Wifi bereik vergroten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn.
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-08-2024
In het huis van mijn ouders hangt het modem aan de voorzijde van het huis en aan de achterzijde is dan ook logischerwijs een zeer matige wifi-verbinding. Nu wil ik dit graag oplossen alleen nu ben ik er niet helemaal zeker van wat hiervoor de beste optie voor is, het liefst niet te duur. Er is beschikking over een LAN kabel aan de achterzijde waar het slechte signaal is.

Kan ik hiervoor het beste een acces point, router, range extender of nog iets anders aanschaffen?

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:37
Neem hiervoor inderdaad een accesspoint bijvoorbeeld de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Ja is 9 tientjes maar dan doe je het wel gelijk goed voor de komende tijd.

[ Voor 16% gewijzigd door HKLM_ op 30-04-2017 21:40 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:48
Downloader_NL schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:40:
Neem hiervoor inderdaad een accesspoint bijvoorbeeld de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Raar om zonder de situatie te kennen zo'n duur apparaat aan te bevelen.
Het zou goed kunnen dat deze ook al voldoet pricewatch: TP-Link TL-WR841N-300Mbps Wireless N Router

Maar goed, laat TS eerst maar wat informatie geven over het beoogde gebruik, waar een nieuw apparaat geplaatst kan worden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn.
HallonRubus schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:50:
[...]

Het zou goed kunnen dat deze ook al voldoet pricewatch: TP-Link TL-WR841N-300Mbps Wireless N Router

Maar goed, laat TS eerst maar wat informatie geven over het beoogde gebruik, waar een nieuw apparaat geplaatst kan worden etc.
Het wifi signaal wordt gebruikt voor de telefoons van mijn beide ouders en een PC die wederom door mijn beide ouders licht wordt gebruikt. Bereik hoeft niet groter te zijn dan 15 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
Glenn. schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:58:
[...]

Het wifi signaal wordt gebruikt voor de telefoons van mijn beide ouders en een PC die wederom door mijn beide ouders licht wordt gebruikt. Bereik hoeft niet groter te zijn dan 15 meter.
Afhankelijk van hoe dicht je het nieuwe apparaat bij de PC kan zetten zou eerder genoemde router (of vergelijkbaar) van €20 genoeg moeten zijn. Ik heb zelf een vergelijkbare situatie gehad en het zo ook naar behoren opgelost, een kabel naar de woonkamer achter in het huis en daar de router neerzetten. Eventueel zou je kunnen overwegen nog een kabel van de router naar de PC te trekken zodat je daar een stabielere verbinding hebt. Als er niet al te veel muren aanwezig zijn, of je dicht op buren woont met wifi netwerken moet een simpel model router volstaan, anders zou je iets meer kunnen uitgeven voor een router met betere antennes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Ik weet niet bij welke ISP je zit maar via hun kun je vaak een pre configured AP kopen voor 5 tientjes. Probleem is nu dat je zowel de TP router als de UniFi moet configureren en aan je vragen te zien wordt dat lastig. Die dingen van ISP zijn inprikken en draaien, wachtwoord staat dan op de onderkant.
Voordeel is dat je ook meteen 5Ghz WiFi hebt, wat in de toekomst nog wel handig kan zijn.

Bijv:

https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/
https://www.telfort.nl/pe...wifi-versterker-kopen.htm

[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 01-05-2017 00:35 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
HallonRubus schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:50:
[...]

Ga nou alsjeblieft geen 802.11n schroot aanraden, de 2,4GHz band zit simpelweg vol. Een fatsoenlijke 802.11ac AP hebben de ouders van TS veel meer aan, ook de komende 5 jaar nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
TommyboyNL schreef op maandag 1 mei 2017 @ 00:55:
[...]

Ga nou alsjeblieft geen 802.11n schroot aanraden, de 2,4GHz band zit simpelweg vol. Een fatsoenlijke 802.11ac AP hebben de ouders van TS veel meer aan, ook de komende 5 jaar nog.
Weet jij veel wat de situatie is? In een dorp heb je vaak nauwelijks interferentie, en er worden nog zat telefoons met allen 2.4 GHz wifi verkocht. Een router met 5Ghz kost nu nog ruim het dubbele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:35

Felyrion

goodgoan!

In eerste instantie zou ik meegaan in wat Downloader_NL zegt. Kost een paar cent, maar dan heb je gewoon goed spul.

Maar er zijn nog wel wat vragen open voor je tot aanschaf van wat dan ook moet overgaan:

Wat zijn je eisen op het vlak van de WiFi?

- Welke snelheden verwacht je nodig te hebben of welke wifi standaard wil je ondersteunen (a/b/g/n/ac)? Dit is natuurlijk afhankelijk van welke apparaten je ouders hebben en hoe toekomst bestendig je wil zijn. Nu nog voor alleen 2.4 Ghz gaan vind ik persoonlijk niet slim. Je kunt op je vingers natellen dat het volgende mobieltje zeer waarschijnlijk 5Ghz ondersteunt.

- Wat is de huidige situatie? Heb je reeds een draadloos netwerk en wil je deze blijven gebruiken? En wil je dan dat dit netwerk naadloos overloopt in het netwerk wat je nieuw wilt gaan aanleggen?

oftwel, verwacht je roaming, dat je van voor naar achter kunt lopen en dat het apparaat automatisch overgaat naar het sterkere netwerk, of is het OK om handmatig te switchen naar een andere netwerknaam of even je netwerk uit- en weer aanzetten in het geval van dezelfde naam/wachtwoord.

Je kunt niet "zomaar" je bestaande netwerk uitbreiden en verwachten dat het mooi werkt.
Toestellen die verbonden zijn met je "voorkant" netwerk zullen niet vanzelf overschakelen naar het "achterkant" netwerk zonder dat de Access Points dat ondersteunen. Pas met opnieuw verbinden zal je toestel het sterkste netwerk pakken.

In alle marketing praat is het altijd heel mooi, maar in de praktijk komt er nog wel het een en ander bij kijken om het goed te doen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Downloader_NL schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:40:

Met één hand kun je niet klappen...

De meerwaarde van de UniFi-AP's zit hem volledig in de goede samenwerking met andere UniFi-apparaten in huis. Een enkele UniFi-apparaat biedt dus nul voordeel tov een goedkoper apparaat dat hetzelfde of meer doet qua ruwe WiFi maar niet de speciale UniFi beheerssaus heeft.

De KPN WiFi-versterker a EUR 50 is ondanks de naam een AP, en een behoorlijk goede, beter vergelijkbaar met de UniFi AP Pro die EUR 140 of meer kost. Dat is gelijk het eerstvolgende apparaat wat technisch meerwaarde biedt, en wederom, bij een enkele AP mis je die meerwaarde alsnog. Pas boven de EUR 180 (Netgear R7800...) ga je meer performance krijgen dan dat KPN-apparaat biedt voor EUR 50.

En je hoeft geen KPN klant te zijn om het te kopen :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn.
Felyrion schreef op maandag 1 mei 2017 @ 01:00:
In eerste instantie zou ik meegaan in wat Downloader_NL zegt. Kost een paar cent, maar dan heb je gewoon goed spul.

Maar er zijn nog wel wat vragen open voor je tot aanschaf van wat dan ook moet overgaan:

Wat zijn je eisen op het vlak van de WiFi?

- Welke snelheden verwacht je nodig te hebben of welke wifi standaard wil je ondersteunen (a/b/g/n/ac)? Dit is natuurlijk afhankelijk van welke apparaten je ouders hebben en hoe toekomst bestendig je wil zijn. Nu nog voor alleen 2.4 Ghz gaan vind ik persoonlijk niet slim. Je kunt op je vingers natellen dat het volgende mobieltje zeer waarschijnlijk 5Ghz ondersteunt.

- Wat is de huidige situatie? Heb je reeds een draadloos netwerk en wil je deze blijven gebruiken? En wil je dan dat dit netwerk naadloos overloopt in het netwerk wat je nieuw wilt gaan aanleggen?

oftwel, verwacht je roaming, dat je van voor naar achter kunt lopen en dat het apparaat automatisch overgaat naar het sterkere netwerk, of is het OK om handmatig te switchen naar een andere netwerknaam of even je netwerk uit- en weer aanzetten in het geval van dezelfde naam/wachtwoord.

Je kunt niet "zomaar" je bestaande netwerk uitbreiden en verwachten dat het mooi werkt.
Toestellen die verbonden zijn met je "voorkant" netwerk zullen niet vanzelf overschakelen naar het "achterkant" netwerk zonder dat de Access Points dat ondersteunen. Pas met opnieuw verbinden zal je toestel het sterkste netwerk pakken.

In alle marketing praat is het altijd heel mooi, maar in de praktijk komt er nog wel het een en ander bij kijken om het goed te doen.
toon volledige bericht
Om eerst even antwoord te geven op eerdere vragen, we wonen inderdaad in een dorp en er zijn ongeveer 3 andere wifi netwerken binnen bereik. De provider die wij hier hebben is: trined.

Het liefst wil ik dat de netwerknaam wordt behouden, zodat mijn ouders niet over hoeven te schakelen naar een ander wifi-netwerk wanneer ze van de ene kant naar de andere kant van het huis lopen. Ik heb zelf inderdaad weinig kaas gegeten van het instellen van dit soort netwerken, maar ben wel bereid om wat op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:26
Wellicht totale overkill, maar ik deel hier even mijn ervaringen met Ubiquity access points. Werkt echt heerlijk! Ik heb er recent 2 aangeschaft. Eentje op de begane grond, en eentje op zolder. Het hele huis geweldige dekking en mijn verbinding gaat automatisch over naar het andere access point als ik halverwege de trap ben. Zonder verlies van connectie.
Instellen is ontzettend makkelijk en POE is puur genieten! Zeker met de POE injectors die erbij zitten. Beste 180 euro die ik tot op heden aan mijn netwerk heb besteed!

Maar nogmaals: Het is ongetwijfeld zware overkill voor de situatie van de TS.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Zie reactie dion_b daar staat het prima uitgelegd en sluit ik me volledig bij aan. 50 euro voor KPN wifi versterker (= accespoint) is top zeker gezien je al een lan kabel hebt aan de achterkant die je kan gebruiken. Die kun je zo in het KPN ding steken en klaar.

Enige waar je last van zou kunnen hebben is dat apparaten te lang op de huidige wifi bron ingelogd blijven... maar hoeveel last je daarvan werkelijk hebt is moeilijk in te schatten. Je kunt op het KPN accespoint dezelfde settings gebruiken als op je huidige netwerk zodat je niet op alle apparaten nog een accespoint moet in stellen, echter kun je dan helemaal niet meer zien waarmee een apparaat op dat moment is verbonden. dus ik zou adviseren om toch even een malig het nieuwe accespoint ook in te stellen. Als de verbinding slecht genoeg is gaat het overschakelen daarna ook prima vanzelf, en zo niet dan kun je dus eenvoudig handmatig wisselen.

als het niet vanzelf gaat dan kan je nog overwegen om de zendsterkte van de huidige router iets te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrieknarrie123
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Ik wilde even reageren op dit topic omdat ik met eenzelfde probleem zit.
Ik heb op de 1e verdieping ook slechte wifi-verbinding.

Wellicht een "domme" vraag :+ : als ik nu een AP koop en die neerzet waar in mijn slaapkamer een internetkabel uitkomt, kan ik dat nog een nieuwe kabel tussen het AP en mijn laptop/PS4 aansluiten, zodat ik toch bedraad internet houd + de wifi verbetert? Of moet ik daarvoor een ander product kopen (router) omdat AP's geen extra uitgang voor een kabel hebben?
Bij voorbaat dank ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn.
Arrieknarrie123 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 10:42:

Wellicht een "domme" vraag :+ : als ik nu een AP koop en die neerzet waar in mijn slaapkamer een internetkabel uitkomt, kan ik dat nog een nieuwe kabel tussen het AP en mijn laptop/PS4 aansluiten, zodat ik toch bedraad internet houd + de wifi verbetert? Of moet ik daarvoor een ander product kopen (router) omdat AP's geen extra uitgang voor een kabel hebben?
Bij voorbaat dank ^^
Volgens mij heb je daarvoor een switch nodig. De tweakers hier hebben daar vast meer verstand van, dus misschien kan iemand dit even bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:08

Barrycade

Through the...

Arrieknarrie123 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 10:42:

Bij voorbaat dank ^^
Zie dat ding van KPN die Dion_b aanraadt: daar zitten ook 4 ethernet poorten op.

Ziet er uit al een bang for bucks dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrieknarrie123
  • Nu online
Barrycade schreef op maandag 1 mei 2017 @ 10:52:
[...]

Zie dat ding van KPN die Dion_b aanraadt: daar zitten ook 4 ethernet poorten op.

Ziet er uit al een bang for bucks dingetje.
Ik heb zelf internet van Ziggo thuis, en ik las op Tweakers dat zij ook een AP hadden, heeft deze ook ethernet poorten? Is er nog een verschil en kwaliteit tussen deze twee (Ziggo vs KPN) en maakt het überhaupt uit welke provider ik heb? In ieder geval bedankt voor de reactie Barry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:08

Barrycade

Through the...

Als het het ding is: https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/
Lijkt me die van KPN iets compacter en als dion_b er blij mee is ga ik daar klakkeloos van uit.
En is ook nog eens goedkoper.

Dus reken uit je winst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrieknarrie123
  • Nu online
Barrycade schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:04:
Als het het ding is: https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/
Lijkt me die van KPN iets compacter en als dion_b er blij mee is ga ik daar klakkeloos van uit.
En is ook nog eens goedkoper.

Dus reken uit je winst :)
Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik het probleem inderdaad zo ga oplossen! :)
Echter twijfel ik of ik dan voor die van Ziggo moet gaan of die van KPN, omdat ik zelf internet van Ziggo heb lijkt het me dat die AP in combinatie "beter" zou zijn, of ben ik dan naïef? En het scheelt een tientje, dus dat is niet echt een probleem voor mij. (59 Ziggo vs 49 KPN)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Arrieknarrie123 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:13:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik het probleem inderdaad zo ga oplossen! :)
Echter twijfel ik of ik dan voor die van Ziggo moet gaan of die van KPN, omdat ik zelf internet van Ziggo heb lijkt het me dat die AP in combinatie "beter" zou zijn, of ben ik dan naïef? En het scheelt een tientje, dus dat is niet echt een probleem voor mij. (59 Ziggo vs 49 KPN)
De AP's van Ziggo en KPN zijn op een paar kleine details na vrijwel identiek qua specs en qua performance.

Grootste voordelen KPN AP:
- WAF (wit & rond vs zwart en hoekig)
- interne antennes (dus niets te verprutsen)
- DFS-support per default (dus alle 19 5GHz-kanalen beschikbaar)
- Prijs

Grootste voordelen Ziggo AP:
- Mogelijkheid om eigen firmware erop te zetten, waarmee o.a. DFS mogelijk is, naast sloot aan andere opties.

Hoe het met automatische firmware upgrades van stock firmware zit van beide weet ik niet 100% zeker. Het lijkt via TR-069 te gaan. Technisch hoef je daarvoor zeker niet op het netwerk te zitten van de provider in kwestie, maar een provider kan altijd beperkingen toevoegen om dat af te dwingen. Of KPN danwel Ziggo dat doen... geen idee.

Buiten bovenstaande punt maakt welk provider je hebt geen drol uit. Het zijn beide 'domme' unmanaged AP's, dus praten met je modemrouter doen ze toch niet, of dat nu van KPN, Ziggo of iemand anders is.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1