back up via time machine op externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 916167

Topicstarter
Hallo,

Ik heb net al mijn bestanden via Time Machine geback upt op een externe harde schijf. In totaal 500Gb is overgezet... Mijn opstartschijf is overvol, kan ik nou probleemloos foto's en video's van mijn laptop wissen en ze dan later op de backupschijf weer terugvinden? Is het verstandig om van de backupschijf nog een extra kopie te maken?
Ik heb ook een NAS maar ik versla erin. Ben maar aan het slepen met de foto's en niks gaat vanzelf. Wat je wilt kopiëren, moet allemaal handmatig gesleept worden. niks wordt vanzelf gesynchroniseerd of gebackupt, het ligt waarschijnlijk aan de instellingen, maar ik ben er geloof ik toch niet zo handig mee..
Een enorme opluchting toen het met de backupschijf van Time Machine binnen een paar uurtjes gepiept was! Ik kan het bijna niet geloven dat het zo makkelijk is.
Groetem van Esdi

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 916167 op 30-04-2017 22:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Anoniem: 916167 schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:02:
Hallo,

Ik heb net al mijn bestanden via Time Machine geback upt via Time Machine. In totaal 500Gb.. Mijn opstartschijf is overvol, kan ik nou probleemloos foto's en video's van mijn laptop wissen en ze dan later op de backupschijf weer terugvinden?
NEEEEE

TimeMachine werkt met snapshots.
Als je iets van je laptop verwijderd, wordt dat gemarkeerd in een nieuw snapshot. Technisch gezien kan je de file nog wel terug halen uit een ouder snapshot, maar de snapshots roteren. Wanneer de disk vol is gaan oude snapshots als eerste weg. Een verwijderde file verdwijnt na verloop van tijd dus ook uit je TimeMachine.
Is het verstandig om van de backupschijf nog een extra kopie te maken?
In mijn ogen niet nodig. Consumentendata moet je op 2 plekken opslaan om veilig te zijn. Je laptop is je primaire kopie, de TimeMachine is de secundaire kopie.
Een enorme opluchting toen het met de backupschijf van Time Machine binnen een paar uurtjes gepiept was! Ik kan het bijna niet geloven dat het zo makkelijk is.
Het is voor de standaard gebruiker in mijn ogen de perfecte oplossing.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Het is ook geen backup als er geen origineel is, dan is de backup het origineel ;)
Backup = tweede (derde en vierde...) kopie van origineel.
Zolang die data op minimaal 2 plekken staat is het relatief veilig, maar die 2 plekken is wel absoluut minimum en werkt ook niet als beide plekken op dezelfde PC zitten bijvoorbeeld...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-06 21:11

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je meer opslag nodig hebt zou je kunnen kijken naar een cloud dienst of combi van NAS en cloud backup als meer snelheid nodig is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik heb ook een NAS maar ik versla erin. Ben maar aan het slepen met de foto's en niks gaat vanzelf. Wat je wilt kopiëren, moet allemaal handmatig gesleept worden. niks wordt vanzelf gesynchroniseerd of gebackupt, het ligt waarschijnlijk aan de instellingen, maar ik ben er geloof ik toch niet zo handig mee..
Foto's die in mappen op je schijf staan, of foto's in de Foto's app van Apple?
In het eerste geval is een klein scriptje all you need om dagelijks een kopie te maken naar je NAS, en daar kunnen we vast bij helpen.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 916167 schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:02:
Hallo,

Ik heb net al mijn bestanden via Time Machine geback upt op een externe harde schijf. In totaal 500Gb is overgezet... Mijn opstartschijf is overvol, kan ik nou probleemloos foto's en video's van mijn laptop wissen en ze dan later op de backupschijf weer terugvinden?
Uiteraard niet. Als je dat doen ben je ze na een tijdje (wanneer is afhankelijk van een aantal factoren waaronder hoeveel nieuwe data je maakt) ook kwijt op je backupschijf. Het is een backup voor als je per ongeluk iets weggooit of stuk maakt of voor als je originele schijf de geest geeft. Als je ze weggooit op je originele schijf is het geen backup meer en daar is Time Machine niet voor bedoeld.
Is het verstandig om van de backupschijf nog een extra kopie te maken?
Dat is op zich niet noodzakelijk maar ik zal nooit aanraden om minder backups te hebben natuurlijk.
Een NAS doet ook niets automatisch tenzij je dat zo instelt. Daar kun je vast wel een synchronisatietool voor vinden.
Time machine is heel simpel en effectief. Maar maak niet de fout te denken dat het een soort synchronisatietool is. Als je data weggooit op de originele schijf, gaat 't op een gegeven moment ook uit Time machine weg en dan is 't permanent kwijt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 916167

Topicstarter
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie antwoord! Ik zal dus toch met de NAS aan de slag moeten om de 40.000 foto's van mijn opstartschijf van mn laptop af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max2k9
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-05 13:31
Misschien is Crashplan iets voor je?

https://store.crashplan.com/store/

De gratis versie kan automatisch backups naar je NAS wegschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-06 14:40
Of een (betaald) iCloud abonnement? Alles wat in foto's staat wordt automatisch de cloud in geslingerd. Wanneer je opstartschijf vol raakt maakt worden oude foto's 'verwijderd' en wordt er een lage resolutie kopie lokaal opgeslagen. Wanneer je deze foto's wil openen worden ze weer voor je gedownload en heb je gewoon weer het origineel.

Wat voor NAS heb je? Wellicht is daar nog specifieke software bij die doet wat jij wilt.
Pagina: 1