Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik ben aan het kijken naar een Samsung 850 EVO SSD om te kopen, ik heb er een gevonden van 256GB bij bol.com voor €95,-

Ik wilde deze graag halen alleen ik wil graag weten of het het wel waard zou zijn sinds ik het zal gebruiken om een laptop te upgrade. Het gaat om een Lenovo z50-70 met 8gb RAM, en na de upgrade zal deze waarschijnlijk Windows 10 gaan draaien, het liefste een dual boot met Linux (Mint/Ubuntu)
Ook misschien handig om te weten is dat ik het samen met een 1tb HDD ga gebruiken.

Kunnen jullie mij vertellen of een SSD echt goed zal zijn voor mijn laptop of dat ik het zou moeten overslaan en toch maar niet over zal moeten stappen?
Wat informatie dat misschien handig is om te weten: Op dit moment zit ik op een opleiding waarbij ik veel programmeer en dus ook veel mijn laptop gebruik. En daarnaast is dit de enige computer/laptop die ik altijd gebruik.

Bij voorbaat dank.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• themaxxxx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-09 21:22
Ja, een ssd is eigenlijk altijd wel een goede aankoop voor een upgrade (pc, mac, laptop)

Je kan ook eens kijken naar deze, is een stuk goedkoper en levert relatief gelijke resultaten qua snelheden.

pricewatch: Sandisk SSD Plus 240GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57
Allereerst: ja. Als je nog nooit op een machine gewerkt hebt met SSD (kan dat tegenwoordig nog) dan vallen de schellen van je ogen. Zeker voor een upgrade van nog geen €100,- is dat zonder twijfel de beste upgrade die je ooit kan doen.

Verder: wat wil je nog op je 1TB HDD kwijt? Heb je zoveel ruimte nodig voor een development machine?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Omdat driemaal scheepsrecht is: ja, SSD is altijd een goed idee. Doe het.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DaCoTa schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:30:
Allereerst: ja. Als je nog nooit op een machine gewerkt hebt met SSD (kan dat tegenwoordig nog) dan vallen de schellen van je ogen. Zeker voor een upgrade van nog geen €100,- is dat zonder twijfel de beste upgrade die je ooit kan doen.

Verder: wat wil je nog op je 1TB HDD kwijt? Heb je zoveel ruimte nodig voor een development machine?
Ik dacht dat een 1TB HDD (die er toch al in zit) wel mooi zou zijn om te gebruiken voor al mijn overige data en bestanden, en dat ik dan d.m.v. mijn SSD bijvoorbeeld de zwaardere programma's (en OS) kan opstarten.

Oja en dan nog het kleine aantal "games" dat ik heb zou ook mooi op mijn HDD kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
themaxxxx schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:27:
Ja, een ssd is eigenlijk altijd wel een goede aankoop voor een upgrade (pc, mac, laptop)

Je kan ook eens kijken naar deze, is een stuk goedkoper en levert relatief gelijke resultaten qua snelheden.

pricewatch: Sandisk SSD Plus 240GB
Bedankt voor de tip! Ja ik heb geluk dat ik nog een 10 euro bon heb liggen van bol.com en nog paar duizend airmiles dus het is sowieso al iets goedkoper! hahah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:40:
[...]

Ik dacht dat een 1TB HDD (die er toch al in zit) wel mooi zou zijn om te gebruiken voor al mijn overige data en bestanden, en dat ik dan d.m.v. mijn SSD bijvoorbeeld de zwaardere programma's (en OS) kan opstarten.

Oja en dan nog het kleine aantal "games" dat ik heb zou ook mooi op mijn HDD kunnen
Ik weet niet of je veel mobiel bent, maar het feit dat je twee disks mee laat draaien gaat ook invloed hebben op je accuduur. Ik zou alleen die HDD laten zitten als je echt zeker weet dat 250GB te weinig gaat zijn. (Geen idee hoeveel verschil het maakt overigens.)

En persoonlijk heb ik altijd een hekel aan data over verschillende partities en/of schijven verdelen. Altijd is een deel te klein en de ander te groot en ben je aan het schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DaCoTa schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:07:
[...]

Ik weet niet of je veel mobiel bent, maar het feit dat je twee disks mee laat draaien gaat ook invloed hebben op je accuduur. Ik zou alleen die HDD laten zitten als je echt zeker weet dat 250GB te weinig gaat zijn. (Geen idee hoeveel verschil het maakt overigens.)

En persoonlijk heb ik altijd een hekel aan data over verschillende partities en/of schijven verdelen. Altijd is een deel te klein en de ander te groot en ben je aan het schuiven.
Ja dat is te begrijpen, ik ben vaak mobiel maar overal waar ik ben heb ik mijn oplader bij en gebruik 'm ook meestal. Dus mijn accuduur vind ik niet zo super belangrijk omdat mijn laptop toch meestal aan de oplader ligt.

Wat bedoel je met "Altijd is een deel te klein en de ander te groot en ben je aan het schuiven."?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:20:
[...]
Wat bedoel je met "Altijd is een deel te klein en de ander te groot en ben je aan het schuiven."?
Dat was mijn ervaring van vroegâh, ik had ooit verschillende partities voor verschillende dingen en uiteindelijk had ik ze altijd verkeerd gedimensioneerd. Dan kwam een stukje van muziek altijd bij documenten en werden games ook op movies geinstalleerd. Nu zijn schijven meestal groot genoeg voor alles, zelfs SSDs, dan is het voor mij iig veel handiger om alles op een hoop te gooien. Enige uitzondering zou nog een grote mediacollectie zijn, maar dan hebben we het niet meer over een programmeer/studie laptop :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DaCoTa schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:32:
[...]

Dat was mijn ervaring van vroegâh, ik had ooit verschillende partities voor verschillende dingen en uiteindelijk had ik ze altijd verkeerd gedimensioneerd. Dan kwam een stukje van muziek altijd bij documenten en werden games ook op movies geinstalleerd. Nu zijn schijven meestal groot genoeg voor alles, zelfs SSDs, dan is het voor mij iig veel handiger om alles op een hoop te gooien. Enige uitzondering zou nog een grote mediacollectie zijn, maar dan hebben we het niet meer over een programmeer/studie laptop :-)
Aah oke! ja ik gebruik mijn laptop niet puur en alleen voor programmeren of te studeren hoor. Ook voor inderdaad een kleine mediacollectie van (op dit moment) 160+gb dus voor mij lijkt het wel fijn om de HDD erin te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
Pagina: 1