Upgrade naar i7-6700 of i7-7700?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RonnieLwd
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-11-2024
Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn huidige systeem gaan upgraden zodat ik minstens voor de komende 3 jaar klaar ben. Vorig jaar heb ik MSI Bazooka B150M moederbord met i5-6400 processor gekocht, ik was toen al van plan om later een betere processor en een videokaart aan te schaffen maar ik twijfel nu of dat wel de moeite waard is.

Mijn idee is nu om een i7-6700 of een i7-7700 te nemen met een GTX 1070 videokaart en nog extra 8gb ram. Ik doe niet aan overklokken.

Mijn huidige systeem is:

Moederbord: MSI Bazooka B150M
Processor: Intel Core i5-6400
RAM: Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8
SSD: Samsung 750 EVO 250 GB
GPU: Asus GeForce GTX 750Ti
Voeding: Be Quiet! Straight Power 10 700 Watt

Beeldscherm: 2x Acer K24HL 24"

Ik stel aan een game geen hoge FPS eisen en de resolutie zal dan ook op 1080p zijn, zoals mijn beeldschermen niet hoger kan dan dat. De games die ik sowieso wil gaan spelen is Battlefield 1, Sniper Elite 4, Ghost Recon: Wildlands en de nieuwe Call of Duty WWII die in november zal verschijnen en uiteraard de toekomstige games.

De kern van mijn vraag is is het de moeite waard om een i7-6700 of een i7-7700 op mijn huidige moederbord te plaatsen met een GTX 1070 videokaart? Eventuele andere suggesties zijn ook welkom.

Ik had zelf ook al gekeken tussen i7-7700 en nieuwe AMD Ryzen processoren maar ik zit eigenlijk niet echt te wachten om een nieuw moederbord aan te schaffen voor een AMD. En ik vind dat de meningen over de prestaties tussen i7-7700 en AMD Ryzen 7 te verdeeld zijn en bovendien is een pure kwestie van wat je kiest tussen een betere single core of een betere multi core.

UPDATE:

Sorry dat ik deze topic in het verkeerde categorie heb aangemaakt, ik had beter moeten opletten! 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door RonnieLwd op 30-04-2017 21:16 ]

Beste antwoord (via RonnieLwd op 01-05-2017 19:11)

• Clawness
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-01 08:58
Ik denk dat je over 3 jaar mogelijk niet alles op max performance zou kunnen draaien met een i5-6400 (maar vind het persoonlijk vrij lastig te zeggen met de huidige verbeteringen bij CPU (mogelijk nu met AMD weer wat meer vaart).

Ik zou gokken dat die i5-6400 nog wel een tijd mee zou kunnen gaan, zoals al eerder gezegd, zou dit niet binnenkort een bottleneck moeten gaan vormen. En aangezien de CPU's die jij overweegt allemaal hetzelfde socket hebben, is dit opzich ook een aankoop die je uit zou kunnen stellen, mits je er nu geen last van ondervind.

Van de intel's die je op het oog hebt, zou ik in dat geval wel de i7-7700 nemen (klein verschil in bedrag, en toch net wat nieuwer/sneller), maar wel even van te voren kijken of je Moederbord hier ook een bios update voor heeft, anders is de i7-6700 de betere optie.

Videokaart zou het grootste verschil moeten geven, zelf ook in het bezit van een 1070 en deze werkt prima, voor genoemde games.

Alle reacties

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op 1080p gaat je cpu geen bottleneck vormen voor een gtx1070.
CPu houden en alleen gtx1070 kopen, heb je nog geld over voor wat extra ram.

• RonnieLwd
Dus mijn i5-6400 kan nog wel 3 jaar mee voor de komende games ?

Acties:
  • Beste antwoord

• Clawness
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-01 08:58
Ik denk dat je over 3 jaar mogelijk niet alles op max performance zou kunnen draaien met een i5-6400 (maar vind het persoonlijk vrij lastig te zeggen met de huidige verbeteringen bij CPU (mogelijk nu met AMD weer wat meer vaart).

Ik zou gokken dat die i5-6400 nog wel een tijd mee zou kunnen gaan, zoals al eerder gezegd, zou dit niet binnenkort een bottleneck moeten gaan vormen. En aangezien de CPU's die jij overweegt allemaal hetzelfde socket hebben, is dit opzich ook een aankoop die je uit zou kunnen stellen, mits je er nu geen last van ondervind.

Van de intel's die je op het oog hebt, zou ik in dat geval wel de i7-7700 nemen (klein verschil in bedrag, en toch net wat nieuwer/sneller), maar wel even van te voren kijken of je Moederbord hier ook een bios update voor heeft, anders is de i7-6700 de betere optie.

Videokaart zou het grootste verschil moeten geven, zelf ook in het bezit van een 1070 en deze werkt prima, voor genoemde games.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Zolang je geen 200fps moet hebben in elke game is de i5-6400 vooralsnog voldoende. Let wel dat er steeds meer games komen op den duur die voor een merkbaar betere ervaring wel wat meer threads willen. Daarvoor kan je binnen nu en twee jaar altijd nog naar een 7700 upgraden. Urgent is het op z'n zachtst gezegd niet.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-01 14:00

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wil je mega veel fps op 1080p in b.v. CS GO zul je profijt hebben van een i7. Speel je op hogere resoluties en zwaardere games is vooral de videokaart de bottleneck en zul je geen of weinig verschil merken;
https://nl.hardware.info/...metest-gtx-960980-f1-2015
(en de tests op de pagina's erna kun je dit goed vergelijken)

Kunt beter het geld voor die 6700k in je zak houden, en over ~3 jaar een nieuwe CPU, geheugen en moederbord kopen denk ik.

[ Voor 34% gewijzigd door Tortelli op 01-05-2017 18:50 ]

• RonnieLwd
Clawness schreef op maandag 1 mei 2017 @ 18:08:

Ik had voordat ik deze topic aanmaakte al gekeken, er is een update beschikbaar voor een i7-7700 ondersteuning, voor de meeste Kaby Lake`s trouwens.
Tortelli schreef op maandag 1 mei 2017 @ 18:45:
Wil je mega veel fps op 1080p in b.v. CS GO zul je profijt hebben van een i7. Speel je op hogere resoluties en zwaardere games is vooral de videokaart de bottleneck en zul je geen of weinig verschil merken;
https://nl.hardware.info/...metest-gtx-960980-f1-2015
(en de tests op de pagina's erna kun je dit goed vergelijken)

Kunt beter het geld voor die 6700k in je zak houden, en over ~3 jaar een nieuwe CPU, geheugen en moederbord kopen denk ik.
Zoals ik al aangegeven heb, hecht ik geen waarde aan hoge of extreme FPS. maar ik wil toch wel minimaal 40 a 50 FPS hebben in een game.

Maar het is voor mij verder allemaal duidelijk, ik wilde even zeker weten of het wel de moeite waard was om dit moederbord en processor voor komende 3 jaar te houden. ik doe voorlopig eerst alleen een videokaart upgrade.

Bedankt allemaal!
Pagina: 1