Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Herrie Corsair HX650 PSU na inbouw in nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuw AMD Ryzen systeem gebouwd waarbij ik mijn oude Corsair HX650 voeding heb gebruikt. In mijn vorige computer was de voeding muisstil en had ik er geen enkele last van. Als ik mijn nieuwe systeem opstart, lijkt het bijna of er een vliegtuig opstijgt. De herrie komt echt van de voeding. De CPU en casefans zijn fluisterstil.

Volgens de gegevens is de Corsair HX650 een zero rpm voeding waarbij de ventilatoren niet draaien als het niet nodig is.

Mijn oude computer bestond o.a. uit een Corsair 300R case. Voor mijn nieuwe computer gebruik ik een Phanteks Evolv ATX case. De voeding is op dezelfde manier ingebouwd, namelijk op de bodem met de ventilator naar beneden.

Het grootste verschil tussen mijn oude en nieuwe computer is de videokaart. In mijn oude computer zit een Sapphire HD7850 ingebouwd en in mijn nieuwe een MSI Geforce GTX 1070 Gaming X. Die gebruikt denk ik behoorlijk wat meer stroom. Op de MSI heb ik ook extra 6 pins voedingsstekker ingeplugd wat bij de HD7850 niet hoefde.

Zou dit het verschil in geluid kunnen verklaren?

Maar ik heb nog niet eerder gehoord dat bij een modern zwaarder systeem de voeding veel meer geluid produceert.

Het is niet alleen dat de venitaloren in de voeding veel harder blazen maar de voeding zoemt ook harder. Dat zal toch geen coil whine zijn? De computer staat alleen maar aan met die herrie, ik heb nog niet eens een besturingssysteem geïnstalleerd.

Iemand een idee?

Alle reacties

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels wat verder onderzoek gedaan. Als ik de voeding buiten de kast plaats of los in de kast zet, is er niets aan de hand en is de voeding nauwelijks hoorbaar. Zodra ik de voeding in de kast vastschroef ontstaan de problemen en begint hij te zoemen en gaat de ventilator vol draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost !! Er gaan 5 schroefjes achter in de voeding, zodra het schroefje linksboven te vast wordt gedraaid, begint de ellende. De oplossing is dus gewoon dat schroefje minder vastdraaien of helemaal niet gebruiken. Vraag me wel af of het zo hoort, dat als je die vaster draait de ventilator 100% draait. Kan er niks over in de handleiding vinden.

Enfin, slotje !

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:57:
Probleem opgelost !! Er gaan 5 schroefjes achter in de voeding, zodra het schroefje linksboven te vast wordt gedraaid, begint de ellende. De oplossing is dus gewoon dat schroefje minder vastdraaien of helemaal niet gebruiken. Vraag me wel af of het zo hoort, dat als je die vaster draait de ventilator 100% draait. Kan er niks over in de handleiding vinden.
Het enige wat ik zo snel kan bedenken is dat het bewuste 5de schroefje misschien té lang is waardoor op de verkeerde plek een sluiting oid in de voeding wordt veroorzaakt.
Ok dat is dubbel, sluiting is altijd verkeerd. :+

Probeer dus eens een korter schroefje dat je wél goed kunt vastdraaien en check dan nogmaals het geluid.
Heb je daarna nog steeds last van deze herrie dan zal er iets anders aan de hand zijn dat ik maar liever niet zou negeren. ;)

Er wordt hier overigens allergisch gereageerd als je meerdere keren je eigen topic kickt binnen dit korte tijdsbestek als je ook de edit knop in je eerste post kunt gebruiken om info toe te voegen. O-)

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:32
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:57:
[...]Er gaan 5 schroefjes achter in de voeding[...]
Volgens de productfoto's heeft hij maar 4 schroefgaten? En ik heb nog geen ATX voeding gezien die met meer of minder dan 4 schroeven geïnstalleerd wordt...

Goed dat je het probleem opgelost hebt, maar omdat het me wel erg curieus voorkwam, 5 schroeven, kaart ik het maar even aan.

Addicted to silent computing

Verwijderd

Topicstarter
Bednakt voor je bericht. Ik heb behoorlijk geblunderd..... Ik heb het ook eens even bekeken en het bleek dat de schroefgaten in de voeding niet helemaal correspondeerden met de gaten in de computer case. Daarom dacht ik dat er 5 schroeven in moesten, er waren ook 5 schroeven bij de behuizing voor de voeding bijgeleverd.

Ik heb dus blijkbaar 1 schroef niet in het daarvoor bestemde schroefgat geschroefd maar gewoon door het rooster van de voeding heen.... Gelukkig (uiteraard!) stond de pc uit en zat de stekker niet in het stopcontact want dan hadden er nare dingen kunnen gebeuren.

Het was ook redelijk donker in mijn kamer, nooit een goed moment om een pc in elkaar te schroeven.

Gelukkig is er geen kortsluiting ontstaan toen ik de pc aanzette maar alleen maar een hoop herrie.

Hij doet het nu absoluut perfect dus ik ga ervan uit dat de voeding door mijn domme actie niet is beschadigd.

Je hebt dus inderdaad gelijk, 4 schroeven en niet meer !!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:32
Verwijderd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 23:35: [...] Ik heb het ook eens even bekeken en het bleek dat de schroefgaten in de voeding niet helemaal correspondeerden met de gaten in de computer case. Daarom dacht ik dat er 5 schroeven in moesten, er waren ook 5 schroeven bij de behuizing voor de voeding bijgeleverd.[...]
Meestal zitten er in de behuizing meer schroefgaten zodat je de voeding op twee manieren kunt installeren. Voor jouw voedingsontwerp dus fan boven of fan onder.

Wat betreft het aantal meegeleverde schroeven, reserve is het antwoord ;)

Addicted to silent computing

Pagina: 1