intel 520 SSD recovery

Pagina: 1
Acties:

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-01 08:23
weinig kans om hier nog resultaat te boeken, maar ik doe een poging.
mijn laptop heeft een aanvaring gehad met de grond en is hierbij gesneuveld, zwaar gesneuveld. laptop werd afgeschreven.
heb de SSD eruit gehaald en die begon in een external enclosure te lezen. hij vond 2 partities en toen ging alles weg. ledje op de external drive ging uit.

ff usb uitgeplugged, weer ingestoken. schijf leest een 10tal seconden en dan gaat de led uit.
ik heb ze open gemaakt, en intern zat een gebarsten spoeltje. het was de DC/DC regelaar van de 3,3V voeding.
verschillende pogingen gedaan om de schijf nog te proberen lezen. op een desktop, paar verschillende sata/usb printjes, druk uitoefenen op de sandforce IC terwijl ik de boel inplug... niks helpt.
uiteindelijk weigerd de schijf nog enig teken van leven te geven.
ik heb de spoel eraf gesloopt en de ssd voorzien van een externe 3,3V voeding. resultaat blijft hetzelfde.

ik heb ondertussen al een identieke schijf zo gekocht, met de bedoeling de flash chips over te solderen. echter zou dat niet lukken omdat die sandforce chip de boel geëncrypteerd wegschrijft

het gaat over een intel 520 series 120GB SSD. iemand hier ideeen wat ik nog kan proberen? hoogst waarschijnlijk heeft de laptop bij het sneuvelen een hogere spanning doorgegeven.
ik wacht nu nog op de nieuwe SSD schijf zodat ik intern kan nameten en vergelijken of alle andere voedingsspanningen nog aanwezig zijn

hard disk zelf (links boven zitten 3 spoeltjes, de afwijkende is de kapotte)
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/SSD.jpg

closeup van de spoel
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/1313795357457.jpg

voorbeeldfoto van de hard disk pcb
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/34/IMG0034934_1.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door fcapri op 01-05-2017 08:19 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:48
Als je handig genoeg bent om die flash chips over te solderen, dan maak je wellicht kans als je *alle* chips, inclusief controller en wellicht nog een bios-achtige chip. Goede kans dat je dan de encryptiesleutel ook mee overzet.

Ik verwacht namelijk niet dat de chips zelf kapot zijn gegaan. Hoogstwaarschijnlijk is er een soldering gebroken of misschien een PCB ergens gebroken.

Overigens moet je je wel afvragen waar je het voor doet: is de data er op je heel dierbaar? Dan is het wellicht verstandiger het uit te besteden aan een data recovery bedrijf. Maakt de data je niets uit? Dan wellicht beter om de nieuwe schijf te gebruiken, in plaats van het risico te lopen dat je twee kapotte SSDs hebt. Is het een hobbtyprojectje, of is de data 'matig waardevol': ga vooral door, ben benieuwd of het gaat lukken!

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-01 08:23
de hard disk is van geen belang ook de nieuwe trek ik mij niet aan.
het probleem is het volgende: het is mij al gelukt om mijn laptop al een keer of 5 te laten crashen waarbij ik alles kwijt ben (320GB HDD, 500GB HDD, 750GB HDD) waarbij ik dan besliste om toch maar SSD te gaan.
ik heb een backup genomen van ALLE files voor ik naar SSD ging. ik was toch het grootste deel weer kwijt op die 750GB.

ik heb 1 excel file op mijn pc die van belang is. ik log namelijk elke week mijn electriciteitsmeter en doe zo een vergelijkende meting telkens ik apparaten vervang in huis (wasmachine, droogkast, koelkast, diepvries, ledverlichting,....) en ik ben er al van 2011 tot 2017 mee bezig.
door voorgaande crashed had ik enkel nog de data van 2013-2015 resterend en sindsdien log ik alles elke week. ik had al een hoop schone grafieken van wekelijkse en maandelijkse vergelijkingen van de laatste 4jaar.
2weken geleden start hier een verbouwing en ik houd alle facturen ook in die excel sheet (alsook de uren dat de aannemer presteerd).
ik ben dus nu ALLE data kwijt van de verbouwing alsook die electricteitsmeter standen.

dat ik 80€ verlies door een SSD te slopen trek ik mij niet aan. maar 1500€ uitgeven voor een recovery poging is het mij ook niet waard (de aannemer moet al veel foefelen om daar boven te geraken zonder dat ik het merk.
de data is wel belangrijk, maar niet zo belangrijk om er veel geld aan uit te geven.

ik schat dat die 3,3V spanning onderuit ging bij belasting (de spoel verzadigd namelijk sneller nu) en zo meer en meer schade heeft toegebracht aan de resterende werkende electronica).
in het begin herkende de pc de schijf nog en de schijf viel uit (één of andere chip die weigerde op 2,7V te werken) maar nu wordt er niks herkend. er lijkt dus geen communicatie meer te zijn (sandforce gesneuveld?)

wel een goeie tip om misschien ALLE chips over te zetten. die sandforce chip is een BGA en op die manier is die direct ook hersoldeerd. vroeger had ik de mogelijkheid dit op het werk te doen, nu zal ik het moeten laten uitvoeren

[ Voor 5% gewijzigd door fcapri op 01-05-2017 08:54 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:48
fcapri schreef op maandag 1 mei 2017 @ 08:51:
dat ik 80€ verlies door een SSD te slopen trek ik mij niet aan. maar 1500€ uitgeven voor een recovery poging is het mij ook niet waard (de aannemer moet al veel foefelen om daar boven te geraken zonder dat ik het merk.
de data is wel belangrijk, maar niet zo belangrijk om er veel geld aan uit te geven.
Klinkt alsof je er goed over nagedacht hebt - helemaal prima, dit is precies het punt waarop je zelf gaat hobbyen. :)
wel een goeie tip om misschien ALLE chips over te zetten. die sandforce chip is een BGA en op die manier is die direct ook hersoldeerd. vroeger had ik de mogelijkheid dit op het werk te doen, nu zal ik het moeten laten uitvoeren
Ben benieuwd of dit goed resultaat gaat hebben - hopelijk kan je snel de uitkomst laten weten - succes alvast!