Waarom ben ik zoveel GBs op mijn SSD kwijt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-09 08:27
Ik mis ruimte op mijn 128GB SSD van mijn Macbook Pro Retina 13inch. Ik kom er maar niet achter waar de ruimte is gebleven.

120GB DISK
12,09GB Vrij

Gebruikt dus 107,91GB

Maar volgens mijn SSD zelf
67,11+9,32+8,56+7,41GB=92,40GB

Dus een verschil van 15GB.

Wat zie ik over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zpuglurYlVYZyP5AjkktyB1q/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je ziet over het hoofd dat je een verkeerde berekening maakt en ruimtegebruik niet 100% snapt ;-)

De mappen die jij ziet zijn niet alle mappen, er zijn nog diverse onzichtbare mappen. Daarnaast is ruimte die fysiek in gebruik is niet daadwerkelijk 'in gebruik' volgens het systeem. Dat komt door dat het 'reclaimable' space is, ruimte die dus wel door het systeem gebruikt wordt (bijv. virtueel geheugen, local time machine, logs) maar vrijgegeven kan worden zodra er te weinig ruimte vrij is.

Het getal wat finder onderaan het venster in de statusbalk weergeeft is de ruimte die je vrij hebt om te gebruiken. De ruimte die je filesystem of block device aan geeft is de ruimte die technisch in gebruik is.

Welke informatie je nodig hebt is afhankelijk van wat je wil gaan doen. Stel dat je van plan bent om te gaan 'schoonmaken', dan kan je het beste gewoon de ruimte nemen van je thuismap en misschien wat van de Applicatins/Programmas map. Daar kan je namelijk invloed op uitoefenen, en daar zal ongetwijfeld ook de meeste ruimte gebruikt worden.

Stel dat je wil weten hoe je systeem je schijf gebruikt, dan zal je eerder iets als DiskInventory X willen gebruiken. Je krijgt dan precies te zien wat waar zit, wat inzicht kan geven in je instellingen. Stel dat je bijvoorbeeld Time Machine aan hebt staan maar je schijf bijna nooit aan sluit, dan zal de lokale buffer voor backups een stuk groter zijn dan als je wel regelmatig de backupschijf beschikbaar hebt.

[ Voor 87% gewijzigd door johnkeates op 30-04-2017 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heeft een mac geen swap partitie ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:24
Heb je ingesteld dat je verborgen systeembestanden ook ziet? Ik gok ook dat het swapfiles oid zijn.
johnkeates schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:43:
Je ziet over het hoofd dat je een verkeerde berekening maakt en ruimtegebruik niet 100% snapt ;-)
Leg eens uit? Want ik denk dat ik weet waar je heen wilt met je opmerking, maar volgens mij berekent KaiTak niks fout.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 19:19
Heeft dit niet te maken met het fabrikantentruukje '1KB = 1000 bytes' terwijl het eigenlijk 1024 bytes zijn?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:45:
Heb je ingesteld dat je verborgen systeembestanden ook ziet? Ik gok ook dat het swapfiles oid zijn.

[...]

Leg eens uit? Want ik denk dat ik weet waar je heen wilt met je opmerking, maar volgens mij berekent KaiTak niks fout.
Dat verkenner ding of hoe het ook heet vertelt niet het hele verhaal. Het enige dat van belang is, staat in het linkervenster. capaciteit 120,1GB, Gebruikt 108,02 en beschikbaar 12,08.

Andere zaken gaan gewoon op aan het systeem (zoals journaling, dat ook te zien is in het screenshot)

[ Voor 10% gewijzigd door oef! op 30-04-2017 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:24
Richh schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:48:
Heeft dit niet te maken met het fabrikantentruukje '1KB = 1000 bytes' terwijl het eigenlijk 1024 bytes zijn?
Nee. Daar komt het 128GB die 'maar' 120GB capaciteit heeft vandaan. Dat verklaart niet waarom er staat dat er 108GB gebruikt is, maar dat als je alles bij elkaar optelt hij maar op 92GB komt.
oef! schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:48:
[...]

Dat verkenner ding of hoe het ook heet vertelt niet het hele verhaal. Het enige dat van belang is, staat in het linkervenster. 120,1GB, Gebruikt 108,02 en beschikbaar 12,08.
Ja, dat de verkenner niet alles laat zien is wel duidelijk, maar dat is ook de vraag: hoe kan KaiTak wel alles zien? :>

[ Voor 33% gewijzigd door Hahn op 30-04-2017 19:49 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Fish schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:45:
Nee, die heeft swapfiles.
Hahn schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:45:

[...]

Systeembestanden kan je niet altijd 'zien'. Sinds SIP kan je ze ook niet wijzigen, dus wat dat betreft is dat ook niet heel interesant. Je kan wel altijd naar onzichtbare mappen navigeren, dus dat kan wel. Je kan ook wel een instellingenbestand aanpassen (of met defaults write via de commandline) om onzichtbare bestanden te laten zien, maar dat is niet aan te raden gezien mensen nagenoeg altijd een reden vinden om wat weg te gooien en dan verbaasd zijn dat hun systeem niet meer werkt. Voor macOS is dat dus niet echt zinvol. Op Windows heb je nog wel eens dat mappen om estetische redenen onzichtbaar zijn (AppData enz.) terwijl die bestanden niet relevant zijn voor het functioneren van het OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-09 08:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Een SSD heeft vaak provisioning, een stuk van de opslag wat puur gebruikt wordt om kapotte cellen te vervangen als ze door schrijven kapot gaan. Misschien moet je daar het probleem zoeken. Ik heb die ruimte op mijn Samsung EVO in ieder geval gehalveerd, scheelt 10GB op een 250GiB schijf.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
kuusj98 schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:51:
Een SSD heeft vaak provisioning, een stuk van de opslag wat puur gebruikt wordt om kapotte cellen te vervangen als ze door schrijven kapot gaan. Misschien moet je daar het probleem zoeken. Ik heb die ruimte op mijn Samsung EVO in ieder geval gehalveerd, scheelt 10GB op een 250GiB schijf.
Dat heeft met deze situatie niks te maken. De getallen van 'beschikbaar' gaan niet over partitie of blockdevice size maar over het bestandssysteem. Dat is dus al binnen de partitie en block device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ben je bekend met het commando "du"?
Zo ja, wat zegt die precies? Ik gebruik zelf meestal "du -hd 1" als ik snel de totalen wil uitrekenen, kan een paar minuten duren om af te ronden.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Fish schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:45:
Nee, maar wel swap files. Die gaan dus ook van je vrije ruimte af, afhankelijk van hoeveel er nodig is. Bij mij bijvoorbeeld:

$ ls -lah /var/vm/
total 18874368
drwxr-xr-x   8 root  wheel   272B Apr 30 22:34 .
drwxr-xr-x  27 root  wheel   918B Sep 20  2016 ..
-rw------T   1 root  wheel   4.0G Apr 26 18:57 sleepimage
-rw-------   1 root  wheel   1.0G Apr 19 22:43 swapfile0
-rw-------   1 root  wheel   1.0G Apr 27 04:52 swapfile1
-rw-------   1 root  wheel   1.0G Apr 28 16:37 swapfile2
-rw-------   1 root  wheel   1.0G Apr 29 16:53 swapfile3
-rw-------   1 root  wheel   1.0G Apr 30 21:12 swapfile4

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1