Verbinding met verkeerde accesspoint || Lage WLAN speed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-05 22:15
Beste tweakers,

Ik nu sinds een paar weken wat problemen met mijn netwerk.

Ik zal beginnen, door even de specificaties van mijn netwerk te geven.

Mijn netwerk wordt gevormd door één modem, die de DHCP verzorgd en drie routers die geconfigureerd zijn als accesspoint. Op elke verdieping staat een router en op de begane grond staat ook een router die de wifi daar verzorgd, de wifi mogelijkheden van de modem zijn uitgeschakeld.

Op geen van de routers is DHCP ingeschakeld en het SSID en wachtwoord is op elke apparaat identiek. Alle routers zijn met elkaar verbonden via LAN-to-LAN de enige WAN poort die wordt gebruikt is die van de modem.

Verder zijn alle kabels binnen het netwerk CAT5e of CAT6.

Plaatje netwerk: https://puu.sh/vB5RE/037e48edbc.png

Probleem 1:
Mijn laptop gebruik ik vaak 's avonds is bed, ik stream dan vaak een film via de NAS. Nou merk ik dat de stream regelmatig vast loopt en dat het wifi bereik dan opeens zeer slecht is. Ik heb geconstateerd dat mijn laptop regelmatig opeens met de verkeerde accesspoint verbonden is, namelijk die van de begane grond in plaats van die op de 2e verdieping. (Wat gek is, is dat de laptop nooit verbind met de router op de 1e verdieping, maar alleen met die van de begane grond.)

Het probleem lost zichzelf vaak binnen 30 seconde weer op, maar het blijft irritant dat de stream steeds vast blijft lopen of webpagina's opeens slecht tot niet laden.

Ik heb mijn netwerk adapter al geupdated en de roaming agressiveness op minimal gezet en dat lijkt er voor de zorgen dat het probleem minder is geworden, maar toch merk ik dat mij laptop elke 10-20 minuten met het verkeerde accesspoint verbind.

Een mogelijke oplossing zou zijn om het MAC adres van mijn laptop te blokkeren op de router op de begane grond. Dit doe ik echter liever niet, want dat zou betekenen dat ik mijn laptop niet meer beneden kan gebruiken.

Eventueel zou ik ook kunnen proberen de transmit power van de router op de begane grond wat te beperken met de hoop dat het signaal dan niet meer de 2e verdieping bereikt. Opnieuw, dat doe ik liever niet want dat zou ook betekenen dat het bereikt op de begane grond er op achteruit gaat.

Probleem 2:
Ik heb recent een nieuw router gekocht (2e tp-link want die andere beviel wel goed) omdat de oude router nogal een bottleneck vormde voor het lezen en schrijven naar de NAS. Met de nieuwe router gaat dat nu prima. Op mijn desktop haal ik nu snelheden tussen de 50 en 75 Mb per seconde, maar draadloos haal ik helaas nog steeds maar 2.5 Mb per seconde, terwijl de draadloze mogelijkheden van de TP-link router toch echt 450 Mb zouden moeten zijn. Op mijn laptop kan ik bij de ethernet status zien dat er gewoon netjes een 300mpbs verbinding aanwezig is, dus waarom haal ik slechts 2.5 mbps?

Er zijn vast wel een paar experts die mij hier mee kunnen helpen.

Beste antwoord (via oko2708 op 30-04-2017 22:54)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dat idee van 1 groot wifi netwerk is leuk maar werkt niet altijd goed (meer niet dan wel...) omdat het volledig aan de client ligt om te reconnecten met een andere AP, met managed AP's kan de AP bepalen dat een ander beter bereik heeft.
Bij jou blijft de laptop dus hangen op de eerste AP omdat die volgens de laptop goed genoeg signaal geeft. Enige twee oplossingen zijn andere SSID's per verdieping bijvoorbeeld of nieuwe AP's van bijv. Ubiquitti welke roaming ondersteunen.
2.5MByte (meer dan 20Mbit) is op zich niet al te slecht als je in jouw eigen huis al een aantal AP's hebt die mogelijk elkaar storen + de AP's van de buren etc.
Je hebt iig een prima Intel wifi adapter maar die kan niet bepalen wanneer hij moet wisselen, te snel wisselen van AP en je bent de halve dag aan het wachten daarop en te langzaam en je krijgt dit.

Fixing things to the breaking point...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:23
Om probleem 1 op te lossen kan je ook op verdieping 2 een andere ssid gebruiken.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03-2024
Probleem 1:
http://www.helpmij.nl/for...-WIFI-voorkeursnetwerk-in

Probleem 2:
Welke wireless netwerkkaart heb je? Zie apparaatbeheer. En welke wireless router, want er zijn nogal wat TP-Link routers.

[ Voor 41% gewijzigd door MasterMike op 30-04-2017 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:36
Volgens mij haal je Mbit/s Mbyte/s en mb/s/MB/s door elkaar. Je haalt draadloos op zo te horen 2.4Ghz 20Mbit/s en bedraad zo'n 600 Mbit/s. Dat zijn geen gekke waardes. Je kan naar 5.0Ghz schakelen om de snelheid te verhogen mits je router/dongle/wireless kaart dit ondersteunen. Wel wordt het bereik wat minder dus hou hier rekening mee.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-07 23:05
oko2708 schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:12:maar draadloos haal ik helaas nog steeds maar 2.5 Mb per seconde, terwijl de draadloze mogelijkheden van de TP-link router toch echt 450 Mb zouden moeten zijn.
Let even op je eenheden, je bedoelt vast 2,5 MB/s (ofwel 20 Mb/s).

Wat voor router/access point heb je gekocht? Als je in 2017 een nieuw access point koopt omdat je bandbreedte tekort komt dan zou ik enkel nog investeren in de 5 GHz-band.

Die '450 Mbps' suggereert dat je nog op 2.4 GHz zit, en daar valt bar weinig winst te behalen als je al hebt vastgesteld dat alle kanalen onbruikbaar zijn.

Ten tweede suggereert de '300 Mbps' link rate die je vermeldt dat je een kanaalbreedte van 40 MHz gebruikt. In bijna alle gevallen (drukbezette 2.4 GHz-band) ben je beter af met 20 MHz kanaalbreedte in de hoop dat je ergens nog een relatief rustig stukje spectrum kunt gebruiken.

Als je 'vast' zit aan 2.4 GHz:
  • Zoek het optimale kanaal op
  • Stel 20 MHz-kanaalbreedte in op het access point
Maar nog beter: zorg dat het AP in dezelfde ruimte staat en gebruik 5 GHz (mits je laptop & AP dit ondersteunt). Wanneer zowel client als AP 802.11ac doen moet 20 MB/s geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Dat werkt volgensmij alleen als de naam van het netwerk ook anders is. Het hele idee achter de Access points is dan ook dat door heel het huis één groot netwerk is en niet 3 kleintjes.

Om die zelfde reden vander ik ook liever niet het SSID van de router op de 2e verdieping, maar als ik er niet uit kom is dat inderdaad een goede oplossing aangezien, ik als enige op de zolder zit.

En m.b.t. de andere reacties zal ik het hele verhaal even verduidelijken.

Het type router had ik in het plaatje al vermeld, maar had ik natuurlijk in de post ook even los er bij moeten zetten. Het gaat om de TP-LINK WR1043ND.

De router zit onder mijn bureau, 3 meter van mij bed vandaan.

De router bied geen mogelijkeheden voor 5Gz

Snelheden heb ik inderdaad door elkaar gahaald ik vind het altijd lastig om die hoofdletters uit elkaar te houden, dus is zal ze even voluit schrijven.

Van de PC naar de NAS haal ik schrijfsnelheden van 50-75 MByte, op de laptop slechts 2.5MByte.
Bij de windows ethernet status zie ik op mijn Desktop snelheden van 1Gbit en op mijn laptop 300Mbit en bij veerkeerde AP 0-30Mbit.

Het is inderdaad wel een druke boel bij ons in de straat maar volgensmij moet ik prima een 30-40Mbit verbinding kunnen behalen, zeker als ik zo dicht bij het AP zit.

Screenshots channel bezetting:
https://puu.sh/vBhOb/ec5e23d96d.png
https://puu.sh/vBhSz/a58b9c3100.png

De netwerk adapter die ik gebruik is Intel Dual Band Wireless-AC 7265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-07 01:29

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dan raad ik aan om te investeren in goede 802.11ac apparatuur.
De kpn accesspoint in zo'n beetje de beste prijs/kwaliteit ap op het moment. Dan ben je voor €150 klaar met al het WiFi gedoe.

Ap's van als ubiquiti kunnen wel 1 groot netwerk vormen, daar zit een controller achter die je client (laptop) naar de juiste ap stuurt.

Wellicht valt er nog iets te halen qua snelheid, neem ook bovenstaande advies mee.

[ Voor 20% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 30-04-2017 22:23 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dat idee van 1 groot wifi netwerk is leuk maar werkt niet altijd goed (meer niet dan wel...) omdat het volledig aan de client ligt om te reconnecten met een andere AP, met managed AP's kan de AP bepalen dat een ander beter bereik heeft.
Bij jou blijft de laptop dus hangen op de eerste AP omdat die volgens de laptop goed genoeg signaal geeft. Enige twee oplossingen zijn andere SSID's per verdieping bijvoorbeeld of nieuwe AP's van bijv. Ubiquitti welke roaming ondersteunen.
2.5MByte (meer dan 20Mbit) is op zich niet al te slecht als je in jouw eigen huis al een aantal AP's hebt die mogelijk elkaar storen + de AP's van de buren etc.
Je hebt iig een prima Intel wifi adapter maar die kan niet bepalen wanneer hij moet wisselen, te snel wisselen van AP en je bent de halve dag aan het wachten daarop en te langzaam en je krijgt dit.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Hmm ik geloof dat ik het verhaal begrijp. Dan wordt het voor mij waarschijnlijk toch gewoon de SSID veranderen aangezien ik niet bereid ben om nu nog een hoop geld uit te geven aan nieuwe apparatuur.

Wat ik alleen niet helemaal snap is dat in mijn oude setup (De router van de 1e verdieping stond toen op de 2e verdieping en op de 1e verdieping was toen helemaal niets) ik dit probleem nooit had, ik was altijd netjes verbonden met de sitecom router en ik verbond nooit per ongeluk met de TP-LINK van beneden.

Overigens ben ik best tevreden met 2,5Mbit hoor ik vind het alleen zo'n zonde aangezien het niet eens 5% is van de theoretisch mogelijke snelheid. Die 2.5Mbit werd pas een probleem toen het netwerk onstabiel werd en ik daarom van tevoren grote bestanden naar mijn laptop ging verplaatsen, maar dat duurde zo vreselijk lang.

Maar goed ik vrees dat er op dit moment niets anders aan te doen is tenzij iemand anders nog een leuke suggestie heeft.

In ieder geval bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zo te zien heb je de channelwidth op 40 MHz gezet; volgens sommigen hier een doodszonde.
Probeer het eens op 20 MHz

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

@oko2708 De technische support afdeling van TP-Link wilt graag een kijkje nemen in de instellingen van je Topologie.

Zoals wij uit het verhaal kunnen halen gebruik je een TL-WR1043ND router.

Zou je screenshots kunnen sturen van de volgende elementen

- Network --> WAN
- Network --> LAN
- Wireless 2,4 Ghz --> Wireless Settings
- Wireless 2,4 Ghz --> Wireless Security Settings
- System Tools --> Firmware Upgrade

(Wachtwoorden mag je eventueel afschermen)

Graag zijn we benieuwd welke IP adressen je hebt toegewezen aan alle AP's en wat het IP adres is van de router zelf.

Zou je deze gegevens kunnen sturen naar support.nl@tp-link.com
Wij zijn ook telefonisch te bereiken op (030) 603 65 68

Met vriendelijke groet,

Carmen van TP-Link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Zozo ik had niet verwacht dat ik een reactie van TP-Link zou krijgen. Ik zal de gevraagde informatie direct opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brahiewahiewa schreef op maandag 1 mei 2017 @ 12:12:
Zo te zien heb je de channelwidth op 40 MHz gezet; volgens sommigen hier een doodszonde.
Probeer het eens op 20 MHz
Yep. Je zit daarmee met jezelf te storen namelijk. Bovendien heb je 3dB minder signaalsterkte (de energie moet over twee keer zoveel frequentie verdeeld worden).

Zet beide AP's op 20MHz, en zet ze op 1, 6, of 11 zodat ze elkaar niet overlappen.
oko2708 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:13:
Zozo ik had niet verwacht dat ik een reactie van TP-Link zou krijgen. Ik zal de gevraagde informatie direct opsturen.
TP-Link heeft best (hyper :P )actieve webcare die T.net ontdekt heeft ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1