleg.

? weet jij wat.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 06 juli 2001 18:32 schreef PokkeNoise het volgende:
In DOS (modus) printen?

In DOS progje van waaruit het nodig is te printen de juiste printer instellingen doen.

MODE 96,E,7,1,P ????????

MODE COM1 9600,E,7,1
Ja die P is een beetje uit mn hoofd verzonnen. 'Tis eigenlijk retry = p maar dat heb je eigenlijk niet nodig. Die 96 is wel goed. Ik zeg dus dat ik dit alles heb geprobeerd. Ik zou het in DOS6.2 kunnen proberen, maar dat heeft niet veel zin, omdat het hier een op maat gemaakte WINNT applicatie betreft die direct naar de COM1 schrijft.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Een WinNT applicatie? Je weet dat je onder WinNT géén echt DOS hebt, maar een DOS emulatie. Ik weet niet of alle dingen die gewoon onder DOS gaan, ook met de DOS emulatie werken. Vooral als er direct (buiten het OS om) hardware wordt aangesproken wil WinNT het er wel eens niet mee eens zijn.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 09 juli 2001 12:18 schreef EXX het volgende:
Een WinNT applicatie? Je weet dat je onder WinNT géén echt DOS hebt, maar een DOS emulatie. Ik weet niet of alle dingen die gewoon onder DOS gaan, ook met de DOS emulatie werken. Vooral als er direct (buiten het OS om) hardware wordt aangesproken wil WinNT het er wel eens niet mee eens zijn.
Helemaal mee eens! Know that.In WINNT kan ik ook mn LPT1 niet redirecten. Maar in W98SE draait het ook niet, terwijl ik daar wel kan redirecten. Kheb eigenlijk de hoop n beetje opgegeven. Als jullie je echt doodvervelen kunnen jullie de manual ook's laagladen van de intermec site: http://intermec.com . Hierin staat beschreven dat het wel kan, maar het werkt gewoon niet :'(

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Heb je Win98 wel eens in DOS mode opgestart (dus zonder GUI) en dan geprobeerd? Dan heb je nl. eigenlijk gewoon DOS 7.0 en dan zou het wel moeten werken m.b.v. MODE etc.

Ik vermoed dat je ook bij Win98 in een DOS box niet zomaar de settings van de COM poort kan veranderen. Ook Win98 is multitasking en dan is het niet zo best dat buiten het OS om hardware wordt geconfigureerd. Boot je Win98 in DOS mode, heb je een gewone singletasking (DOS 7.0) omgeving.

Iets anders wat je zou kunnen proberen is in de control panel de COM1 port juist in te stellen en dan de DOS box te openen en dan printen naar COM1 met bv. TYPE filename >COM1:

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
Je zegt dat je printer wel knippert als je een bestandje met type naar de COM poort stuurt. Staat aan het einde van dat bestandje wel een ^J^L (CRLF) en een ^Z(EOF) ? Misschien dat dat het is ?

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Het lampje op de printer knippert (ik vermoed dat dit receive data is), maar als de baudrate, het aantal stopbits en parity instelling tussen PC en printer niet overeenkomt kan de printer er niks mee.

Pagina: 1