Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMorsink
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05-2020
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC voor thuis met de mogelijkheid om te werken in SolidWorks of AutoDesk Inventor. Daarnaast wat fotobewerking (hobbymatig door de vrouw). Er zal niet op gegamed worden. Daarnaast natuurlijk office/surfen/mailen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Systeemprijs (exclusief monitoren):€1000 tot €1500
Assemblage wordt zelf gedaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op een toetsenbordje en muis na niet.

Wat denk je allemaal nodig te hebben? (hier bespreek ik de gekozen componenten)
Bij het CAD-tekenen wordt geen gebruik gemaakt van: RealView, FEA en renderen. Er wordt enkel in getekend.
CPU
Ik heb hier op het forum gezocht naar vergelijkbare topics en daarnaast googled en kwam er achter dat de CPU het belangrijkste was om dit geheel soepel te laten verlopen, en dan vooral de klokferquentie. Hiervoor heb ik de i7 7700k geselecteerd. Ik ben echter niet direct van plan om te gaan overclocken. Is dit overkill? en misschien toch maar voor de niet K variant gaan omdat er in eerste instantie niet overclocked wordt?

RAM
Er wordt gewerkt in assemblies met 100+ onderdelen. Hiervoor 32 GB aan ram geselecteerd (eentje die veel bekeken was). Wellicht dat 16 ook voldoende zal zijn, ik overweeg om in eerste instantie 2x8 of 1x16gb te kopen.

MOBO
Ik heb een (relatief) goedkoop moederbord met Z270 chipset geselecteerd. Wellicht dat ik deze chipset helemaal niet nodig heb en nog goed koper kan gaan. Ik zou het wel handig vinden dat het moederbord wel videoaansluitingen heeft, zodat er eventueel bij een kapotte videokaart de PC wel functioneel blijft.
Voor nu is het een overweging tussen de MSI Z270-A Pro en ASRock Z270M Pro4. MSI staat bij mij in de boeken als een degelijk merk en ASRock als iets meer budget, maar ik zag deze wel in andere topic aangeraden worden. Graag advies dus wat jullie zouden doen.

GRAKA
Ik lees eigenlijk op het internet dat als je niet rendert/FEA/RealView gebruikt je wellicht helemaal geen graka nodig hebt, best bijzonder in mijn ogen. In de computer van het werk zit een GTS450, een oude budget graka, dus wellicht dat dit klopt. Het moet echter wel mogelijk zijn om twee schermen aan te sluiten. Daarnaast lees ik als je support wilt en eventueel toch ooit RealView wil gaan gebruiken dan je dan een quadro dan wel firepro kaart nodig hebt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik gewoon bij quadro ben gaan kijken. http://www.anandtech.com/...the-quadro-pascal-refresh
Daarin las ik dat de nieuwste quadro kaarten in het lagere segment die uitzijn de P600 en P400 zijn en dat de vorige generatie de K620 en K420 zijn. Hier ben ik echt nog vrij onzeker over wat wijsheid is. Voor nu de P600 aangehouden zodat het budget technische alleen maar beter zal worden.

PSU
Pricewatch -> Gold plus geselecteerd --> Seasonic G-series 360 watt. Lees veel goeds over deze voeding. Volgens mij een redelijke prijs voor een mooie PSU. Vermogen lijkt me voldoende.

SSD
Lekker snelle M.2 SSD gekozen. Verwacht met 500 GB gewoon lekker aan de gang te kunnen. Twijfel nog een beetje tussen de Intel 600p 512GB vs Samsung 960 EVO 500GB. Ja de Samsung is sneller maar ga ik dat merken? de Intel is iets meer bang voor buck.

Beeldschermen
Momenteel wordt er op twee schermen gewerkt en dat bevalt goed. Ik zit wel te overwegen om misschien over te gaan op 1 scherm die wat groter is en een hogere resolutie heeft, wat zijn jullie ervaringen? Twee schermen werkt in ieder geval gewoon lekker met de 'windows'.

Wel specifiek naar IPS schermen gekeken ivm het fotobewerker van de vrouw. Momenteel gebeurt dit op een (bar) laptop schermpje dus denk ik dat de stap naar IPS als groots zal zijn voor kleurechtheid etc. Maar zij heeft wel te horen gekregen over Ezio schermen die je-van-het zijn. Als ik daar wat over op zoek blijkt dat ook wel redelijk te kloppen, alleen de prijs is ook je-van-het.

Overige
Tot slot externe hdd toegevoegd voor backups en Windows licentie (kan dat serieus zo goedkoop!?).

Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag geluidsniveau is een could-have, niet noodzakelijk maar wel welkom.

Ga je overklokken?
In eerste instantie niet.

Wat verwacht je van ons?
- Sparen over component keuze en het aanreiken van alternatieven
- Input op de vereisten van een CAD-systeem
- All-round feedback op de voorgestelde selectie.
- Eventueel advies voor goedkopere componenten (bang for buck)

Huidige selectie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 367,60€ 367,60
1ASRock Z270M Pro4€ 123,95€ 123,95
1PNY VCQP600-PB€ 205,64€ 205,64
1Corsair Carbide 100R Silent Edition€ 55,95€ 55,95
1WD Elements Portable Storage 2TB Zwart€ 87,-€ 87,-
2Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 226,61€ 453,22
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 11,95€ 11,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 264,50€ 264,50
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,95€ 62,95
1Samsung 960 EVO 500GB€ 239,90€ 239,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.872,66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05:22

Tribits

Onkruid vergaat niet

Even over die monitoren: de tendens is tegenwoordig toch wel om een enkele grote 4k monitor te verkiezen boven meerdere schermen. Probleem is wel dat het een andere manier van werken is, dus kan het wel lastig zijn om over te stappen op een dergelijke configuratie. Eventueel kan je gebruik maken van een Window manager als Aquasnap die het makkelijker maakt om je scherm in te delen. Er is tegenwoordig een redelijk aanbod in 32 en 40 inch UHD monitoren. Prijs valt veelal wat hoger uit dan 2x1080p, maar dan heb je ook twee keer zoveel werkruimte. Nadeel van de 32inch exemplaren is dat de tekst aan de kleine kant is als je op schaal 100 procent draait. Nadeel van de 40inch exemplaren is dat ze doorgaans geen verstelbare voet hebben.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMorsink
Bedankt voor je input Tribits, Ik ga het meenemen.

Ik heb nog weer verder gelezen en realiseer me dat de CAD programma's voornamelijk belang hebben bij hoge klokfrequentie en eigenlijk niet echt gebruik maken van de meerdere cores. Wellicht dat een pricewatch: Intel Core i3-7350K Tray ook een uitkomst biedt. een i3 die 4,2 GHz draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:40
Je hebt je huiswerk goed gedaan.

Het klopt dat klokferquentie het belangrijkst is bij de cpu, Solidworks en AutoDesk Inventor maken geen gebruik van multie core. De i7 7700K is op dit moment de beste cpu voor Solidworks en AutoDesk Inventor. Ik heb geen ervaringen met de i3 en kan daarom ook geen uitspraken over doen of dat het een goede keuze is. Bij de i3 is niet alleen de klokferquentie ietsjes lager maar ook de cache, hoeveel die uitmaak weet ik niet. Hier een uitleg over cache: YouTube: What is CPU Cache?

Hier is een cpu vergelijking https://www.pugetsystems....0X-1800X-Performance-908/

Overcloken kan ik niet aanraden, je hebt wel wat performance winst bij openen, saven en re-builden. Maar er zitten ook risico’s aan vast. Zoals bsod, corrupte data, schade aan de pc, foute calculaties, enz.…

Als je besluit om niet over te clocken kan je ook een kan je ook een B250 of H270 chipset nemen. Deze mobo’s zijn goedkopen, maar hebben geen overclock mogelijkheden.

Solidworks en AutoDesk Inventor zijn voornamelijk afhankelijk van de CPU, met goedkopere videokaart zal de framerate hetzelfde blijven
Vergelijking van GPU’s: YouTube: Quadro / FirePro VS GeForce | Autodesk Inventor GPU Showdown

De P600 en P400 zijn de nieuwste kaarten van Nvidia.
  • Quadro K komt uit 2012-2014 en zijn Kepler-based
  • Quadro M komt uit 2015-2016 en zijn Maxwell-based
  • Quadro P komt uit 2016-2017 en zijn Pascal-based
Let op! bij de i7 7700K zit geen processorkoeler. De pricewatch: Noctua NH-L9i, pricewatch: Cryorig C7 en pricewatch: Noctua NH-D14 zijn goede koelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMorsink
Ik heb mijn huiswerk gedaan mede door het lezen van jouw reacties in andere topcis (al een tijdje geleden dat ik dit deed). Het ironische is dat ik vandaag opzoek was naar die topics maar ze zo snel nog niet kon vinden. Ik wou jou namelijk een berichtje doen om even mee te lezen, gelukkig heb je de weg ook zo weten te vinden.

Het systeem is voor mijn neef overigens.

Ik neig momenteel m.b.t. videokaart zeer sterk naar de p400 aangezien het met 132 euro relatief goedkoop is maar nog wel de laatste stand van zaken en goed geoptimaliseerd voor CAD. Het bijzondere is dus ook dat er op het werk nu met een GTS 450 wordt gewerkt, en dat schijnbaar prima lukt.

Overigens zit er bij de i7 7700k Boxed zover ik mij herinner wel een standaard koeler, bij de tray niet.

Bedankt voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMorsink
Mag ik bumpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:28
Graag zelfs. Misschien binnenkort hier ook een nieuw workstation. Dus hou het in de gaten.

Misschien zou je voor een gewone videokaart kunnen gaan?
pricewatch: MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G

Zelf wou ik eerst een Quadro P2000 plaatsen, alleen als ik het volgende lees denk ik om een GTX1080 te plaatsen:
http://www.tomshardware.c...x-1080-pascal,4572-9.html

Zelf werk ik niet met Solidworks, maar Acad Architecture en Hsbcad

[ Voor 24% gewijzigd door DeBaroN op 05-05-2017 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-05 11:24
Bij K processoren wordt geen koeler geleverd ook niet bij de boxed versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMorsink
xer_00 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 19:24:
Bij K processoren wordt geen koeler geleverd ook niet bij de boxed versie.
Ah super bedankt. Wat is dan het verschil tussen boxed en tray?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:25

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

NMorsink schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 07:59:
[...]

Ah super bedankt. Wat is dan het verschil tussen boxed en tray?
Garantie.
Boxed is voor retail. Tray is voor OEM.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMorsink
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 08:05:
[...]

Garantie.
Boxed is voor retail. Tray is voor OEM.
Genoteerd, ik heb een koeler toegevoegd op basis van video van de buren van hwi.
Pagina: 1