Arrieknarrie123 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:13:
[...]
Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik het probleem inderdaad zo ga oplossen!
Echter twijfel ik of ik dan voor die van Ziggo moet gaan of die van KPN, omdat ik zelf internet van Ziggo heb lijkt het me dat die AP in combinatie "beter" zou zijn, of ben ik dan naïef? En het scheelt een tientje, dus dat is niet echt een probleem voor mij. (59 Ziggo vs 49 KPN)
De AP's van Ziggo en KPN zijn op een paar kleine details na vrijwel identiek qua specs en qua performance.
Grootste voordelen KPN AP:
- WAF (wit & rond vs zwart en hoekig)
- interne antennes (dus niets te verprutsen)
- DFS-support per default (dus alle 19 5GHz-kanalen beschikbaar)
- Prijs
Grootste voordelen Ziggo AP:
- Mogelijkheid om eigen firmware erop te zetten, waarmee o.a. DFS mogelijk is, naast sloot aan andere opties.
Hoe het met automatische firmware upgrades van stock firmware zit van beide weet ik niet 100% zeker. Het lijkt via TR-069 te gaan. Technisch hoef je daarvoor zeker niet op het netwerk te zitten van de provider in kwestie, maar een provider kan altijd beperkingen toevoegen om dat af te dwingen. Of KPN danwel Ziggo dat doen... geen idee.
Buiten bovenstaande punt maakt welk provider je hebt geen drol uit. Het zijn beide 'domme' unmanaged AP's, dus praten met je modemrouter doen ze toch niet, of dat nu van KPN, Ziggo of iemand anders is.